Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Sven Blomberg skrev:Men, om man skall tro inslaget i SVT ABC, skall det bli den "gamla" klassiska blå spårvagnsfärgen.
Suck vad tråkigt. Skall vi inte lacka om SL-bussarna som de såg ut i SL-67 lacken också?
Men tycker du att nuvarande brun/svarta färgen skulle vara bättre även på de nya vagnarna?
Nej det tycker jag inte. Men det finns fler färger än ljusblått och brun/svart.
Dessutom stämmer ju inte den gamla blå färgen in med SLs nuvarande designprogram (vad nu det är...). Ingenting är ju speciellt enhetligt i SL-trafiken.
M224 skrev:Nej det tycker jag inte. Men det finns fler färger än ljusblått och brun/svart.
Dessutom stämmer ju inte den gamla blå färgen in med SLs nuvarande designprogram (vad nu det är...). Ingenting är ju speciellt enhetligt i SL-trafiken.
Det stämmer så mycket som att det är blått och en variant av vit.
Men om jag förstått det rätt så är inget beslut taget ännu, utan tanken att måla dem i koboltblått var väl bara önsketänkande i ABC:s reportage.
Alla stomlinjer (blåbussar + järnvägar av olika slag) har väl lite olika varianter på den blåa färgen. Och på den vita också. Vitt är ju utbytt mot aluminium på många fordonsslag.
Det ska man inte tro på. Visserligen en infogubbe från SL som sa nått och pekade, men kanske inte var så noga, blått som blått.....
Dessutom har inte någon nyhet från ABC senaste åren gällande spårväg varit korrekt.... typ
haddock11 skrev:Håller med Kantorn. Blåbussblått rimmar med att det är stomlinjer, ja som förhoppningsvis senare/snart konverteras till spårväg. En gång sa man väl om stomlinjerna "tänk spårväg, åk buss" eller nått sånt:)
Men det är ju rätt stor skillnad på den mörkblå stombussfärgen och den ljusblå spårtrafiksfärgen.
Eller är det bara jag som ser den tydliga skillnaden?
Sven Blomberg skrev:Men, om man skall tro inslaget i SVT ABC, skall det bli den "gamla" klassiska blå spårvagnsfärgen.
Suck vad tråkigt. Skall vi inte lacka om SL-bussarna som de såg ut i SL-67 lacken också?
Men Stockholmarna vill ha blå spårvagnar enligt inslaget. Men tycker du att nuvarande brun/svarta färgen skulle vara bättre även på de nya vagnarna?
Oj, inte visste jag att Stockholm hade krympt till några hundra invånare. För om det kommit in några hundra klagomål och man av detta drar slutsatsen att Stockholmarna vill ha blå spårvagnar kan inte Stockholm ha många hundra invånare.
Själv tror jag att den genomsnittliga stockholmaren inte bryr sig nämnvärt på vilken färg spårvagnar, bussar, pendeltåg etc har så länge punktligheten, turtätheten är hög och fordonen är städare. Okej om SL valde ett rosa färgtema kanske några flera skulle klaga. Pengaslöseri brukar dock inte vara populärt.
haddock11 skrev:Håller med Kantorn. Blåbussblått rimmar med att det är stomlinjer, ja som förhoppningsvis senare/snart konverteras till spårväg. En gång sa man väl om stomlinjerna "tänk spårväg, åk buss" eller nått sånt:)
Men det är ju rätt stor skillnad på den mörkblå stombussfärgen och den ljusblå spårtrafiksfärgen.
Eller är det bara jag som ser den tydliga skillnaden?
BSB101 skrev: Pengaslöseri brukar dock inte vara populärt.
Nu tror inte jag att det är frågan om att slösa med pengar och byta färg på de nuvarande A34:orna utan att det skall bli en blå färg på de nya. Blå folie är nog inte dyrare, men om alla stolar skall kläs om så kostar det förståss. Men det är väl inte otroligt att man antingen får vagnarna med rätt stolklädsel från början, vilket inte är omöjligt eftersom tävlingen skall vara avslutad i september och vagnarna börja leverares i november. Eller så om det inte går använder de befintliga till de behöver bytas ut.
Den blå folien är väsentligt billigare en den nuvarande brunsvarta reflexfolien. Och allt prat om att det skulle vara samma blå nyans som före -67 är bara just prat! Nya nyansen är blå och där upphör alla likheter!
Den klassiska ljusblå nyansen på Stockholms spårvagnar som är så nära förknippad med mustangerna togs en gång fram av konstnären Isaac Grûnewald. Bussarna hade en röd nyans som inte heller den var så mättad som dagens kulör, men där vet jag inte om han var inblandad. På sextiotalet tyckte man att det behövdes ett nytt färgprogram och Tor Hörlin, också konstnär, anlitades. Han skapade den mättade nästan oxblodslika nyansen som bussarna fick då. Inte tycker jag den var vackrare. Färg på spårvagnar var inte längre aktuellt då som bekant. Den tunga blå färg som stombussarna har idag är långt i från Grûnewalds lätta, vackra nyans. Jag tycker det vore trevligt om cityvagnarna får tillbaka den ljusblå nyansen.
Jag har inte orkat läsa hela tråden och om någon redan upplyst om detta med Grûnewald ber jag om ursäkt.
mapem skrev:Den tunga blå färg som stombussarna har idag är långt i från Grûnewalds lätta, vackra nyans. Jag tycker det vore trevligt om cityvagnarna får tillbaka den ljusblå nyansen.
Några som ser skillnad på ljusblått och mörkblått finns det i alla fall!
BSB101 skrev: Pengaslöseri brukar dock inte vara populärt.
Nu tror inte jag att det är frågan om att slösa med pengar och byta färg på de nuvarande A34:orna utan att det skall bli en blå färg på de nya. Blå folie är nog inte dyrare, men om alla stolar skall kläs om så kostar det förståss. Men det är väl inte otroligt att man antingen får vagnarna med rätt stolklädsel från början, vilket inte är omöjligt eftersom tävlingen skall vara avslutad i september och vagnarna börja leverares i november. Eller så om det inte går använder de befintliga till de behöver bytas ut.
Men... vänta.... Den här röstningen gäller vad jag förstått A35:orna som börjar levereras 2013.
Utsida och stolar till dem. De kanske rentav ska målas, dessutom en massa stolar ska tas fram, så det kanske är lång beställningstid.
A34:orna i höst ska folieras blå på något sätt, men det lär vara en helt annan sak och det ska följa någon nuvarande SL grafisk profil, inte den senare nya.
Detta går att utläsa ur protokoll, tävlingen, media och intervjuer tillsammans.
Sedan är det olyckligt att allt detta kommer samtidigt, det blir väldigt rörigt för folk att hänga med - ja i alla fall för oss intresserade......
Har privatspanat lite och den blå nyansen som Isaac Grünevald tog fram åt SS var lite mer intensivt blå än den som det lackades med i sprutboxen i hammarby på 60-talet. Och faktum är att det varierade lite över åren hur nyansen var beroende på färgleverantörer och vem som blandade färgen och så vidare. Förslag tre nu är bara någon allmän ljusblå nyans som några hippa killar har valt att kalla "klassisk", ligger nog inte särskillt mycket intresse kunskap eller arbete bbakom det förslaget! Och dessutom var vagnarna förr ljusgrå upptill och inte vita! Tror vi här på forum lätt skulle kunna göra det coolaste retroförslaget som ändå skulle kännas modernt och fräscht men vi är ju inte tillfrågade!