M29+M28 med blåljus före sig vid Svingeln

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
M

M29+M28 med blåljus före sig vid Svingeln

Inlägg av M »

Såg för cirka en halvtimme sedan en M29+M28 åkandes vid Svingeln in mot Vagnhallen Gårda med en blåljusblinkande servicebil framför sig. Det luktade rejält bränt och de körde mot rött ljus in till vagnhallen, rakt över Rantorget/Anders Perssons Gata. Någon som vet vad som hade hänt här, och varför man kör en vagn med misstänkt brand (?) in till vagnhallen, med blåljus? Känns som ett märkligt förfarande.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Re: M29+M28 med blåljus före sig vid Svingeln

Inlägg av Fredrik E »

Troligen har man haft anliggande broms på någon av vagnarna, sedan har det börjat ryka, bromsverkan kan ha fallit bort eller blivit urkopplad av servicepersonalen. Ett säkerhetsrelaterat fel har väl fått servicepersonalen att bedömma det som att man behöver ha fri väg vid vissa korsningar.

Edit!
Tydligen har bromsoljan försvunnit i höjd med Bäckeliden på detta tåg, släpet har haft manuellt urkopplade bromsar och dragits in av första vagnen till depå Rantorget.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
M

Inlägg av M »

Grovsnus, du är alltid fruktansvärt saklig, trevlig, icke-dömande och prestigelös i dina svar. Ett föredöme för hela forumet, säger jag som sällan-postare men ofta-läsare. Fanns det ett forumpris borde det definitivt gå till dig! Stort tack för det insatta svaret! Alltid trevligt att kunna stilla sin nyfikenhet.
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Sen har ju också Grovsnus lite mer inblick i det hela :D
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

M skrev:Grovsnus, du är alltid fruktansvärt saklig, trevlig, icke-dömande och prestigelös i dina svar. Ett föredöme för hela forumet, säger jag som sällan-postare men ofta-läsare. Fanns det ett forumpris borde det definitivt gå till dig! Stort tack för det insatta svaret! Alltid trevligt att kunna stilla sin nyfikenhet.
Klart man ska va saklig o korrekt. Inget fel i det.
Samtidigt som lukten av bränt eller rök, inte alltid innebär brand.
M

Inlägg av M »

Om någon nu trodde att jag var raljant i mitt svar så var jag på inget sätt det! Jag ber om ursäkt för det, det var ohejdat beröm, bara!
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

:) Tack, det uppskattas.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

M skrev:Om någon nu trodde att jag var raljant i mitt svar så var jag på inget sätt det! Jag ber om ursäkt för det, det var ohejdat beröm, bara!
Åh - en person som är osjälvisk! Det i sin tur är ovanligt på detta forum! M: du föregår verkligen med gott exempel! (Inte heller detta är menat annat än positivt.)
Professionell tyckare
Skriv svar