Bryter for å koble inn kjørestrømmen til sporvognen, den er gjerne kombinert med et låsbart håndtak litt lenger ned på stolpen20581000184197 skrev:Vad är den här grejen uppe på stolpen?
I Oslo heter det en knivbryter
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Bryter for å koble inn kjørestrømmen til sporvognen, den er gjerne kombinert med et låsbart håndtak litt lenger ned på stolpen20581000184197 skrev:Vad är den här grejen uppe på stolpen?
Gissning:20581000184197 skrev:Tack för svar. Ytterligare något man kan undra är varför det finns tre plattformar vid vändslingan (alla tre kan skymtas på den näst nedersta bilden). Men den mellersta måste ju vara en förberedelse för förlängning av spårvägen till Ensjön. Så länge spårvägen slutar vid Ringdansen/Kvarnberget skulle det ju räcka med en plattform, som man har nöjt sig med att använda i Hageby.
20581000184197 skrev:Vad är den här grejen uppe på stolpen?
Andy skrev:Bryter for å koble inn kjørestrømmen til sporvognen, den er gjerne kombinert med et låsbart håndtak litt lenger ned på stolpen
I Oslo heter det en knivbryter
Nej!C12C3C3C12 skrev:Den där grejen på stolpen är en brytare.
Hornen klarar inte att bryta någon större belastning. De finns enbart för att mindre strömmar inte skall skada frånskiljaren. Daniel har rätt - den här är INTE designad för att bryta ström.Svend Christensen skrev:Afbryderen, der er vist på billedet, er udstyret med "gnistslukkerhorn" (de tynde tråde, der peger ret op i himlen). Så den burde kunne afbryde for strømmen under belastning.
Främst är den till för att separera två materialskikt - matjord ovanför duken och grus under.Kantorn skrev:Duken under gräset har väl också med ogräs att göra, eller?
Ja, så var det.TKO skrev:Främst är den till för att separera två materialskikt - matjord ovanför duken och grus under.Kantorn skrev:Duken under gräset har väl också med ogräs att göra, eller?
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Det är alltid trevligt att få uttala sej om något okontroversiellt!Kantorn skrev:Ber om ursäkt. Nåt hände när jag skrev så det blev tre inlägg.Ja, så var det.TKO skrev:Främst är den till för att separera två materialskikt - matjord ovanför duken och grus under.Kantorn skrev:Duken under gräset har väl också med ogräs att göra, eller?
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
TKO skrev:Det är alltid trevligt att få uttala sej om något okontroversiellt!Kantorn skrev:Ber om ursäkt. Nåt hände när jag skrev så det blev tre inlägg.Ja, så var det.TKO skrev:
Främst är den till för att separera två materialskikt - matjord ovanför duken och grus under.
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
/TKO
Anledningen till att man vill separera dessa skikt är att man inte vill ha ner matjord och andra organiska material i bankroppen, vilket skulle kunna påverka dräneringsförmåga, bärighet mm.TKO skrev:Främst är den till för att separera två materialskikt - matjord ovanför duken och grus under.Kantorn skrev:Duken under gräset har väl också med ogräs att göra, eller?
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Tackar!20581000184197 skrev:Fyra nya bilder.
Jag tror fortfarande att det också är en förberedelse för nästa etapp mot Kvarnbergen, då kommer den "tredje" hållplatsen behövas.20581000184197 skrev:En byggnadsarbetare bekräftade att Ändhållplatsens utformning med tre plattformar beror på att tvåriktningsvagnar skall säckvändas. En spårvagnsförare som jag talade med förstod dock inte meningen med att säckvända vagnar och byta förarhytt när det finns en vändslinga.
Varför har man över huvud taget ett sådant förbud? Problemet är väl ändå skor och inte fötter?20581000184197 skrev:Något annat jag noterade i Norrköping idag är att skyltarna/klistermärkena om att det är förbjudet att lägga upp fötterna på sätet mittemot, som fanns i de båda nya M06:orna (36 och 37) har tagits bort.
M_M skrev: Varför har man över huvud taget ett sådant förbud? Problemet är väl ändå skor och inte fötter?
Och den resenär som fryser om fötterna, en dag med snö och lerblandad slask ute, kan med gott samvete ta av sig skorna och placera dem på sätet medan hon masserar sina fötter för att få dem varma?Kantorn skrev:M_M skrev: Varför har man över huvud taget ett sådant förbud? Problemet är väl ändå skor och inte fötter?Hur många åker barfota i spårvagnen? Och de få som eventuellt gör det - är inte fötterna smutsiga på dem? Hade det stått "förbjudet med skor på sätet" hade folk säkert ifrågasatt om de inte får sätta sina nyköpta i handen hållna skor på sätet... Bättre med fötter.
Om jag nu ska vara petig - nån gång ska jag väl vara det - så vill man också att matjorden skall stanna ovanför markduken för att den gör mer nytta där... det är ju där gräset skall växa! "Gröna sidan upp" - som Bob Lindeman skulle sagt!Martin skrev:Anledningen till att man vill separera dessa skikt är att man inte vill ha ner matjord och andra organiska material i bankroppen, vilket skulle kunna påverka dräneringsförmåga, bärighet mm.TKO skrev:Främst är den till för att separera två materialskikt - matjord ovanför duken och grus under.Kantorn skrev:Duken under gräset har väl också med ogräs att göra, eller?
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Det stod ju faktiskt ingenting på skyltarna utan det var en bild i form av ett förbudsmärke med en fot upplagd på ett säte, och den foten satt det en sko på.Kantorn skrev:M_M skrev: Varför har man över huvud taget ett sådant förbud? Problemet är väl ändå skor och inte fötter?Hur många åker barfota i spårvagnen? Och de få som eventuellt gör det - är inte fötterna smutsiga på dem? Hade det stått "förbjudet med skor på sätet" hade folk säkert ifrågasatt om de inte får sätta sina nyköpta i handen hållna skor på sätet... Bättre med fötter.