Förnyat påstående om en naturstation Kymlinge

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Magnus Cedergren

Förnyat påstående om en naturstation Kymlinge

Inlägg av Magnus Cedergren »

SL brukar peka på att det skulle bli dyrt att öppna station Kymlinge för allmänheten. Jag har svårt att tro att detta skulle bli extremt dyrt, inte värre än att det är värt marknadsföringsmöjligheten. Förslaget är att SL skulle öppna stationen och kunna frakta Stockholmarna direkt ut i naturen, kanske enbart på helger och sommardagar. Jämför gärna detta förslag med dagens popularitet hos de som åker med buss, spårvagn och färja till Djurgården.

Jag har framfört förslaget en gång tidigare här, och fick lite mothugg av samma sort som SL brukar framföra: "Det är för dyrt". Visst, det kostar pengar - men hur mycket? Kanske goodwill-effekten är större än kostnaden?

Är det någon som vet vad det kostar att göra en hjälplig upprustning av stationen? Vad skulle det drifts-kosta att ha stationen öppen, t.ex. bara på lördagar och söndagar?
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Re: Förnyat påstående om en naturstation Kymlinge

Inlägg av Ulrik Berggren »

Magnus Cedergren skrev:SL brukar peka på att det skulle bli dyrt att öppna station Kymlinge för allmänheten. Jag har svårt att tro att detta skulle bli extremt dyrt, inte värre än att det är värt marknadsföringsmöjligheten. Förslaget är att SL skulle öppna stationen och kunna frakta Stockholmarna direkt ut i naturen, kanske enbart på helger och sommardagar. Jämför gärna detta förslag med dagens popularitet hos de som åker med buss, spårvagn och färja till Djurgården.

Jag har framfört förslaget en gång tidigare här, och fick lite mothugg av samma sort som SL brukar framföra: "Det är för dyrt". Visst, det kostar pengar - men hur mycket? Kanske goodwill-effekten är större än kostnaden?

Är det någon som vet vad det kostar att göra en hjälplig upprustning av stationen? Vad skulle det drifts-kosta att ha stationen öppen, t.ex. bara på lördagar och söndagar?
Jämförelsen med Djurgården haltar betänkligt. Något fler målpunkter på den ön... :idea: :roll:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Magnus Cedergren

Re: Förnyat påstående om en naturstation Kymlinge

Ulrik Berggren skrev:Jämförelsen med Djurgården haltar betänkligt. Något fler målpunkter på den ön... :idea: :roll:
Fast det är betydligt mycket mer "riktig" natur i Kymlingeskogen, så det kanske kan jämna ut sig. Nåväl, för all del, du kanske har rätt...

Men jag framhärdar, vad kostar det - att rusta upp och att drifta på lördagar och söndagar?
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Bara det faktum att restiden blir längre för många med en station där ingen bor räcker som argument, tycker jag.
Axel
Kontakt:

BeKymer?

Inlägg av Axel »

Kingsthrone skrev:Bara det faktum att restiden blir längre för många med en station där ingen bor räcker som argument, tycker jag.
En minut längre, är det så mycket att gnälla över?

Synd att det inte finns linor att dra i på Tuben. Då behövde föraren bara stanna vid behov.
Lördag-söndagtrafik dagtid låter väl OK, tycker jag annars. Plus vackra dagar plus friluftsdagar i skolan plus svampplockardagar på hösten plus blåbärsdagar plus ...

--
Axel
Magnus Cedergren

Kostnader, vem hos SL vet?

Det där med linor att dra i, vore väl trevligt. Att investera i ett sådant system i några enstaka tåg (bara lördagar och söndagar...) låter ju inte ouppnåeligt.

Nåväl, ingen verkar ha koll på vad detta skulle kosta...? Vem skall man fråga på SL:s huvudkontor, tror ni?
GN

Universitetet N

Inlägg av GN »

Vill passa på att påtala att det finns en utgång på station Universitetet som borde öppnas. Denna medför ingen extra gångtid och på senare år har behovet starkt ökat. Med nya byggnader för Kemi och Biologi samt inte minst det kraftigt uppfräschade riksmuséet.

vänligen

/GN
Kingsthrone
Kontakt:

Re: BeKymer?

Inlägg av Kingsthrone »

Axel skrev:
Kingsthrone skrev:Bara det faktum att restiden blir längre för många med en station där ingen bor räcker som argument, tycker jag.
En minut längre, är det så mycket att gnälla över?

Synd att det inte finns linor att dra i på Tuben. Då behövde föraren bara stanna vid behov.
Lördag-söndagtrafik dagtid låter väl OK, tycker jag annars. Plus vackra dagar plus friluftsdagar i skolan plus svampplockardagar på hösten plus blåbärsdagar plus ...

--
Axel
Jepp, en minut kan vara nog så viktig. Särskilt när det handlar om x-tusen personer som får en minuts längre restid.

Jag ifrågasätter starkt nyttan av en sådan föreslagen station utan bebyggelse där. Folk kommer inte att flockas för att komma ut i naturen. Det lilla antal människor som kan tänkas utnyttja stationen kan inte vara tillräcklig grund för att stationen angörs.

På lördagar och söndagar flockas folket vid köpcentra istället.

Och ponera detta: blir station Kymlinge en succé så kommer naturen inte förbli natur särskilt länge, möjligtvis en park när så många människor ska traska ut i ett sådant område. Den natursköna bilden försvinner när tusentals storstadsbor springer runt överallt i skogarna. Dock tror jag inte detta händer, utan jag hänvisar till ovan skrivna: det lönar sig inte med få resenärer på stationen.
Magnus Cedergren

Jag tror på idén!

Själv så tror jag på idéen, men det har väl redan framgått. Jag tycker inte argumenten emot är så särskilt övertygande.

Däremot blir naturligtvis kostnaden av viktig fråga. Dessvärre verkar ingen ha en aning...? :wink:
Axel
Kontakt:

Re: Jag tror på idén!

Inlägg av Axel »

Magnus Cedergren skrev:Själv så tror jag på idéen, men det har väl redan framgått. Jag tycker inte argumenten emot är så särskilt övertygande.

Däremot blir naturligtvis kostnaden av viktig fråga. Dessvärre verkar ingen ha en aning...? :wink:
Jag har för mig att för flera år sedan kunde man få SJ att stanna tåg även vid andra stationer än de tidtabellen medgav.
Att det borde tagit lite extra tid hindrade inte och sådana abonnerade stopp kostade då 600 kronor.
Ett dyrare sätt är att dra i nödstoppet. Tåget stannar. Det kostar mer än 600:- :D
Någon som vet hur höga böter det är på detta missbruk?

--
Axel
Kingsthrone
Kontakt:

Re: Jag tror på idén!

Inlägg av Kingsthrone »

Magnus Cedergren skrev:Själv så tror jag på idéen, men det har väl redan framgått. Jag tycker inte argumenten emot är så särskilt övertygande.

Jag tycker inte argumenten för är särskilt övertygande. Ska vi se det så så leder jag nu då ...

Bördan ligger nog på Dig att ge övertygande argument, Magnus. Inte på mig.
Magnus Cedergren

Hmmm

Mitt försök till argument handlade ju bl.a. om attraktiviteten i möjligheten för Stockholmaren att komma ut i naturen på ett mycket enkelt sätt. Tunnelbane-tåg-stopp skulle ju kunna kombineras med andra friluftssatsningar i Kymligen-skogen.

Men, men, ingen blir geniförklarad i sin livstid... :lol:
Kingsthrone
Kontakt:

Re: Hmmm

Inlägg av Kingsthrone »

Magnus Cedergren skrev:Mitt försök till argument handlade ju bl.a. om attraktiviteten i möjligheten för Stockholmaren att komma ut i naturen på ett mycket enkelt sätt. Tunnelbane-tåg-stopp skulle ju kunna kombineras med andra friluftssatsningar i Kymligen-skogen.

Precis, man måste locka med något också, än att bara säga "Här är en skog - här kan ni stiga av". Med satsningar som lockar dit folk kanske man kan få till något större mer praktiskt ändamål för att angöra stationen där. Men då måste ju fler aktörer än SL in i bilden. Sedan måste allt samanställas i en samhällsekonomisk kalkyl.

Att åka ut i naturen har sin tjusning, men ofta blir det väldigt sällan man gör det, just för att naturen inte ska mista sin tjusning. En sådan känsla har jag fått iallafall. Jag tror att vill man få tillräcklig avstigning vid Kymlinge station så kommer området i närheten inte vara natur längre, utan mer exploaterat och känslan av att befinna sig i den naturen där kommer nog drastiskt devalveras, är jag rädd. Men visst, ser man andra ändamål, så är väl det ok .. kanske .. vad vet jag?
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Vaf-n, det är ju bara att hugga ner skogen och bygga en betongförort som det var planerat från början så att tunnelbanestationen kan komma till nytta på riktigt. Natur har vi så det räcker på andra håll...
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

kildor skrev:Vaf-n, det är ju bara att hugga ner skogen och bygga en betongförort som det var planerat från början så att tunnelbanestationen kan komma till nytta på riktigt. Natur har vi så det räcker på andra håll...
Seriöst? Vilka andra håll, i näromådet, syftar du på då? :?:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Ulrik Berggren skrev:Seriöst? Vilka andra håll, i näromådet, syftar du på då? :?:
Nej, det var inte helt seriöst (bara lite :roll: ).

Men området är ju rätt stort, man kan ju spara en liten snutt vid Ursvik. Sen har vi ju Järvafältet, Lötsjö-/Råstasjöområdet. Och det finns faktiskt rätt mycket natur i Stockholms närhet.
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Själv ser jag hellre att man väntar med en exploatering av området. När det väl exploateras (kanske om 20 - 30 år) bör det bli ett alternativ till Stockholms city, med en stor citypark (en halv kvadratkilometer eller liknande) och stadskvarter runt om. Min bild om det påminner lite om Central Park i New York, fast någon storleksordning mindre, men fortfarande så stor att man kan ta en lagom promenad i den utan att behöva möta biltrafik.

Då tror jag att så många som möjligt får så stor avkopplingsupplevelse som möjligt. Vill man ut i den "riktiga naturen", så tycker jag att man inte bör förvänta sig att man kan hoppa av tunnelbanan rakt ut i den riktiga naturen.

Vill man se på natur, ska man ut i Ronjaskogen hos min farmor utanför Borås. Det är riktigt så man kan föreställa sig rumpnissar och grådvärgar springa omkring ibland mossor och stenar. Det är äkta naturupplevelse det. "Konstigt nog" känns det ändå som en sagovärld när man är där ...
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Magnus Cedergren skrev:Mitt försök till argument handlade ju bl.a. om attraktiviteten i möjligheten för Stockholmaren att komma ut i naturen på ett mycket enkelt sätt. Tunnelbane-tåg-stopp skulle ju kunna kombineras med andra friluftssatsningar i Kymligen-skogen.

Jag tycker iallafall du är ett geni.
När det nu finns natur och station på samma ställe.
Kingsthrone skrev:Vill man se på natur, ska man ut i Ronjaskogen hos min farmor utanför Borås.
Min farmor är död och förresten är det långt till Borås (inte härifrån men från Tjockhult).

--
Axel
som åker till Borås för att träffa lucia
rote

Inlägg av rote »

Är området kring Kymlingestationen något naturreservat nuförtiden?
Om inte, varför inte bebygga området med bostäder så det blir lönsamt att bygga färdigt stationen?
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Axel skrev:

Jag tycker iallafall du är ett geni.
När det nu finns natur och station på samma ställe.
Kingsthrone skrev:Vill man se på natur, ska man ut i Ronjaskogen hos min farmor utanför Borås.
Min farmor är död och förresten är det långt till Borås (inte härifrån men från Tjockhult).

--
Axel
som åker till Borås för att träffa lucia
Axel, stationen måste ju användas om det ska bli lönsamt. Ingen bestämmer hur många som ska använda stationen. Man bör i så fall göra en undersökning om hur många som kan tänkas använda stationen i Kymlinge, och utgå från resultatet. Jag tror personligen resultatet blir negativt (dvs inte ekonomiskt och resemässigt försvarbart).

Tanken med en "naturstation" är dock fin.

Vad jag menar med att man bör åka till skogen hos min farmor i Borås är; om folk ska ut i naturen bör man inte förvänta sig kunna kliva av tunnelbanan rakt ut i det gröna (av ovanstående anledning). Kanske inte behöva åka ända till Borås, men väl till en natur som inte ligger i Stockholms omedelbara närhet.

Jag tror faktiskt området är ett naturreservat idag. Detta kan ge argument både för och emot öppnandet av en tunnelbanestation i området.
Skriv svar