Flygplatskänsla i Jakobsbergs nya bussterminal
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Flygplatskänsla i Jakobsbergs nya bussterminal
Idag öppnades Jakobsbergs nya dockningsterminal, då ungefär hälften av gaterna ännu inte är klara att användas angör ett antal busslinjer fortfarande den tillfälliga bussterminalen som använts under byggnationen av den nya. Om ett par månader ska dock samtliga linjer ha flyttat till den nya terminalen.
- Bilagor
-
- Jakobsbergs bussterminal.JPG (213.32 KiB) Visad 4854 gånger
Re: Flygplatskänsla i Jakobsbergs nya bussterminal
Jag håller med om att det var lite flygplatskänsla över terminalen. Trevligt att få lite värme på vintern för dem som väntar på bussarna.
Re: Flygplatskänsla i Jakobsbergs nya bussterminal
Hur lång tid tar det innan bänkarna kompletteras med ett extra armstöd på mitten?
- Hans Wibacke
- Inlägg: 758
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Flygplatskänsla i Jakobsbergs nya bussterminal
Utan taxfree ingen flygplatskänsla! 

Re: Flygplatskänsla i Jakobsbergs nya bussterminal
Med en mix av vinter och en släng inhuman behandling av vissa medborgare så kommer nog i alla fall känslan av att folk handlat på taxfree... å då kommer de där armstöden jag mumlade om nyss, för att uteliggare inte ska kunna sova ordentligt utan konstant vara trötta och därför uppfylla stereotypen om att vara griniga...
Re: Flygplatskänsla i Jakobsbergs nya bussterminal
Flygplatskänsla??? Ser mer ut som akutmottagningen på ett sjukhus i forna ölstblocket...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Flygplatskänsla i Jakobsbergs nya bussterminal
Här finns bilder från byggandet och arkitekternas vision om hur det skulle se ut färdigbyggt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Flygplatskänsla i Jakobsbergs nya bussterminal
På de där bilderna, hur det planderades att bli, är det inget tak de få metrarna mellan pendeltågsstations entré och bussterminalens entré.
Hur blev det i verkligheten? Är det utan tak, hur tänker SL då, varför inte bygga ett skyddande tak hela vägen?
Hur blev det i verkligheten? Är det utan tak, hur tänker SL då, varför inte bygga ett skyddande tak hela vägen?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Flygplatskänsla i Jakobsbergs nya bussterminal
I verkligheten går man i en trist gångtunnel och kommer upp inomhus i bussterminalen. Man kan se rulltrapporna i en del av bilderna.bruse skrev:På de där bilderna, hur det planderades att bli, är det inget tak de få metrarna mellan pendeltågsstations entré och bussterminalens entré.
Hur blev det i verkligheten? Är det utan tak, hur tänker SL då, varför inte bygga ett skyddande tak hela vägen?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Flygplatskänsla i Jakobsbergs nya bussterminal
Aha, men säg man går fel. Då vore det najs med lite väderskydd.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Flygplatskänsla i Jakobsbergs nya bussterminal
Angör bussarna verligen som på bilderna?LÅ1 skrev:Här finns bilder från byggandet och arkitekternas vision om hur det skulle se ut färdigbyggt.
Av insidesbilderna att döma, både de verkliga och illustrationerna, så verkar bussarna snarast angöra som i t.ex. Nisseterminalen, bussterminalen i Allum, bussterminalen i Alingsås, Kampenhof i Uddevalla o.s.v., d.v.s. med nosen snarare än sidan mot byggnaden.
Får personbilar köra vid busshållplatserna?
Har man verkligen "stenåldersstrålkastare på en enda trästolpe" som belysning?
... eller så är det bra att få en regnskur över sig så att man lär sig att gå rätt nästa gång. Learning by fear!bruse skrev:Aha, men säg man går fel. Då vore det najs med lite väderskydd.


Re: Flygplatskänsla i Jakobsbergs nya bussterminal
Bussarna angör med fronten mot terminalen, lite snett. Och sedan har de en videobild framför sig så att de se sin egen buss och området runt den när de backar ut.M_M skrev:Angör bussarna verligen som på bilderna?LÅ1 skrev:Här finns bilder från byggandet och arkitekternas vision om hur det skulle se ut färdigbyggt.
Av insidesbilderna att döma, både de verkliga och illustrationerna, så verkar bussarna snarast angöra som i t.ex. Nisseterminalen, bussterminalen i Allum, bussterminalen i Alingsås, Kampenhof i Uddevalla o.s.v., d.v.s. med nosen snarare än sidan mot byggnaden.
Bussen på första "teckningen" står inte på terminalens angöringssida.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Flygplatskänsla i Jakobsbergs nya bussterminal
Aha. Undrar varför de inte tagit med "ful-sidan" bland illustrationerna?LÅ1 skrev:Bussarna angör med fronten mot terminalen, lite snett. Och sedan har de en videobild framför sig så att de se sin egen buss och området runt den när de backar ut.M_M skrev:Angör bussarna verligen som på bilderna?LÅ1 skrev:Här finns bilder från byggandet och arkitekternas vision om hur det skulle se ut färdigbyggt.
Av insidesbilderna att döma, både de verkliga och illustrationerna, så verkar bussarna snarast angöra som i t.ex. Nisseterminalen, bussterminalen i Allum, bussterminalen i Alingsås, Kampenhof i Uddevalla o.s.v., d.v.s. med nosen snarare än sidan mot byggnaden.
Bussen på första "teckningen" står inte på terminalens angöringssida.


Re: Flygplatskänsla i Jakobsbergs nya bussterminal
Den syns bara från pendeltågsperrongen, så den är det ju "ingen" som ser!M_M skrev:Aha. Undrar varför de inte tagit med "ful-sidan" bland illustrationerna?![]()

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Flygplatskänsla i Jakobsbergs nya bussterminal
Såklart, arkitekten och antagligen även beslutsfattarna tar såklart bilen!LÅ1 skrev:Den syns bara från pendeltågsperrongen, så den är det ju "ingen" som ser!M_M skrev:Aha. Undrar varför de inte tagit med "ful-sidan" bland illustrationerna?![]()
Re: Flygplatskänsla i Jakobsbergs nya bussterminal
Den blev iaf snygg, om än kanske lite opersonlig. Tror man gjort en miss med så stor angörningsplats på motsidan av gaterna, medan man har en väldigt kort på samma sida (där nästan hälften av busslinjerna angör). Men det lär ju visa sig och kanske var den enda möjliga lösningen.
Med tanke på vad det skrikits om spårväg city, kan man ju inte undgå att notera att det hela gick på 196 miljoner kronor, och med en driftkostnad på närmare 10 miljoner per år....Och då är det bara en terminal för bussar - där de flesta passagerare går direkt från pendeltåget in i bussen...
Nu tycker jag det här är en jättebra satsning för att göra resandet med attraktivt, men jag har inte läst en enda artikel om slöseri med skattepengar etc. Och för den delen kostade nya bussdepån i Gubbängen 357 miljoner kronor. Hur ofta är sådant medtagna när man jämför med spårvägstrafik egentligen?
Med tanke på vad det skrikits om spårväg city, kan man ju inte undgå att notera att det hela gick på 196 miljoner kronor, och med en driftkostnad på närmare 10 miljoner per år....Och då är det bara en terminal för bussar - där de flesta passagerare går direkt från pendeltåget in i bussen...
Nu tycker jag det här är en jättebra satsning för att göra resandet med attraktivt, men jag har inte läst en enda artikel om slöseri med skattepengar etc. Och för den delen kostade nya bussdepån i Gubbängen 357 miljoner kronor. Hur ofta är sådant medtagna när man jämför med spårvägstrafik egentligen?
Re: Flygplatskänsla i Jakobsbergs nya bussterminal
Hur fördelar sig dessa kostnader?
Det är svårt att låta bli att fundera över var pengarna tar vägen om man jämför med vad det kostar att t.ex. bygga en villa. Visst är det en hel del avsevärda skillnader, men det är också en del likheter.
Det är svårt att låta bli att fundera över var pengarna tar vägen om man jämför med vad det kostar att t.ex. bygga en villa. Visst är det en hel del avsevärda skillnader, men det är också en del likheter.