T-Odenplan förbereds för förlängning.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Delokrat

Re: T-Odenplan förbereds för förlängning.

Inlägg av Delokrat »

Jag förstår inte riktigt hur dom ska spränga? Kommer plattformen vara redo för att "brytas loss" från gröna linjen i framtiden?
twr

Inlägg av twr »

Länken fungerar inte?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Länken fungerade nyss. Artikel som dragits tebax?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Google cache är underbart:
http://webcache.googleusercontent.com/s ... unnelbana/.

Bifogar PDF:
Tunnelbanebygge_utan_beslut.pdf
(35.59 KiB) Nerladdad 209 gånger
/Odd
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Delokrat skrev:Jag förstår inte riktigt hur dom ska spränga? Kommer plattformen vara redo för att "brytas loss" från gröna linjen i framtiden?
Jag undrar hur reaktionerna kommer att bli från de som ansåg att man slösade bort pengar på Djurgårdslinjen. Dessa 100 miljoner skapar exakt 0 meter t-banespår. För knappt den dubbla kostnaden fick man 600 meter dubbelspårig spårväg inne i stan.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Odd skrev:
Delokrat skrev:Jag förstår inte riktigt hur dom ska spränga? Kommer plattformen vara redo för att "brytas loss" från gröna linjen i framtiden?
Jag undrar hur reaktionerna kommer att bli från de som ansåg att man slösade bort pengar på Djurgårdslinjen. Dessa 100 miljoner skapar exakt 0 meter t-banespår. För knappt den dubbla kostnaden fick man 600 meter dubbelspårig spårväg inne i stan.
De kommer säkert säga att man slösar bort 100 miljoner om man avstår från att bygga tunnelbana till Karolinska...
twr

Inlägg av twr »

M_M skrev:
Odd skrev:
De kommer säkert säga att man slösar bort 100 miljoner om man avstår från att bygga tunnelbana till Karolinska...
Jag vet inte vad ”folk” tycker. Men jag tycker att det är föredömligt. Jag tror, preliminärt, att spårväg till Karolinska är att föredra. Men vem vet vilka tunnelbanelinjer vi vill bygga om 10, 20, 30 eller 50 år? Då slipper man stå där och säga ”varför gjorde man inte det när man ändå hade grävt upp hela Odenplan”?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Visst är det bra att man förbereder.

Jag efterlyser dock fortfarande någon slags övergripande framtidsplan för hur tunnelbanenätet kan se ut i framtiden.

Bonusfråga: vilka tänkbara spårkonfigurationer ger den här förberedelsen möjlighet till?

Det jag specifikt undrar om det går att klippa nuvarande linje och ansluta nya linjer så att man får en linje T-centralen-Odenplan-Solna och en "östermalm"-Odenplan-Fridhemsplan, och hur mycket senare arbete detta försvarsarbete undvikandegör?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:Visst är det bra att man förbereder.

Jag efterlyser dock fortfarande någon slags övergripande framtidsplan för hur tunnelbanenätet kan se ut i framtiden.

Bonusfråga: vilka tänkbara spårkonfigurationer ger den här förberedelsen möjlighet till?

Det jag specifikt undrar om det går att klippa nuvarande linje och ansluta nya linjer så att man får en linje T-centralen-Odenplan-Solna och en "östermalm"-Odenplan-Fridhemsplan, och hur mycket senare arbete detta försvarsarbete undvikandegör?
Du det där lät intressant! En enkel lösning på två problem. 1: hur man löser Hässelbygrenens turtäthet vid Karolinskaförlängning och 2: hur man löser problemet Odenplan - Tekniska högskolan. Dock uppstår ett nytt problem: Folk som ska från Hässelbygrenen till Stockholm City... Fast då finns ett snabbt byte till pendeltåget att ta till.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Odd skrev:Google cache är underbart:
http://webcache.googleusercontent.com/s ... unnelbana/.

Bifogar PDF:
Tunnelbanebygge_utan_beslut.pdf
/Odd
Tror detta är samma artikel, fast med ändrad titel och en läsarkommentar:

http://www.direktpress.se/viivasastan/N ... -forgaves/
Odd skrev:Jag undrar hur reaktionerna kommer att bli från de som ansåg att man slösade bort pengar på Djurgårdslinjen. Dessa 100 miljoner skapar exakt 0 meter t-banespår. För knappt den dubbla kostnaden fick man 600 meter dubbelspårig spårväg inne i stan.
Det är ju bara att lyssna på den informatör man intervjuat på SL:
"- Det här innebär en liten merkostnad i sammanhanget, säger Veronica Aasa, informatör på SL." :wink:
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:
M_M skrev:Visst är det bra att man förbereder.

Du det där lät intressant! En enkel lösning på två problem. 1: hur man löser Hässelbygrenens turtäthet vid Karolinskaförlängning och 2: hur man löser problemet Odenplan - Tekniska högskolan. Dock uppstår ett nytt problem: Folk som ska från Hässelbygrenen till Stockholm City... Fast då finns ett snabbt byte till pendeltåget att ta till.
I en annan tråd så skrev jag ungefär samma sak som en del av en längre text, där jag också föreslår att bygga om Fridhemsplan så att Hässelbygrenen går vidare mot Kungsträdgården och det byggs nytt spår från Fridhemsplan söderut.
Delokrat

Inlägg av Delokrat »

M_M skrev:
Odd skrev:
Självklart. Vi kan nästan anta att det blir tunnelbana nu.
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Nej, så är det inte.

Det är mycket möjligt att det blir spårväg till Karolinska på kort sikt. Däremot är det viktigt att behålla handlingsfriheten för framtiden. Det skulle kosta väldigt mycket att bygga om Odenplan i efterhand om man skulle vilja ha tunnelbana, och därför är det helt rätt att nu spendera 100 mkr på försvarsarbeten för en eventuell T-bana mot Karolinska.

Det finns ju mycket försvarsarbeten gjorda på andra håll, även för en T-banegren mot Karolinska där det finns en tunnel under ena spåret mellan Odenplan och St. Eriksplan.

Vi vet inte vad framtiden för med sig. Det kanske t.o.m. blir en T-bana mot Karolinska som fortsätter mot Mörby och Täby C. Men det vet vi som sagt inte och därför är det bra att i nuläget gardera sig när det kostar så lite som 100 mkr.

mvh/spårsnoken
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

[Vi vet inte vad framtiden för med sig. Det kanske t.o.m. blir en T-bana mot Karolinska som fortsätter mot Mörby och Täby C. Men det vet vi som sagt inte och därför är det bra att i nuläget gardera sig när det kostar så lite som 100 mkr.

Bygger vi en T-bana mot Karolinska, vilket jag uppriktigt hoppas på, vore det intressant att bygga tunnelrören vidare mot T-Solna centrum. Med en återöppnad Hallonbergen-Rinkeby skulle vi kunna få en linje t.ex (Barkarby)-Hjulsta-Hallonbergen-Odenplan- söderut med mycket intressanta och för många väsentligt förbättrade resvägar.
För att lösa kapacitetsproblemen föreslås samtidigt en avlänkning Thorildsplan-Rådhuset som ger mycket snabbare förbindelser från västra gröna linjen !
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Lennart Petersen skrev:[Vi vet inte vad framtiden för med sig. Det kanske t.o.m. blir en T-bana mot Karolinska som fortsätter mot Mörby och Täby C. Men det vet vi som sagt inte och därför är det bra att i nuläget gardera sig när det kostar så lite som 100 mkr.

Bygger vi en T-bana mot Karolinska, vilket jag uppriktigt hoppas på, vore det intressant att bygga tunnelrören vidare mot T-Solna centrum. Med en återöppnad Hallonbergen-Rinkeby skulle vi kunna få en linje t.ex (Barkarby)-Hjulsta-Hallonbergen-Odenplan- söderut med mycket intressanta och för många väsentligt förbättrade resvägar.
För att lösa kapacitetsproblemen föreslås samtidigt en avlänkning Thorildsplan-Rådhuset som ger mycket snabbare förbindelser från västra gröna linjen !
Fast då borde (som sagt) även Fridhemsplan byggas om så att Hässelbygrenen (också) kan köra till Kungsträdgården.
Delokrat

Inlägg av Delokrat »

spårsnoken skrev:... där det finns en tunnel under ena spåret mellan Odenplan och St. Eriksplan. ...
Har du någon källa eller bild på det?
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

M_M skrev:
Lennart Petersen skrev:Bygger vi en T-bana mot Karolinska, vilket jag uppriktigt hoppas på, vore det intressant att bygga tunnelrören vidare mot T-Solna centrum. Med en återöppnad Hallonbergen-Rinkeby skulle vi kunna få en linje t.ex (Barkarby)-Hjulsta-Hallonbergen-Odenplan- söderut med mycket intressanta och för många väsentligt förbättrade resvägar.
Fast då borde (som sagt) även Fridhemsplan byggas om så att Hässelbygrenen (också) kan köra till Kungsträdgården.
Nej det blir för mycket. Med en avlänkning Thorildsplan-Rådhuset (ett tunnelrör finns redan för överföring av tåg ) går man förbi Fridhemsplan och mot rådhuset och Kungsträdgården. Alltså 4 stationer kortare till T-Centralen för ett tåg som går den vägen. Alla tåg ska såklart inte gå den vägen utan en del går den gamla vägen över Odenplan.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Ja, det var alltså Thorildsplan-Rådhuset jag tänkte, i första hand komplett med plattformar vid Fridhemsplan.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Varför det? Ska man till, eller vill byta vid fridhemsplan tar man någon av de andra linjerna på respektive bana.
Det är väl bara bra att det blir en station kortare till stan. Och konstruktionskostnaden går från nästan otänkbar till nästan tänkbar.

Hursom är det en ickefråga tills blå förlängts, när det kanske finns kapacitet att vända tåg från gröna också.
Skriv svar