Anknöwn skrev:Är det bara jag som tycker att vagn 2 ser större ut även på höjden än Norrköpingsvagnen?
Vagnarna har lägre höjd nära fronten. Det är nog det som gör att det ser ut som om det är skillnad på vagnarnas höjd. Man ser frontdelen på den bruna vagnen bredvid ett högre parti på den blå vagnen.
Sven Blomberg skrev:Så nu är både vagn 1 och 2 i trafik. Eller är vagn 1 på foliering? När beräknas vagn 3 komma? Är någon Norrköpingsvagn tillbaka i hemstaden?
Japp både vagn 1 och 2 är i trafik. Vagn 1 kommer nog att folieras vilken dag som helst. Vagn 3 finns i alkärrshallen sen några dagar tillbaka och kommer väl i trafik om ett par veckor om allt går som det ska.
Ingen vagn har ännu skickats tillbaka till Norrköping.
Vad är det som är så mycket märkvärdigare i Stockholm än i andra spårvägsstäder? I både Göteborg och Norrköping kör man hellre med höggolv än buss. Norrköping har till och med skaffat in höggolv (M11) för att slippa använda buss på spårvägen. Om man även i Stockholm kunde resonera så skulle man kunna sätta i relativt kapacitetsstarka A30/B30. Jag tror det skulle uppfattas mindre negativt än att passagerare vid Segels Torg måste gå till en annan hållplats för att kliva på en buss, visserligen låggolv men ändå.
A30/B30 har andra nackdelar som inte A24 och andra har, bland annat något sämre bromsförmåga. Betänk att de inte är avsedda att gå i stadstrafik när de byggdes om. Varför de bromsar något sämre vet jag inte riktigt. Jag skulle i varje fall inte vilja köra A30/B30 i linjetrafik inne i stan men enstaka turer skulle gå bra.
Ang låggolv så tycker jag att man av princip skall erbjuda en instegsfri möjlighet men man behöver ju inte dra det till 100% låggolv. Kompromissen med en mellandel som har låggolv tycker jag är bra eftersom höggolv ger bättre åkkomfort.
Sven Blomberg skrev:Vad är det som är så mycket märkvärdigare i Stockholm än i andra spårvägsstäder? I både Göteborg och Norrköping kör man hellre med höggolv än buss. Norrköping har till och med skaffat in höggolv (M11) för att slippa använda buss på spårvägen. Om man även i Stockholm kunde resonera så skulle man kunna sätta i relativt kapacitetsstarka A30/B30. Jag tror det skulle uppfattas mindre negativt än att passagerare vid Segels Torg måste gå till en annan hållplats för att kliva på en buss, visserligen låggolv men ändå.
Nja, nu kombinerar du ihop lösryckta argument till en bild, som inte riktigt stämmer med verkligheten. Det är lätt att fokusera på ett aktuellt problem, och fråga sig varför det ska vara så märkvärdigt när man med facit i hand kan peka på en fungerande lösning någon annanstans. Det kan man ägna sig åt i Norrköping och Göteborg också (eller varför inte i Oslo) och skälet är nog egentligen ganska enkelt, vi människor har en förmåga att överdriva upplevda skillnader när det passar. Men i själva verket improviseras det nog ungefär lika mycket i Stockholm som på andra håll, fast naturligtvis inte på exakt samma sätt. Och liksom det i Stockholm ibland kan bli egendomliga lösningar på saker och ting för att något intresse (typ tillgänglighet) sätts före det praktiska förnuftet, så kan det bli precis lika konstigt i vilken stad som helst.
Jag har fått synpunkten att den "den konstnärliga renderingen" av A35 ovan (märkligt att vi numera lånat in den anglosaxiska betydelsen av rendera och dess avledningar, ett ord som existerat länge i svenskan i andra betydelser) inte rätt återger A35-an proportioner, och jag måste nog hålla med. I brist på bättre bifogar jag en egen bild av vagnens exteriör, som den återges av den fullskalemodell som nu finns i Bromma (försiktigtvis fotograferad från andra sidan).
Enligt uppgift kommer modellen att målas om i den färgsättning som nu bestämts, tills vidare får vi tänka oss denna. Förhoppningsvis kommer modellen också att ställas ut för allmänheten. Bara den inte slutar sitt liv på samma sätt som M32-modellen
Bilden ovan är hämtad från denna tråd och tillhör signaturen "Frans".
A35 skrev:Jag har fått synpunkten att den "den konstnärliga renderingen" av A35 ovan (märkligt att vi numera lånat in den anglosaxiska betydelsen av rendera och dess avledningar, ett ord som existerat länge i svenskan i andra betydelser) inte rätt återger A35-an proportioner, och jag måste nog hålla med. I brist på bättre bifogar jag en egen bild av vagnens exteriör, som den återges av den fullskalemodell som nu finns i Bromma (försiktigtvis fotograferad från andra sidan).
Fånigt liten destinationstavla... ska nog ta med mig teleskopet sen när jag reser så jag ser vart jag reser
I övrigt är vagnen riktigt läcker
Jag reagerade också på den minimalistiska destinationstavlan. Får verkligen hoppas att man ser till att det går att se vilken spårvagn som kommer när det i framtiden kan bli fler linjer på samma spår...