Namn på vift

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Namn på vift

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Bonusfrågor på samma koncept:
I vilket län ligger Skånings-åsaka?
Ligger Kopparberg i det som hette Kopparbergs län?
Kör Upplands Lokaltrafik merparten av länstrafiken i Upplands Väsby?

o.s.v. :wink: :wink:
Nu gör vi det ordentligt och gör en ny tråd.

Skånings-Åsaka har inget med skåningar att göra. Det heter så för att det ligger i Skånings härad. Det finns flera Åsaka i Västergötland och de har fått häradsnamnet tillagt för att åtskilja dem. Häradsnamnets ursprung anses vara ett ord "skån" som skulle syfta på berghällar och finnas även i det uppländska sockennamnet Skånela. Skåne är ursprungligen detsamma som Skandinavien, som sannolikt kommer av ett Skaðinawio, ungefär det farliga (skadliga) landet vid vattnet.

Kopparbergs län bytte väl namn just för oklarheten.

Så kan vi ju fylla på med Håbo-Tibble som inte ligger i Håbo kommun (men väl Håbo härad) utan i Upplands-Bro där Upplands Lokaltrafik inte heller kör.

Hela Göteborgs innerstad ligger på Örgrytes gamla marker. Först tog man alltså en bit av Örgryte för att anlägga Göteborg. Utöver det fick staden också de marker som hade tillhört Nya Lödöse (Gamlestaden). På 1700-talet avskildes den västra delen av Örgryte (Majorna) till en egen socken. 1868 inkorporerades den med Göteborg och senare inkorporerades Landala, Gibraltar, det vi nu kallar Guldheden och en del av Kålltorp. 1922 inkorporerades det som återstod av Örgryte däribland Krokslätt. Mölndalslinjen gick alltså genom Örgryte.

Biskopsgården har jag haft uppe förut. Gården låg i Lundby kyrkby men hade utmarker uppe i bergen där stadsdelen med detta namn byggdes.

Hållplatsen Hults bro har jag också nämnt förut. Den ligger inte vid bron som leder till Hult och faktiskt inte alls vid någon bro eller ens något vattendrag. Det är hållplatsen norr om Ängås och namnet fick flytta med när Näsetvägen flyttades från den gamla sträckningen längs Stora ån till den nuvarande.

Inte heller ligger Älvsborg (vare sig den gamla fästningen, den nya eller stadsdelen) i det som var Älvsborgs län.
Användarens profilbild
Tobba

Re: Namn på vift

Inlägg av Tobba »

Och inte heller ligger Duvbo T-banestation i Duvbo.
/Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Tobba skrev:Och inte heller ligger Duvbo T-banestation i Duvbo.
/Tobba
Det ser ut att finnas fler sådana fall. På de gamla spårvägskartorna är stadsdelsgränser utsatta. Där kan man se att hållplatsen Olovslund ligger i Nockeby, T-banestationen Alvik ligger i Traneberg och Älvsjö station i Solberga. :)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Göteborg ligger inte heller i Bohuslän som många tycks tro, bara för att staden tidigare har bildat län tillsammans med Bohuslän.
T.o.m. i akademibokhandeln här i Stockholm så återfinns Göteborgsböcker vid B som i Bohuslän i stället för vid V som i Västergötland.
(Ja, jag vet att delar av Göteborg ligger i Bohuslän. Tror det har varit uppe i någon tråd förut.)

M_M skrev:Kör Upplands Lokaltrafik merparten av länstrafiken i Upplands Väsby?
Stora delar av Uppland betjänas inte allas av Upplands Lokaltrafik. SL står för lokaltrafiken i stora delar av Uppland. Och även stora delar av Södermanland.

(Södermanland är ett ord, eller snarare namn, som nästan är svårstavat bara för att uttalet ligger så långt från stavningen. :? )
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Off topic:
om nu Södermanland blir Sörmland, borde inte Västmanland bli Värmland?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Kantorn skrev:Off topic:
Snarare Vässmland. Sör är väl ett gammalt till viss del omskrivning av Söder. (Sörlänningar, exempelvis) På samma sätt så borde ju då Västmanland skrivas om med någon förkortning av Väst (fast det finns väl inte) ett M och så land. Det finns inget R i Väst och därför kan det inte heller bli Värm. Hade landskapet hetat Västermanland hade det däremot varit en annan femma.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:Göteborg ligger inte heller i Bohuslän som många tycks tro, bara för att staden tidigare har bildat län tillsammans med Bohuslän.
T.o.m. i akademibokhandeln här i Stockholm så återfinns Göteborgsböcker vid B som i Bohuslän i stället för vid V som i Västergötland.
(Ja, jag vet att delar av Göteborg ligger i Bohuslän. Tror det har varit uppe i någon tråd förut.)
Det blir ju extra rörigt att Bohuslän anses vara ett landskap.

Än rörigare blir det att folk fortsätter envisas att använda landskap. De verkar vara mer seglivade än måttenheten tum. :wink:
2763 skrev:
Snarare Vässmland. Sör är väl ett gammalt till viss del omskrivning av Söder. (Sörlänningar, exempelvis) På samma sätt så borde ju då Västmanland skrivas om med någon förkortning av Väst (fast det finns väl inte) ett M och så land. Det finns inget R i Väst och därför kan det inte heller bli Värm. Hade landskapet hetat Västermanland hade det däremot varit en annan femma.
Jämför också sörgården, som väl är med i nån av Astrid Lindgrens sagor (bullerbyn, månne?).
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

M_M skrev:

Än rörigare blir det att folk fortsätter envisas att använda landskap. De verkar vara mer seglivade än måttenheten tum. :wink:
Som Bohusläning undrar jag då vad min landsdel ska klassas som ? Knappas vakuum...

På den norska tiden delades landskapet Ranafylke i Ranrikesyssla (norr), och Älvsyssla (söder).
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Tänkte exakt samma sak igår. Alltså är egentligen Västmanland Värmland!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
twr

Inlägg av twr »

M_M skrev:
LÅ1 skrev:Göteborg ligger inte heller i Bohuslän som många tycks tro, bara för att staden tidigare har bildat län tillsammans med Bohuslän.
Anses?
M_M skrev:Än rörigare blir det att folk fortsätter envisas att använda landskap. De verkar vara mer seglivade än måttenheten tum. :wink:
Envisas? De är ju mer stabila än länen/regionerna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

twr skrev:Envisas? De är ju mer stabila än länen/regionerna.
Det får nog stå för dig. Att en indelning som inte används i det administrativa inte förändras kan ju ha med "stabiliteten" att göra. Att länen förändras - det är naturligt eftersom den indelningen används och då bör det vara lite praktik med i hur det hela ser ut också.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Martin skrev:
M_M skrev:

Som Bohusläning undrar jag då vad min landsdel ska klassas som ? Knappas vakuum...

På den norska tiden delades landskapet Ranafylke i Ranrikesyssla (norr), och Älvsyssla (söder).
Om jag förstår historien rätt så var Bohuslän norskt fram till 1658 medan landskapen ersattes av län redan 1634.

Jag kanske tolkar historien inkorrekt men mitt intryck är att Bohuslän aldrig varit svenskt före landskapen avskaffades, om man inte räknar så långt bakåt att det knappt finns någon dokumentation bevarad.

Du får väl uppfinna hitte-på-landskapet Bohusland kanske? :wink:
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

M_M skrev: Jag kanske tolkar historien inkorrekt men mitt intryck är att Bohuslän aldrig varit svenskt före landskapen avskaffades, om man inte räknar så långt bakåt att det knappt finns någon dokumentation bevarad.
Landskapen har aldrig avskaffats, de finns kvar. Dock fyller det inte någon administrativ funktion.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

bruse skrev:
M_M skrev: Jag kanske tolkar historien inkorrekt men mitt intryck är att Bohuslän aldrig varit svenskt före landskapen avskaffades, om man inte räknar så långt bakåt att det knappt finns någon dokumentation bevarad.
Landskapen har aldrig avskaffats, de finns kvar. Dock fyller det inte någon administrativ funktion.
Helt rätt. Landskapen finns. Numera ändrar man inte landskapsgränser, men det gjorde man långt efter 1634. 1810 delades Västerbottens län och Norrbottens län tillkom. Därmed kom också den del av landskapet Västerbotten som låg i det nya länet att betraktas som ett eget landskap. Detta bekräftades definitivt 1995 när landskapet Norrbotten fick ett eget vapen fastställt av statsheraldikern.

Även om landskapen inte fyller någon administrativ funktion så fyller de en del andra funktioner. Många folkliga organisationer är organiserade landskapsvis. Med få undantag är landskapen också floraprovinser, d.v.s. områden som används när man ska beskriva växters utbredning. Även språkvetarna använder landskap och inte län när det gäller dialekter.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

bruse skrev:
När (om alls?) beslutades (i Sverige) om landskapsnamn för Bohuslän?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

I folkmedvetandet finns landskapen kvar i stor utsträckning.

De flesta människor, utanför storstadsregionerna, identifierar sig nog mer med landskapet än med länet. Fler människor säger sig säkert var smålänning än summan av de som känner det naturligare att kalla sig kronobergare, jönköpingslänare(?) eller kalmarelänare(?). Se själva, det finns ju inte lämpliga ord ens!

Många fortsätter att benämna sig efter födelse- eller uppväxtlandskapet. Utrikesministern kallar sig nog hellre hallänning än stockholmare, skulle jag tro, för att ge ett exempel.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

M_M skrev:
bruse skrev:
När (om alls?) beslutades (i Sverige) om landskapsnamn för Bohuslän?
Namn på icke officiella enheter behöver inte beslutas. Det gäller landskap, men även andra geografiska områden som Österlen, Roslagen och Södertörn t.ex. Dessutom gäller det en stor mängd naturobjekt, berg, sjöar, älvar o.s.v.

Ortnamn uppkommer i stor utsträckning genom spontana processer. Det främsta undantaget från detta är namn på gator och platser som är beslutade och ofta konstruerade fast det händer att det beslutade namnet är ett gammalt spontant uppkommet namn.

Namn på olika administrativa enheter liksom på tätorter är också beslutade men oftast är beslutet bara en bekräftelse av ett existerande gammalt spontant uppkommet namn.

Namnet Bohuslän fanns innan landskapet blev svenskt, men avsåg möjligen ett mindre område. Namnet förekommer på officiella kartor och det har dessutom funnits ett Bohusläns regemente så namnet får anses vara accepterat av svenska myndigheter.
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Bohuslän är namnet på landskapet, vill minnas att jag hört att det innan 1658 i Norge även kallades "Baahuslen" (uttal ung båhuslänn). Det är alltså inte brist på fantasi att landskapsnamnets ändelse är det samma som den administrativa enhet vilken sedemera använts. Län i Sverige motsvaras av fylke i Norge.

Utan anspråk på att sitta inne med sanningen, tror jag man kan dra språkliga paralleller mellan de geografiska namnen Baahuslen och Österlen.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Martin skrev:Bohuslän är namnet på landskapet, vill minnas att jag hört att det innan 1658 i Norge även kallades "Baahuslen" (uttal ung båhuslänn). Det är alltså inte brist på fantasi att landskapsnamnets ändelse är det samma som den administrativa enhet vilken sedemera använts. Län i Sverige motsvaras av fylke i Norge.

Utan anspråk på att sitta inne med sanningen, tror jag man kan dra språkliga paralleller mellan de geografiska namnen Baahuslen och Österlen.
Nej, det kan man inte. Namnet förekommer 1422 i formen Bahuslæn. Det avsåg den södra delen av det nuvarande landskapet och namnet anger att det är ett län under Bohus slott. Norge var indelat i län från senmedelåldern till 1662 när benämningen ändrades till amt. Norge styrdes ju vid den tiden från Danmark. Benämningen fylke infördes 1919.

Betydelsen av "len" i Österlen är "riktning, håll". Det är en sammandragning av "leden". Österlen betyder alltså "det som ligger österut".
twr

Inlägg av twr »

2763 skrev:
twr skrev:Envisas? De är ju mer stabila än länen/regionerna.
Det får nog stå för dig. Att en indelning som inte används i det administrativa inte förändras kan ju ha med "stabiliteten" att göra. Att länen förändras - det är naturligt eftersom den indelningen används och då bör det vara lite praktik med i hur det hela ser ut också.

//T
Jag förstår inte riktigt vad du vill säga. Det är väl naturligt att länsgränserna ändras då och då. Just därför är det naturligt att man i vissa sammanhang hellre talar om landskap eftersom det som sägs eller skrivs annars kan bli inaktuellt så fort.

En person som har bott hela livet i Hjärtums socken (http://sv.wikipedia.org/wiki/Hj%C3%A4rtums_socken) kan kalla sig för bohuslänning. Skulle han/hon följa länsgränserna skulle personen ha behövt kalla sig först Göteborgs-och-bohus-länning, efter 1971, för Älvsborgslänsinvånare, från 1998 för Västra-Götalands-medborgare och inom några år för kanske Region-Västsverige-invånare eller något annat fantasifullt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Låst