Det här har diskuterats förut, fast det kanske var på Postvagnen?Anknöwn skrev:Men pratades det inte om att Norrtälje kommun ville ha en järnvägsförbindelse med Roslagsbanan via Rimbo och Arlanda? Sen har man ju också i Märsta pratat om att man också gärna vill ha en spårförbindelse med Arlanda. I sådana fall så skulle tåg kunna trafikera hela sträckan Märsta - Arlanda - Rimbo - Norrtälje. Det blir som en tvärförbindelse (typ tvärbana, fast Roslagsbanan) i den nordliga delen av länet. Sen så kan man ju fundera på om man inte också skulle vilja förlänga Roslagsbanan från Märsta vidare mot Sigtuna och Bålsta.Verspieder skrev:Däremot är jag mot alla planer på SL-tåg Rimbo-Norrtälje. Det är bara orealistiskt idag när bussarna på denna sträcka täcker upp nästan all bebyggd mark längsmed vägen. Men banvallen Rimbo-Malsta-Norrtälje kommer nog att finnas kvar som kommunalägt spårreservat ännu i framtiden, kanske som en garanti.
Om man fortsätter till Sigtuna så vore det väl läge för normalspår fram till Arlanda. Man skulle kanske kunna tänka sig treskenspår Arlanda-Märsta? (Om man bygger treskenspår så kommer den spännande frågan vilket strömsystem man ska välja. Det finns normalspårmotorvagnar (och flersystemlok)för 1500V DC som används i Holland, antagligen finns en befintlig marknad även för motorvagnar som kan köra mellan Holland och Tyskland (1500V DC respektive 16kV 16 2/3Hz AC, alltså precis som Roslagsbanan v.s. Trafikverkets nät).
Just eftersom Arlanda är en flygplats så bör man väl räkna med mer bagage på dessa tåg än på många andra tåg, och därför också räkna med att det är jobbigare för dessa resenärer att byta tåg, och därför vore det dumt om de som åker från Västeråsbanan måste byta tåg bara för att man byggt en sprillans ny järnväg Sigtuna-Arlanda enbart med smalspår.
Sigtuna-Arlanda skulle kunna delfinansieras med pengar från Västmanlands och Örebro län, åtminstone om det byggs med normalspår. Däremot kan nog SL glömma att få några utomlänsbidrag för smalspår. (Ja, i en framtid långt framåt skulle väl Uppland kunna samarbeta om någon hypotetisk återuppbyggd Roslagsbana Kårsta-Faringe, men det har inte mycket med Sigtuna-Arlanda att göra).