Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av roggek »

TKO skrev:Om jag hade en förköpt biljett och SL inte lyckas med sin bemanning så jag kan stämpla denna skulle jag överväga att ta taxi istället och anse att det faller under resegarantin. Det har fungerat i andra fall när SL vägrat acceptera giltiga färdbevis och krävt kontant betalning för att få åka med...

/TKO
Jag hade tagit en kulspetspenna och skrivit datum och klockslag på den översta av antalet makulerade kuponger :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av Kantorn »

Jonas1968 skrev:Fast i det här fallet så har ju personen löst biljett.
Så enkelt är det nu inte. Han har köpt ett häfte som går att stämpla för olika sorters resor. Man kan ju inte planka in på ett tåg och säga att "titta, jag har löst biljett" och visa upp ett tomt förköpshäfte, och tro att allt är bra med det. I så fall skulle ju tunnelbanan vara full av plankare med tomma förköpshäften.
Däremot: har man inte haft möjlighet att stämpla sitt häfte, då tycker jag att kontrollanten ska ha möjlighet att direkt ringa och kolla hur det stod till vid just den ingången, och sedan - vid klartecken att spärren var tom - faktiskt kunna stämpla på häftet. Krångligare än så tycker inte jag det borde vara.

Men först när man fått häftet stämplat har man giltigt färdbevis. Då har man löst biljett.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av Kantorn »

Häfte och häfte förresten. Remsa är bättre. Men låter lite fånigare...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av roggek »

Kantorn skrev: I så fall skulle ju tunnelbanan vara full av plankare med tomma förköpshäften.
Tro mig, den är det, tyvärr...
Kantorn skrev:Häfte och häfte förresten. Remsa är bättre. Men låter lite fånigare...
I Stockholm kallas det för "söndagsseglare" :D eller "skämsremsa"... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1974
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Varförr har Stockholm fortfarande bemanning på alle stationer? Det måste bli fruktansvärt dyrt med så mye bemanning. I Oslo forsvann sperrevaktene for 30 år siden. .
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av TKO »

roggek skrev:
TKO skrev:Om jag hade en förköpt biljett och SL inte lyckas med sin bemanning så jag kan stämpla denna skulle jag överväga att ta taxi istället och anse att det faller under resegarantin. Det har fungerat i andra fall när SL vägrat acceptera giltiga färdbevis och krävt kontant betalning för att få åka med...

/TKO
Jag hade tagit en kulspetspenna och skrivit datum och klockslag på den översta av antalet makulerade kuponger :cheesygrin:
Det är inget som SL rekommenderar. Resegarantin är däremot något som ingår i SL:s regelsystem.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av spårlasse »

Nils Carl Aspenberg skrev:Varförr har Stockholm fortfarande bemanning på alle stationer? Det måste bli fruktansvärt dyrt med så mye bemanning. I Oslo forsvann sperrevaktene for 30 år siden. .
Helt enkelt för att man är så konservativa i Stockholm... Men tanken har ju ibland funnits - och man har provat på en del stationer etc. Resultatet blev dock rätt mycket skadegörelse m.m. I Oslo är ju de flesta utomhusstationer byggda med två plattformar och spåren i mitten. Därmed finns inga vänthallar etc. och risken för skadegörelse mm. betydligt mindre. Sedan några år tillbaka har man ju också en rätt strikt policy vad gäller kontroll av att folk betalar. En utveckling som ju i detta följer utvecklingen i London och Paris. Det fanns ju en trend på 1980-talet att som sagt plocka bort spärrar etc. Men den trenden har ju vänt på sina håll, samtidigt som det ju verkar fungera bra i exempelvis Oslo och Köpenhamn.

Men visst kostar det! Det är ju som mest 105 tåg ute i trafik i Stockholm, och det är ju minst lika många spärvakter (ungefär 130 torde väl behövas och som nästan behövs under hela trafikdygnet). Den totala kostnaden för spärrvakterna överstiger alltså kostnaderna för tågförarna.

Tyvärr har ju organisationer som planka.nu som uppmanar till lagbrott, omöjliggjort möjligheten att ta bort spärrarna för all framtid i Stockholm.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av 2763 »

spårlasse skrev:Tyvärr har ju organisationer som planka.nu som uppmanar till lagbrott, omöjliggjort möjligheten att ta bort spärrarna för all framtid i Stockholm.
Det är väl en lite väl långtgående konklusion.

Det finns andra metoder att tillgå än enbart spärrlinjer och faktum är att jag tror att tunnelbanan skulle vara betydligt tryggare med de 130 spärrvakterna insatta på andra uppgifter än att ibland sälja en enstaka biljett eller möjligen stämpla någon remsa.

Med rejäl kameraövervakning med åtgärd om någon sker och med patrullerande väktare med biljettkontrollutbildning skulle man kunna komma väldigt långt.

Om det i snitt fanns knappt ett lag ambulerande vakter/kontrollanter per station såge situationen nog annorlunda ut.

Nu förutsätter en avbemanning av spärrarna att man får sitt nya biljettsystem att fungera så att man kan avkräva att resenärerna har betalt. Medveten om att jag inte skrev så igår, men med den retoriska backning som SL gjorde gör det svårt att hävda "den sanna linjen".

/T
Med reservation för tyckfel.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av TKO »

2763 skrev:
spårlasse skrev:Tyvärr har ju organisationer som planka.nu som uppmanar till lagbrott, omöjliggjort möjligheten att ta bort spärrarna för all framtid i Stockholm.
Det är väl en lite väl långtgående konklusion.

Det finns andra metoder att tillgå än enbart spärrlinjer och faktum är att jag tror att tunnelbanan skulle vara betydligt tryggare med de 130 spärrvakterna insatta på andra uppgifter än att ibland sälja en enstaka biljett eller möjligen stämpla någon remsa.

Med rejäl kameraövervakning med åtgärd om någon sker och med patrullerande väktare med biljettkontrollutbildning skulle man kunna komma väldigt långt.

Om det i snitt fanns knappt ett lag ambulerande vakter/kontrollanter per station såge situationen nog annorlunda ut.

Nu förutsätter en avbemanning av spärrarna att man får sitt nya biljettsystem att fungera så att man kan avkräva att resenärerna har betalt. Medveten om att jag inte skrev så igår, men med den retoriska backning som SL gjorde gör det svårt att hävda "den sanna linjen".

/T
Men hur många väktare/kontrollanter/trafikvärdar finns det inom tunnelbanan? Spontant tycker jag det är väldigt många, men det kanske beror på att jag har svårt at se att dom gör så stor nytta...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av roggek »

TKO skrev:Men hur många väktare/kontrollanter/trafikvärdar finns det inom tunnelbanan? Spontant tycker jag det är väldigt många, men det kanske beror på att jag har svårt at se att dom gör så stor nytta...

/TKO
Hur många är sysselsatta enligt FAS 3? Där har du svaret, flytta decimalerna ett steg till höger bara :D
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av 2763 »

roggek skrev: Hur många är sysselsatta enligt FAS 3? Där har du svaret, flytta decimalerna ett steg till höger bara :D
Det finns väl ingen som är "sysselsatt" enligt FAS 3. FAS 3 är väl en ursäkt för att inte "sysselsätta" dem som behöver sysselsättning!

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3078
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av Hechtwagen »

Läste i dagens SvD att SL har backat i frågan och att principen i fortsättningen ska vara att "böter" inte skrivs ut för att spärren varit obemannad. Det var ju ett gott slut.
Lennart Petersen
Inlägg: 3097
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av Lennart Petersen »

Hechtwagen skrev:Läste i dagens SvD att SL har backat i frågan och att principen i fortsättningen ska vara att "böter" inte skrivs ut för att spärren varit obemannad. Det var ju ett gott slut.
Men gäller det alla, även den som tänkt köpa en kontantbiljett eller är det bara de som har förköpsbiljetter och häften som får gå igenom ?
Användarens profilbild
Jonas1968
Inlägg: 20
Blev medlem: tisdag 06 februari 2007 16:12
Ort: Örebro

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av Jonas1968 »

Lennart Petersen skrev:
Hechtwagen skrev:Läste i dagens SvD att SL har backat i frågan och att principen i fortsättningen ska vara att "böter" inte skrivs ut för att spärren varit obemannad. Det var ju ett gott slut.
Men gäller det alla, även den som tänkt köpa en kontantbiljett eller är det bara de som har förköpsbiljetter och häften som får gå igenom ?
Man får hoppas att det gäller alla. Den som har tänkt att köpa kontontbiljett kanske inte har mobilem med sig allternativt har en mobil som inte funkar för betalSMS. Kontokort har ju inte heller alla. Är man under 13 år kan man ju inte ens få betalkort (inte ens elektron/maestro). Har man bara kontanter med sig så skall man kunna lita på att SL håller sina spärrar bemannade och om SL/entreprenören felar så är det inte resenären som skall få betala böter utan entreprenören som inte skött sitt jobb.
daniel_s
Inlägg: 14189
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av daniel_s »

Jag tror inte att man kommer att skicka folks hjärnor på analys för att se vad de egentligen tänkt göra, utan det blir nog som du önskar att alla får göra precis som de vill. Jag tycker att man kan ta bort spärrarna och sätta dit ett ställ med inbetalningskort i stället, så kan alla betala in valfritt belopp till SL:s bankgiro i stället för att hålla på och krångla med biljetter. (Givetvis får även personalen komma och gå som den vill till och från jobbet!)
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av C12C3C3C12 »

Säljer inte Pressbyrån kontantbiljetter fortfarande?
Lennart Petersen
Inlägg: 3097
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av Lennart Petersen »

C12C3C3C12 skrev:Säljer inte Pressbyrån kontantbiljetter fortfarande?
Jovisst, inte bara Pressbyrån utan det är ett antal ombud som säljer biljetter.
Men det gäller ju sedan att få förköpsbiljetten stämplad så den är giltig för resa.
Något märkligt är att det är billigare att handla en förköpsbiljett hos ett ombud än kontantbiljetten i spärren.
36kr mot 44 i spärren för en enzonsresa. Med tanke på att många spärrvakter är undersysselsatta och att biljetten ändå ska stämplas i spärren känns det lite märkligt att det lönar sig att gå till kiosken bredvid.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6492
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av Odd »

Lennart Petersen skrev:
Hechtwagen skrev:Läste i dagens SvD att SL har backat i frågan och att principen i fortsättningen ska vara att "böter" inte skrivs ut för att spärren varit obemannad. Det var ju ett gott slut.
Men gäller det alla, även den som tänkt köpa en kontantbiljett eller är det bara de som har förköpsbiljetter och häften som får gå igenom ?
Annars kan man ju alltid gå ut i pressen och pipa över hur förfärligt behandlad man blivit. Skulle tro att en och annan kommer att försöka dra valsen om obemannad spärr så fort dom åker dit på tjuvåkning.
Genius on call
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av C12C3C3C12 »

I och för sig har man ju då visat att man betalt för resan, sedan att det inte går att stämpla biljetten är en annan femma.

Problemet med SL är att dom köper fel saker dyrt, kommer ni håg biljettautomaterna som bara tog mynt samt validerarna på pendeltågsstationerna. För mig som rest mycket i Europa är Stockholm ett U-land vad gäller mycket i kollektivtrafiken. Utomlands är det självklart att automaten tar emot sedlar samt är lätt att använda.
Lennart Petersen
Inlägg: 3097
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev:
Lennart Petersen skrev:
Hechtwagen skrev:Läste i dagens SvD att SL har backat i frågan och att principen i fortsättningen ska vara att "böter" inte skrivs ut för att spärren varit obemannad. Det var ju ett gott slut.
Men gäller det alla, även den som tänkt köpa en kontantbiljett eller är det bara de som har förköpsbiljetter och häften som får gå igenom ?
Annars kan man ju alltid gå ut i pressen och pipa över hur förfärligt behandlad man blivit. Skulle tro att en och annan kommer att försöka dra valsen om obemannad spärr så fort dom åker dit på tjuvåkning.
Inte så enkelt. När spärren är obemannad ska det rapporteras in i kontrollsystemet och resenären ska kunna uppge klockslag fär när han passerade den obemannade spärren.
Och inte åker man gratis utan kontrollanterna ska i så fall stämpla remsan eller sälja en enkelbiljett.
Skriv svar