
T2000 blir skrapjern
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: T2000 blir skrapjern
Du skulle sett de bilene han kjører, og ikke minst, de stedene han har kjørt, så hadde du nok syntes 60 var i overkant...


Re: T2000 blir skrapjern
Nu bryter jag säkert mot alla regler här, men ovanstående mening är inte nån vidare svenska, det verkar som ett "bli" fattas före sista ordetHenrik Schütz skrev:Jag är så dålig på norska att jag trodde att vagnarna skulle spårrengöringsvagnar.....

Lata Niva FTW2763 skrev:(Humorfilter på)Nils Carl Aspenberg skrev:Vi satser på bygging og ikke vedliekhold. Kjør en biltur til Trondheim eller Bergen og se hvordan europaveiene er blitt. De er blitt så dårlige at man snart må kjøre 60 hele veien. Det er kult å bygge nye veier, men ingen utfordring å ta vare på de gamle.
Om du måste köra 60 måste det vara underhållet på din bil som är felet, eller modellen som helt enkelt inte är tillräckligt terränggående!

-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: T2000 blir skrapjern
Mitt fel...
Rätt påpekat.
Filvagn, skrapjärn,...
HS
Rätt påpekat.
Filvagn, skrapjärn,...
HS
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: T2000 blir skrapjern
Jeg skrev "snart". Min bil går helt utmerket, men for 30 år siden kunne man kjøre mye fortere til Bergen og Trondheim enn det man kan i dag på grunn av at norske veier har forfalt. Men dette kompenserer vi i Norge ved at stadig flere kjøper seg SUV og da betyr ikke veistandarden så mye.
Re: T2000 blir skrapjern
Man ser også utenfor Oslo de store skadene av veisaltet. Etter en kald vinter med mye snø, har det vært veldig dårlige veier på Østlandet (Oslo og området rundt). Hull i veien/asfalt som har forsvunnet fra topplaget på 30x30 cm har ikke vært uvanlig, men på min 4 mil lange vei til jobb er dette å se en rekke steder (vei med 15-20 000 passeringer i døgnet). I området rundt Gardermoen (Romerike - for de som er lokalkjent) ble det vinteren 2010 og 2011 saltet med 18 000 tonn salt! Dette er dog det området med mest trafikk i norge.Nils Carl Aspenberg skrev:Som jeg har prøvd å forklare er det ikke SL95s vekt som er det største problemet. Det største problemet er korrosjon og at vognene er dyre å underholde. Gatene i Oslo blir ikke ødelagt av SL95. Det er mange gater uten spor som er akkurat like dårlige. Min teori er at det aggressive magnesiumsaltet fører til økt fuktighet som trenger ned i grunnen og skaper frostsprengninger i fundamentet. Det forklarer hvorfor alle byens gater er dårlige. Bogstadveien er en av de verste gatene i Oslo og her skal hele gaten tas neste år med stengning av sporvognstrafikken. Men Bogstadveien har meget sjelden besøk av SL 95.
Jeg støtter Nils Carl Aspenberg i hans teori om magnesiumsaltet.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: T2000 blir skrapjern
Jeg vet ikke hvor interessant mine biler er for denne diskusjonen. Men jeg har aldri hatt Lada Niva og jeg har heller aldri kjørt denne modellen. Jeg gjorde et stunt med Lada i 2003. Jeg kjøpte en Samara som jeg kjørte til Sibir og tilbake, i alt 16 000 km. På veien var jeg innom 58 sporveisbyer. Men da jeg kom hjem solgte jeg den og kjøpte en Galant 2,0EX som jeg i høst har erstattet med en VW Sharan. Men det er fordi jeg stadig får nye barn og trengte flere seter. Ellers har jeg nesten alltid hatt store biler med stor motor og som går fort. Derfor er det også tråkig at norske veier blir dårligere og dårligere.
Re: T2000 blir skrapjern
Det här är rätt så tänkvärt. Reguljär blandtrafik med spårväg och vägtrafik på vintern på samma körbana är alltså rätt dyrt, men däremot behöver det inte alls vara så dyrt att bygga gatuspår med asfalt för att kunna köra ersättningstrafik och/eller vår-sommar-höst-trafik av något slag. Behöver man köra ersättningsbussar på vintern så kan man skicka ut saltningsfordon just då, och helst borsta bort salten innan spårvagnarna börjar köra ordentligt igen.
Re: T2000 blir skrapjern
De første T2000 vognene ble sendt til skroting tidligere denne uken, i følge informerte kilder skal dette være vognene 2005 og 2009, egentlig var det meningen å sende et annet sett, men dette settet slet med varmgang i lagererne, og ble dermed stående på jernbanestasjonen på Hønefoss (vognene blir slept via det vanlige jernbanenettet fra Hønefoss til Hellik Teigen på Hokksund)
Det har forresten vært mye skriverier i avisene de siste ukene angående T2000, her er en av de nyeste artikklene:
Må leie vrak for for 22 millioner
Det har forresten vært mye skriverier i avisene de siste ukene angående T2000, her er en av de nyeste artikklene:
Må leie vrak for for 22 millioner
Re: T2000 blir skrapjern
Nå har de to veteran T2000 vognene kommer til sitt nye hjem, vognene måtte før de ble transportert til LTF's lager gjennomgå en grundig innvendig vask for å fjerne sopp og mugg, utvendig er dog vognene fortsatt herjet av gr-f-tt-.
Det går forøvrig rykter om at ytligere 3 T2000 vogner skal bevares i forbindelse med en utstilling et eller annet sted i Norge
Det går forøvrig rykter om at ytligere 3 T2000 vogner skal bevares i forbindelse med en utstilling et eller annet sted i Norge