Jo absolut, var bara nyfiken på vilket utförande sätena har/kommer att ha. Och du har naturligtvis rätt i att tävlingsförslagen avser A35, sorry, det är jag som blandade ihop detta. När är det egentligen A35:orna är tänkta att komma?Anders Hanquist skrev:Så länge sätena är hela och fräscha går det säkert precis lika bra att sitta på dem vare sig de är i Norrköpings- eller Stockholmsutförande. De tre tävlingsförslagen gällde väl heller inte dessa vagnar utan de kommande A35:orna från CAF. Så någon onödig kostnad för att "foliera" sätena (hur det nu skulle gå till) ska väl inte behövas.
Vagn 1 är på plats.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Joakim Runnedal
- Inlägg: 139
- Blev medlem: måndag 13 juni 2005 22:51
- Ort: Stockholm/Norrmalm
- Kontakt:
Re: Vagn 1 är på plats.
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
Re: Vagn 1 är på plats.
Jag vet inte om det är här på Forum som jag läst det, men jag trodde att tävlingen faktiskt gällde både A34 och A35.Joakim Runnedal skrev:Jo absolut, var bara nyfiken på vilket utförande sätena har/kommer att ha. Och du har naturligtvis rätt i att tävlingsförslagen avser A35, sorry, det är jag som blandade ihop detta. När är det egentligen A35:orna är tänkta att komma?Anders Hanquist skrev:Så länge sätena är hela och fräscha går det säkert precis lika bra att sitta på dem vare sig de är i Norrköpings- eller Stockholmsutförande. De tre tävlingsförslagen gällde väl heller inte dessa vagnar utan de kommande A35:orna från CAF. Så någon onödig kostnad för att "foliera" sätena (hur det nu skulle gå till) ska väl inte behövas.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Vagn 1 är på plats.
Första A35:an kommer nog inte förrän in på 2013. De ska ju gå på Tvärbanan. Så även om förlängningen ser ut att bli klar under nästa år så räcker inte antalet A32 till för att köra igång tidigare. Jag är inte hundra på hur det var med tävlingen, men jag uppfattade det som att den gällde A35.
Re: Vagn 1 är på plats.
Tycker de är märkligt detta egentligen...
Vi har diskuterat i oändlighet hur alla turer med de till Stockholm inlånade vagnarna från Frankfurt och Norrköping.
Vi har även i oändlighet förklarat varför de vagnar som nu levereras i princip är Norrköpingsvagnar, trotts att de är köpta av SL.
Ändå vill eller vägrar många tydligen att förstå eller inse varför saker är som de är.
Allt detta är ju konstlade sätt att få till spårvagnar till den här spårvägen i Stockholm, på snabbast möjliga sätt.
Alternativ hade ju varit annars att man fått vänta fram till årsskiftet 2011-2012, innan man överhuvudtaget kunnat få några nya spårvagnar att köra med.
hade det möjligen att varit att föredra, bara för att vagnarna måste vara målade i just den färg som Stockholms spårvägsentusiaster absolut vill ha på sina vagnar och få de bekväma fåtöljer som tydligen behövs för en resa på 10-15 min Stockholm.
Ärligt talat, så blir man rätt trött på att läsa allt detta, gång på gång...
Men vi får väl hoppas att de där nya CAF vagnarna kommer att passa och funka bra.
Vi har diskuterat i oändlighet hur alla turer med de till Stockholm inlånade vagnarna från Frankfurt och Norrköping.
Vi har även i oändlighet förklarat varför de vagnar som nu levereras i princip är Norrköpingsvagnar, trotts att de är köpta av SL.
Ändå vill eller vägrar många tydligen att förstå eller inse varför saker är som de är.
Allt detta är ju konstlade sätt att få till spårvagnar till den här spårvägen i Stockholm, på snabbast möjliga sätt.
Alternativ hade ju varit annars att man fått vänta fram till årsskiftet 2011-2012, innan man överhuvudtaget kunnat få några nya spårvagnar att köra med.
hade det möjligen att varit att föredra, bara för att vagnarna måste vara målade i just den färg som Stockholms spårvägsentusiaster absolut vill ha på sina vagnar och få de bekväma fåtöljer som tydligen behövs för en resa på 10-15 min Stockholm.
Ärligt talat, så blir man rätt trött på att läsa allt detta, gång på gång...
Men vi får väl hoppas att de där nya CAF vagnarna kommer att passa och funka bra.
Re: Vagn 1 är på plats.
Jo, så det hade inte varit den historiska vägen ändå. Det historiskt korrekta är att börja om numreringen när numren har tagit slut.Sven Blomberg skrev:Men om man valt den historiska vägen. Kom man inte in på släpens nummerserie?Stefan Widén skrev:
Skulle man vart lite historiska skulle A32 s vagnar börjat på 501 osv och A34 hängt på dvs 536 osv eller nått minns inte hur många a32 det är nu. Men när SL valde att återanvända gamla nummer så beslöts att även göra så på A34 Och om man får frågan på sittande bord så tar man det som är enklast. 1 2 3 4 5 6.
Logiskt...
Från början hade man avsatt nr 1-500 till motorvagnar. Vagn 500 levererades 1952 (den finns fortfarande kvar i Malmköping) så när nästa vagn levererades fick den heta 10. Sedan kallade man nästa vagn för 11 och nästa efter den för 170. Sedan fortsatte man till 199 och sedan lade man ned spårvägen. Nästa gång började man om från 301 och ytterligare något senare från 401. 100- och 200-serierna är idag upptagna (av Roslagsbanans vagnar) så det mest logiska var hur som helst att börja om från 1, om nu någon tänkte på det.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3068
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Vagn 1 är på plats.
Joakim Runnedal skrev:Utsidan i all ära, men det finns ju också en insida. Rimligen borde vagnen invändigt vara utrustad med säten. Hur ser dessa ut, någon som vet? Och om de inte ser ut som något av de alternativ visats i de tre tävlingsförslagen, utan istället ser ut som i Norrköping, hur "folierar" man i så fall säten? Eller gör man inte det?
Vagnarna har det mycket vackra kaktustyget från Norrköping. I tävlingsförslaget om färgsättning finns det även som bekant förslag på sätestyget. Hurvida SL vill beställa en omgång säten med deras färg eller inte är inte klart,. Men att bara starta produktionen av själva tyget lär väl ta ett antal måndare eller år. Så gissningsvis blir det bef tyg så länge A34 är i tjänst.
'
När det gäller breddningen så sker den när samtliga vagnar är levererade. dvs i februari 2012.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Vagn 1 är på plats.
De flesta här vet varför vagnarna levereras gula. Det är inte det som jag uppfattat diskuteras, utan vilken kulör de skall folieras i. De flesta tycker nog att kan man inte bättre än den färg som de inlånade vagnarna fick, kan man låta bli att foliera. Jag har inte läst att någon vill att fåtöljerna skall bytas ut mot bekvämare utan att de fåtöljer som sitter i är bra nog. Jag förstår att du är lite irriterad att Norrköping blivit av med 3 M06 i mer än ett och halvt år, men det beror på översvämningen i fabriken. Nu tycker jag att alla skall vara glada att leveranserna till Stockholm har börjat så att efter Frankfurt fått tillbaka sina 3 så kommer Norrköpings vagnar hem igen. Inom en inte allt för lång tid kommer det finnas 9 M06 i Norrköping och sedan kommer det ytterligare 6 nya.leifd skrev:Tycker de är märkligt detta egentligen...
Vi har diskuterat i oändlighet hur alla turer med de till Stockholm inlånade vagnarna från Frankfurt och Norrköping.
Vi har även i oändlighet förklarat varför de vagnar som nu levereras i princip är Norrköpingsvagnar, trotts att de är köpta av SL.
Ändå vill eller vägrar många tydligen att förstå eller inse varför saker är som de är.
Allt detta är ju konstlade sätt att få till spårvagnar till den här spårvägen i Stockholm, på snabbast möjliga sätt.
Alternativ hade ju varit annars att man fått vänta fram till årsskiftet 2011-2012, innan man överhuvudtaget kunnat få några nya spårvagnar att köra med.
hade det möjligen att varit att föredra, bara för att vagnarna måste vara målade i just den färg som Stockholms spårvägsentusiaster absolut vill ha på sina vagnar och få de bekväma fåtöljer som tydligen behövs för en resa på 10-15 min Stockholm.
Ärligt talat, så blir man rätt trött på att läsa allt detta, gång på gång...
Men vi får väl hoppas att de där nya CAF vagnarna kommer att passa och funka bra.
Medlem nr 266
Re: Vagn 1 är på plats.
Jag är inte de minsta irriterad över att vagnarna varit borta från stan. Åker ju aldrig spårvagn själv, så mej kvittar de lixom. Däremot finns de ju andra, även här i stan son gnäller förskräckligt om detta.Sven Blomberg skrev:De flesta här vet varför vagnarna levereras gula. Det är inte det som jag uppfattat diskuteras, utan vilken kulör de skall folieras i. De flesta tycker nog att kan man inte bättre än den färg som de inlånade vagnarna fick, kan man låta bli att foliera. Jag har inte läst att någon vill att fåtöljerna skall bytas ut mot bekvämare utan att de fåtöljer som sitter i är bra nog. Jag förstår att du är lite irriterad att Norrköping blivit av med 3 M06 i mer än ett och halvt år, men det beror på översvämningen i fabriken. Nu tycker jag att alla skall vara glada att leveranserna till Stockholm har börjat så att efter Frankfurt fått tillbaka sina 3 så kommer Norrköpings vagnar hem igen. Inom en inte allt för lång tid kommer det finnas 9 M06 i Norrköping och sedan kommer det ytterligare 6 nya.leifd skrev:Tycker de är märkligt detta egentligen...
Vi har diskuterat i oändlighet hur alla turer med de till Stockholm inlånade vagnarna från Frankfurt och Norrköping.
Vi har även i oändlighet förklarat varför de vagnar som nu levereras i princip är Norrköpingsvagnar, trotts att de är köpta av SL.
Ändå vill eller vägrar många tydligen att förstå eller inse varför saker är som de är.
Allt detta är ju konstlade sätt att få till spårvagnar till den här spårvägen i Stockholm, på snabbast möjliga sätt.
Alternativ hade ju varit annars att man fått vänta fram till årsskiftet 2011-2012, innan man överhuvudtaget kunnat få några nya spårvagnar att köra med.
hade det möjligen att varit att föredra, bara för att vagnarna måste vara målade i just den färg som Stockholms spårvägsentusiaster absolut vill ha på sina vagnar och få de bekväma fåtöljer som tydligen behövs för en resa på 10-15 min Stockholm.
Ärligt talat, så blir man rätt trött på att läsa allt detta, gång på gång...
Men vi får väl hoppas att de där nya CAF vagnarna kommer att passa och funka bra.
Orsakerna till fördröjningen och även ursprungsskälen till alla dessa olika turer, känner jag ju naturligtvis till, och gjorde långt innan det började diskuteras här. Dock är de lite jobbigt att behöva tjatat om det här, gång på gång.
Sen får jag de iofs bara till 8 M06 här, då de 33-35 har kommit tillbaka. Nu finns här 31, 32, 36. 37 och 38. Vagn 39 kommer väl att levereras efter vagn 6. 40-45 kommer väl sen i rask takt om allt funkar. Sen ska här finna 15 M06.
Smidigast vore kanske att foliera det gröna med flaggblått bara, kunde väl bli snyggt...

- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Vagn 1 är på plats.
Fel av mig alltså. Jag trodde att Norrköping skulle få fyra av sina nya innan Stockholms skulle levereras, men nu vet jag bättre. Lite onödigt vetande kanske, men ändå.
Medlem nr 266
Re: Vagn 1 är på plats.
Ytterligare ett skäl till att det vore bra med en "spår/kollektivtrafik-wiki", som är/blir allmänt känd och en bra referens att peka på.leifd skrev:Orsakerna till fördröjningen och även ursprungsskälen till alla dessa olika turer, känner jag ju naturligtvis till, och gjorde långt innan det började diskuteras här. Dock är de lite jobbigt att behöva tjatat om det här, gång på gång.
(Visst, det går att lägga in saker på vanliga Wikipedia, men det finns alltid en risk att det som skrivs blir bortlyft med motiveringen att det inte är av allmänt intresse, jag har sett exempel på argumentationer fram och tillbaka kring detta inom andra områden).
Re: Vagn 1 är på plats.
När kommer vagn 1 i trafik?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vagn 1 är på plats.
Tyvärr är det väl mest sannolikt att det skulle bli ännu en arena för redigeringskrig.M_M skrev:Ytterligare ett skäl till att det vore bra med en "spår/kollektivtrafik-wiki", som är/blir allmänt känd och en bra referens att peka på.
Re: Vagn 1 är på plats.
Här finns bilder på vagnen i Kiel: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... sg-5437045