”Fler bussar i Stockholm bättre än nytt spårvägsnät”

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Re: ”Fler bussar i Stockholm bättre än nytt spårvägsnät”

Inlägg av 2763 »

Per Lind skrev: När det gäller att få bort bussar från gatorna är spårväg ett bra alternativ till bråkdelen av kostnaden för ett tunnelbanenät.
-Per
Nä. Mer spårvagn genererar förmodligen mer buss eftersom fler väljer att resa kollektivt.

/T
Med reservation för tyckfel.
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

2763 skrev:
Per Lind skrev: När det gäller att få bort bussar från gatorna är spårväg ett bra alternativ till bråkdelen av kostnaden för ett tunnelbanenät.
-Per
Nä. Mer spårvagn genererar förmodligen mer buss eftersom fler väljer att resa kollektivt.

/T
Per skrev om hur man får bort bussarna och då förstår jag inte hur det skulle skapa mer bussresande?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

hgsldf skrev:Per skrev om hur man får bort bussarna och då förstår jag inte hur det skulle skapa mer bussresande?
Utökat utbud leder till högre beläggning.

Med andra ord: om man ersätter vissa busslinjer med spårväg så kan behovet för bussar i andra relationer.

//T
BSB101

Inlägg av BSB101 »

bruse skrev:Eftersom det är grusväg genom Berzelii park så undrar jag om du tänker låta asfaltera vägen genom? Eller ska det krävas en viss sort cykel med viss sorts däck att få cykla på kommunala cykelbanor? Det är ganska tungt och det spårar lätt i grovt grus om du kör smalare däck än 2 tum. Och det har inte alla.
Kräver du asfalt på alla kommunala gång och cykelvägar i exempelvis Järvaresarvatet också? Om du nu envisas med att cykla utanför vägar som din utrustning passar till får du skylla dig själv. Jag ger man inte ut överallt med barnvagn även om det är kommunala vägar.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

BSB101 skrev:
bruse skrev:Eftersom det är grusväg genom Berzelii park så undrar jag om du tänker låta asfaltera vägen genom? Eller ska det krävas en viss sort cykel med viss sorts däck att få cykla på kommunala cykelbanor? Det är ganska tungt och det spårar lätt i grovt grus om du kör smalare däck än 2 tum. Och det har inte alla.
Kräver du asfalt på alla kommunala gång och cykelvägar i exempelvis Järvaresarvatet också? Om du nu envisas med att cykla utanför vägar som din utrustning passar till får du skylla dig själv. Jag ger man inte ut överallt med barnvagn även om det är kommunala vägar.
Det är inte alltid jag kan välja var jag ska cykla, vägen kan bestå av en motorväg, å då är jag liksom tvingad att cykla på det som är cykelbana. det är inget jag envisas med. Ska jag då tvingas enligt lag att cykla på cykelbanan, får väghållaren se till att den är säker och cykelbar. Annars får de definiera vilka sorts cyklar den är anpassad för, samt hänvisa oss andra var vi ska cykla. På motorvägen kanske du anser är lämpligt. Anser inte jag.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:
BSB101 skrev:
Det är inte alltid jag kan välja var jag ska cykla, vägen kan bestå av en motorväg, å då är jag liksom tvingad att cykla på det som är cykelbana. det är inget jag envisas med. Ska jag då tvingas enligt lag att cykla på cykelbanan, får väghållaren se till att den är säker och cykelbar. Annars får de definiera vilka sorts cyklar den är anpassad för, samt hänvisa oss andra var vi ska cykla. På motorvägen kanske du anser är lämpligt. Anser inte jag.
Dessutom är det skillnad på grovt grus och grusväg - det senare brukar snarast vara packad sand. Och så var det på Järvafältet när jag bodde i Rinkeby.
Professionell tyckare
CS

Inlägg av CS »

2763 skrev:
hgsldf skrev:Per skrev om hur man får bort bussarna och då förstår jag inte hur det skulle skapa mer bussresande?
Utökat utbud leder till högre beläggning.

Med andra ord: om man ersätter vissa busslinjer med spårväg så kan behovet för bussar i andra relationer.

//T

Alltså bör man som busstillverkare gå med i föreningen spårvagnsstäderna :D
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

CS skrev:Alltså bör man som busstillverkare gå med i föreningen spårvagnsstäderna :D
Det skulle kunna vara en korrekt iakttagelse. Fast BR-folket vill väl helst ta hela kakan själva, tyvärr.
kantorn skrev: Dessutom är det skillnad på grovt grus och grusväg - det senare brukar snarast vara packad sand. Och så var det på Järvafältet när jag bodde i Rinkeby.
För att förvärra det hela då kan jag påpeka att en grusväg faktiskt kan vara asfalterad. Det är i alla fall Grusvägen i Helsingborg. (Den heter alltså grusvägen och är asfalterad)

/T
twr

Inlägg av twr »

2763 skrev:
CS skrev:Alltså bör man som busstillverkare gå med i föreningen spårvagnsstäderna :D
Det skulle kunna vara en korrekt iakttagelse. Fast BR-folket vill väl helst ta hela kakan själva, tyvärr.
/T
Fast poängen är väl att om bussbranschen delar med sig lite nu kan de få en mycket större kaka sen.
Att spårvagnstillverkarna dessutom får några småbiskvier att mumsa på borde inte bekymra busstillverkarna där de sitter med sin jättetårta framför sig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

twr skrev:
2763 skrev:
/T
Fast poängen är väl att om bussbranschen delar med sig lite nu kan de få en mycket större kaka sen.
Att spårvagnstillverkarna dessutom får några småbiskvier att mumsa på borde inte bekymra busstillverkarna där de sitter med sin jättetårta framför sig.
Om man nu har en jättetårta redan som det är är det kanske svårt att se att om man delar med sig, av de där småbiskvierna som man inte ens vet att man har för att tårtan är så stor, får man i slutändan en större tårta.

Bara meningen i sig själv är så svårbegriplig att det förmodligen är lättfattligt att det är så.

/T
twr

Inlägg av twr »

Replik på Göran Tegnérs inlägg:

http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebat ... r-livradda
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar