Sista X1 har passerat yttersta växeln...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Sista X1 har passerat yttersta växeln...
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=550291
Ett tåg som för mig var det enda som kunde kallas "pendeltåg".
Ett tåg som för mig var det enda som kunde kallas "pendeltåg".
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
-
Re: Sista X1 har passerat yttersta växeln...
Då har man mycket låga krav på en attraktiv kollektivtrafik!roggek skrev:Ett tåg som för mig var det enda som kunde kallas "pendeltåg".
Hur menar du då, du gillar väl inte pendeltåg?Johan Eriksson skrev:Då har man mycket låga krav på en attraktiv kollektivtrafik!roggek skrev:Ett tåg som för mig var det enda som kunde kallas "pendeltåg".

Jag kallar i alla fall gärna även X10 i originalmålning för pendeltåg

-
Man kan väl gilla fler saker än en ? (även om jag undrat många gånger över den "svart-vita" inställning många får just av ordet "spårvagn" där de tror att man inte kan ha mer än en boll i luften samtidigt, -säger mest något om dem.)
Ett pendeltåg (X1) som liksom dåtidens (ung 1967-70) bussar inte ens hade några destinationsskyltar/skåp som visade vart dessa nya fordon gick var redan vid en exteriör betraktelse en katastrof. Om de sedan hade något speciellt ljud eller någon annan särart som väcker dessa nostalgiska hyllningar så inte gynnade de trafikanterna inom ett återkommande ämne här: info-biten! Vinterförmågan orkar jag inte ens börja prata om.....
Självklart tycker jag att något/några exemplar av gamla trotjänare bör sparas till eftervärlden men en del förslag som yttrats här om ett bevarande av både X1, X 10 och alla CX-vagnar för t-banan skjuter sig själva i foten därför att den enkla konsekvensen av sådana bevaranden i den dagliga trafiken bara får kollektivtrafiken att framstå som än mer omodern och oattraktiv (för tex nuv bilister) än den egentligen är och vad har man vunnit då som "kollektivtrafiksvän"!?
Ett pendeltåg (X1) som liksom dåtidens (ung 1967-70) bussar inte ens hade några destinationsskyltar/skåp som visade vart dessa nya fordon gick var redan vid en exteriör betraktelse en katastrof. Om de sedan hade något speciellt ljud eller någon annan särart som väcker dessa nostalgiska hyllningar så inte gynnade de trafikanterna inom ett återkommande ämne här: info-biten! Vinterförmågan orkar jag inte ens börja prata om.....
Självklart tycker jag att något/några exemplar av gamla trotjänare bör sparas till eftervärlden men en del förslag som yttrats här om ett bevarande av både X1, X 10 och alla CX-vagnar för t-banan skjuter sig själva i foten därför att den enkla konsekvensen av sådana bevaranden i den dagliga trafiken bara får kollektivtrafiken att framstå som än mer omodern och oattraktiv (för tex nuv bilister) än den egentligen är och vad har man vunnit då som "kollektivtrafiksvän"!?
-
Hmmmm....
Då tycker Du inte heller att bevarandet av de tre kabelspårvägslinjerna i San Francisco i ordinarie trafik är något lyckat?
Eller linje 15 i Philadelphia som trafikeras med uppfräschade PCC-vagnar?
Båda exemplen visar att gamla fordon mycket väl kan fungera i modern kollektivtrafik.
mvh/spårsnoken
Då tycker Du inte heller att bevarandet av de tre kabelspårvägslinjerna i San Francisco i ordinarie trafik är något lyckat?
Eller linje 15 i Philadelphia som trafikeras med uppfräschade PCC-vagnar?
Båda exemplen visar att gamla fordon mycket väl kan fungera i modern kollektivtrafik.
mvh/spårsnoken
Johans ungdom får väl ursäkta att han inte förstår vilken oerhörd betydelse X1 med alla sina brister hade för utvecklingen av lokaltrafiken i Sverige. Om det verkligen hade varit så att alla hade gått till skrot hade det varit skandal. Nu är det ju inte så, utan Järnvägsmuseum har två X1 av vilka en ska bevaras. Finns förresten de två som Bombardier köpte för tester av ERMTS på Botniabanan kvar ?
Det är lätt gjort att man bedömer saker utifrån nuet och glömmer historien, särskilt om man inte var med när historien utspelades. X1 ska inte bedömas efter nutidens mått, utan efter läget när de anskaffades. Läget då var att all lokal persontrafik på statens järnvägar skulle läggas ned och ersättas med busstrafik. Ja, den långsiktiga visionen var nog att även annan persontrafik skulle läggas ned med undantag för Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö och kanske några linjer till.
I det läget träffades Hörjelöverenskommelsen som bl.a. innehöll att lokaltrafiken runt Stockholm skulle rustas upp och få nya snabba och accelerationsstarka motorvagnståg i stället för de gamla långsamma loktågen.
När sedan SJ ville lägga ned lokaltrafiken i sydvästra Skåne, fanns SL-trafiken som förebild och en lämpligt fordon, X10, som hade utvecklats ur X1. Detta har nu växt till Skånetrafiken och ett persontrafiksystem som sträcker sig från Helsingør till Göteborg, Kalmar och Karlskrona.
Sedan var det fler län som lät sig inspireras av det skånska föredömet, vilket har lett de många lokaltågssystem vi har nu.
X1 inledde den vändning från dödsdömd till blomstrande som lokaltrafiken på järnväg har upplevt de senaste fyra årtiondena.
Det är lätt gjort att man bedömer saker utifrån nuet och glömmer historien, särskilt om man inte var med när historien utspelades. X1 ska inte bedömas efter nutidens mått, utan efter läget när de anskaffades. Läget då var att all lokal persontrafik på statens järnvägar skulle läggas ned och ersättas med busstrafik. Ja, den långsiktiga visionen var nog att även annan persontrafik skulle läggas ned med undantag för Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö och kanske några linjer till.
I det läget träffades Hörjelöverenskommelsen som bl.a. innehöll att lokaltrafiken runt Stockholm skulle rustas upp och få nya snabba och accelerationsstarka motorvagnståg i stället för de gamla långsamma loktågen.
När sedan SJ ville lägga ned lokaltrafiken i sydvästra Skåne, fanns SL-trafiken som förebild och en lämpligt fordon, X10, som hade utvecklats ur X1. Detta har nu växt till Skånetrafiken och ett persontrafiksystem som sträcker sig från Helsingør till Göteborg, Kalmar och Karlskrona.
Sedan var det fler län som lät sig inspireras av det skånska föredömet, vilket har lett de många lokaltågssystem vi har nu.
X1 inledde den vändning från dödsdömd till blomstrande som lokaltrafiken på järnväg har upplevt de senaste fyra årtiondena.
Jag tror inte någon förnekar vad X1 har betytt för persontågtrafiken i Sverige det betyder dock inte att den har något att göra på spåren idag i daglig pendeltågstrafik.
-
Fast hellre ett X1 tåg än ett inställt X60 tåg, så har verkligheten varit senaste tre åren.
HS
HS
Det är väl ingen som påstått att X1 ska bevaras för reguljär trafik? Senast jag var i Gävle för två veckor sen, stod det en X1:a på museets spår.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
Precis så! Vad har något som var revolutionerande för 40-45 år sedan att göra på spåren idag? Harald, jag är uppväxt med de här pendeltågen men tycker inte att man ska hoppa av glädje för att våra dåtida politiker ändrade sig och inte la ner nästan all järnvägstrafik, det visar ju bara hur korkat de tänkte. Romantiskt nostalgiska skäl är inte heller särskilt konkurrenskraftigt idag, jämför med att önska att alla ska skaffa en 40-45 år gammal bil. Charmigt visst men för att uttrycka sig milt så har det hänt lite på vägen och ingen utom just nostalgiker skulle glädjas till vardags med så gamla fordon av diverse praktiska skäl, gäller både gamla bilar och gamla X1:or. Sorry, de har gjort sitt!BSB101 skrev:Jag tror inte någon förnekar vad X1 har betytt för persontågtrafiken i Sverige det betyder dock inte att den har något att göra på spåren idag i daglig pendeltågstrafik.
Åjo, och inte nog med det, potentiella köpare har nekats köp. Källa.bruse skrev:Det är väl ingen som påstått att X1 ska bevaras för reguljär trafik? Senast jag var i Gävle för två veckor sen, stod det en X1:a på museets spår.
Orsaken till det nekandet borde nån journalist gräva mer kring...
Det var inte att vara uppväxt med X1 det handlade om, utan om att ha upplevt hur det var före X1. Det klart att de har gjort sitt i den dagliga trafiken. Jag har väl inte påstått något annat. Det jag skrev handlade om huruvida de var värda att sparas på museum. Jag tolkade ditt inlägg som att du inte tyckte det. Om det var en feltolkning så beklagar jag.Johan Eriksson skrev:Precis så! Vad har något som var revolutionerande för 40-45 år sedan att göra på spåren idag? Harald, jag är uppväxt med de här pendeltågen men tycker inte att man ska hoppa av glädje för att våra dåtida politiker ändrade sig och inte la ner nästan all järnvägstrafik, det visar ju bara hur korkat de tänkte. Romantiskt nostalgiska skäl är inte heller särskilt konkurrenskraftigt idag, jämför med att önska att alla ska skaffa en 40-45 år gammal bil. Charmigt visst men för att uttrycka sig milt så har det hänt lite på vägen och ingen utom just nostalgiker skulle glädjas till vardags med så gamla fordon av diverse praktiska skäl, gäller både gamla bilar och gamla X1:or. Sorry, de har gjort sitt!BSB101 skrev:Jag tror inte någon förnekar vad X1 har betytt för persontågtrafiken i Sverige det betyder dock inte att den har något att göra på spåren idag i daglig pendeltågstrafik.
Sedan tycker jag att du, som tycker att du blir illa bemött här på forumet, ska tänka lite på hur du skriver. Om du försöker att uttrycka lite mer neutralt och inte så drastiskt, så kanske du själv också blir lite bättre bemött. Jag skrev inte att man skulle "hoppa av glädje" år att politikerna ändrade sig, men jag måste erkänna att jag tycker det var bra och du kan väl ändå inte anse att det hade varit roligare om de inte hade ändrat sig.
-
När X1:an konstruerades var ju som tidigare skrivits i den här tråden att all lokaltrafik på järnväg skulle bort, för att lyckas med det använde SJ alla möjliga fula knep. SJ ansåg på den tiden att endast den fjärrgående trafiken var lönsam, sedan att det blev pendeltågstrafiken i Stockholm som betalade den förlustbringande fjärrtågstrafiken inklusive X2:an är en annan femma. X1:an konstruerades med delvis gamla delar, avsikten var att de skulle hålla i 20 år, d.v.s så länge Hörjelöverenskommelsen existerade. För mig som har jobbat ombord på dem var arbetsmiljön inte den allra bästa men med 2 X1:or kom man alltid fram även om en enhet hade fått tyristorsäkringsbrott.
Det hade varit kul om dom sparat ett heltåg - 4 enheter men tyvärr styr pengar allt.
Det hade varit kul om dom sparat ett heltåg - 4 enheter men tyvärr styr pengar allt.
- cx-galning
x10 är i alla fall kvar 

Jag skulle snarare säga att jag hoppas att x10 snart ersätts av x60 eller dess efterföljare. X10 är rätt sunkig den med.
Professionell tyckare
-
Isaf tycker jag inte du ska skriva så här när du inte har en aning:Harald skrev:Sedan tycker jag att du, som tycker att du blir illa bemött här på forumet, ska tänka lite på hur du skriver. Om du försöker att uttrycka lite mer neutralt och inte så drastiskt, så kanske du själv också blir lite bättre bemött.
Harald skrev:Johans ungdom får väl ursäkta att han inte förstår vilken oerhörd betydelse X1 med alla sina brister hade för utvecklingen av lokaltrafiken i Sverige.

Vad är det jag inte har en aning om och varför skulle jag inte skriva så. Hade du föredragit att jag hade angripit dig i stället för att ursäkta dig?Johan Eriksson skrev:Isaf tycker jag inte du ska skriva så här när du inte har en aning:Harald skrev:Sedan tycker jag att du, som tycker att du blir illa bemött här på forumet, ska tänka lite på hur du skriver. Om du försöker att uttrycka lite mer neutralt och inte så drastiskt, så kanske du själv också blir lite bättre bemött.Harald skrev:Johans ungdom får väl ursäkta att han inte förstår vilken oerhörd betydelse X1 med alla sina brister hade för utvecklingen av lokaltrafiken i Sverige.
Johan, i denna tråd så anser du dig påhoppad av vissa. Gissa VEM jag anser mig påhoppad av nu?Johan Eriksson skrev:Då har man mycket låga krav på en attraktiv kollektivtrafik!roggek skrev:Ett tåg som för mig var det enda som kunde kallas "pendeltåg".
Och ja, jag har låga krav på kollektivtrafiken...Huvudsaken är att den tar mig dit jag vill, och det kunde en X1:a, till skillnad från X60 som verkar ha en "förkärlek för att fastna på Årstabron"...
Fordonen var bättre förr...
"...men det är ju mörkt ute?..."
- Stefan Widén
En sak kan vi i alla falla vara överens om!! De kalla vintrarna i början på 80talet skapade nya ord som "pendelkaos" osv. Snön yrde in i motorerna och allt som oftast när man stog på Centralen kom det bara två enheter och plattformen var redan knökad ty det hade vart ett par tåg inställda innan. Man lärde sig att ställa sig där en dörr formodades hamna och svor ett antal
om föraren missade med ett par meter. Då kunde man lika gärna gå direkt till Centralpuben och "missa" tåg.
Fast när man satte in de gamla pendeltågen av rödbrun typ var det hela bättre...... fast de tog ju en evinerlig tid att lasta och att komma av. Proffsen lärde ju sig snabbt att skulle man av i Tumba gick man med svansen i Tullinge och hamnde då först vid dörren. Då kunde man även få till ett snittsigt avhopp då dörrarna gick att öppna innan tåget stannat helt.
Det mest lyxiga var när man fick åka första klass på Eskilstunatåget som rekvirerats som pendeltåg. Påstigning endast vid Tumba och Huddinge vilket passade oss perfekt då vi skulle till Huddinge.
De få resenärerna i första klass fick en brutal uppväckning då det plötsligt vart ståplats i vagnarna .
Summa sumarium så var det inte alltid bättre förr.... men ack så diggabelt.
Stefan

Fast när man satte in de gamla pendeltågen av rödbrun typ var det hela bättre...... fast de tog ju en evinerlig tid att lasta och att komma av. Proffsen lärde ju sig snabbt att skulle man av i Tumba gick man med svansen i Tullinge och hamnde då först vid dörren. Då kunde man även få till ett snittsigt avhopp då dörrarna gick att öppna innan tåget stannat helt.
Det mest lyxiga var när man fick åka första klass på Eskilstunatåget som rekvirerats som pendeltåg. Påstigning endast vid Tumba och Huddinge vilket passade oss perfekt då vi skulle till Huddinge.
De få resenärerna i första klass fick en brutal uppväckning då det plötsligt vart ståplats i vagnarna .
Summa sumarium så var det inte alltid bättre förr.... men ack så diggabelt.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Så som är rätt aktiv på detta forum kan väl inte på¨stå att du missat trådarna och inläggen där visa har uttryckt sin önskan att att köra dessa 40 år gamla fordonen i reguljär trafik.bruse skrev:Det är väl ingen som påstått att X1 ska bevaras för reguljär trafik? Senast jag var i Gävle för två veckor sen, stod det en X1:a på museets spår.