Kraftig kollision i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars Stegenius

Kraftig kollision i Göteborg

Inlägg av Lars Stegenius »

hej

Re: Kraftig kollision i Göteborg

Inlägg av hej »

Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Oj, ruggigt! Hoppas att de inblandade inte skadats alltför illa!

GS verkar vara snabba att hantera situationen för övriga resenärer (enligt realtidsvisningen för Bellevue just nu)
Västtrafik informerar skrev: På grund av en incident är det för närvarande ingen spårvagnstrafik mellan Bellevue och Allhelgonakyrkan. Bussar ersätter denna sträckan. Linje 6 vänder vid Härlanda och linjerna 7 och 11 vänder vid Bellevue. Spårvagn kör mellan Allhelgonakyrkan och Komettorget i bägge riktningar.
Backvändningen vid Aprilgatan med andra ord. (Bellevue har redan en för denna trafikering rättvänd slinga).
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det ser inte bra ut. Förbannat onödigt är det också. Det finns ju välkänd teknik för att undvika att sådant här händer, men den är spårinnehavaren i Göteborg inte intresserad av. Inte första gången det smäller här heller. Hållplatsen är dumt placerad i nedförsbacke och efter en högerkurva. Jag tror inte det skulle ha varit någon hållplats här från början, utan att den tillkom när Kvibergshuset hade byggts.
Barre

Inlägg av Barre »

Harald skrev:Det ser inte bra ut. Förbannat onödigt är det också. Det finns ju välkänd teknik för att undvika att sådant här händer, men den är spårinnehavaren i Göteborg inte intresserad av. Inte första gången det smäller här heller. Hållplatsen är dumt placerad i nedförsbacke och efter en högerkurva. Jag tror inte det skulle ha varit någon hållplats här från början, utan att den tillkom när Kvibergshuset hade byggts.
jag håller med dig helt i sak Harald.

Det skall dock påpekas att olyckan skett i riktning mot Kortedala/Bergsjön, alltså i uppförsbacken där det inte är särskilt skymt alls.
"I bring nothing to the table!"
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

FInns inget som säger än att det är förarens fel, vagnen kan ha fått bromsproblem eller liknande.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

alex87 skrev:FInns inget som säger än att det är förarens fel, vagnen kan ha fått bromsproblem eller liknande.
Finns det överhuvudtaget uppgifter som vi rimligen kan ha fått reda på nu som tyder på det ena eller andra. Skulle inte tro det och då kan man inte utesluta något heller. Därför tycker jag inte det är läge att spekulera i exakt vad som orsakat olyckan, men man kan spekulera i möjliga orsaker.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det ser ut som den fremste av pedalvognene er M29 810, og det er ut som om denne kansje har gjort sitt i Göteborg nå!
Noen som veit vognnummerene på den andre pedalvognen og M31 vognen?
jesper

Inlägg av jesper »

Andy skrev:Det ser ut som den fremste av pedalvognene er M29 810, og det er ut som om denne kansje har gjort sitt i Göteborg nå!
Noen som veit vognnummerene på den andre pedalvognen og M31 vognen?
Bakre pedalvagnen bör vara vagn 727, och M31:an bör vara vagn 323.
Användarens profilbild
Jeff
Kontakt:

Inlägg av Jeff »

Mycket tråkigt. :(
Utan att spekulera om orsaken finns det en uppgift i Postvagnen att det skulle ha regnat och haglat mycket kraftigt vid tillfället.
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Barre

Inlägg av Barre »

jeff skrev:Mycket tråkigt. :(
Utan att spekulera om orsaken finns det en uppgift i Postvagnen att det skulle ha regnat och haglat mycket kraftigt vid tillfället.
Det hade regnat, men inte haglat.
(jag bor _mycket_ nära olycksplatsen, och var dessutom hemma)
"I bring nothing to the table!"
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Spårvagnar kolliderer inte fordi det er regnvær.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Nils Carl Aspenberg skrev:Spårvagnar kolliderer inte fordi det er regnvær.
Hur vet du det? Det är ett rent ut sagt dumt påstående när du inte är insatt i vare sig vagntyper, platsmässiga förhållanden, aktuella vagnfel på vagnarna e.t.c.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

2763 skrev:
Nils Carl Aspenberg skrev:Spårvagnar kolliderer inte fordi det er regnvær.
Hur vet du det? Det är ett rent ut sagt dumt påstående när du inte är insatt i vare sig vagntyper, platsmässiga förhållanden, aktuella vagnfel på vagnarna e.t.c.

/T
Helt enig med deg der Tony!
Jeg avventer i alle fall rapportene fra de aktuelle tilsynsmyndighetene og verkstedene til GS før jeg tar noen konklusjon i alle fall!

Er det ferdskriver på M28\M29\M31?

Abdreas
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

På forsiden av gt.se kan man nå se en av vognene bli heist opp fra plassen med kran
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Årsaken er inte regn. Spårvagnar er bygd for å gå i regn. Når det begynner å regne kan skinnene bli litt glattere enn normalt, og da må man redusere hastigheten. Men det blir fel når man sier at ulykken skjedde på grunn av regn. Denne ulykken skyldes enten en teknisk fel eller en førerfel eller en kombinasjon, men man ikke gi været skylden. Men jeg vil ikke spekulere i om det det var teknisk fel eller førerfel eller kombinasjonen. Det må et granskningsutvalg finne ut.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Nils Carl Aspenberg skrev:Årsaken er inte regn.
Det kan du inte säga!

Du har inte tillräcklig insyn i utredningen för att säga det. Möjligen kan du säga att det är inte troligt att orsaken är regn men att helt avfärda det går inte och det vet du alldeles utmärkt.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Andy skrev:Er det ferdskriver på M28\M29\M31?
Åtminstone M28 och M29 har en slags enklare färdskrivare som loggar hastigheten på en roterande "vaxbricka" (om jag förstått rätt). Det gamla skrivs över när skivan snurrat ett helt varv som jag tror motsvarar några hundra meter. Jag tror att det bara är hastigheten som loggas, inte broms/pådrag o.s.v. men jag kan ha jättefel. Loggningen sker i alla vagnar när man multar M28 och M29, så chansen är stor att det går att se hastigheten åtminstone från loggen på den bakre mult-vagnen.

Nån som kan pedalvagnarna bättre får gärna rätta mig.

Jag vet inte hur det är på M31, men av beskrivningarna i media så verkar M31-vagnen enligt vittnena ha stått still.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Förutom hastigheten så registreras farobromsning på pedalvagnarna. Den registrerade sträckan är 520 m. M21 hade från början en digital färdskrivare av tyskt fabrikat. Jag vet inte om det är den som fortfarande sitter där eller om man har skaffat nya burkar. Det som kan vara intressant att se i den påkörda vagnens färdskrivare är väl hur långt den blev knuffad. Den blev uppenbarligen knuffad framåt eftersom en person på övergången framför vagnen blev påkörd.
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

M_M skrev:
Andy skrev:Er det ferdskriver på M28\M29\M31?
Åtminstone M28 och M29 har en slags enklare färdskrivare som loggar hastigheten på en roterande "vaxbricka" (om jag förstått rätt).
Det høres ut som om vognene har samme patenten på ferdskriveren som det M25\SM91 hadde, denne satt sammen med hastighetsmåleren
Førerplass SM91 275
Førerplass SM91 275
sm91_275_forerplass.jpg (121.19 KiB) Visad 3165 gånger
Hastighetsmåler og ferdsskriver til Høyre
Skriv svar