Båtar också med linjenummer

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Båtar också med linjenummer

Inlägg av Harald »

Eftersom det tydligen är en källa till glädje att linjenummer visas på spårvagnar som går på en sträcka som bara trafikeras av en linje så ska jag inte förstöra den tråden med mitt gnäll. Jag gör en egen tråd i stället. Västtrafik är nämligen tvärs emot SL. De ska visa linjenummer vare sig det behövs eller ej och även om det leder till att den viktiga informationen får mindre plats. Det man behöver veta när man ska ta båten från Saltholmen är vart båten går så att man inte går ombord på fel båt. Förr såg det ut så här:

Bild

Nu har Västtrafik fått för sig att vi för död och pina måste veta att de kallar båtarna i Södra skärgården för linje 181. Att döma av storleken på texten så tycker de också att det är viktigare än att tala om vart båten går:

Bild
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Båtar också med linjenummer

Inlägg av Nupski »

Den gnälliga utropsrösten finns även här numer, första gången jag hörde Köpstadsö nämnas ombord på båtarna. Man har även monterat in digitalskyltar, den typen som finns i vissa spårvagnar.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Båtar också med linjenummer

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:Nu har Västtrafik fått för sig att vi för död och pina måste veta att de kallar båtarna i Södra skärgården för linje 181. Att döma av storleken på texten så tycker de också att det är viktigare än att tala om vart båten går
Anlöper den fler än den eller de bryggor som skrivs ut i klartext på skylten så kanske linjenummer är viktigare?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Båtar också med linjenummer

Inlägg av LÅ1 »

När jag nu läser Haralds inlägg igen, så börjar jag fundera på om det är en massa olika sträcker som fått samlingsnummer 181? I så fall är ju presentation av linjenumret närmas fånigt!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Båtar också med linjenummer

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev:
Harald skrev:Nu har Västtrafik fått för sig att vi för död och pina måste veta att de kallar båtarna i Södra skärgården för linje 181. Att döma av storleken på texten så tycker de också att det är viktigare än att tala om vart båten går
Anlöper den fler än den eller de bryggor som skrivs ut i klartext på skylten så kanske linjenummer är viktigare?
Om det vore så väl ändå, men alla båtar i Södra skärgården har linjenummer 181 oavsett destination och vilka bryggor de lägger till vid, så linjenumret är totalt meningslöst. Den här bilden och bilden av Fröja är tagna vid samma tillfälle (numret på Vipan är skymt men det står 181 där också):

Bild
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Båtar också med linjenummer

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:
LÅ1 skrev:
Harald skrev:Nu har Västtrafik fått för sig att vi för död och pina måste veta att de kallar båtarna i Södra skärgården för linje 181. Att döma av storleken på texten så tycker de också att det är viktigare än att tala om vart båten går
Anlöper den fler än den eller de bryggor som skrivs ut i klartext på skylten så kanske linjenummer är viktigare?
Om det vore så väl ändå, men alla båtar i Södra skärgården har linjenummer 181 oavsett destination och vilka bryggor de lägger till vid, så linjenumret är totalt meningslöst.
Ja, jag anade att det var så när jag läste första texten en andra gång. (Som jag redan påpekat.)
I det här fallet har linjenumret ingen betydelse alls för resenärerna. Sällanresenärer skulle säkert hellre vilja ha en komplett lista över bryggor som kommer att angöras.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Båtar också med linjenummer

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Skall man absolut ha ett nummer så är det nog mer produktivt att visa Turnumret som man gör i Waxholmsbolaget. Detta står också i tidtabellerna så har man "spanat in" en avgång i tidtabellen är det "bara" att söka efter båten med rätt turnummer anslaget.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1572
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Båtar också med linjenummer

Inlägg av Martin »

Sommarbåtlinjen runt Byfjorden som Uddevalla turisttrafik trafikerat har under många år hetat 829, vilket har synts i tidtabeller och på linjekartor men inte skyltats på båtarna. Man har heller inte skyltat destination på båtarna.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Båtar också med linjenummer

Inlägg av spårlasse »

Förvisso är det ju rätt vanligt att båtar har linjenummer, så har de ju i Oslo, Köpenhamn och flera andra ställen. Allt handlar ju också om det går fler båtar från samma hamnområde. Det är ju onekligen lite intressant att man i Stockholm får ha båtnamnet som identitet. Kan ju lätt bli trassligt när någon båt måste bytas ut eller dylikt. Linjenummer kanske är lite överdrivet - men nog kunde man ha något slags "turnamn" att sätta ut. Exempelvis Dalarölinjen, för båtar till Dalarö etc. Detta kunde ju också skyltas på båten. Nu använder man ju då snarast tidtabellsnamnet som något slags inofficiellt linjenummer (om man behöver något slags idenditet).

Helt klart är i alla fall att man vad gäller båttrafik (iaf) i Stockholm inte gjort den så himla strukturerad och användarvänlig. Finns en del kvar att göra där...
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Båtar också med linjenummer

Inlägg av M_M »

Man kan ju hoppas att de inför separata nummer för varje linje...

Jag ser en pytteliten långsökt poäng med att skylta 181, och det är väl att det blir mer uppenbart för en förstagångsresenär att det faktiskt är en båt i linjetrafik och inte nån beställningstur för ett privat sällskap som ska till Brännö Rödsten.
Användarens profilbild
LarryB
Inlägg: 129
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03
Ort: Partille

Re: Båtar också med linjenummer

Inlägg av LarryB »

Så blir det när man i den heliga konsekvensens namn ska ha fordons(fartygs-)datorer som styr och ställer med allt möjligt som förståndiga planerare och kompetent ombordpersonal fixat tidigare utan särskilt stort besvär. Tänk, så mycket annat arbete som kan utföras och så mycket uppmärksamhet man kan rikta åt annat håll när datorn utför den betungande arbetsuppgiften "skylta om" nån gång i halvtimmen...
/Lars B
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Båtar också med linjenummer

Inlägg av M_M »

Fast displayer ombord och automatiska hållplatsutrop måste vara en rätt bra idé...

Hur väl personal än gör utrop så blir det ändå alltid sämre ljudkvalité än på bra gjorda automatiska utrop, eftersom de automatiska utropen kan vara inspelade i en "proffs-studio"...

Om man inför separata linjenummer så slipper dessutom de som inte ska till "ändbryggan" hålla reda på vad ändbryggan heter. Visst, de så kallat "normala" människorna har tydligen lättare att komma ihåg namn än siffror, men vi är faktiskt ett gäng som har lättare för att komma ihåg siffror än namn i vissa lägen...
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1974
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Båtar också med linjenummer

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

I Oslo har alle båtlinjer nummer og finnes også andre steder rundt i verden. Stadslinjorna har to siffer og Akershuslinjene (nabolän) har tresifrede. Linjenummer er i samme serie som bussene.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Båtar också med linjenummer

Inlägg av bruse »

Båtarna i Karlstad har linjunummer



Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Båtar också med linjenummer

Inlägg av M_M »

Båtar i Hamburg har också linjenummer, och ingår i taxesamarbetet HVV (som för övrigt sägs vara bland de första i världen, taxesamarbetet alltså)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Båtar också med linjenummer

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Båtar i Hamburg har också linjenummer, och ingår i taxesamarbetet HVV (som för övrigt sägs vara bland de första i världen, taxesamarbetet alltså)
Men nu finns det inte så många båtlinjer kvar. Två? Varav ingen i Alster?
Tror att det behövdes den lite dyrare biljettvarianten för båtlinjerna. Liksom för S-bahns förstaklassvagnar och de snabba bussarna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Båtar också med linjenummer

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:
M_M skrev:Båtar i Hamburg har också linjenummer, och ingår i taxesamarbetet HVV (som för övrigt sägs vara bland de första i världen, taxesamarbetet alltså)
Men nu finns det inte så många båtlinjer kvar. Två? Varav ingen i Alster?
Tror att det behövdes den lite dyrare biljettvarianten för båtlinjerna. Liksom för S-bahns förstaklassvagnar och de snabba bussarna.
I så fall gjorde jag fel på semestern i somras... Jag har dock inte hittat något mer än att första klass på tåg (verkar inte finnas på S-bahn, utan det lär gälla regional/regionalexpresståg) och expressbussar kräver den dyrare biljetten.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Båtar också med linjenummer

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:
LÅ1 skrev:
M_M skrev:Båtar i Hamburg har också linjenummer, och ingår i taxesamarbetet HVV (som för övrigt sägs vara bland de första i världen, taxesamarbetet alltså)
Men nu finns det inte så många båtlinjer kvar. Två? Varav ingen i Alster?
Tror att det behövdes den lite dyrare biljettvarianten för båtlinjerna. Liksom för S-bahns förstaklassvagnar och de snabba bussarna.
I så fall gjorde jag fel på semestern i somras... Jag har dock inte hittat något mer än att första klass på tåg (verkar inte finnas på S-bahn, utan det lär gälla regional/regionalexpresståg) och expressbussar kräver den dyrare biljetten.
Det var länge sedan jag åkte båt i HH. Det var när det gick "vanliga" linjer upp i Alsterfloden från Jungfernstieg.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Båtar också med linjenummer

Inlägg av M_M »

Aha. I somras verkade det bara gå "turistbåtar" på Alster, däremot gick HVV-taxa-båtar i "stora floden" som vi åkte med.
Skriv svar