Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Hur ser det ut med växlar söder/väster om Slussen och norr om Gamla Stan/T-Centralen?
En variant skulle vara att man använder ena brohalvan för att upprätthålla gröna linjens trafik och helt enkelt låter röda linjen säckvända vid Slussen respektive Gamla Stan/T-centralen.
En variant skulle vara att man använder ena brohalvan för att upprätthålla gröna linjens trafik och helt enkelt låter röda linjen säckvända vid Slussen respektive Gamla Stan/T-centralen.
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Vilket skulle innebära att alla resenärer från "röda" tåg skulle försöka klämma sig ombord på "gröna" tåg vid Slussen. Osäkert om det skulle fungera.M_M skrev:Hur ser det ut med växlar söder/väster om Slussen och norr om Gamla Stan/T-Centralen?
En variant skulle vara att man använder ena brohalvan för att upprätthålla gröna linjens trafik och helt enkelt låter röda linjen säckvända vid Slussen respektive Gamla Stan/T-centralen.
En sak man kan lära sig av den här diskussionen tycker jag är: Ju snabbare vi får spårväg över Västerbron desto bättre!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Fungerande dubbelspår med så tät trafik som går på gröna banan borde väl vara den lösning som klarar flest resenärer per timme? Min tanke är att gröna banans tåg har redan normalt fler resenärer än röda banans tåg (om jag förstått rätt), så därför skulle tåg från röda banan på ett gemensamt getingmidje-dubbelspår inte vara optimalt nyttjande av spåren. Å andra sidan kanske alla som då måste kliva av/på gör att trafiken flyter såpass mycket långsammare att det ändå är en förlust?twr skrev:Vilket skulle innebära att alla resenärer från "röda" tåg skulle försöka klämma sig ombord på "gröna" tåg vid Slussen. Osäkert om det skulle fungera.M_M skrev:Hur ser det ut med växlar söder/väster om Slussen och norr om Gamla Stan/T-Centralen?
En variant skulle vara att man använder ena brohalvan för att upprätthålla gröna linjens trafik och helt enkelt låter röda linjen säckvända vid Slussen respektive Gamla Stan/T-centralen.
En extremt teoretiskt tänkbar variant vore att vända enstaka tåg på någon av banorna medan man låter tåg på andra banan använda det gemensamma dubbelspåret, det borde kunna se till att packa tågen maximalt samtidigt som det inte blir alltför många som måste stiga av/på?
En annan variant är att konstatera att bron är bred nog för att rymma fem spår, och om man kan acceptera att Slussen och/eller Gamla stan har stängt (på en bana i taget för Slussen, kanske?) så borde man kunna nyttja fyra av brons spårutrymmen för trafiken och renovera en femtedel i taget. Långsammare men klart lindrigare trafikstörning.
Sant, men spårväg via Gamla Stan vore än bättre i det här fallet.twr skrev:En sak man kan lära sig av den här diskussionen tycker jag är: Ju snabbare vi får spårväg över Västerbron desto bättre!
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Ja, det var så jag tänkte, fast du formulerade det tydligare än jag gjorde.M_M skrev:Fungerande dubbelspår med så tät trafik som går på gröna banan borde väl vara den lösning som klarar flest resenärer per timme? Min tanke är att gröna banans tåg har redan normalt fler resenärer än röda banans tåg (om jag förstått rätt), så därför skulle tåg från röda banan på ett gemensamt getingmidje-dubbelspår inte vara optimalt nyttjande av spåren. Å andra sidan kanske alla som då måste kliva av/på gör att trafiken flyter såpass mycket långsammare att det ändå är en förlust?twr skrev:Vilket skulle innebära att alla resenärer från "röda" tåg skulle försöka klämma sig ombord på "gröna" tåg vid Slussen. Osäkert om det skulle fungera.M_M skrev:Hur ser det ut med växlar söder/väster om Slussen och norr om Gamla Stan/T-Centralen?
En variant skulle vara att man använder ena brohalvan för att upprätthålla gröna linjens trafik och helt enkelt låter röda linjen säckvända vid Slussen respektive Gamla Stan/T-centralen.
Absolut. Men spårväg via Gamla stan lär inte byggas förrän Slussen är färdigt, och då kanske vi måste fixa tunnelbanebron under tiden.M_M skrev:Sant, men spårväg via Gamla Stan vore än bättre i det här fallet.twr skrev:En sak man kan lära sig av den här diskussionen tycker jag är: Ju snabbare vi får spårväg över Västerbron desto bättre!
Men det är klart, en spårväg från Norrmalmstorg till Skeppsbrons sydliga ände borde gå ganska snabbt att bygga. Det kan vi ju göra redan nu.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
http://www.svd.se/kultur/mp-forhandlar- ... 502696.svd
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sl-kr ... 441716.svd
http://www.svd.se/kultur/kulturdebatt/o ... 484860.svd
http://www.svd.se/kultur/kulturdebatt/n ... 438620.svd
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sl-kr ... 441716.svd
http://www.svd.se/kultur/kulturdebatt/o ... 484860.svd
http://www.svd.se/kultur/kulturdebatt/n ... 438620.svd
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Man kan väl komplettera förslaget med att det skall ingå 4 spår över bron och att det i spårområdet skall sås gräs!
/Göran
-
- Inlägg: 235
- Blev medlem: lördag 10 oktober 2009 17:07
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Om vi skärskådar nergrävningsförslaget lite så ser vi att tunneln söderut från T-centralen, som redan idag har en lite för tvär kurva, får en ännu tvärare avslutning som dessutom blir en dubbelknix norr om Strömsborg. Se kartan här: http://stockholm201.blogspot.com/2011/0 ... kbara.html
Vad är det för maxhastighet i tunneln idag och ungefär vilken kan man förvänta sig när dubbelknixen är på plats?
Vad är det för maxhastighet i tunneln idag och ungefär vilken kan man förvänta sig när dubbelknixen är på plats?
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Om vattenspegelkramarna ska få tillbaka en skvätt vattenspegel så borde de tvingas lova bort vattenspegel nog för att bygga fyrspår på getingmidjan. Visst, pendeltågtunneln sväljer många nya tåg men förr eller senare behövs ändå än mer kapacitet.
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Väldigt intressanta fakta i länken som du postade.Herbert, Tingesten skrev:Om vi skärskådar nergrävningsförslaget lite så ser vi att tunneln söderut från T-centralen, som redan idag har en lite för tvär kurva, får en ännu tvärare avslutning som dessutom blir en dubbelknix norr om Strömsborg. Se kartan här: http://stockholm201.blogspot.com/2011/0 ... kbara.html
Vad är det för maxhastighet i tunneln idag och ungefär vilken kan man förvänta sig när dubbelknixen är på plats?
Man sparar väl i och för sig en del tid på att slå ihop två stationer. Därmed inte sagt att det är en bra idé.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Är det absolut nödvändigt att blå linjen går/ansluter över slussen.Dra den som det var tänkt,från K-trädgården under djurgården o vidare mot Nacka.Eller att låta den gå förbi utanför slussen utan anslutning,vidare mot en hållplats vid Sofia,sedan svänga av utåt Nacka hållet.
BÄTTRE ENKELSPÅRIG , ÄN INGA SPÅR ALLS!!
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Det är inte alls säkert. Uppehållstiden kommer att öka, och uppehållstiden på de största stationerna brukar vara dimensionerande för kapaciteten.twr skrev:Man sparar väl i och för sig en del tid på att slå ihop två stationer.
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Om vi då vänder på steken: Hur kortar vi ned uppehållstiderna på T-Centralen? De är eller riskerar väl att bli dimensionerande för båda Gröna och Röda linjen?AdrianLangemar skrev:Det är inte alls säkert. Uppehållstiden kommer att öka, och uppehållstiden på de största stationerna brukar vara dimensionerande för kapaciteten.twr skrev:Man sparar väl i och för sig en del tid på att slå ihop två stationer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Man tar det politiskt kontroversiella beslutet att när dörrarna varit öppna i 10s så stängs de oaktat om någon försöker hålla dem.twr skrev:Om vi då vänder på steken: Hur kortar vi ned uppehållstiderna på T-Centralen? De är eller riskerar väl att bli dimensionerande för båda Gröna och Röda linjen?AdrianLangemar skrev:Det är inte alls säkert. Uppehållstiden kommer att öka, och uppehållstiden på de största stationerna brukar vara dimensionerande för kapaciteten.twr skrev:Man sparar väl i och för sig en del tid på att slå ihop två stationer.
Låter folk klämma sig till de förstår att det inte är idé att försöka knö sig ombord.
/T
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Man ser till att södergående tåg inte kommer in precis efter norrgående tåg på samma perrong. Om det sker kommer bytande trafikanter att hindra dörrstängningen på norrgående tåg. Annars handlar det förstås om att ha jämn belastning mellan turerna.twr skrev:Om vi då vänder på steken: Hur kortar vi ned uppehållstiderna på T-Centralen? De är eller riskerar väl att bli dimensionerande för båda Gröna och Röda linjen?AdrianLangemar skrev:Det är inte alls säkert. Uppehållstiden kommer att öka, och uppehållstiden på de största stationerna brukar vara dimensionerande för kapaciteten.twr skrev:Man sparar väl i och för sig en del tid på att slå ihop två stationer.
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Strålande lösning. För med 10 sekunders dörröppning kommer ingen hinna ombord i rusningstrafik (om man inte tacklar sig in).2763 skrev: Man tar det politiskt kontroversiella beslutet att när dörrarna varit öppna i 10s så stängs de oaktat om någon försöker hålla dem.
Låter folk klämma sig till de förstår att det inte är idé att försöka knö sig ombord.
/T
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Nej, verkligen inte. Men frågan var hur man snabbade upp hållplatsuppehållen och det föreskrivna sättet är en möjlighet - den är inte bra.BSB101 skrev:Strålande lösning. För med 10 sekunders dörröppning kommer ingen hinna ombord i rusningstrafik (om man inte tacklar sig in).2763 skrev: Man tar det politiskt kontroversiella beslutet att när dörrarna varit öppna i 10s så stängs de oaktat om någon försöker hålla dem.
Låter folk klämma sig till de förstår att det inte är idé att försöka knö sig ombord.
/T
Samtidigt visar väl detta på konsekvensen av att försöka snabba upp hållplatsuppehållen på fel sätt. Rätt sätt är att eliminera tiden för öppning och stäning av dörrar samt att öka respekten för dörrar som stängs.
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Hur många stiger av och kliver på i Gamla Stan idag?AdrianLangemar skrev:Det är inte alls säkert. Uppehållstiden kommer att öka, och uppehållstiden på de största stationerna brukar vara dimensionerande för kapaciteten.twr skrev:Man sparar väl i och för sig en del tid på att slå ihop två stationer.
Det känns som en station som skulle kunna ersättas av två spårvägshållplatser...
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
21600 enligt Fakta om SL och länet, att jämföra med Slussens 83000 resenärer.M_M skrev:Hur många stiger av och kliver på i Gamla Stan idag?AdrianLangemar skrev:Det är inte alls säkert. Uppehållstiden kommer att öka, och uppehållstiden på de största stationerna brukar vara dimensionerande för kapaciteten.twr skrev:Man sparar väl i och för sig en del tid på att slå ihop två stationer.
Det känns som en station som skulle kunna ersättas av två spårvägshållplatser...
Viktigare är dock att många av bytena mellan linjerna sker vid Gamla stan. Om dessa flyttades till Slussen skulle uppehållstiden där öka.
- Kristofer
- Inlägg: 1510
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Genom att bygga sidoplattformar på utsidan av spåren. Tåget kommer in, öppnar dörrarna åt båda hållen. I idealfallet är det avstigning åt ena hållet, påstigning från andra. Det kommer inte att fungera eftersom folk fortfarande kommer att vilja byta över plattform. Därför gör man istället om så att mittplattformarna används för byten inom tunnelbanesystemet och sidoplattformarna används för extern access.twr skrev:Om vi då vänder på steken: Hur kortar vi ned uppehållstiderna på T-Centralen? De är eller riskerar väl att bli dimensionerande för båda Gröna och Röda linjen?AdrianLangemar skrev:Det är inte alls säkert. Uppehållstiden kommer att öka, och uppehållstiden på de största stationerna brukar vara dimensionerande för kapaciteten.twr skrev:Man sparar väl i och för sig en del tid på att slå ihop två stationer.
Och ja, med god information kan man komma ner i ett fåtal resenärer som hamnar fel.

Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Sant! Fast byter folk verkligen där i norrgående riktning? Chansen att få (bra) plats på tåget man byter till borde väl bli lite sämre då?AdrianLangemar skrev:21600 enligt Fakta om SL och länet, att jämföra med Slussens 83000 resenärer.M_M skrev:Hur många stiger av och kliver på i Gamla Stan idag?
Det känns som en station som skulle kunna ersättas av två spårvägshållplatser...
Viktigare är dock att många av bytena mellan linjerna sker vid Gamla stan. Om dessa flyttades till Slussen skulle uppehållstiden där öka.
En variant vore att använda ytterplattformar för all påstigning utom byten över plattform.Kristofer skrev:Genom att bygga sidoplattformar på utsidan av spåren. Tåget kommer in, öppnar dörrarna åt båda hållen. I idealfallet är det avstigning åt ena hållet, påstigning från andra. Det kommer inte att fungera eftersom folk fortfarande kommer att vilja byta över plattform. Därför gör man istället om så att mittplattformarna används för byten inom tunnelbanesystemet och sidoplattformarna används för extern access.twr skrev:Om vi då vänder på steken: Hur kortar vi ned uppehållstiderna på T-Centralen? De är eller riskerar väl att bli dimensionerande för båda Gröna och Röda linjen?
Och ja, med god information kan man komma ner i ett fåtal resenärer som hamnar fel.
Men hur svårt är det att göra en sådan ombyggnad? Man kan ju inte gärna ha stolpar eller liknande längs yttersidans plattformkant, så det blir en del klurande för att få ytterplattformar på de nedre spåren med tanke på belastningen från spåret ovanför.