C4 2647 i Hammarby 17/3 2001
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Drömma kan man ju alltid. Tänk vad roligt det skulle vara. Men för en 30-50 000 kr så kanske det skulle gå?Reimersholme71 skrev:Kan man inte få köpa en utrangerad vagn för en krona, eller ännu bättre få betalt för att "skrota" den? Sen kan man lägga lite syll och räler i trädgården och ställa vagnen där som lekstuga åt barnen.![]()
Martin
Det var ju någon i Göteborg som köpte en gammal spårvagn under tidigt 60-tal (?) och ställde upp den ute vid Skra Bro där den fick agera sommarstuga. Någon som kan berätta mer om detta? Har bara fått höra detta i andra hand från flera håll.Reimersholme71 skrev:Kan man inte få köpa en utrangerad vagn för en krona, eller ännu bättre få betalt för att "skrota" den? Sen kan man lägga lite syll och räler i trädgården och ställa vagnen där som lekstuga åt barnen.![]()
Martin
Inte bara "någon" utan det fanns flera som köpte gamla spårvagnar, mest släpvagnar.Det var ju någon i Göteborg som köpte en gammal spårvagn under tidigt 60-tal (?) och ställde upp den ute vid Skra Bro där den fick agera sommarstuga. Någon som kan berätta mer om detta? Har bara fått höra detta i andra hand från flera håll.
Det har väl funnits massor av spårvagnar runt hela landet som blivit "hus". Tror jag bodde granne med ett längs Skärblackavägen ett tag.Björn J. skrev:En annan, eller snarare två stycken ihopbyggda i vinkel lär stå på en udde i på vänerns ostkust, väldigt nära "infarten" till Dalslands kanal vid Köpmannebro. Den ena av dessa är intressant eftersom det inte finns någon sådan bevarad som släpvagn hos SSR eller annorstädes på spår.Det var ju någon i Göteborg som köpte en gammal spårvagn under tidigt 60-tal (?) och ställde upp den ute vid Skra Bro där den fick agera sommarstuga. Någon som kan berätta mer om detta? Har bara fått höra detta i andra hand från flera håll.
Men det har stått eller står GS-släpvagnar uppställda litet var stans, inte bara på Hisingen och i Dalsland, utan även; hör och häpna, vid Pompeji och på några platser till.
För övrigt står det en stockholms tunnelbanevagn uppstålld hos GA-specialtransporter i Stora Höga, i Bohuslän, jag har ingen aning varför, men en sådan där kl-ttr- grön en, står där, jag skall försöka att lägga ut en bild här... 1020 heter den tror jag.
Axel:Axel skrev: Det har väl funnits massor av spårvagnar runt hela landet som blivit "hus". Tror jag bodde granne med ett längs Skärblackavägen ett tag.
Björn: med all respekt för din ålder och vishet, tror jag att du hade lite sämre i geografi.Vänerns ostkust och Dalslands kanal stämmer väl inte.
Antingen är det västkust eller Göta kanal du tänker på. Västkust gissar jag eftersom du skriver Köpmannebro.![]()
Apropå 1020
Vem var det som sa att det inte skulle fungera med tunnelbana på västkusten?
--
Axel
Att en tunnelvagn står uppställd/avställd är inget bevis på att tunnelbana skulle fungera i Stora Höga, möjligen - med tanke på upp/avställning - visar det väl bara på att det inte går.Björn J. skrev:Axel skrev: Det har väl funnits massor av spårvagnar runt hela landet som blivit "hus". Tror jag bodde granne med ett längs Skärblackavägen ett tag.
Björn: med all respekt för din ålder och vishet, tror jag att du hade lite sämre i geografi.Vänerns ostkust och Dalslands kanal stämmer väl inte.
Antingen är det västkust eller Göta kanal du tänker på. Västkust gissar jag eftersom du skriver Köpmannebro.![]()
Apropå 1020
Vem var det som sa att det inte skulle fungera med tunnelbana på västkusten?
--
Axel
Jo en kommentar till, bl.a. JAG sade att det inte skulle funka med tunnelbana här i kring, att det står en uppställd t-banevagn i Stora Höga behöver ju bara inte betyda någonting.
Jag tror att trafikunderlaget i Stora Höga är för litet, jo jag såg smilyn!
Mvh Bj.
Hej! Min far och hans bror + svåger forslade ut 2st spårvagnar ifrån Köpmannebro och ut genom Dalslands kanal.Detta var på 50-talet. De finns kvar ute på en ö och står i en vinkel. De är på och ombyggda men inuti finns intreören kvar:) De drog upp dem på land med hjälp av taljor. Måste ha varit ett riktigt slitgöra.Numera ägs de av mina kusiner.De används fortfarande som sommarstugor:) Min far byggde en sommarstuga lite längre upp på samma ö.Min far har foton av spårvagnarna,ska leta efter dem nästa gång jag hälsar på honom. Kan kanske lägga ut några här sedan.Jag vet att det finns tidningsutklipp ifrån händelsen.Vet dock inte ifrån vilken tidning.Häls AnneiBjörn J. skrev:Inte bara "någon" utan det fanns flera som köpte gamla spårvagnar, mest släpvagnar.Det var ju någon i Göteborg som köpte en gammal spårvagn under tidigt 60-tal (?) och ställde upp den ute vid Skra Bro där den fick agera sommarstuga. Någon som kan berätta mer om detta? Har bara fått höra detta i andra hand från flera håll.
Den vid Skra-Bro som du tänker på är säkert den som står eller möjligen stod som sommarstuga eller svarare kolonilottstuga ute vid det stora koloniområdet invid Bohusbanans bro över Nordre älv, jag minns nu inte vad detta område heter, möjligen "Kvist-tjosanhejsan" någonting...
Stugan/vagnen stod eller står alldeles nästan intill bron innan den lämnar det Hisingska.
Det fanns också en sådan "stuga" under 60-talet ute i Arendal, inte alls långt ifrån Götaverkens portar, samt ganska nära "Natt-Esters" gula hus.
En annan, eller snarare två stycken ihopbyggda i vinkel lär stå på en udde i på vänerns ostkust, väldigt nära "infarten" till Dalslands kanal vid Köpmannebro. Den ena av dessa är intressant eftersom det inte finns någon sådan bevarad som släpvagn hos SSR eller annorstädes på spår.
Men det har stått eller står GS-släpvagnar uppställda litet var stans, inte bara på Hisingen och i Dalsland, utan även; hör och häpna, vid Pompeji och på några platser till.
En del släpvagnar såldes till hjälporganisationer (Röda Korset?) som nödbostäder att användas av offer för olika naturkatastrofer, därav emigrationen.
För övrigt står det en stockholms tunnelbanevagn uppstålld hos GA-specialtransporter i Stora Höga, i Bohuslän, jag har ingen aning varför, men en sådan där kl-ttr- grön en, står där, jag skall försöka att lägga ut en bild här... 1020 heter den tror jag.
I övrigt tycker jag inte att man skall visa ned-kl-t-r-de vagnar här, men undantag då detta troligtvis är den enda t-banevagnen i O-län.
Bj.