Rädda de gamla tunnelbanetågen och pendeltågen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
sirmoorgate1994

Rädda de gamla tunnelbanetågen och pendeltågen

Inlägg av sirmoorgate1994 »

År 2013! Det är framstegets år! Året då kollektivtrafiken genomgår den största förbättringen i sin historia. De nya tunnelbanevagnarna C30 kommer äntligen till röda linjen i Stockholm och detta innebär att de gamla vagnarna C6 och C14 äntligen kan göras av med och skrotas för gott. X1 som används i tågnätet är redan på väg att skrotas för gott, efter all denna väntan på de nya X60. Allt detta för att bidra till en modern, mera komfortabel och attraktiv kollektivtrafik Stockholm!

Två ord: Fy fan

Skall vi sitta och gråta medan vi ser detta hända? Skall vi verkligen sitta på våra arses och inte utnyttja de mänskliga rättigheter vi besitter? Jag bor i London, och ni förstår, samma apokalyptiska katastrof håller på att ske här, samma modernisering och förbättring av kollektivtrafiken och särskilt tunnelbanan och pendeltågen håller på att genomföras också här. Transforming the Tube kallas det här. Och allt detta sker i båda länderna med hjälp av ministrar från vilkas läppar det droppar kommentarer som "Det kommer att bli smidigare", eller Service skall passa vårt årtionde".

Men vi kan inte göra det gott folk. Vi kan inte låta denna löjliga transformation ske. Vi måste nämligen sätta stopp för det. Vi som älskar Cx och X1 måste förenas till en enad front protestanter mt detta vansinne, Vi måste stå på oss, visa vad folket tycker och hindra SL från att döda de bästa officerarna i deras flotta för ett myteri de inte begått, bara för att de vill ha young stuff istället. Vi måste få SL att fatta att man kan inte skrota och ersätta och köpa nytt varje gång man känner för det? Man skiter inte bort en stads själ på detta viset. Man skiter inte bort pengar och material på detta viset samtidigt som man rånar folk på 790 kronor per månad och sedan blir fly förbannad när folk plankar eller även övergår till bil.

Nej, vi måste göra något. Vi kan, ni kan, vi vill. Men vill ni? Vill ni kunna påstå för omvärlden att ni lever i ett demokratiskt och rättvist samhälle och inte slavar för de NI själva har valt att styra landet? Vill ni kunna göra er röst hörd i en enad net armé där alla hjälps åt att aktivt och seriöst smida planer för hur vi skall störta SL:s idioti? Vill ni, svenska folket, ha kvar själen i er underbara huvudstad och med gott samvete kunna säga att ni har fått påverka, och att ni är stolta över de rätta ageranden som era medborgerliga rättigheter har gjort möjliga för er att utföra?

Gör då något! Detta är en nödsituation gott folk. Vi måste agera och vi måste göra det nu

Om ni vill det, då skall ni göra som följande: Lägg till mig, Anthony Tony Moorgate, som vän på Facebook. Jag kommer att acceptera och samtidigt rekrytera er till vår armé

Hjälp oss att nå de här målen!
[ ] 10 medlemmar
[ ] 25 medlemmar
[ ] 50 medlemmar
[ ] 75 medlemmar
[ ] 100 medlemmar

Och på sikt:
[ ] 200 medlemmar
[ ] 300 medlemmar
[ ] 400 medlemmar
[ ] 500 medlemmar

Var god kommentera endast om ni vill gå med i gruppen, inte för att motargumentera eller hacka ned på mig. Jag har inte tid, jag måste få business gjort.

Välkommen!
Senast redigerad av sirmoorgate1994 den söndag 14 augusti 2011 21:17, redigerad totalt 5 gång.
Greenline

Re: RÄDDA DE GAMLA TUNNELBANETÅGEN OCH PENDELTÅGEN!!!

Inlägg av Greenline »

Sick?
sirmoorgate1994

Greenline skrev:Sick?
Förlåt? Vad menar du?
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Sick??

Tja, kanske inte, men kanske för många pilsner på den lokala puben har fått Mr Simoor Gate något (mycket) förvirrad.

Att skaffa sig "vänner" på Facebook genom att påstå att SL är fascistiskt är knappast smakligt!

Debattövervakare; sudda bort inlägget!

Hälsningar / Richard
sirmoorgate1994

1 skrev:Sick??

Tja, kanske inte, men kanske för många pilsner på den lokala puben har fått Mr Simoor Gate något (mycket) förvirrad.

Att skaffa sig "vänner" på Facebook genom att påstå att SL är fascistiskt är knappast smakligt!

Debattövervakare; sudda bort inlägget!

Hälsningar / Richard
Jag har ersatt faschism med idioti! Är det bra så? Eller vad för ord skall jag använda? Och en sak till, jag heter Tony och jag dricker inte, utan jag kanske överdrev och det respekterar jag i så fall
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

X1 är väl redan borta? Två enheter till järnvägsmuseum (varav en att plocka reservdelar från, och en att bevara som museifordon) och så har Bombardier en X1 som är ERTMS-utrustad för provkörning av ERTMS (på Botniabanan och snart Ådalsbanan). Resten är väl skrotade eller i alla fall tagna ur trafik, eller?

Det är synd att det är så lågt intresse att spara flera X1, det är ju trots allt tekniskt en "Rc-lokbaserad motorvagn". Jag klagar dock inte eftersom jag själv inte är aktiv i någon museiförening.

Den dag C6 o.s.v. är påväg att skrotas ut så vore det klart lämpligt om spårvägsällskapet eller liknande kunde på något sätt bli ägare till några vagnar, så att man åtminstone slipper SL-byråkrati kring vem som ska underhålla fordonen o.s.v. även om tillståndet att köra fortfarande behöver gå genom byråkratin.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Med alla respekt för ditt engagemang, men SKRIK inte!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
sirmoorgate1994

bruse skrev:Med alla respekt för ditt engagemang, men SKRIK inte!
Har du några kompisar som verkligen vill behålla Cx och X1 (de kan vara ur trafik, men de är inte skrotade än)? Kan du vara snäll och be dem kolla upp detta i så fall. Vi behöver soldater och det så fort som möjligt. Av din kommentar får jag inte intrycket att du vill gå med, men vill du det, varmt välkommen. Ditt medlemskap är värt en ihopsamlad cursed Aztek Gold.
Användarens profilbild
Tgoj gubben

Inlägg av Tgoj gubben »

Vi behöver fler medlemmar, finns det några här som vill bli medlem och hjälpas oss att försöka hålla de gmla tågen i trafik så länge som möjligt och sedan bevara dem i kördugligt skick? Välkommna!
Mvh TGOJ gubben!
Delokrat

Inlägg av Delokrat »

Vänförfrågan skickad.

X1 är nog redan försent, men de gamla tunnelbanevagnarna ger mig en så många minnen; De symboliserar verkligen Stockholm. Det urbana Stockholm med de grå och tråkiga men ack så good feeling förorterna. Det extremt stora Stockholm som väntade på att bli upptäckt. Staden som jag växte upp med att älska. Varje gång jag ser en X1 på blåa linjen så passeras nästan hela min barndom i revy.

VI SKA KÄMPA!
Användarens profilbild
Tgoj gubben

Inlägg av Tgoj gubben »

Om några år kommer pendeltågstrafiken bara bestå av X1 och X10. Hur det ska gå till vet jag inte, men var så säkra X1 kommer tillbaka.
Mvh TGOJ gubben!
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Det här forumet blir bara sjukare och sjukare för varje dag somn går!!!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

sirmoorgate1994 skrev:
Har du några kompisar som verkligen vill behålla Cx och X1 (de kan vara ur trafik, men de är inte skrotade än)? Kan du vara snäll och be dem kolla upp detta i så fall. Vi behöver soldater och det så fort som möjligt. Av din kommentar får jag inte intrycket att du vill gå med, men vill du det, varmt välkommen. Ditt medlemskap är värt en ihopsamlad cursed Aztek Gold.
Sluta SKRIK då! Människor som SKRIKER får ingen sympati.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Anknöwn

Inlägg av Anknöwn »

visst visst, vill man stå ivägen för framtiden så får man gärna återinföra dessa fordon. X1:orna som är så fina på det viset med det höga insteget som gör att inte alla kan få åka med på tåget (ironi)....

De nya tågen som införskaffas är gjorda så att även handikappade ska kunna resa kollektivt, men det kanske du, sirmoorgate1994 inte tycker är så viktigt? Dessutom hjälper dom nya tågen även folk som har dålig syn och hörsel på ett mycket bättre sätt än framför allt X1:orna (, men även X10:orna). Det finns dessutom regler inom EU på att alla ska kunna resa kollektivt, vilket SL självklart måste följa.

Nu kanske jag låter väldigt negativ, men om man hade haft sånt här tänkande på tidigt 1900-tal så hade kanske ångtåget ännu rullat idag som pendeltåg :lol: :P
sirmoorgate1994 skrev:Var god kommentera endast om ni vill gå med i gruppen, inte för att motargumentera eller hacka ned på mig. Jag har inte tid, jag måste få business gjort.
Jag tror jag bröt mot regeln, men men, rätt ska va rätt!
sirmoorgate1994 skrev:Lägg till mig, Anthony Tony Moorgate, som vän på Facebook. Jag kommer att acceptera och samtidigt rekrytera er till vår armé

Hjälp oss att nå de här målen!
[ ] 10 medlemmar
[ ] 25 medlemmar
[ ] 50 medlemmar
[ ] 75 medlemmar
[ ] 100 medlemmar

Och på sikt:
[ ] 200 medlemmar
[ ] 300 medlemmar
[ ] 400 medlemmar
[ ] 500 medlemmar
Det låter som att du tänker starta ett världskrig mot SL :lol:
Användarens profilbild
Jeff
Kontakt:

Inlägg av Jeff »

Minst en X1'a är ju räddad för framtiden. Tyvärr kan man inte rädda allt :( .
Skulle gärna skänka en slant till att spara en eller två C6, C13, C14 eller C15.
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

bruse skrev:
sirmoorgate1994 skrev:
Sluta SKRIK då! Människor som SKRIKER får ingen sympati.
Det får inte heller männsikor som påstår att ett inlägg utan ett enda ord med enbart versaler innebär att skrika.
Användarens profilbild
cx-galning

Inlägg av cx-galning »

sirmoorgate1994 skrev: Om ni vill det, då skall ni göra som följande: Lägg till mig, Anthony Tony Moorgate, som vän på Facebook. Jag kommer att acceptera och samtidigt rekrytera er till vår armé
om man inte har facebook då :(
kan man endå om man vill så är jag med eller starta en hotmail grupp

kommentera om du inte förstår
Senast redigerad av cx-galning den söndag 14 augusti 2011 20:30, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
cx-galning

Inlägg av cx-galning »

Anknöwn skrev:Det finns dessutom regler inom EU på att alla ska kunna resa kollektivt, vilket SL självklart måste följa.
men cx det är inga sånna problem i cx tågen :|
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

cx-galning skrev:
Anknöwn skrev:Det finns dessutom regler inom EU på att alla ska kunna resa kollektivt, vilket SL självklart måste följa.
men cx det är inga sånna problem i cx tågen :|
Tycker visserligen att den här tråden har doldakameran-varning, men tar risken ändå. Om EU säger att alla skall kunna åka kollektivt, måste väl det även gälla hjärt-lungsjuka personer, jag har än så länge inga större problem av det slaget själv men väljer ändå aktivt bort många kollektivtrafikresor varma sommardagar. För 25 eller eller 100 år sedan var det här ett problem man kunde leva med, det gick att öppna vädringsfönster och vi hade ingen SL-direktör som hävdade att det alltid (nästan) är vinter i Stockholm.

/Göran
sirmoorgate1994

Phew, har lugnat ned mig nu och tagit bort de stora bokstäverna. Dock använt fetstil på den viktigaste delen med små bokstäver. Är det bra?
Låst