T-Odenplan förbereds för förlängning.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: måndag 12 juli 2010 15:09
Re: T-Odenplan förbereds för förlängning.
Jag förstår inte riktigt hur dom ska spränga? Kommer plattformen vara redo för att "brytas loss" från gröna linjen i framtiden?
Re: T-Odenplan förbereds för förlängning.
Länken fungerar inte?TUBFöraren skrev:http://www.direktpress.se/viivasastan/N ... unnelbana/
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: T-Odenplan förbereds för förlängning.
Länken fungerade nyss. Artikel som dragits tebax?
Re: T-Odenplan förbereds för förlängning.
Google cache är underbart:
http://webcache.googleusercontent.com/s ... unnelbana/.
Bifogar PDF: /Odd
http://webcache.googleusercontent.com/s ... unnelbana/.
Bifogar PDF: /Odd
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: T-Odenplan förbereds för förlängning.
Jag undrar hur reaktionerna kommer att bli från de som ansåg att man slösade bort pengar på Djurgårdslinjen. Dessa 100 miljoner skapar exakt 0 meter t-banespår. För knappt den dubbla kostnaden fick man 600 meter dubbelspårig spårväg inne i stan.Delokrat skrev:Jag förstår inte riktigt hur dom ska spränga? Kommer plattformen vara redo för att "brytas loss" från gröna linjen i framtiden?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: T-Odenplan förbereds för förlängning.
De kommer säkert säga att man slösar bort 100 miljoner om man avstår från att bygga tunnelbana till Karolinska...Odd skrev:Jag undrar hur reaktionerna kommer att bli från de som ansåg att man slösade bort pengar på Djurgårdslinjen. Dessa 100 miljoner skapar exakt 0 meter t-banespår. För knappt den dubbla kostnaden fick man 600 meter dubbelspårig spårväg inne i stan.Delokrat skrev:Jag förstår inte riktigt hur dom ska spränga? Kommer plattformen vara redo för att "brytas loss" från gröna linjen i framtiden?
Re: T-Odenplan förbereds för förlängning.
Jag vet inte vad ”folk” tycker. Men jag tycker att det är föredömligt. Jag tror, preliminärt, att spårväg till Karolinska är att föredra. Men vem vet vilka tunnelbanelinjer vi vill bygga om 10, 20, 30 eller 50 år? Då slipper man stå där och säga ”varför gjorde man inte det när man ändå hade grävt upp hela Odenplan”?M_M skrev:De kommer säkert säga att man slösar bort 100 miljoner om man avstår från att bygga tunnelbana till Karolinska...Odd skrev:Jag undrar hur reaktionerna kommer att bli från de som ansåg att man slösade bort pengar på Djurgårdslinjen. Dessa 100 miljoner skapar exakt 0 meter t-banespår. För knappt den dubbla kostnaden fick man 600 meter dubbelspårig spårväg inne i stan.Delokrat skrev:Jag förstår inte riktigt hur dom ska spränga? Kommer plattformen vara redo för att "brytas loss" från gröna linjen i framtiden?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: T-Odenplan förbereds för förlängning.
Visst är det bra att man förbereder.
Jag efterlyser dock fortfarande någon slags övergripande framtidsplan för hur tunnelbanenätet kan se ut i framtiden.
Bonusfråga: vilka tänkbara spårkonfigurationer ger den här förberedelsen möjlighet till?
Det jag specifikt undrar om det går att klippa nuvarande linje och ansluta nya linjer så att man får en linje T-centralen-Odenplan-Solna och en "östermalm"-Odenplan-Fridhemsplan, och hur mycket senare arbete detta försvarsarbete undvikandegör?
Jag efterlyser dock fortfarande någon slags övergripande framtidsplan för hur tunnelbanenätet kan se ut i framtiden.
Bonusfråga: vilka tänkbara spårkonfigurationer ger den här förberedelsen möjlighet till?
Det jag specifikt undrar om det går att klippa nuvarande linje och ansluta nya linjer så att man får en linje T-centralen-Odenplan-Solna och en "östermalm"-Odenplan-Fridhemsplan, och hur mycket senare arbete detta försvarsarbete undvikandegör?
Re: T-Odenplan förbereds för förlängning.
Du det där lät intressant! En enkel lösning på två problem. 1: hur man löser Hässelbygrenens turtäthet vid Karolinskaförlängning och 2: hur man löser problemet Odenplan - Tekniska högskolan. Dock uppstår ett nytt problem: Folk som ska från Hässelbygrenen till Stockholm City... Fast då finns ett snabbt byte till pendeltåget att ta till.M_M skrev:Visst är det bra att man förbereder.
Jag efterlyser dock fortfarande någon slags övergripande framtidsplan för hur tunnelbanenätet kan se ut i framtiden.
Bonusfråga: vilka tänkbara spårkonfigurationer ger den här förberedelsen möjlighet till?
Det jag specifikt undrar om det går att klippa nuvarande linje och ansluta nya linjer så att man får en linje T-centralen-Odenplan-Solna och en "östermalm"-Odenplan-Fridhemsplan, och hur mycket senare arbete detta försvarsarbete undvikandegör?
Professionell tyckare
Re: T-Odenplan förbereds för förlängning.
Tror detta är samma artikel, fast med ändrad titel och en läsarkommentar:Odd skrev:Google cache är underbart:
http://webcache.googleusercontent.com/s ... unnelbana/.
Bifogar PDF: /Odd
http://www.direktpress.se/viivasastan/N ... -forgaves/
Det är ju bara att lyssna på den informatör man intervjuat på SL:Odd skrev:Jag undrar hur reaktionerna kommer att bli från de som ansåg att man slösade bort pengar på Djurgårdslinjen. Dessa 100 miljoner skapar exakt 0 meter t-banespår. För knappt den dubbla kostnaden fick man 600 meter dubbelspårig spårväg inne i stan.
"- Det här innebär en liten merkostnad i sammanhanget, säger Veronica Aasa, informatör på SL."

Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Re: T-Odenplan förbereds för förlängning.
I en annan tråd så skrev jag ungefär samma sak som en del av en längre text, där jag också föreslår att bygga om Fridhemsplan så att Hässelbygrenen går vidare mot Kungsträdgården och det byggs nytt spår från Fridhemsplan söderut.Kantorn skrev:Du det där lät intressant! En enkel lösning på två problem. 1: hur man löser Hässelbygrenens turtäthet vid Karolinskaförlängning och 2: hur man löser problemet Odenplan - Tekniska högskolan. Dock uppstår ett nytt problem: Folk som ska från Hässelbygrenen till Stockholm City... Fast då finns ett snabbt byte till pendeltåget att ta till.M_M skrev:Visst är det bra att man förbereder.
Jag efterlyser dock fortfarande någon slags övergripande framtidsplan för hur tunnelbanenätet kan se ut i framtiden.
Bonusfråga: vilka tänkbara spårkonfigurationer ger den här förberedelsen möjlighet till?
Det jag specifikt undrar om det går att klippa nuvarande linje och ansluta nya linjer så att man får en linje T-centralen-Odenplan-Solna och en "östermalm"-Odenplan-Fridhemsplan, och hur mycket senare arbete detta försvarsarbete undvikandegör?
Re: T-Odenplan förbereds för förlängning.
Självklart. Vi kan nästan anta att det blir tunnelbana nu.M_M skrev:De kommer säkert säga att man slösar bort 100 miljoner om man avstår från att bygga tunnelbana till Karolinska...Odd skrev:Jag undrar hur reaktionerna kommer att bli från de som ansåg att man slösade bort pengar på Djurgårdslinjen. Dessa 100 miljoner skapar exakt 0 meter t-banespår. För knappt den dubbla kostnaden fick man 600 meter dubbelspårig spårväg inne i stan.Delokrat skrev:Jag förstår inte riktigt hur dom ska spränga? Kommer plattformen vara redo för att "brytas loss" från gröna linjen i framtiden?
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: T-Odenplan förbereds för förlängning.
Nej, så är det inte.
Det är mycket möjligt att det blir spårväg till Karolinska på kort sikt. Däremot är det viktigt att behålla handlingsfriheten för framtiden. Det skulle kosta väldigt mycket att bygga om Odenplan i efterhand om man skulle vilja ha tunnelbana, och därför är det helt rätt att nu spendera 100 mkr på försvarsarbeten för en eventuell T-bana mot Karolinska.
Det finns ju mycket försvarsarbeten gjorda på andra håll, även för en T-banegren mot Karolinska där det finns en tunnel under ena spåret mellan Odenplan och St. Eriksplan.
Vi vet inte vad framtiden för med sig. Det kanske t.o.m. blir en T-bana mot Karolinska som fortsätter mot Mörby och Täby C. Men det vet vi som sagt inte och därför är det bra att i nuläget gardera sig när det kostar så lite som 100 mkr.
mvh/spårsnoken
Det är mycket möjligt att det blir spårväg till Karolinska på kort sikt. Däremot är det viktigt att behålla handlingsfriheten för framtiden. Det skulle kosta väldigt mycket att bygga om Odenplan i efterhand om man skulle vilja ha tunnelbana, och därför är det helt rätt att nu spendera 100 mkr på försvarsarbeten för en eventuell T-bana mot Karolinska.
Det finns ju mycket försvarsarbeten gjorda på andra håll, även för en T-banegren mot Karolinska där det finns en tunnel under ena spåret mellan Odenplan och St. Eriksplan.
Vi vet inte vad framtiden för med sig. Det kanske t.o.m. blir en T-bana mot Karolinska som fortsätter mot Mörby och Täby C. Men det vet vi som sagt inte och därför är det bra att i nuläget gardera sig när det kostar så lite som 100 mkr.
mvh/spårsnoken
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: T-Odenplan förbereds för förlängning.
[Vi vet inte vad framtiden för med sig. Det kanske t.o.m. blir en T-bana mot Karolinska som fortsätter mot Mörby och Täby C. Men det vet vi som sagt inte och därför är det bra att i nuläget gardera sig när det kostar så lite som 100 mkr.
Bygger vi en T-bana mot Karolinska, vilket jag uppriktigt hoppas på, vore det intressant att bygga tunnelrören vidare mot T-Solna centrum. Med en återöppnad Hallonbergen-Rinkeby skulle vi kunna få en linje t.ex (Barkarby)-Hjulsta-Hallonbergen-Odenplan- söderut med mycket intressanta och för många väsentligt förbättrade resvägar.
För att lösa kapacitetsproblemen föreslås samtidigt en avlänkning Thorildsplan-Rådhuset som ger mycket snabbare förbindelser från västra gröna linjen !
Bygger vi en T-bana mot Karolinska, vilket jag uppriktigt hoppas på, vore det intressant att bygga tunnelrören vidare mot T-Solna centrum. Med en återöppnad Hallonbergen-Rinkeby skulle vi kunna få en linje t.ex (Barkarby)-Hjulsta-Hallonbergen-Odenplan- söderut med mycket intressanta och för många väsentligt förbättrade resvägar.
För att lösa kapacitetsproblemen föreslås samtidigt en avlänkning Thorildsplan-Rådhuset som ger mycket snabbare förbindelser från västra gröna linjen !
Re: T-Odenplan förbereds för förlängning.
Fast då borde (som sagt) även Fridhemsplan byggas om så att Hässelbygrenen (också) kan köra till Kungsträdgården.Lennart Petersen skrev:[Vi vet inte vad framtiden för med sig. Det kanske t.o.m. blir en T-bana mot Karolinska som fortsätter mot Mörby och Täby C. Men det vet vi som sagt inte och därför är det bra att i nuläget gardera sig när det kostar så lite som 100 mkr.
Bygger vi en T-bana mot Karolinska, vilket jag uppriktigt hoppas på, vore det intressant att bygga tunnelrören vidare mot T-Solna centrum. Med en återöppnad Hallonbergen-Rinkeby skulle vi kunna få en linje t.ex (Barkarby)-Hjulsta-Hallonbergen-Odenplan- söderut med mycket intressanta och för många väsentligt förbättrade resvägar.
För att lösa kapacitetsproblemen föreslås samtidigt en avlänkning Thorildsplan-Rådhuset som ger mycket snabbare förbindelser från västra gröna linjen !
Re: T-Odenplan förbereds för förlängning.
Har du någon källa eller bild på det?spårsnoken skrev:... där det finns en tunnel under ena spåret mellan Odenplan och St. Eriksplan. ...
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: T-Odenplan förbereds för förlängning.
Nej det blir för mycket. Med en avlänkning Thorildsplan-Rådhuset (ett tunnelrör finns redan för överföring av tåg ) går man förbi Fridhemsplan och mot rådhuset och Kungsträdgården. Alltså 4 stationer kortare till T-Centralen för ett tåg som går den vägen. Alla tåg ska såklart inte gå den vägen utan en del går den gamla vägen över Odenplan.M_M skrev:Fast då borde (som sagt) även Fridhemsplan byggas om så att Hässelbygrenen (också) kan köra till Kungsträdgården.Lennart Petersen skrev:Bygger vi en T-bana mot Karolinska, vilket jag uppriktigt hoppas på, vore det intressant att bygga tunnelrören vidare mot T-Solna centrum. Med en återöppnad Hallonbergen-Rinkeby skulle vi kunna få en linje t.ex (Barkarby)-Hjulsta-Hallonbergen-Odenplan- söderut med mycket intressanta och för många väsentligt förbättrade resvägar.
För att lösa kapacitetsproblemen föreslås samtidigt en avlänkning Thorildsplan-Rådhuset som ger mycket snabbare förbindelser från västra gröna linjen !
Re: T-Odenplan förbereds för förlängning.
Ja, det var alltså Thorildsplan-Rådhuset jag tänkte, i första hand komplett med plattformar vid Fridhemsplan.
Re: T-Odenplan förbereds för förlängning.
Varför det? Ska man till, eller vill byta vid fridhemsplan tar man någon av de andra linjerna på respektive bana.
Det är väl bara bra att det blir en station kortare till stan. Och konstruktionskostnaden går från nästan otänkbar till nästan tänkbar.
Hursom är det en ickefråga tills blå förlängts, när det kanske finns kapacitet att vända tåg från gröna också.
Det är väl bara bra att det blir en station kortare till stan. Och konstruktionskostnaden går från nästan otänkbar till nästan tänkbar.
Hursom är det en ickefråga tills blå förlängts, när det kanske finns kapacitet att vända tåg från gröna också.