Vagn 1 är på plats.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Joakim Runnedal
Kontakt:

Re: Vagn 1 är på plats.

Inlägg av Joakim Runnedal »

Anders Hanquist skrev:Så länge sätena är hela och fräscha går det säkert precis lika bra att sitta på dem vare sig de är i Norrköpings- eller Stockholmsutförande. De tre tävlingsförslagen gällde väl heller inte dessa vagnar utan de kommande A35:orna från CAF. Så någon onödig kostnad för att "foliera" sätena (hur det nu skulle gå till) ska väl inte behövas.
Jo absolut, var bara nyfiken på vilket utförande sätena har/kommer att ha. Och du har naturligtvis rätt i att tävlingsförslagen avser A35, sorry, det är jag som blandade ihop detta. När är det egentligen A35:orna är tänkta att komma?
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
twr

Inlägg av twr »

Joakim Runnedal skrev:
Anders Hanquist skrev:Så länge sätena är hela och fräscha går det säkert precis lika bra att sitta på dem vare sig de är i Norrköpings- eller Stockholmsutförande. De tre tävlingsförslagen gällde väl heller inte dessa vagnar utan de kommande A35:orna från CAF. Så någon onödig kostnad för att "foliera" sätena (hur det nu skulle gå till) ska väl inte behövas.
Jo absolut, var bara nyfiken på vilket utförande sätena har/kommer att ha. Och du har naturligtvis rätt i att tävlingsförslagen avser A35, sorry, det är jag som blandade ihop detta. När är det egentligen A35:orna är tänkta att komma?
Jag vet inte om det är här på Forum som jag läst det, men jag trodde att tävlingen faktiskt gällde både A34 och A35.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Första A35:an kommer nog inte förrän in på 2013. De ska ju gå på Tvärbanan. Så även om förlängningen ser ut att bli klar under nästa år så räcker inte antalet A32 till för att köra igång tidigare. Jag är inte hundra på hur det var med tävlingen, men jag uppfattade det som att den gällde A35.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Tycker de är märkligt detta egentligen...
Vi har diskuterat i oändlighet hur alla turer med de till Stockholm inlånade vagnarna från Frankfurt och Norrköping.
Vi har även i oändlighet förklarat varför de vagnar som nu levereras i princip är Norrköpingsvagnar, trotts att de är köpta av SL.
Ändå vill eller vägrar många tydligen att förstå eller inse varför saker är som de är.
Allt detta är ju konstlade sätt att få till spårvagnar till den här spårvägen i Stockholm, på snabbast möjliga sätt.
Alternativ hade ju varit annars att man fått vänta fram till årsskiftet 2011-2012, innan man överhuvudtaget kunnat få några nya spårvagnar att köra med.
hade det möjligen att varit att föredra, bara för att vagnarna måste vara målade i just den färg som Stockholms spårvägsentusiaster absolut vill ha på sina vagnar och få de bekväma fåtöljer som tydligen behövs för en resa på 10-15 min Stockholm.

Ärligt talat, så blir man rätt trött på att läsa allt detta, gång på gång...
Men vi får väl hoppas att de där nya CAF vagnarna kommer att passa och funka bra.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Sven Blomberg skrev:
Stefan Widén skrev:
Skulle man vart lite historiska skulle A32 s vagnar börjat på 501 osv och A34 hängt på dvs 536 osv eller nått minns inte hur många a32 det är nu. Men när SL valde att återanvända gamla nummer så beslöts att även göra så på A34 Och om man får frågan på sittande bord så tar man det som är enklast. 1 2 3 4 5 6.

Logiskt...
Men om man valt den historiska vägen. Kom man inte in på släpens nummerserie?
Jo, så det hade inte varit den historiska vägen ändå. Det historiskt korrekta är att börja om numreringen när numren har tagit slut.

Från början hade man avsatt nr 1-500 till motorvagnar. Vagn 500 levererades 1952 (den finns fortfarande kvar i Malmköping) så när nästa vagn levererades fick den heta 10. Sedan kallade man nästa vagn för 11 och nästa efter den för 170. Sedan fortsatte man till 199 och sedan lade man ned spårvägen. Nästa gång började man om från 301 och ytterligare något senare från 401. 100- och 200-serierna är idag upptagna (av Roslagsbanans vagnar) så det mest logiska var hur som helst att börja om från 1, om nu någon tänkte på det.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Joakim Runnedal skrev:Utsidan i all ära, men det finns ju också en insida. Rimligen borde vagnen invändigt vara utrustad med säten. Hur ser dessa ut, någon som vet? Och om de inte ser ut som något av de alternativ visats i de tre tävlingsförslagen, utan istället ser ut som i Norrköping, hur "folierar" man i så fall säten? Eller gör man inte det?

Vagnarna har det mycket vackra kaktustyget från Norrköping. I tävlingsförslaget om färgsättning finns det även som bekant förslag på sätestyget. Hurvida SL vill beställa en omgång säten med deras färg eller inte är inte klart,. Men att bara starta produktionen av själva tyget lär väl ta ett antal måndare eller år. Så gissningsvis blir det bef tyg så länge A34 är i tjänst.
'

När det gäller breddningen så sker den när samtliga vagnar är levererade. dvs i februari 2012.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

leifd skrev:Tycker de är märkligt detta egentligen...
Vi har diskuterat i oändlighet hur alla turer med de till Stockholm inlånade vagnarna från Frankfurt och Norrköping.
Vi har även i oändlighet förklarat varför de vagnar som nu levereras i princip är Norrköpingsvagnar, trotts att de är köpta av SL.
Ändå vill eller vägrar många tydligen att förstå eller inse varför saker är som de är.
Allt detta är ju konstlade sätt att få till spårvagnar till den här spårvägen i Stockholm, på snabbast möjliga sätt.
Alternativ hade ju varit annars att man fått vänta fram till årsskiftet 2011-2012, innan man överhuvudtaget kunnat få några nya spårvagnar att köra med.
hade det möjligen att varit att föredra, bara för att vagnarna måste vara målade i just den färg som Stockholms spårvägsentusiaster absolut vill ha på sina vagnar och få de bekväma fåtöljer som tydligen behövs för en resa på 10-15 min Stockholm.

Men vi får väl hoppas att de där nya CAF vagnarna kommer att passa och funka bra.
De flesta här vet varför vagnarna levereras gula. Det är inte det som jag uppfattat diskuteras, utan vilken kulör de skall folieras i. De flesta tycker nog att kan man inte bättre än den färg som de inlånade vagnarna fick, kan man låta bli att foliera. Jag har inte läst att någon vill att fåtöljerna skall bytas ut mot bekvämare utan att de fåtöljer som sitter i är bra nog. Jag förstår att du är lite irriterad att Norrköping blivit av med 3 M06 i mer än ett och halvt år, men det beror på översvämningen i fabriken. Nu tycker jag att alla skall vara glada att leveranserna till Stockholm har börjat så att efter Frankfurt fått tillbaka sina 3 så kommer Norrköpings vagnar hem igen. Inom en inte allt för lång tid kommer det finnas 9 M06 i Norrköping och sedan kommer det ytterligare 6 nya.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Sven Blomberg skrev:
leifd skrev:Tycker de är märkligt detta egentligen...

De flesta här vet varför vagnarna levereras gula. Det är inte det som jag uppfattat diskuteras, utan vilken kulör de skall folieras i. De flesta tycker nog att kan man inte bättre än den färg som de inlånade vagnarna fick, kan man låta bli att foliera. Jag har inte läst att någon vill att fåtöljerna skall bytas ut mot bekvämare utan att de fåtöljer som sitter i är bra nog. Jag förstår att du är lite irriterad att Norrköping blivit av med 3 M06 i mer än ett och halvt år, men det beror på översvämningen i fabriken. Nu tycker jag att alla skall vara glada att leveranserna till Stockholm har börjat så att efter Frankfurt fått tillbaka sina 3 så kommer Norrköpings vagnar hem igen. Inom en inte allt för lång tid kommer det finnas 9 M06 i Norrköping och sedan kommer det ytterligare 6 nya.
Jag är inte de minsta irriterad över att vagnarna varit borta från stan. Åker ju aldrig spårvagn själv, så mej kvittar de lixom. Däremot finns de ju andra, även här i stan son gnäller förskräckligt om detta.
Orsakerna till fördröjningen och även ursprungsskälen till alla dessa olika turer, känner jag ju naturligtvis till, och gjorde långt innan det började diskuteras här. Dock är de lite jobbigt att behöva tjatat om det här, gång på gång.
Sen får jag de iofs bara till 8 M06 här, då de 33-35 har kommit tillbaka. Nu finns här 31, 32, 36. 37 och 38. Vagn 39 kommer väl att levereras efter vagn 6. 40-45 kommer väl sen i rask takt om allt funkar. Sen ska här finna 15 M06.

Smidigast vore kanske att foliera det gröna med flaggblått bara, kunde väl bli snyggt... :lol:
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Fel av mig alltså. Jag trodde att Norrköping skulle få fyra av sina nya innan Stockholms skulle levereras, men nu vet jag bättre. Lite onödigt vetande kanske, men ändå.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

leifd skrev:Orsakerna till fördröjningen och även ursprungsskälen till alla dessa olika turer, känner jag ju naturligtvis till, och gjorde långt innan det började diskuteras här. Dock är de lite jobbigt att behöva tjatat om det här, gång på gång.
Ytterligare ett skäl till att det vore bra med en "spår/kollektivtrafik-wiki", som är/blir allmänt känd och en bra referens att peka på.

(Visst, det går att lägga in saker på vanliga Wikipedia, men det finns alltid en risk att det som skrivs blir bortlyft med motiveringen att det inte är av allmänt intresse, jag har sett exempel på argumentationer fram och tillbaka kring detta inom andra områden).
twr

Inlägg av twr »

När kommer vagn 1 i trafik?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Ytterligare ett skäl till att det vore bra med en "spår/kollektivtrafik-wiki", som är/blir allmänt känd och en bra referens att peka på.
Tyvärr är det väl mest sannolikt att det skulle bli ännu en arena för redigeringskrig.
carltram
Kontakt:

Inlägg av carltram »

Här finns bilder på vagnen i Kiel: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... sg-5437045
Skriv svar