Som tillhörande den resande allmänheten anser jag att skyltning på fordon, hållplatser/stationer, tidtabeller och sl.e ska vara konskekventa. Att hafel skyltning på fordon finns det ingen ursäkt för.1 skrev:Det kanske tåls att upprepa att trafiken på Djurgårdslinjen/Spårväg City drivs av AB Stockholms Spårvägar. Ett bolag som ägs av Svenska Spårvägssällskapets Stockholmsavdelning och dess medlemmar. När det gäller driften av speciellt det äldre vagnsmaterielet så är det avhängigt av medlemmarnas insatser. Speciellt den absolut viktigaste frågan för medlemmarna är självklart om det står ett E eller N efter linjenumret 7. För den resande och betalande allmänheten är det tämligen ointressant då bägge bokstäverna signalerar att tåget vänder vid Norrmalmstorg.
Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?
- Sven Blomberg
Men förkommer det i någon större omfattning, eller överhuvudtaget? Tråden började med att det ett visst datum gick Göteborgsvagnar på linje 7E. Dessa är extravagnar till linje 7 som beställts av SL och går utanför ordinarie tidtabell och inte skyltas på hållplatser eller sl.se. Om personalsituationen så tillåter går det även vissa tider museala Stockholmsvagnar på linje 7N enligt egen tidtabell. Det är så jag uppfattat situationen efter att ha läst här, men jag kan ha fel.
Medlem nr 266
I sagan stämmer detta utmärkt, men i praktiken kan vagnarna på 7E ändå råka vara skyltade 7N. Det tycker jag i och för sig är ett synnerligen begränsat problem, som numera dessutom helt saknar betydelse för den resande allmänheten eftersom det är samma taxa i vilket fall som helst. Emellertid kan det finnas en viktig symbolik i linjenumren ur en helt annan synpunkt: den ideella verksamheten, som trots allt utgör AB Stockholms Spårvägars existensberättigande, är i farozonen om allting bara blandas ihop till en likgiltig röra och den här förvirringen kring vad som är 7E resp 7N riskerar onekligen att bidra till det!Sven Blomberg skrev:Men förkommer det i någon större omfattning, eller överhuvudtaget? Tråden började med att det ett visst datum gick Göteborgsvagnar på linje 7E. Dessa är extravagnar till linje 7 som beställts av SL och går utanför ordinarie tidtabell och inte skyltas på hållplatser eller sl.se. Om personalsituationen så tillåter går det även vissa tider museala Stockholmsvagnar på linje 7N enligt egen tidtabell. Det är så jag uppfattat situationen efter att ha läst här, men jag kan ha fel.
Därför tycker jag att de som ser det här som ett trafikinformationsproblem överdriver kraftigt, medan de som säger att det inte är något problem överhuvudtaget däremot riskerar att ha helt fel!
Vad jag ville säga var att kvaliten på museitrafiken på Djl behöver höjas. Genom att:
- Den trafik man utlovar verkligen skall vara museal
- Man inte utlovar mer än vad man klarar av
- Informationen skall vara korrekt och samordnad
Idag är informationen dålig och förvirrande om när museal trafik går.
På hemsidan står att "Linjen trafikeras av museala vagnar" med en tidtabell som utvisar 15 min trafik M-F. I verkligheten råkar man som jag ut för att det går en röd McDonaldsmålad i mina ögon modern vagn med en halvgammal blåvit släpvagn i 30 mintrafik (vilket tillsammas ser anskrämligt ut f.ö.). Vid koll på hållplatsstolpen upptäcker jag att det står där sporadisk 15 - 30 mintrafik.
Jag vet från annan museal spårtrafik att den besökande allmänheten är påläst och har informerat sig via internet i förväg. Vid gles trafik är stationen tom tills 10 min före avgång, då strömmar folk plötsligt till - som genom ett trollslag.
Alltså: Höj kvaliten på den museala trafiken och kör den i stället glesare.
Skippa att försöka köra heldag alla vardagar. Om personal- och fordonsresurser är knappa, annonsera t.ex. några vändor med gammelvagn timmarna före allsången på tisdagar samt några timmar lördag och söndag och nöj er med det.
(Frågan om bokstaven efter 7 är knappologi för entusiaster, det är vagnen i sig som skall vara påtagligt museal, det museala skall inte definieras av en tilläggsbokstav)
- Den trafik man utlovar verkligen skall vara museal
- Man inte utlovar mer än vad man klarar av
- Informationen skall vara korrekt och samordnad
Idag är informationen dålig och förvirrande om när museal trafik går.
På hemsidan står att "Linjen trafikeras av museala vagnar" med en tidtabell som utvisar 15 min trafik M-F. I verkligheten råkar man som jag ut för att det går en röd McDonaldsmålad i mina ögon modern vagn med en halvgammal blåvit släpvagn i 30 mintrafik (vilket tillsammas ser anskrämligt ut f.ö.). Vid koll på hållplatsstolpen upptäcker jag att det står där sporadisk 15 - 30 mintrafik.
Jag vet från annan museal spårtrafik att den besökande allmänheten är påläst och har informerat sig via internet i förväg. Vid gles trafik är stationen tom tills 10 min före avgång, då strömmar folk plötsligt till - som genom ett trollslag.
Alltså: Höj kvaliten på den museala trafiken och kör den i stället glesare.
Skippa att försöka köra heldag alla vardagar. Om personal- och fordonsresurser är knappa, annonsera t.ex. några vändor med gammelvagn timmarna före allsången på tisdagar samt några timmar lördag och söndag och nöj er med det.
(Frågan om bokstaven efter 7 är knappologi för entusiaster, det är vagnen i sig som skall vara påtagligt museal, det museala skall inte definieras av en tilläggsbokstav)
-
Nja, inte riktigt. De medelålders män som startade DjL har nu i stor utsträckning hunnit bli pensionärer.... Som glatt leker vidare, tydligen. Något ska man ju göra på ålderns höst.roggek skrev:Jodå, och det gäller än idag!Lars Stegenius skrev:Var det inte någon elaking som i början kallade den för en lekstuga för medelålders män som ville uppfylla sina barndomsdrömmar om att få köra spårvagn? Minns inte längre var detta skrevs.
//Lars S
//Lars S
Både A25 410 och A29 170 med tillhörande B29 bör plockas fram för trafik. Ev borde buggtåget också plockas fram även om A4 37 finns (dock finns det ju inget annat blått buggtåg bevarat vad jag vet). De riktigt gamla vagnarna kan behållas i muséet.
Bristen på A25or gör det relevant att plocka fram 410an. Att den är en vänstervagn är en nackdel men då det enbart finns en vagn ur en så stor flotta bevarad är jag rädd att man får leva med det. Idealet är att använda den vid speciella tillfällen ihop med T-10 195 eller 196 (B25E) enligt tidigare beskrivet koncept, d.v.s att släpet har passagerarutbyte på alla hållplatser medan 410an enbart har det vid Norrmalmstorg och Skansen.
A29an 170 bör också ut i trafik av samma skäl, det är enda vagnen bevarad i originalskick (exkluderat de ombyggda snöblåsarvagnarna) och därmed bör ett förortståg representeras. I ett sådant scenario där den är ute och rullar borde man erbjuda följande "baståg" för 7N:
1. A29 170 med B29. Detta tåg utgör det primära "förortståget" och används i största allmänhet för bastrafik.
2. A25G 71 med B25E 196. Basmustangtåget. Går normalt "alltid" i trafik på 7N då det representerar ett innerstadståg.
3. A25 410 med B25 996 eller T10 (B25E) 195. Stockholmsmustangtåget. Används vid speciella tillfällen p.g.a vänstertrafikutförandet. En variant är att köra vid särskilda evenemang på Skansen o.dyl. Med högertrafiksläp går det även att använda i andra sammanhang. T-10 195 hämtas från Malmköping för dessa ändamål och rustas upp. B25 996 används vid särskilda tillfällen om 195an tas i bruk och behålls i originalskick.
4. A12 335 med B21 521. Det gamla klassiska förortståget. Alternerar med A29 170 med B29.
5. A1 76 med släp. Det traditionella innerstadståget.
Bastrafiken på 7N utgörs av tvåtågstrafik enligt konceptet "ett förortståg, ett innerstadståg". Sedan varierar man mellan de olika vagnarna. Finns det resurser kan trafiken självfallet förstärkas så man kör med ett gammalt och ett nytt förorts- respektive innerstadståg.
Cafévagnen rullar i ett separat system i så mening att den inte ersätter något av dessa tåg.
A31 lär bli något överflödiga i ett scenario i enlighet med ovan. Då finns det tillräckligt många Stockholmståg att köra med. Man kan rakt av ersätta i.a.f en A31 med A29 170. A25 410 kan delvis ersätta om 195an kopplas till. Med A25G 71 med i leken tror jag att användningen av A31or blir mycket sporadisk.
Det känns angeläget att i.a.f få ut A29an ur muséet, A25 410 kan bli ett senare projekt. Men båda dessa vagnar bör användas i trafik då de är unika men samtidigt representerar ett vanligt inslag i trafiken under ett antal år. Hade det funnits fler vagnar bevarade hade man kunnat avvara någon för stationärt bruk, men i detta fall handlar det om en epok som inte representeras adekvat av att ha vagnar i ett mörkt hörn.
Med tanke på hur man behandlat A25 och A29 känns det för min del som om ett antal ansvariga gärna vill "glömma" att dessa vagnar existerat. Det är rätt talande att ha dem längst in, i ett mörkt hörn. Det är också talande att man inte bevarat fler vagnar. Mitt intryck av muséet är att man vill försöka visa upp spårvagn som något mycket gammalt, moderna vagnar (post PCC) vill man inte prata för mycket om, de passar inte in i bilden att bussar är "modernare".....
Bristen på A25or gör det relevant att plocka fram 410an. Att den är en vänstervagn är en nackdel men då det enbart finns en vagn ur en så stor flotta bevarad är jag rädd att man får leva med det. Idealet är att använda den vid speciella tillfällen ihop med T-10 195 eller 196 (B25E) enligt tidigare beskrivet koncept, d.v.s att släpet har passagerarutbyte på alla hållplatser medan 410an enbart har det vid Norrmalmstorg och Skansen.
A29an 170 bör också ut i trafik av samma skäl, det är enda vagnen bevarad i originalskick (exkluderat de ombyggda snöblåsarvagnarna) och därmed bör ett förortståg representeras. I ett sådant scenario där den är ute och rullar borde man erbjuda följande "baståg" för 7N:
1. A29 170 med B29. Detta tåg utgör det primära "förortståget" och används i största allmänhet för bastrafik.
2. A25G 71 med B25E 196. Basmustangtåget. Går normalt "alltid" i trafik på 7N då det representerar ett innerstadståg.
3. A25 410 med B25 996 eller T10 (B25E) 195. Stockholmsmustangtåget. Används vid speciella tillfällen p.g.a vänstertrafikutförandet. En variant är att köra vid särskilda evenemang på Skansen o.dyl. Med högertrafiksläp går det även att använda i andra sammanhang. T-10 195 hämtas från Malmköping för dessa ändamål och rustas upp. B25 996 används vid särskilda tillfällen om 195an tas i bruk och behålls i originalskick.
4. A12 335 med B21 521. Det gamla klassiska förortståget. Alternerar med A29 170 med B29.
Bastrafiken på 7N utgörs av tvåtågstrafik enligt konceptet "ett förortståg, ett innerstadståg". Sedan varierar man mellan de olika vagnarna. Finns det resurser kan trafiken självfallet förstärkas så man kör med ett gammalt och ett nytt förorts- respektive innerstadståg.
Cafévagnen rullar i ett separat system i så mening att den inte ersätter något av dessa tåg.
A31 lär bli något överflödiga i ett scenario i enlighet med ovan. Då finns det tillräckligt många Stockholmståg att köra med. Man kan rakt av ersätta i.a.f en A31 med A29 170. A25 410 kan delvis ersätta om 195an kopplas till. Med A25G 71 med i leken tror jag att användningen av A31or blir mycket sporadisk.
Det känns angeläget att i.a.f få ut A29an ur muséet, A25 410 kan bli ett senare projekt. Men båda dessa vagnar bör användas i trafik då de är unika men samtidigt representerar ett vanligt inslag i trafiken under ett antal år. Hade det funnits fler vagnar bevarade hade man kunnat avvara någon för stationärt bruk, men i detta fall handlar det om en epok som inte representeras adekvat av att ha vagnar i ett mörkt hörn.
Med tanke på hur man behandlat A25 och A29 känns det för min del som om ett antal ansvariga gärna vill "glömma" att dessa vagnar existerat. Det är rätt talande att ha dem längst in, i ett mörkt hörn. Det är också talande att man inte bevarat fler vagnar. Mitt intryck av muséet är att man vill försöka visa upp spårvagn som något mycket gammalt, moderna vagnar (post PCC) vill man inte prata för mycket om, de passar inte in i bilden att bussar är "modernare".....

Haha, det där var ganska uppmuntrande läsning
Vem vet, en vacker dag kanske AB SS får hundra man över för att underhålla och bemanna den där vagnparken!

Vem vet, en vacker dag kanske AB SS får hundra man över för att underhålla och bemanna den där vagnparken!

Nu är det lätt att vara efterklok några månader för sent, men om målet var att ha Stockholmsvagnar på 7N i så stor utsträckning som möjligt så hade det nog varit en bra idé att "ta" de vagnar som nyss gick till skrot från Nockebybanan?
(De är varken mer eller mindre korrekta än t.ex. A29).
Reservation för hur o-sugna SL hade varit på att släppa dessa vagnar jämfört med att få icke försumbara skrotpengar för dem, och också reservation för hur pass revisionsmogna vagnarna var.
Vad gäller t.ex. Allsång på Skansen så är det kanske bättre att slita på mindre unika slitvargar i anslutning till stora evenemang, oavsett om de är musealt korrekta eller inte, och köra de "riktiga" museivagnarna på andra tider som mer passar för diggarna?
(De är varken mer eller mindre korrekta än t.ex. A29).
Reservation för hur o-sugna SL hade varit på att släppa dessa vagnar jämfört med att få icke försumbara skrotpengar för dem, och också reservation för hur pass revisionsmogna vagnarna var.
Vad gäller t.ex. Allsång på Skansen så är det kanske bättre att slita på mindre unika slitvargar i anslutning till stora evenemang, oavsett om de är musealt korrekta eller inte, och köra de "riktiga" museivagnarna på andra tider som mer passar för diggarna?
- Stefan Widén
HSS F2 skrev:Både A25 410 och A29 170 med tillhörande B29 bör plockas fram för trafik. Ev borde buggtåget också plockas fram även om A4 37 finns (dock finns det ju inget annat blått buggtåg bevarat vad jag vet). De riktigt gamla vagnarna kan behållas i muséet.
När det gäller de autentiska Sthlmsvagnarna av enriktningstyp och med dörrar enbart på vänster sida så är de i princip "Diskade" för regulgär trafik. Vi har haft både vagn 37 och 500 uppe och vid båda tillfällena konstaterade vi att man möjligen kan köra specialturer ex Nmt-Skn direkt utan stopp.
A29 är helt OK att använda då den har dörrar på båda sidor. Det finns idag ett par kvar som snöblåsare i tuben och när de gjort klart sin tjänst finns möjligheten att bygga om dem till spårvagn igen. Dags att börja samla mao.
Vi har idag vagn 71 som är den gyllene kompromissen. Som tidigare sagts måste den få boggierevisonen innan den får komma ut. Arbete med detta pågår.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Varför gå över ån efter vatten? Det finns en A29 (170) med B29 som står i spårvägsmuseet som efter revision kan användas. Säkert till en betydligt lägre kostnad än att återställa en av snöblåsarna! Fler vagnar som fungerar i högertrafiken är A24 373, samt A24/B24 16+34 från Lidingö. Inte heller att förglömma A30/B30 310+606 som finns till förfogande. Hellre ett A30/B30-tåg är McDonaldsmålad Oslovagn. Kan även satsa på att få igång nr 342, 143 och 288 med tillhörande släp. Så nog finns det vagnar som fungerar i högertrafiken så det räcker utan att behöva använda Göteborgs- eller Oslovagnar.
Invändningar kommer säkert att de saknas folk och ekonomiska resurser till detta. Men kanske hade det varit bättre att satsa på att få igång fler redan färdiga Stockholmsvagnar än att satsa på mer eller mindre total nyuppbyggnad av SSB 24.
Invändningar kommer säkert att de saknas folk och ekonomiska resurser till detta. Men kanske hade det varit bättre att satsa på att få igång fler redan färdiga Stockholmsvagnar än att satsa på mer eller mindre total nyuppbyggnad av SSB 24.
- Stefan Widén
Under hela djurgårdslinjens varande har diskussionen om man ska reserusstarka vagnar eller mer autentiska. Jag tycker vi haft en ganska bra avvägning under årens lopp. Att renovera 24:an ligger i den plan att få ett representativt urval av sthmsvagnar. 24+182 står för den första tiden. Vagnarna har öppna plattformar osv. 76+846+917 står för nästa fas där vagnarna är helt inbyggda. vagnarna gick företrädesvis på innerstadslinjerna. 335+521 representerar förortslinjernas första tid. Vagn 71+196 visar på nästa fas av innerstadsvagn. (buggarna hoppas över eftersom de är vänstervagnar) Alla förstår att det blir lite "fejkat" med dessa vagnar efter som de är högerombyggda. Men genom att använda dem slipper vi diskussionen om att bygga om 410 och 500.Greenline skrev:Varför gå över ån efter vatten? Det finns en A29 (170) med B29 som står i spårvägsmuseet som efter revision kan användas. Säkert till en betydligt lägre kostnad än att återställa en av snöblåsarna! Fler vagnar som fungerar i högertrafiken är A24 373, samt A24/B24 16+34 från Lidingö. Inte heller att förglömma A30/B30 310+606 som finns till förfogande. Hellre ett A30/B30-tåg är McDonaldsmålad Oslovagn. Kan även satsa på att få igång nr 342, 143 och 288 med tillhörande släp. Så nog finns det vagnar som fungerar i högertrafiken så det räcker utan att behöva använda Göteborgs- eller Oslovagnar.
Vagn 373 står på listan att renoveras. Pengar finnes till en del av arbetena men det är ett omfattande arbete att rusta vagnen i sin helhet. A29 är så förortslinjernas sista typ och visst vore det trevligt med en sådan vagn. 170 finnes men den står på musset och vi räknar inte med att få loss vagnar därifrån. Alltså får det bli snöblåsaren.
Summa sumarium så har vi med dessa vagnar täkt in de största utvecklingsstegen i sthlmsvagnarnas historia. Visst finns det några vagntyper som stårpå önskelistan A13 ex. Här finns en vagn där renoveringen påbörjad så omöjligt är det inte.
Jag tror alla som läst denna tråd förstår att det i sommar med en närapå 20% ökning av resenärerna har gjort man inte alltid mäktat med att få ut gammeltågen. Men håll ut de kommer. Och för de som vill ytterligare sätta press anmäler sig till tx@ss.se med sin ansökan om att bli gammelvagnsförare/kondis. Alla behövs.
Och ett rykte sa igår att det skulle ut ett trevagnars idag.............
/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
Jag saknar en Hästspårvagn, Kunde kanske köras Falkenbergsgatan-Allmänna Gränd- Skansenslingan-Falkenbergsgatan, utan att vara ivägen alltför mycket, Häst kanske går att låna på skansen?
Detta enbart för den museala aspekten, trafikalt har detta inget att erbjuda.
Kanske SNS 11 går att renovera till detta?
HS
Detta enbart för den museala aspekten, trafikalt har detta inget att erbjuda.
Kanske SNS 11 går att renovera till detta?
HS
Fråga till Stefan; hur är statusen på vagn 288? Är det inte önskvärt att få igång denna vackra vagn igen? Och kommer vi att få se A30/B30 som kapacitetsförstärkning i höst? Det går ju faktiskt att uppbringa två sådana tåg.
- Stefan Widén
288 står i Mkp. Den är i behov av Helrevision. Boggierna är slitna tasslagren till motorupphängningen är totalslut vilket gjorde att vi ställde undan vagnen. Vagnen har annars en otrolig fin patina invändigt vilket gör att en renovoring måste göras varsamt. A30-B30 är på gång... bla för att täcka upp då vi växlar vagnar i höst och en viss vagnbrist uppstår under ett par veckor.Greenline skrev:Fråga till Stefan; hur är statusen på vagn 288? Är det inte önskvärt att få igång denna vackra vagn igen? Och kommer vi att få se A30/B30 som kapacitetsförstärkning i höst? Det går ju faktiskt att uppbringa två sådana tåg.
/Stefan
När det gäller snöblåsarna kom jag på en liten detalj: har de motorer etc monterade? D.v.s att boggier, drivsystem m.m är orört även om vagnen enbart går som släp?
Vad det gäller A29 170 borde den teoretiskt gå att få loss, dock håller väl muséet rätt hårt i det där "museiföremålet".
Dock kunde ju en tänkbar affär vara att man förhandlar om en lösning innebärande att A29 170 och B29 559 får revision och tas i trafik samtidigt som en A29-snöblåsare återställs till A29, därefter kan 170 ev återföras till muséet (eller fortsätta användas i trafik men i.s.f tas den återställda snöblåsaren till muséet, den kan då få en enklare återställning i så mening att den ej behöver vara driftsduglig). B29 559 får oavsett vilket "stanna ute", d.v.s den blir trafikvagn.
Som jag ser på saken är det A25 och A29 som är intressanta att få ut. I första hand den sistnämnda.
När det gäller buggarna finns ju en teoretisk lösning och det är en högertrafikbugg. Dock har jag inte riktigt koll på om det finns någon vagn som kan byggas om till buggutförande i högertrafikversion. Det skulle kunna vara en fd arbetsvagn eller liknande. Man bygger alltså om den till fullständigt buggutförande med enbart högerdörrar så man får en A5H.
På 410-fronten ser jag om sagt T-10/B25E 195 som står i Malmköping som en lösning. Ytterligare en variant är att plocka över G 72 därifrån och således ha ett renodlat Mustangtåg som komplement till 71+196. Dock vet jag inte om det är känsligt att ta ytterligare en Malmövagn och använda som A25G. Med tanke på att A27 500 finns i Malmköping ser jag ärligt större anledning att använda 72an på Djurgårdslinjen. För vagn 410 är släpet intressant, d.v.s man kör med släpvagn som har utbyte på alla hållplatser medan motorvagnen enbart har utbyte på Norrmalmstorg och Skansen enligt vad jag skrev tidigare. Det ÄR en kompromiss men den innebär i.a.f att det går att uppleva en äkta A25a samtidigt som släpet gör att tåget kan ersätta en enkelkopplad A31 (d.v.s kapacitetsmässigt betraktas det som en A31 i.o.m motorvagnens begränsningar). Bemanningsmässigt skulle en sådan trafik kunna utföras med konduktör i släpet, motorvagnen (410) körs enmansbetjänad med påstigning via framdörren. Jag tror att det är görbart med tanke på att den enbart tar pax vid ändhållplatserna. En A31 kan ersättas med detta tåg utan att bemanningskravet ökas.
Vad det gäller A29 170 borde den teoretiskt gå att få loss, dock håller väl muséet rätt hårt i det där "museiföremålet".

Som jag ser på saken är det A25 och A29 som är intressanta att få ut. I första hand den sistnämnda.
När det gäller buggarna finns ju en teoretisk lösning och det är en högertrafikbugg. Dock har jag inte riktigt koll på om det finns någon vagn som kan byggas om till buggutförande i högertrafikversion. Det skulle kunna vara en fd arbetsvagn eller liknande. Man bygger alltså om den till fullständigt buggutförande med enbart högerdörrar så man får en A5H.
På 410-fronten ser jag om sagt T-10/B25E 195 som står i Malmköping som en lösning. Ytterligare en variant är att plocka över G 72 därifrån och således ha ett renodlat Mustangtåg som komplement till 71+196. Dock vet jag inte om det är känsligt att ta ytterligare en Malmövagn och använda som A25G. Med tanke på att A27 500 finns i Malmköping ser jag ärligt större anledning att använda 72an på Djurgårdslinjen. För vagn 410 är släpet intressant, d.v.s man kör med släpvagn som har utbyte på alla hållplatser medan motorvagnen enbart har utbyte på Norrmalmstorg och Skansen enligt vad jag skrev tidigare. Det ÄR en kompromiss men den innebär i.a.f att det går att uppleva en äkta A25a samtidigt som släpet gör att tåget kan ersätta en enkelkopplad A31 (d.v.s kapacitetsmässigt betraktas det som en A31 i.o.m motorvagnens begränsningar). Bemanningsmässigt skulle en sådan trafik kunna utföras med konduktör i släpet, motorvagnen (410) körs enmansbetjänad med påstigning via framdörren. Jag tror att det är görbart med tanke på att den enbart tar pax vid ändhållplatserna. En A31 kan ersättas med detta tåg utan att bemanningskravet ökas.
- Stefan Widén
HSS F2 skrev:När det gäller snöblåsarna kom jag på en liten detalj: har de motorer etc monterade? D.v.s att boggier, drivsystem m.m är orört även om vagnen enbart går som släp?
Vad det gäller A29 170 borde den teoretiskt gå att få loss, dock håller väl muséet rätt hårt i det där "museiföremålet".Dock kunde ju en tänkbar affär vara att man förhandlar om en lösning innebärande att A29 170 och B29 559 får revision och tas i trafik samtidigt som en A29-snöblåsare återställs till A29, därefter kan 170 ev återföras till muséet (eller fortsätta användas i trafik men i.s.f tas den återställda snöblåsaren till muséet, den kan då få en enklare återställning i så mening att den ej behöver vara driftsduglig). B29 559 får oavsett vilket "stanna ute", d.v.s den blir trafikvagn.
Skall vi kunna ersätta A31+B31 krävs att vi har tåg med motsvarande kapasitet. 71+196 har i princip det. Som jag skrev tidigare så är det inte möjligt att att använda vänstervagnar i regulgär trafik, inte ens renodlad museal trafik. Det har vi provat. 72+195 kommer att behållas i Malmöutförandet och just för att det finns två kompletta tåg kan vi "stockholmifiera" 71+196 såsom det nu går.
När det gäller snöblåsarna så är de i skicket "plåtskal" som saknar i princip all inredning, kablage, tryckluftsystem, motorer och övriga detaljer i boggierna. Ett jättejobb att få men inte alls omöjligt. När det gäller museets vagnar tycker jag vi ska respektera deras hållning att de är museiföremål som inte skall ut i trafik.
Varianten med bakåtvända vagnar mm är helt förkastligt. I hallen är det trångt om utrymmet vilket gör att samtliga vagnar måste kunna användas fullt ut. Tror även resenärerna blir lite förgrymmade att se en hel vagn som de inte får/kan åka i.
Låt oss nu se vad som händer på gammelvagnsfronten med de vagnar vi har. Idag har det gått ett trevagnståg och det kommer ut i morgon med.
/Stefan
- Stefan Widén
ÅÅ glömde bort att fråga....Hur många har anmält sitt intresse att hjälpa till i trafiken? Vill man mecka är även det möjligt...
/Stefan
/Stefan
- Sven Blomberg
En fråga. I vilken utsträckning gäller medlemskort i Spårvägssällskapet för resa i Djurgårdstrafiken, alltså är det skillnad om vagnen är skyltad 7E eller 7N?
Medlem nr 266
Vilka vagnar var med i det tåget?Stefan Widén skrev:Låt oss nu se vad som händer på gammelvagnsfronten med de vagnar vi har. Idag har det gått ett trevagnståg och det kommer ut i morgon med./Stefan
Om det går ett trevagnståg på DjL så måste det för närvarande bestå av 335+521+846. Dock var båda släpen i trafik efter var sin motorvagn då jag kollade i eftermiddags men det kan ju ha ändrats framåt kvällenLMR skrev:Vilka vagnar var med i det tåget?Stefan Widén skrev:Låt oss nu se vad som händer på gammelvagnsfronten med de vagnar vi har. Idag har det gått ett trevagnståg och det kommer ut i morgon med./Stefan