Vändslinga i Mölndal byggs om
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Besökte Mölndal nu i natt och den nya slingan med tillhörande prylar ligger snyggt uppradat som en IKEA byggsats. Man har rivit upp den armerad gräsmattan runt spåren och börjat montera nya stolpfundament samt grävt bort gång/cykelbanan som löpte genom området.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Jodå, Som du fått besked på så är Drottningtorget ändhållplats för linje 10. Det är Charmerande att någon tycker att det även är det för Lisebergslinjen, den är ju inte stomtrafik på det sättet. Sen är det vissa turer som i övrigt slutar där på spår 5 och 6. Förut i den gamla nattrafiken med nymånelinjer användes även spåren 1 och 2 (spåren räknas från kanalkanten) som avgångshållplatser där 108 gick på spår 1 och 106 gick på spår 2 och 105 utgick från spår 3 eller 4, minns ej.TKO skrev: Men Drottningtorget är väl ingen ändhållplats?
Finns det för övrigt någon hållpalst med det namnet - i Göteborg...
Därutöver så hade linjerna 13 och 14 ändhållplats här under den period då 14 fanns och 2 saknades.
De två sista linjerna 107 och 103 gick från Gumperts hörne, om det nu är nån som minns var det är!
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Om du bara tänkt till borde du veta att linje 105 till Hisingen enbart kan avgå från spår 4 efter ombyggbaden. Innan gick den från forna hållplatsen för linje 2.2763 skrev:Jodå, Som du fått besked på så är Drottningtorget ändhållplats för linje 10. Det är Charmerande att någon tycker att det även är det för Lisebergslinjen, den är ju inte stomtrafik på det sättet. Sen är det vissa turer som i övrigt slutar där på spår 5 och 6. Förut i den gamla nattrafiken med nymånelinjer användes även spåren 1 och 2 (spåren räknas från kanalkanten) som avgångshållplatser där 108 gick på spår 1 och 106 gick på spår 2 och 105 utgick från spår 3 eller 4, minns ej.TKO skrev: Men Drottningtorget är väl ingen ändhållplats?
Finns det för övrigt någon hållpalst med det namnet - i Göteborg...
Därutöver så hade linjerna 13 och 14 ändhållplats här under den period då 14 fanns och 2 saknades.
De två sista linjerna 107 och 103 gick från Gumperts hörne, om det nu är nån som minns var det är!
/T
Jo det det finns nog väldigt många infödda Göteborgare, mig inkluderad, och utomsocknes födda som vet var Gumperts hörna ligger.
Senast redigerad av Nupski den måndag 24 oktober 2011 12:37, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Letar upp dumstruten.... du har så rätt.Nupski skrev: Om du bara tänkt till borde du veta att linje 105 till Hisingen enbart kan avgå från spår 4 efter ombyggbaden. Innan gick den från forna hållplatsen för linj 2.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Fast frågan är om hållplatsen heter Drottningtorget eller Centralstionen eller möjligtvis Centralstationen-Drottningtorget.
Drottningtorget används av många och skyltar med detta namn finns på några av hållplatserna, Centralstation används av Västtrafiks reseplanerare och automatiska hållplatsutropet brukar säga Centralstationen - Drottningtorget.
Drottningtorget används av många och skyltar med detta namn finns på några av hållplatserna, Centralstation används av Västtrafiks reseplanerare och automatiska hållplatsutropet brukar säga Centralstationen - Drottningtorget.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Torget heter Drottningtorget, Centralen är ju en "hint" till resenärer om att här kan man resa vidare med annat fordonsslag.
Vad VT gör är inte alltid logiskt men för gemene man är Drottningtorget Centralen, eller hur?
Vad VT gör är inte alltid logiskt men för gemene man är Drottningtorget Centralen, eller hur?

Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Sedan har vi hållplatslägena på Burgrevegatan och Slussplatsen.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Polhemsplatsen och Åkareplatsen?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Polhemsplatsen är egen hållplats och Åkareplatsen har man stängt...
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Slussplatsen är väl linje 60:s hållplats. Den heter enligt tidtabellen Centralstationen. När Googlebilen var där stod det även så på hållplatspelaren: http://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=57. ... 55,,0,2.35
Även på Burggrevegatan ser det ut att stå Centralstationen på pelarna.
Även på Burggrevegatan ser det ut att stå Centralstationen på pelarna.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Hållplatslägena är A-F på Drottningtorget, J och K Burgrevegatan och L Slussplatsen. Hållplatsutropet har åtminstone för samtliga varit Centralstationen - Drottningtorget. Sedan har skyltning med både Centralstationen och Drottningtorget förekommit blandat.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Hade inte en aning om att gatan mellan Centralstationen och posthuset heter Burgrevegatan, den trodde jag utgick från Polhemsplatsen och bort till Odinsplatsen.
Man lär sig saker hela tiden.
Man lär sig saker hela tiden.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Känns inte helt självklart men Västgötabanans station hamnade mitt i den ursprungliga gatan så gatan går lite konstigt där,Grovsnus skrev:Hade inte en aning om att gatan mellan Centralstationen och posthuset heter Burgrevegatan, den trodde jag utgick från Polhemsplatsen och bort till Odinsplatsen.
Man lär sig saker hela tiden.
Odinsgatan skulle egentligen gått ända fram och vara en förlängning av Norra Hamngatan men Posthuset hamnade där mitt i gatan.
Burgrevegatan är förlängningen av Köpmansgatan.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Vad västtrafik gör och inte med hållplatsnamnen för spårväg är i praktiken helt ointressant. Vad hållplatserna heter är nämligen en fråga där Trafikkontoret ansöker och Transportstyrelsen beslutar. Detta gäller dock inte busshållplatserna utan enbart det verkliga namnet på spårvagnshållplatserna. Sen är det som vi alla vet att det kan vara skillnad på vad en trafikplats heter och hur den anonseras. Enligt Transportstyrelsens beslut heter hållplatsen mellan Bäckeliden och Bögatan fortfarande Ekmanska Sjukhuset, men det börjar bli riktigt många månader (ett antal multiplar av 12) sedan den faktiskt hette så på skyltarna.Grovsnus skrev:Torget heter Drottningtorget, Centralen är ju en "hint" till resenärer om att här kan man resa vidare med annat fordonsslag.
Vad VT gör är inte alltid logiskt men för gemene man är Drottningtorget Centralen, eller hur?
Hittar dock inte listan nu så det är svårt att tala om för er vad spårvagnshållplatserna verkligen heter.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Transportstyrelsen beslutar om namn på trafikplatser vid järnväg men inte om namn på spårvägshållplatser. I Göteborg är det kommunens namnberedning som beslutar om namn på spårvägs- och busshållplatser. Det är alltså dem vi ska tacka för att Tranered fick sitt gamla namn i stället för det nya som någon annan instans hade hittat på.
Transportstyrelsens lista som du nämner är en excelfil som man inte hittar på Transportstyrelsens webbplats. Man kan hitta den genom Google men länken Google ger går inte till Transportstyrelsen utan till google.se så det är förmodligen en cachad version man får. Orsaken torde vara att den inte är uppdaterad sedan 2008. Det är bara en lista och ingen beslutshandling och vad som står i den har ingen legal verkan. Spårvagnshållplatser i Göteborg heter det som kommunens namnberedning har beslutat att de ska heta.
Transportstyrelsens lista som du nämner är en excelfil som man inte hittar på Transportstyrelsens webbplats. Man kan hitta den genom Google men länken Google ger går inte till Transportstyrelsen utan till google.se så det är förmodligen en cachad version man får. Orsaken torde vara att den inte är uppdaterad sedan 2008. Det är bara en lista och ingen beslutshandling och vad som står i den har ingen legal verkan. Spårvagnshållplatser i Göteborg heter det som kommunens namnberedning har beslutat att de ska heta.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Och vad har då kommunens namnberedning kommit fram till - Drottningtorget, Centralstationen eller Drottningtorget-Centralstationen?Harald skrev:Transportstyrelsen beslutar om namn på trafikplatser vid järnväg men inte om namn på spårvägshållplatser. I Göteborg är det kommunens namnberedning som beslutar om namn på spårvägs- och busshållplatser. Det är alltså dem vi ska tacka för att Tranered fick sitt gamla namn i stället för det nya som någon annan instans hade hittat på.
Transportstyrelsens lista som du nämner är en excelfil som man inte hittar på Transportstyrelsens webbplats. Man kan hitta den genom Google men länken Google ger går inte till Transportstyrelsen utan till google.se så det är förmodligen en cachad version man får. Orsaken torde vara att den inte är uppdaterad sedan 2008. Det är bara en lista och ingen beslutshandling och vad som står i den har ingen legal verkan. Spårvagnshållplatser i Göteborg heter det som kommunens namnberedning har beslutat att de ska heta.
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Men blir en hållplats "ändhållplats" bara för att några enstaka turer vänder där? Det vet jag inte om jag håller med om...M_M skrev:Det finns ju två sällan använda spår som går att använda för vagnar som vänder. Det ena används åtminstone tidtabellagt av Ringlinien och de turer på linje 10 som bara går Centralen/Drottningtorget-Guldheden. Det andra används väl bara för specialkörningar och vid störningar. Förr användes dock det spåret för att vända nattlinjerna mot nordost/ost, på den tiden alla nattlinjer märkligt nog var avklippta i centrum (med påtvingad promenad mellan brunnsparken och centralstationen för genomgående resor) och dessutom alltid skyltat med en nattmåne istället för linjenummer. Då detta spår användes för denna vändning så användes de båda östgående ordinarie spårvagnshållplatserna som just två avgångshållplatser.TKO skrev:Men Drottningtorget är väl ingen ändhållplats?
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Det vet jag inte, men jag skulle gissa att det är Centralstationen. Att utropet innehåller mer än själva hållplatsnamnet är ju inte ovanligt. Det förekommer på fler platser i Göteborg och det förekommer t.o.m. (eller har åtminstone förekommit) i självaste huvudkommunen.TKO skrev:Och vad har då kommunens namnberedning kommit fram till - Drottningtorget, Centralstationen eller Drottningtorget-Centralstationen?
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Eftersom jag hävdat att det inte finns någon hållplats med namnet "Drottningtorget" så håller jag med dej!Harald skrev:Det vet jag inte, men jag skulle gissa att det är Centralstationen. Att utropet innehåller mer än själva hållplatsnamnet är ju inte ovanligt. Det förekommer på fler platser i Göteborg och det förekommer t.o.m. (eller har åtminstone förekommit) i självaste huvudkommunen.TKO skrev:Och vad har då kommunens namnberedning kommit fram till - Drottningtorget, Centralstationen eller Drottningtorget-Centralstationen?
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Nu kanske vi ska åka ut till Mölndal igen - det är väl den ändhållplatsen tråden egentligen handlar om?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Har sett att frågan om vad Centralstationen - Drottningtorget heter i flera gamla trådar så verkar det som man under årens lopp bytt namn några gånger på hållplatsen och sedan har båda namnen kommit i folkligt bruk. Men det verkar som det officiella namnet för tillfället är Centralstationen.
Igår så stängde man av trafik i Mölndal för att börja bygga om för dubbelspårsslingan. Arbetet beräknas vara avslutat den 13 november och den 11 december så förlängs linje 2 till Mölndal. Historiskt så till vida att Mölndal inte under sina drygt 100 år med spårvagn haft två heldagslinjer.
Fram till 50-talet så trafikerade den röd-gröna åttan Mölndal och ersattes sedan av den helgröna fyran som förlängdes från Krokslätt. Ett tag så gick den gulblå tian som lågtrafiklinje istället för fyran men nu så blir det både den gula tvåan och den gröna fyran som trafikerar Mölndals stad.
Det är väl en av de sträckor som ökat mest när det gäller antalet turer per timme efter Kringen. Från 4 till 14 i vardera riktningen.
Igår så stängde man av trafik i Mölndal för att börja bygga om för dubbelspårsslingan. Arbetet beräknas vara avslutat den 13 november och den 11 december så förlängs linje 2 till Mölndal. Historiskt så till vida att Mölndal inte under sina drygt 100 år med spårvagn haft två heldagslinjer.
Fram till 50-talet så trafikerade den röd-gröna åttan Mölndal och ersattes sedan av den helgröna fyran som förlängdes från Krokslätt. Ett tag så gick den gulblå tian som lågtrafiklinje istället för fyran men nu så blir det både den gula tvåan och den gröna fyran som trafikerar Mölndals stad.
Det är väl en av de sträckor som ökat mest när det gäller antalet turer per timme efter Kringen. Från 4 till 14 i vardera riktningen.