x

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

x

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 13:06, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Nu är det inte SL som beslutat frågan. Inte ens dess ägare Landstinget, om jag förståd DN artikeln korrekt.

Det var mer en programförkalring av den blivande trafiklandstingsrådet. Men visst är det ett steg i rätt riktning!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Nu får vi gå på bak......

Inlägg av Bussmicke »

Johan Eriksson skrev: I samma DN tror sig Naturskyddsföreningen sig veta att trängselavgifterna kommer att minska köerna så mycket att bussarnas kapacitet kommer att öka med 10-15% i innerstan. Ingen idé att sikta högre följdaktligen. Folk åker så gärna buss och behöver tydligen ingen standardhöjning för att ta sig ur sina bilar, -var inte Naturskyddsföreningen inne på det här med miljö?.......
:wink:
Inte bara kapacitetsökning, hållplatsstoppen kan ju kortas avsevät.
MN
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Nu får vi gå på bak......

Inlägg av bruse »

Bussmicke skrev:Inte bara kapacitetsökning, hållplatsstoppen kan ju kortas avsevät.MN
Ja, vilket leder till just kapacitetsökning!

Snabbare lossning och lassning => kortare hållplatsuppehåll => högre genomsnittshastighet => snababre omlopp för bussarna => samma antalet bussar hinner med fler turer => ökad kapacitet. Allt hänger ihop, som kretsloppet.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Gäst

Inlägg av Gäst »

...i framtiden ska få gå på blåbussarna även genom bakdörrarna i rusningstrafik
Hur ska dom lösa det då? Biljettkontrollant(er) på varje buss?
Hur vore det om SL moderniserade sitt stenålders-kupongsystem från 70-talet? Då kunde alla gå på överallt och personer med barnvagnar kunde äntligen betala för sig. Stämplarna är f.ö. ganska lätta att "sudda ut" på kupongerna. (Ingen biljettkontrollant går väl omkring med en UV-lampa på sig? :lol: )
T ex i.s.f. rabattkuponghäfte kort som laddas med ett antal markeringar, som i övriga Sverige.
Användarens profilbild
AeroSol
Inlägg: 138
Blev medlem: fredag 04 oktober 2002 22:51
Ort: Rönninge, Stockholm

Gå på där bak

Inlägg av AeroSol »

Sorry... Gäst=jag. Använde annan dator.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Anonymous skrev:
...i framtiden ska få gå på blåbussarna även genom bakdörrarna i rusningstrafik
Hur ska dom lösa det då? Biljettkontrollant(er) på varje buss?
Hur vore det om SL moderniserade sitt stenålders-kupongsystem från 70-talet? Då kunde alla gå på överallt och personer med barnvagnar kunde äntligen betala för sig. Stämplarna är f.ö. ganska lätta att "sudda ut" på kupongerna. (Ingen biljettkontrollant går väl omkring med en UV-lampa på sig? :lol: )
T ex i.s.f. rabattkuponghäfte kort som laddas med ett antal markeringar, som i övriga Sverige.
Gör för allt i världen inte det! Remsorna lär vara det effektivaste i Sverige!!! (Vilket om inte annat märks till Göteborgsvarvet då vi med gammelvagn och pappersbiljetter kapar 2/3 av kön till linje 1 på drottningtorget och är uppe vid kungsportsplatsen innan ettan lättar från drottningtorget. Elektroniska biljettsystem är inte alltid bättre än de klassiska.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar