



Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Man brukar väl ha vagnsnummer på front/akter och sidan. Det har i alla fall spårvagnarna i Göteborg.Martin skrev:Varför numreras ändarna 2A resp 2B, det är väl inte ofta man kopplar isär en vagn vid lederna så man får problem med att veta vilka ändar som hör ihop
Nej, men det kan vara bra att veta i vilken ände ett visst problem finns. "Körspaken sitter löst i A-änden" eller nåt...Martin skrev:Varför numreras ändarna 2A resp 2B, det är väl inte ofta man kopplar isär en vagn vid lederna så man får problem med att veta vilka ändar som hör ihop
Siffrorna sitter på rätt ställe men A resp B skall flyttas upp i höjd med övre SL märket. I vissa lägen är det smart att snabbt kunna se vilket som är A och B utifrån.Harald skrev:Man brukar väl ha vagnsnummer på front/akter och sidan. Det har i alla fall spårvagnarna i Göteborg.Martin skrev:Varför numreras ändarna 2A resp 2B, det är väl inte ofta man kopplar isär en vagn vid lederna så man får problem med att veta vilka ändar som hör ihop
Alla spårfordon har en A-ände och en B-ände, har man ett enriktningsfordon så är detta ganska tydligt, vad som så att säga är framände respektive bakände.Martin skrev:Varför numreras ändarna 2A resp 2B, det är väl inte ofta man kopplar isär en vagn vid lederna så man får problem med att veta vilka ändar som hör ihop
Jo, S / M06 / A34 är multipelkörbara i grunden, men endast S (dvs Frankfurts vagnar) har automatkoppel monterat. Övriga har de all utrustning utom just koppel.JohanB skrev:Snyggt!
Nu är det ju inte aktuellt på 7:an, men är A34 körbara i multipel?
mvh
/Johan
Har Norrköping det också? I så fall sitter det mer diskret, för jag har inte sett något.leifd skrev: Alla spårfordon har en A-ände och en B-ände, har man ett enriktningsfordon så är detta ganska tydligt, vad som så att säga är framände respektive bakände.
Har man ett tvålriktningsfordon är detta inte lika självklart, varför det är relativt vanligt att detta märks upp tydligt. Så är det t.ex. i A34:ans hemstad Frankfurt...
I Norrköping har vagnarna denna märkning enbart inne i förarhytterna.Sven Blomberg skrev:Har Norrköping det också? I så fall sitter det mer diskret, för jag har inte sett något.
micke b skrev:Känns väldigt udda med SL-märket uppe i hörnen på sidan...
Kommer vagnarna få namn också?
Artur Hazelius, Jacob Schultheiss, Anders Franzén, Per Edvin Fälting är väl några av de personer som isåfall bäst förknippas med Djurgården...Grovsnus skrev:Troligen får vagnarna namn efter medlemmar i Stockholms handelskammare.![]()
Carl Michael Bellman och Prins Eugen - vips så har vi namngett alla 6 vagnar (om det nu är den mängden som ska gå)roggek skrev:micke b skrev:Känns väldigt udda med SL-märket uppe i hörnen på sidan...
Kommer vagnarna få namn också?Artur Hazelius, Jacob Schultheiss, Anders Franzén, Per Edvin Fälting är väl några av de personer som isåfall bäst förknippas med Djurgården...Grovsnus skrev:Troligen får vagnarna namn efter medlemmar i Stockholms handelskammare.![]()
Om nu vagnarna skall namnges är det de namnenpassande på vagnarna anser jag. Inte massa anonyma fjantiga "förnamn" som med C20...
Om du tänker på T-banevagnarnas namn så är de tillkomna med tanke på specifika personer, men man kar skippat efternamnen. Typiskt Stockholmskt på 1980-talet ungefär, tror jag.micke b skrev:Och just därför är väl ett random förnamn minst lika bra, vagnen får en identitet utan att man behöver träta om ifall namnsaken förtjänar homagen, eller någon annan hade passat bättre.