"Fuskgatsten"

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

"Fuskgatsten"

Inlägg av Harald »

Här framställs "fuskgatsten", mönstrad markbetong på Östra Hamngatan i Göteborg:

Bild
Användarens profilbild
Eos95
Inlägg: 415
Blev medlem: måndag 21 september 2009 16:14
Ort: nacka
Kontakt:

Re: "Fuskgatsten"

Inlägg av Eos95 »

haha det viste jag inte... :)
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2506
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: "Fuskgatsten"

Inlägg av Per Lind »

Det bevisar återigen att allt i modell finns i verkligheten.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Fuskgatsten"

Inlägg av LÅ1 »

Är det sådan beläggning mellan spåren i övrigt också? Lite svårt att se på fotot. Hitom avspärrningarna är det äkta vara, det är jag övertygad om. Kan man inte se det på beläggningen så ser man det på stenraden närmast kantstenen.

Sådan där rutig beläggning är så olik gatsten så jag har knappt tänkt det som ett seriöst försök att likna gatsten. Bara att man har åstadkommit ett gatstensliknande mönster.
Men det var kul att få se hur det skapas.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: "Fuskgatsten"

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev:Är det sådan beläggning mellan spåren i övrigt också? Lite svårt att se på fotot. Hitom avspärrningarna är det äkta vara, det är jag övertygad om. Kan man inte se det på beläggningen så ser man det på stenraden närmast kantstenen.
Ja, i spårområdet är det markbetong i den mån det inte är lappat med asfalt (det är lite DDR-stuk över gatu- och spårunderhållet i Göteborg). Refugen har gatsten, förmodligen den beryktade kinesiska. Den har i vart fall slätare yta än svensk smågatsten brukar ha när den är ny.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: "Fuskgatsten"

Inlägg av M_M »

Harald skrev:Ja, i spårområdet är det markbetong i den mån det inte är lappat med asfalt (det är lite DDR-stuk över gatu- och spårunderhållet i Göteborg).
Appropå lappat och DDR-stuk, har man nån slags färdig kalkyl på slitagekostnader när t.ex. beläggningen är dålig där bussar korsar eller kör i spårområdet o.s.v., för att avgöra när det är dags att faktiskt genomföra en reparation?
Skriv svar