Letar efter bilder på stockholms-spårvagnar i svårt vintervä
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
- gardebring
- Inlägg: 75
- Blev medlem: torsdag 07 februari 2008 21:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Letar efter bilder på stockholms-spårvagnar i svårt vintervä
Jag håller på med ett blogginlägg till yimby.se och är på jakt efter bilder på spårvagnar som går i trafik i riktigt dåligt vinterväder. Är det någon som sitter på sådana och kan tänka sig att låta mig använda några av dem?
Re: Letar efter bilder på stockholms-spårvagnar i svårt vint
jag hittade 2 st kanske inte så dåligt vintervädergardebring skrev:Jag håller på med ett blogginlägg till yimby.se och är på jakt efter bilder på spårvagnar som går i trafik i riktigt dåligt vinterväder. Är det någon som sitter på sådana och kan tänka sig att låta mig använda några av dem?
kontakta mig via ebubbis@gmail.com om du är intresserad!
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Re: Letar efter bilder på stockholms-spårvagnar i svårt vint
Ingen bild och fel stad, men väl värt att veta för din "sak"gardebring skrev:Jag håller på med ett blogginlägg till yimby.se och är på jakt efter bilder på spårvagnar som går i trafik i riktigt dåligt vinterväder. Är det någon som sitter på sådana och kan tänka sig att låta mig använda några av dem?
På radio Göteborg brukar trafikinformationen i samband med snöoväder (och då pratar vi när det är på gränsen till klass 1 varning) ha ungefär följande utseende:
1. Biltrafiken står still än här än där
2. Busstrafiken strular
3. Busstrafiken som går i backar är indragen
4. Pendeltågstrafiken strular
5. Spårvagnstrafiken går som normalt möjligen med "mindre" förseningar på grund av en buss som ställt sig i vägen.
Är det en ny reporter brukar de vara förvånade över punkt 5. Notera att "mindre" i vissa lägen skall ses relativt vädret.
//T
Med reservation för tyckfel.
- gardebring
- Inlägg: 75
- Blev medlem: torsdag 07 februari 2008 21:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Letar efter bilder på stockholms-spårvagnar i svårt vint
Det brukar se liknande ut i Stockholm, möjligen med en uppflyttning av pendeltågstrafiken. Spårvagnarna brukar rulla på fint.2763 skrev:Ingen bild och fel stad, men väl värt att veta för din "sak"gardebring skrev:Jag håller på med ett blogginlägg till yimby.se och är på jakt efter bilder på spårvagnar som går i trafik i riktigt dåligt vinterväder. Är det någon som sitter på sådana och kan tänka sig att låta mig använda några av dem?
På radio Göteborg brukar trafikinformationen i samband med snöoväder (och då pratar vi när det är på gränsen till klass 1 varning) ha ungefär följande utseende:
1. Biltrafiken står still än här än där
2. Busstrafiken strular
3. Busstrafiken som går i backar är indragen
4. Pendeltågstrafiken strular
5. Spårvagnstrafiken går som normalt möjligen med "mindre" förseningar på grund av en buss som ställt sig i vägen.
Är det en ny reporter brukar de vara förvånade över punkt 5. Notera att "mindre" i vissa lägen skall ses relativt vädret.
//T
Re: Letar efter bilder på stockholms-spårvagnar i svårt vint
Så förvånad jag inte är, Yes, in my back and front yard!gardebring skrev:Det brukar se liknande ut i Stockholm, möjligen med en uppflyttning av pendeltågstrafiken. Spårvagnarna brukar rulla på fint.
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Letar efter bilder på stockholms-spårvagnar i svårt vint
Bonusfråga på det 2763 skriver:
Visst har det gjorts en del på senare år för att spårvägstrafiken ska bli störningsfriare? Jag tänker alltså på sånt som inte bara är löpande underhåll utan andra förändringar. Det var länge sen jag hörde talas om en kranbil-ledningsrivning som fått riktigt stora delar av trafiken att stå still.
Visst har det gjorts en del på senare år för att spårvägstrafiken ska bli störningsfriare? Jag tänker alltså på sånt som inte bara är löpande underhåll utan andra förändringar. Det var länge sen jag hörde talas om en kranbil-ledningsrivning som fått riktigt stora delar av trafiken att stå still.
- gardebring
- Inlägg: 75
- Blev medlem: torsdag 07 februari 2008 21:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Letar efter bilder på stockholms-spårvagnar i svårt vint
Jag har mailat dig, vore bra med snabbt svar, artikeln ligger i övrigt klarthe0fiskis skrev:jag hittade 2 st kanske inte så dåligt vintervädergardebring skrev:Jag håller på med ett blogginlägg till yimby.se och är på jakt efter bilder på spårvagnar som går i trafik i riktigt dåligt vinterväder. Är det någon som sitter på sådana och kan tänka sig att låta mig använda några av dem?
kontakta mig via ebubbis@gmail.com om du är intresserad!

Re: Letar efter bilder på stockholms-spårvagnar i svårt vint
Minns den hemska dagen i Stockholm 1 november nåt år för några år sedan då hela SL-s busspark stod stilla utspridd i länet. Däremot funkade Roslagsbanan med förvisso 15-20 min förseningar. Tunnelbanan gick i tunnlarna, värre utomhus. Pendeln gick, men sämre än Roslagsbanan. Hur Tväris gick då vet jag inte, inte heller Saltis. Cityspårvägen fanns inte.gardebring skrev:Det brukar se liknande ut i Stockholm, möjligen med en uppflyttning av pendeltågstrafiken. Spårvagnarna brukar rulla på fint.2763 skrev:Ingen bild och fel stad, men väl värt att veta för din "sak"gardebring skrev:Jag håller på med ett blogginlägg till yimby.se och är på jakt efter bilder på spårvagnar som går i trafik i riktigt dåligt vinterväder. Är det någon som sitter på sådana och kan tänka sig att låta mig använda några av dem?
På radio Göteborg brukar trafikinformationen i samband med snöoväder (och då pratar vi när det är på gränsen till klass 1 varning) ha ungefär följande utseende:
1. Biltrafiken står still än här än där
2. Busstrafiken strular
3. Busstrafiken som går i backar är indragen
4. Pendeltågstrafiken strular
5. Spårvagnstrafiken går som normalt möjligen med "mindre" förseningar på grund av en buss som ställt sig i vägen.
Är det en ny reporter brukar de vara förvånade över punkt 5. Notera att "mindre" i vissa lägen skall ses relativt vädret.
//T
Professionell tyckare
Re: Letar efter bilder på stockholms-spårvagnar i svårt vint
jag har svarat 22:26 skickade jag mailjet eller tänker du på nått senare?gardebring skrev:Jag har mailat dig, vore bra med snabbt svar, artikeln ligger i övrigt klarthe0fiskis skrev:jag hittade 2 st kanske inte så dåligt vintervädergardebring skrev:Jag håller på med ett blogginlägg till yimby.se och är på jakt efter bilder på spårvagnar som går i trafik i riktigt dåligt vinterväder. Är det någon som sitter på sådana och kan tänka sig att låta mig använda några av dem?
kontakta mig via ebubbis@gmail.com om du är intresserad!
sickar ett pm med mailj inehållet

är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Re: Letar efter bilder på stockholms-spårvagnar i svårt vint
Många av bussarna körde hem till garagen när det började bli halt, men en del blev säkert stående i de bilköer som kvarstod större delen av natten.Minns den hemska dagen i Stockholm 1 november nåt år för några år sedan då hela SL-s busspark stod stilla utspridd i länet. Däremot funkade Roslagsbanan med förvisso 15-20 min förseningar. Tunnelbanan gick i tunnlarna, värre utomhus. Pendeln gick, men sämre än Roslagsbanan. Hur Tväris gick då vet jag inte, inte heller Saltis.
Saltsjöbanan fungerade, till skillnad från busstrafiken i Nacka
Pendeltågstrafiken gick men med stora problem eftersom dåvarande Banverket "av elsäkerhetsskäl" kopplat bort växelvärmen under sommaren och väl räknade med att koppla på värmen igen kanske i december
/Gunnar Ekeving
Re: Letar efter bilder på stockholms-spårvagnar i svårt vint
Om jag minns rätt, så var det entreprenören som inte hade slagit på växelvärmen i god tid, trots att det var beställt av BV. Men jag kan minnas fel eller blandat ihop vintrarna.gek skrev:Många av bussarna körde hem till garagen när det började bli halt, men en del blev säkert stående i de bilköer som kvarstod större delen av natten.Minns den hemska dagen i Stockholm 1 november nåt år för några år sedan då hela SL-s busspark stod stilla utspridd i länet. Däremot funkade Roslagsbanan med förvisso 15-20 min förseningar. Tunnelbanan gick i tunnlarna, värre utomhus. Pendeln gick, men sämre än Roslagsbanan. Hur Tväris gick då vet jag inte, inte heller Saltis.
Saltsjöbanan fungerade, till skillnad från busstrafiken i Nacka
Pendeltågstrafiken gick men med stora problem eftersom dåvarande Banverket "av elsäkerhetsskäl" kopplat bort växelvärmen under sommaren och väl räknade med att koppla på värmen igen kanske i december
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Letar efter bilder på stockholms-spårvagnar i svårt vint
Var det inte det dygnet när endast T-banan gick innanför tullarna. Nynäsvägen var helt blockerad, folk fick övernatta i bilar samt bussar, Nynäsbanan gick ej, BV väntade på "spetskompetens" (en kille med motorsåg). Övriga Pendeltåg gick när dom gick. Vad det gällde växelvärmen var det att ingen tordes slå på växelvärmen utan tillstånd från högre ort. Hur som helst var det ett dygn vi hade i Stockholmstrakten som var absoluta bottennoteringen vad det gällde all trafik.
Då när jag jobbade på STV Alvik hade vi en stående order att koppla på växelvärmen vid snöfall även vid plusgrader, vid temperaturer under en viss grad skulle vi slå på max växelvärme, allt detta utan order från TUC.
Jag hade även utbildning på plogloket för Nockebybnan samt snöblåsaren på T-banan, för att göra ett bra jobb med snöblåsaren skulle föraren endast ligga på andra körläget (i och för sig gnälldes det ibland att vi hindrade trafiken). På den tiden körde man när det behövdes. Eftersom banunderhållet bedrivs av ett särskilt bolag numera så är det inte självklart att man kör när det behövs. Är det sant att dom inte fick snöröja T-banan för att det skulle hindra trafiken det där olycksaliga dygnet?
Då när jag jobbade på STV Alvik hade vi en stående order att koppla på växelvärmen vid snöfall även vid plusgrader, vid temperaturer under en viss grad skulle vi slå på max växelvärme, allt detta utan order från TUC.
Jag hade även utbildning på plogloket för Nockebybnan samt snöblåsaren på T-banan, för att göra ett bra jobb med snöblåsaren skulle föraren endast ligga på andra körläget (i och för sig gnälldes det ibland att vi hindrade trafiken). På den tiden körde man när det behövdes. Eftersom banunderhållet bedrivs av ett särskilt bolag numera så är det inte självklart att man kör när det behövs. Är det sant att dom inte fick snöröja T-banan för att det skulle hindra trafiken det där olycksaliga dygnet?
Senast redigerad av C12C3C3C12 den onsdag 07 september 2011 23:31, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Letar efter bilder på stockholms-spårvagnar i svårt vint
Om jag inte blandar ihop "ovädersdagarna" så kom snön och halkan precis när eftermiddagsrusningen inleddes. Hade väghållarna saltat i förtid så hade saltet blåst bort och inte givit avsedd effekt. Och när det var lämpligt att salta, ja då var vägarna fulla med bilar så att saltbilarna inte kunde komma fram.
Jag observerade det hela från innerstaden den kvällen. Bilar överallt. Hörde om arbetskamrater som återvände till jobbet för att parkera bilen efter att kört totalt några kilometer efter flera timmar. (Och sedan gick hem till några vänner för att övernatta.)
Själv fick jag gå aningen längre än jag annars skulle varit tvungen till, men ingen direkt uppoffring.
Året var 2006. Och datumet var, som nämnts, 1 november.
Jag observerade det hela från innerstaden den kvällen. Bilar överallt. Hörde om arbetskamrater som återvände till jobbet för att parkera bilen efter att kört totalt några kilometer efter flera timmar. (Och sedan gick hem till några vänner för att övernatta.)
Själv fick jag gå aningen längre än jag annars skulle varit tvungen till, men ingen direkt uppoffring.
Året var 2006. Och datumet var, som nämnts, 1 november.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Letar efter bilder på stockholms-spårvagnar i svårt vint
Kan ju vara lämpligt med en länk till artikeln där snöbilderna kom till användning! Yimby.se
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Letar efter bilder på stockholms-spårvagnar i svårt vint
Den omtalade 1 november 2006 stod nästan allt still. Hur det gick för våra lokalbanor minns jag ej, men det har skribenterna ovan redogjort för. Tunnelbanan gick också ungefär som vanligt, om än litet långsammare än normalt eftersom man körde försiktigare för att undvika hjulplattor pga pågående lövfällning. Tunnelbanan var således i stort sett det enda som fungerade väl denna eftermiddag och kväll, vilket också uppmärksammades i massmedia.
/Lars J
/Lars J
Re: Letar efter bilder på stockholms-spårvagnar i svårt vint
Den eftermiddagen åkte jag buss två på Birger Jarlsgatan. I höjd med Tegnérgatan vek sig bakdelen av bussen åt sidan och låstes fast mot de parkerade bilarna. En kort promenad ner längs Tegnérgatan senare satt jag på tunnelbanan ut mot Bromma. Som jag minns det gick den utan problem, och på Tranebergsbro hade lastbilar och personbilar med släp kanat baklänges och fastnat på snedden mellan broräckena. Det såg ut som plockepinn. Väl i Alvik gick tack och lov även Tolvan utan problem...Lars_J skrev:Den omtalade 1 november 2006 stod nästan allt still. Hur det gick för våra lokalbanor minns jag ej, men det har skribenterna ovan redogjort för. Tunnelbanan gick också ungefär som vanligt, om än litet långsammare än normalt eftersom man körde försiktigare för att undvika hjulplattor pga pågående lövfällning. Tunnelbanan var således i stort sett det enda som fungerade väl denna eftermiddag och kväll, vilket också uppmärksammades i massmedia.
/Lars J
Re: Letar efter bilder på stockholms-spårvagnar i svårt vint
Nog hände något liknande klart mer nyligen, senaste eller kanske näst senaste vintern, där all busstrafik var lamslagen men spårvagnarna rullade?
Re: Letar efter bilder på stockholms-spårvagnar i svårt vint
och saltsjöbanan funkade hyfsat (ca 0-5 min försenade)M_M skrev:Nog hände något liknande klart mer nyligen, senaste eller kanske näst senaste vintern, där all busstrafik var lamslagen men spårvagnarna rullade?
11 feb var det

är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Re: Letar efter bilder på stockholms-spårvagnar i svårt vint
När mer än halva kontoret inte kom till jobbet, satt den andra halvan å gnällde att de var försenade. Utom jag som cyklade och tyckte livet var underbart med solklar himmel, -20 grader och så var jag i tid på jobbet. Den ende.the0fiskis skrev:och saltsjöbanan funkade hyfsat (ca 0-5 min försenade)M_M skrev:Nog hände något liknande klart mer nyligen, senaste eller kanske näst senaste vintern, där all busstrafik var lamslagen men spårvagnarna rullade?
11 feb var det
Tydligen helt ok att utebli helt på jobbet för att man valt att bo så långt bort att de blir beroende av kollektivtrafiken.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark