Varför är Åkeshov en slutstation?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Varför är Åkeshov en slutstation?
Det finns ju ingen vettig anledning för tågen att vända där. Så varför gör dom det då?
Re: Varför är Åkeshov en slutstation?
För att behovet av så hög turtäthet inte finns längre ut mot Vällinby o HässlebyDelokrat skrev:Det finns ju ingen vettig anledning för tågen att vända där. Så varför gör dom det då?
Förmodligen är det Brommaplan som man vill ha tätare trafik till. Varför vändmöjligheterna förlades till Åkeshov och inte Brommaplan kan man fundera över. Lättare och billigare att bygga vändspår där kanske?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Troligen. Det fanns och finns betydligt mycket bättre markutrymmen vid Åkeshov än vid Brommaplan.LÅ1 skrev:Förmodligen är det Brommaplan som man vill ha tätare trafik till. Varför vändmöjligheterna förlades till Åkeshov och inte Brommaplan kan man fundera över. Lättare och billigare att bygga vändspår där kanske?
-
Det är ju så att alla beslut inte alltid är helt rationella. Kanske det bara var så att traditionen fick råda. På spårvägstiden fanns det en vändslinga vid just Åkeshov. Samtidigt var det möjligen så att det inte var slutligen fastställt att Judarnskogen skulle vara friluftsområde. Hade man bebyggt den så skulle det ha blivit mängder med bostäder med Åkeshov som närmaste station. Vi får komma ihåg att på den tiden byggde man spårväg / tunnelbana samtidigt som man byggde bostäder och ibland före.
När det gäller Brommaplan så fanns det inte så mycket där i början på 50-talet bortsett från bostäder i smalhus så nog skulle man ha kunna få plats med ett extraspår som i Åkeshov............ Men nu börjar jag fundera. Finns det ett uppställningsspår bortom stationen i Åkeshov ? Det minns jag sannerligen inte. Trots att jag åkt dagligen där i många år en gång i tiden. Därför att finns det ett sådant så skulle ett motsvarande i Brommaplan ha inneburit en bredare, dvs dyrare, viadukt över Drottningholmsvägen. Och då snackar vi rationella beslut igen.
När det gäller Brommaplan så fanns det inte så mycket där i början på 50-talet bortsett från bostäder i smalhus så nog skulle man ha kunna få plats med ett extraspår som i Åkeshov............ Men nu börjar jag fundera. Finns det ett uppställningsspår bortom stationen i Åkeshov ? Det minns jag sannerligen inte. Trots att jag åkt dagligen där i många år en gång i tiden. Därför att finns det ett sådant så skulle ett motsvarande i Brommaplan ha inneburit en bredare, dvs dyrare, viadukt över Drottningholmsvägen. Och då snackar vi rationella beslut igen.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Jovisst finns det ett uppställningsspår just bortom Åkeshov som man kommer till via mellanspåret - har funnits i många år men man byggde om den för något år sedan.Claes Thure Moberg skrev: När det gäller Brommaplan så fanns det inte så mycket där i början på 50-talet bortsett från bostäder i smalhus så nog skulle man ha kunna få plats med ett extraspår som i Åkeshov............ Men nu börjar jag fundera. Finns det ett uppställningsspår bortom stationen i Åkeshov ? Det minns jag sannerligen inte. Trots att jag åkt dagligen där i många år en gång i tiden. Därför att finns det ett sådant så skulle ett motsvarande i Brommaplan ha inneburit en bredare, dvs dyrare, viadukt över Drottningholmsvägen. Och då snackar vi rationella beslut igen.
Jodå det finns ett uppställningsspår, tyvärr bara för sex cx-vagnar (antagligen, man byggde ju om där för några år sedan, men jag tror att den forfarande bara är för sex). Dessutom som sagt så är ju stationen vid Brommaplan rätt smal - det hade förstås krävt en del mer sprängning etc för att få plats med ett mittspår + uppställningsspår en rätt bred bro etc. Personalkostnaderna var ju inte så höga på den tiden, så jag tror inte man såg det som ett problem att själva vändstationen, oavsett tänkbaara planer, inte hade maximalt med passagerare.Claes Thure Moberg skrev:Det är ju så att alla beslut inte alltid är helt rationella. Kanske det bara var så att traditionen fick råda. På spårvägstiden fanns det en vändslinga vid just Åkeshov. Samtidigt var det möjligen så att det inte var slutligen fastställt att Judarnskogen skulle vara friluftsområde. Hade man bebyggt den så skulle det ha blivit mängder med bostäder med Åkeshov som närmaste station. Vi får komma ihåg att på den tiden byggde man spårväg / tunnelbana samtidigt som man byggde bostäder och ibland före.
11Å förekom ju också redan från början, så det var ju en planerad vändpunkt för en linjevariant. Tidigare hade Islandstorget varit vändstation, men i och med tunneln mot Blackeberg och nedsänkningen, blev det ju omöjligt att ha någon där, så Åkeshov är trots allt ett rätt bra val. Problemet västerut idag är ju knappast att det finns för många ställen att vända tåg på.
Ser man på antalet påstigande, är det också en ganska lämplig station. Mellan Hässelby strand och fram till och med Vällingby är det ungefär 20 000 påstigande per dag (om man slår ihop siffrorna för stationerna (till viss del förenklat sätt att räkna på - men ger en ändå en rättt bra bild), från Råcksta fram till och med Åkeshov är det ungefär 15 000, Brommaplan-Stora Mossen har ungfär 22.000. Detta kan ju jämföras med söderöver där Hagsätra och Farstagrenen har ca 34 000 var. Ungefär lika många som det är från Åkeshov och Västerut. Så även idag skulle jag nog säga att den ligger rätt bra till, särskilt som ju Brommaplan också fortsätter att växa.
-
Fast det är ju bara 8 år mellan vändslingan på linje 11 och Tunnelbanans öppnande, så det som gjorde att slingan blev i Åkeshov, var nog samma anledning som att vändspåret blev där.
HS
HS
- Micke Asklander
- Kontakt:
Eller 3 C20 vagnar!Micke Asklander skrev:Får plats 8 Cx vagnar på bryggan Åkeshov

Före ombyggnaden i Åkeshov fanns det ju till och med två olika uppställningsspår väster om plattformen, låt vara att det ena var mycket kort (cirka 60 m), bara kunde nås norrifrån från norrspåret samt var helt meningslöst. Om jag minns rätt saknade det även huvudsignal för utfart (denna kan ha försvunnit i samband med signalsystemsbytet) och "fanns" inte i signalsystemet, men strömskena fanns däremot! Vad användes detta spår till från början? Man kan ju inte gärna ha byggt det för skojs skull, även om det oundvikligen såg ut så på slutet!
- Micke Asklander
- Kontakt:
Vissa arbetsfordon stod uppställda där, så det var en bra plats för traktor eller stoppmaskinen.
"gk-foran" brukade stå på det andra uppställningsspåret när det var jobb i Blackebergstunneln.
"gk-foran" brukade stå på det andra uppställningsspåret när det var jobb i Blackebergstunneln.
ännu en dag