Diskusjonen om moderering (Stockholms Handelskammare...)

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Johan Eriksson

Diskusjonen om moderering (Stockholms Handelskammare...)

Inlägg av Johan Eriksson »

Diskusjonen "Stockholms Handelskammare spårar ur" sporet av med å diskutere personer og moderering av forum. Noen innlegg ble slettet, de andre er flyttet hit:

/Jourmaster

twr skrev:Tänk att det var "spårvägshataren" TKO som stod för den åsikt som Johan Eriksson tillskrevs! Se där ett bra argument för att låta folk presentera sina åsikter själva! :D (Obs ironi!!!) :roll: 8) :lol:
Håller med dig fast jag tycker inte du behöver dölja den sanningen bakom någon ironi. Det ironiska, eller som jag ser det tragikomiska, är att förr om åren kom censuren fram när man försökte "presentera sina åsikter själva" och pajkastningen började av skäl typ: "jag skulle vilja se spårvagnar på stomnätet" (-vindflöjen TKOs första kommentar till detta påstående var "varför?" -jämför med var han står idag!). Nu verkar det som om samma censur totalt har upphört för nu kan folk uppenbarligen skriva vad som helst utan att bli raderade, -och framför allt två personer gör det utan någon som helst hänsyn till ev regler(!) Följden blir att det inte går att debattera här längre då "etik" och "moral" bara tycks gälla ibland!

Jag välkomnar naturligtvis en öppnare attityd från SSS men att gå från övernitisk radering till ingen alls har istället lett till att den där ständigt felinformerade "cheers"-typen närsomhelst går in och förstör allt vad "netikett" står för, och den versala Årstabanan skriver som om det var hans sajt och alla måste tycka som honom. Påpekar man denna brist på respekt så blir jag raderad och då har hela etiksnacket (från jourmastrarna) totalt havererat!

Väljer därför att vara ytterst sparsmakad med mina inlägg här tills de som sköter den här sajten bestämt sig för vad som ska gälla men f n verkar det inte som om de vet det själva då som sagt, vissa kan skriva totalt hänsynslöst och utan någon som helst reprimand. Då får man åtminstone säga att "vi har lagt ner raderingar och etik så skriv hur ni vill" är mitt enkla förslag. Alternativet vore (om det är tekniskt möjligt?) att porta dem som bara utnyttjar forumet i syfte att provocera och starta pajkastning för det är helt omöjligt att se vad dessa herrar egentligen tillför forumet mer än att förstöra!?

Tragiskt var ordet och likaså det faktum att det inte ens är lönt att skriva dessa rader :(
(-ska någon kritisera även detta bara för att det är jag som skriver så se till innehållet i det jag skriver istället för att starta upp nya personangrepp!)
Användarens profilbild
bruse

"Stockholms Handelskammare spårar ur"

Inlägg av bruse »

Du blandar inte ihop det med Postvagnen som raderar helt godtyckligt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Johan Eriksson

Re: "Stockholms Handelskammare spårar ur"

bruse skrev:Du blandar inte ihop det med Postvagnen som raderar helt godtyckligt.
Nej det gör jag verkligen inte och jag går inte ens in på cirkussidan Postvagnen.

Allt utom självkritik vilket bäddar för ett annat påstående: Försök och se den här sajten utifrån och beskriv sedan dess "etik"/"netikett".
Jag har vänner som gjort det och de förstår inte ens vad ni ska med "regler" till när när somliga tillåts hålla på som de gör och aldrig lär sig av sina tllsägelser!? -Det går inte att åberopa en "etik" som sedan inte gäller för alla. Då har man begått moralisk hierkiri. Det anser jag denna sajt har gjort. Alternativt helt saknar tid att läsa vad som skrivs eller så (vilket verkar vara det troligaste) struntar ni numera i etiketten och tillåter sabotörerna att ta över.

Helt okey för mig men säg det då rakt ut!

Tips: Kolla vem som har flest raderingar och tillsägelser här det senaste halvåret Svar: TKO och Mick Dundee! :idea:
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Johan, du kan inte åberopa att andra ska följa regler, när du i två inlägg efter varandra bryter mot dom. Vill du diskutera forumets moderering, skapa en ny tråd på rätt ställe.
Johan Eriksson

Bruse skrev:Johan, du kan inte åberopa att andra ska följa regler, när du i två inlägg efter varandra bryter mot dom.
Det går inte heller att åberopa att jag ska följa regelverket när moderatorerna själva struntar i densamma det mot andra! Moment 22! :idea:

Att jag skrivit just i den här tråden beror på att de jag kritiserar visar sina talanger just i den här tråden och vilka är rätt talande.
Johan Eriksson

Bruse skrev:Johan, du kan inte åberopa att andra ska följa regler, när du i två inlägg efter varandra bryter mot dom. Vill du diskutera forumets moderering, skapa en ny tråd på rätt ställe.
Ta debatten nångång istället istälet för att skylla på formalia, -det är inte jag utan ni som satt upp ett regelverk men som sen sedan har problem att uppfylla dem. Alltså är det ni/forumet som har ett problem. När ska det bekräftas?????

Raderas jag nu för att jag tar upp detta påtagligen känsliga ämne, men inte de två jag åberopar så bekräftar det isaf bara min teori om "regler för vissa, inte för alla" mer än väl! :idea:
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Jag vet inte vad moderatorerna tycker, men personligen är jag trött på de som trashar sönder diskussioner med ovidkommande tjafs och pajkastning.

Du har säkert en poäng i din kritik. Som du själv skriver, ta debatten. Javisst! Men sköt det på rätt ställe och på ett värdigt sätt. DU är en del av detta forum, DU är en dela av den dåliga stämningen. Liksom jag och alla andra är. Det är VI som är forumet.

Tycker du inte om formalia, finns det forum som skiter i sånt.
Johan Eriksson

Bruse skrev:ovidkommande tjafs och pajkastning
Det är SSS sajt, det borde ligga i SSS intresse att en gång för alla ha tydligt regelverk och sedanb följa det, right!?

Jag personligen skriver ytterst sällan numera just pga fortgående "ovidkommande tjafs och pajkastning" helt utan min inblandning!
TKO

Inlägg av TKO »

Johan Eriksson skrev:
Bruse skrev:ovidkommande tjafs och pajkastning
Det är SSS sajt, det borde ligga i SSS intresse att en gång för alla ha tydligt regelverk och sedanb följa det, right!?

Jag personligen skriver ytterst sällan numera just pga fortgående "ovidkommande tjafs och pajkastning" helt utan min inblandning!
Men när du skriver så är det ju enbart för att kasta pajer och inte för att föra en sakdebatt!

(Observera att "sakdebatt" inte behöver betyda att man är positiv till alla föreslagna spårvägssatsningar, vilket verkar vara en förhäskande åsikt på detta forum.)

Godmiddag!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Johan Eriksson

Re: Diskusjonen om moderering (Stockholms Handelskammare...)

TKO skrev:Men när du skriver så är det ju enbart för att kasta pajer och inte för att föra en sakdebatt!
Kasta inte sten när du sitter i glashus! -hur många av dina inlägg vill du att jag citerar?
TKO skrev:(Observera att "sakdebatt" inte behöver betyda att man är positiv till alla föreslagna spårvägssatsningar, vilket verkar vara en förhäskande åsikt på detta forum.)
Det är mer än tydligt var du står och det blir inte tydligare för att du tjatar!

"Sakdebatt" betyder inte enligt reglerna att du tar precis vad enda chans du får att smäda häckla förakta mig och ha en allmänt osund inställning till ett öppet forum men du tar dig rätten att sätta dig över reglerna som nån sorts envåldshärskare och du förstår inte, alla tillsägelser från moderatorerna till trots, att det du tycker är sarkastiskt i själva verket bara är spydigt och självupptaget. Åter, hur många exempel vill du att jag citerar?

(Den här mannen har vid ett tillfälle skrivit "oj då, nu måste man visst vara snäll också" efter en tillsägelse som om det inte vore en självklarhet!? :roll: -provocerande!)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Hej hej :cheesygrin:
Johan Eriksson

Eftersom jag kan skriva två inlägg efter varandra som bryter mot reglerna som Bruse så riktigt påstår, och de inte bara får stå kvar utan dessutom ges en egen tråd så bekräftar ni väldigt tydligt att "netiktten" här har upphört! -ser ni inte det så flaggrant som detta exempel är :?: :?: :?: :idea:

Det är helt okey för mig. Ett hårdare och tuffare debattklimat här avspeglar samtiden därute så på så viss är det helt rätt. Ni verkar ju dessutom tycka att det är mysigt och stimulerande med Årstabons häcklande eftersom det är citat: "sarkastiskt", -inte på något ironskt skojsamt sätt utan på ett buffligt Göran Persson-sätt som om vi inte fått nog av den arroganta stilen under hans regeringstid utan vill ha mer uppenbarligen.

Jag respekterar att forumets moderatorer bevisligen accepterar både TK) och Mick Dundees oförskämdheter......

.....-men kom sen då inte för guds skull och påstå att ni har ett "regelverk" som ni sedan konsekvent följer!

Jag kan ladda upp och citera precis hur många inlägg som helst från dessa herrar som i teorin bryter mot ert regelverk men som ni låter stå kvar = Dubbelmoral heter det på ren svenska och det är omöjligt både för mig eller den som är ny här att veta var dessa nyuppfunna gränser, eller kvasiregler går!

Slutsats: Det går inte att skriva på ett forum som i vissa lägen ibland hävdar att det har ett regelverk men som i teorin är godtyckliga. Det är istället ett "Moment 22" med luddiga flummiga gränser där framför allt TKO över tid "bearbetat" er ner till hans nivå och dragit ner regeltrösken. Skickligt jobbat TKO men du har fortfarande inte forumets regelverk på din sida, du har bara luckrat upp det!

Klarar inte av era dubbla tungor mer utan slutar att skriva tills forumet återerövrat sin moral och etik, lycka till med den saken! :D
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Johan, kolla först i vilket forum som denna tråd är i, innan du postar. Den är flyttad av moderatorn till Frågor..., just för att den inte längre ska bryta mot någon regel. Var ödmjuk och tacka moderatorn istället.
Johan Eriksson

Denna ordväxling ja, men inte den stora merparten som ligger i de andra avdelningarna och som dels är det jag talar om och dels är majoriteten av de berörda inläggen! :idea:
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

På vilket sätt medverkar du till att moderatorerna får vetskap om dem? Har du använt det inbyggda anmälningsverktyget eller skickat pm eller e-post till moderatorerna? Moderatorerna är som du och jag, vanliga människor, med arbete, familj och andra intressen. Ingen sitter och läser samtliga inlägg. Ser du nåt som fallerar, är det ditt ansvar att påpeka detta rätta vägen. Skriver du i samma tråd händer ju inget. Vänta inte på att "nån annan" gör nåt.
Johan Eriksson

(-Allt för att undvika kärnan och försöka knuffa tillbaks frågan till mig.....)

Är det någon nyhet för dig eller någon annan här att flertal trådar med TKO och Mick spårar ur (helt utan min medverkan) :?: ????? -du kan isaf ju söka på deras trådar annars och se hur tonläget är :idea:

Det är som sagt inte mitt forum så jag struntar i forumets eventuella "moral" men det är en paradox att det finns "regler" som sedan inte följs, eller rättare sagt följs ibland. Och ja Bruse, jag har både tryckt på knappar och andra skribenter har t o m skrivit i restive trådar hur illa dessa herrar utrycker sig men det händer ingenting ändå!

Nu lämnar jag eventuell självkritik till forumet som driver den men ett tips är att man antingen kör med öppna spjäll dvs en helt fri debatt (som tex yimby föredömligt gör) eller så har man ett regelverk. Men inte ett godtyckligt regelverk av den enkla anledningen att ingen då vet var den "moraliska gränsen" går, vilket dessutom dessa nämnda herrar utnyttjar och därmed "drar ner ribban" till ett ludd/deras låga nivå!
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Vote Johan Eriksson to become member of "Jourmaster"!!! Go Johan, Go Johan!!!
>Tor nog det skulle lösa alla problem. Jisses!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jag tycker inte det är rättvist mot TKO att dra TKO och krokodiljägaren under samma kam...
Johan Eriksson

Det går inte att läsa era kommentarer på något annat sätt än att ni vill ha fortsatt gruff med dessa herrar och precis som jag misstänkte så blir några t o m småirriterade över att jag tar upp ämnet som så öht. Till er säger jag så här:

Titta på hur Postvagnen spårat ur och vem som ligger bakom oerhört mycket irritation och väldigt många raderingar där. Rätt svar =TKO.

Vill ni ha samma sak här?
-Troligen inte (även om jag börjar bli osäker av kommentarer som "jisses" och en del andra som verkar ha kommit på moralproblemet först när jag skriver detta, inte av de bråkiga inläggen i sig). Isaf bör ni agera nu och s a s "mota Olle i grind" och väldigt tydligt klargöra att den här spydliga stilen inte är välkommen här. Bryter dom dem igen så bör de bli utslängda och portade för gott ty de har redan fått en miljon varningar raderingar och tillsägelser även av andra skribenter men de skiter ändå fullkomligt i formets regler!

Vad gör moderatorerna då? -gradvis släpper lite på reglerna så att TKO kan få pysa ut sin galla eller sätter ner foten ordentligt och stoppar honom????

Bruse har rätt i att moderatorerna inte kan ha koll på alla trådar men det är heller inte fråga om någon enstaka tråd utan om en jättetydlig jättelång och ständigt återkommande tendensiös stil i majoriteten av TKOs trådar så man måste vara blind om man inte ser dem, eller som jag befarar: ni struntar numera i dem och ribban sjunker.... För inte så länge sedan, bara för några år sedan raderas jag (helt rätt) vid samma dåliga beteende men tiderna förändras verkar det som.....

(Moderatorerna verkar f ö helt ointresserade av detta ämne som inte kommenterar men som sagt, ni kanske trivs bra bland alla verbala spydigheter och övertramp? -Okey isaf för mig, bara jag slipper vara med i sandlådan!)
TKO

Inlägg av TKO »

Jag vill bara ha till protokollet att jag tycker den här diskussionen är fullständigt meningslös och att jag därför inte deltar! Så skriv vad ni vill... om det gör att någon känner sej mer till freds med livet!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Låst