Daugavpils
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Daugavpils
Vilka härliga ruffiga vagnar dessa RM vagnar var. Hade äran att åka med dem i Kiev (Ukraina) när jag var där i början på 80-talet. På samma resa gjordes även i besök i Riga som bara hade Tatra T3 i trafik i originalfärgen. Båda städerna hade då dom "gifta" trådbussarna fortfarande i trafik.
- Lords_Bonifacijs
- Inlägg: 100
- Blev medlem: måndag 25 juli 2011 9:39
- Ort: Rīga
- Kontakt:
Re: Daugavpils
Yesterday started tender for new tramcars for Daugavpils. It will end in late september. They are going to get 12 new vehlices, so that means soon RVR-6M2 tramcars will be whitdrawn and scrapped. Probably fisrt tramcars will be delivered in next year.


Like narrow gauge railways? Than visit Gulbene - Alūksne narrow gauge railway!
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
Re: Daugavpils
There are no Tatra T3D tramcars (former Schwerin) visible on any photo. Are they no longer in Service?
- Lords_Bonifacijs
- Inlägg: 100
- Blev medlem: måndag 25 juli 2011 9:39
- Ort: Rīga
- Kontakt:
Re: Daugavpils
Ex. Schwerin Tatras are in service; Only two of them are not in service: 076 after accident is written off (used for repair parts), and 247 was left as donor for repair parts (was never used).

RVR-6M2 030+029 and Tatra T3DC 072+073 (Doppeltraktion 150+250 in Schwerin)

RVR-6M2 030+029 and Tatra T3DC 072+073 (Doppeltraktion 150+250 in Schwerin)
Like narrow gauge railways? Than visit Gulbene - Alūksne narrow gauge railway!
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
Svar: Daugavpils spårvägskarta
En spårvägskarta över Daugavpils. Det är en mycket trevlig stad som vi besökte år 2000 när vi åkte bil till Novopolotsk i Vitrysskand. Även det en lite helt okänd spårvägsstad som ligger tämligen nära Sverige.
Jag har felaktigt kallat RVR-vagnarna för RVZ dvs den ryska varianten, men det får ni överse med. Ska ändra på det nån gång.
:Dlle.
Jag har felaktigt kallat RVR-vagnarna för RVZ dvs den ryska varianten, men det får ni överse med. Ska ändra på det nån gång.
:Dlle.
:-)lle
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: Daugavpils
Fin karta, dock är inte Rigas satiksme operatör där, jag vet faktiskt inte vad operatören heter.
/or
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Re: Daugavpils
är SSS-S var på besök för några år sedan så var vår kontakt, som var anställd i Riga, även kontakt i Daugavpils. Han rörde sig fritt och var instruktör på dom vagnar vi körde.
-Per
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: Daugavpils
Det kan hända att man har visst utbyte av ressurser, speciellt sådana med vissa fackkunskaper, men det finns ändå ingen formell koppling trafikbolagen emellan.
Rigas satiksme är helägt av Riga stad och har inte mandat för något annat än stadens trafikförsörjning.
/or
Rigas satiksme är helägt av Riga stad och har inte mandat för något annat än stadens trafikförsörjning.
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
- Lords_Bonifacijs
- Inlägg: 100
- Blev medlem: måndag 25 juli 2011 9:39
- Ort: Rīga
- Kontakt:
Re: Daugavpils


Multiple unit system of RVR-6M2 050+049 is withdrawn and will be scrapped soon.


RVR-6M2 059 (ex. system 059+033) also is disconnected and not working more

This platform is all that left of historical Daugavpils type KTM2 and KTP2 tramcars /were working in Daugavpils in 60's till mid of 70's when come first RVR-6M2 from Riga factory.

View from cabin

An KTM type 71-608K tramcar on 18. Novembra iela.

Ex. Shwerin multiple unit system running on 18. Novembra iela
Like narrow gauge railways? Than visit Gulbene - Alūksne narrow gauge railway!
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
Re: Daugavpils
Är alla RVR-vagnar borta nu från staden?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
- Lords_Bonifacijs
- Inlägg: 100
- Blev medlem: måndag 25 juli 2011 9:39
- Ort: Rīga
- Kontakt:
Re: Daugavpils
No. However, many of them are runnig their last months. At least two systems are withdrawn since new year.
Like narrow gauge railways? Than visit Gulbene - Alūksne narrow gauge railway!
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
- Lords_Bonifacijs
- Inlägg: 100
- Blev medlem: måndag 25 juli 2011 9:39
- Ort: Rīga
- Kontakt:
Re: Daugavpils
2012-10-19

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
Old depot on 18th of November str.

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
Old depot on 18th of November str.

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
Like narrow gauge railways? Than visit Gulbene - Alūksne narrow gauge railway!
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
- Lords_Bonifacijs
- Inlägg: 100
- Blev medlem: måndag 25 juli 2011 9:39
- Ort: Rīga
- Kontakt:
Re: Daugavpils
Anybody who wants to "shot" old RVR-6M2 trams in Daugavpils must know that this is last year they are in use. Till october 20th there will be 12 new trams delivered to the city from Belkommunmash factory.
http://www.railwaygazette.com/news/sing ... Oi.twitter
http://www.railwaygazette.com/news/sing ... Oi.twitter
Like narrow gauge railways? Than visit Gulbene - Alūksne narrow gauge railway!
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: Daugavpils
Ett uselt köp i alla avseenden.
Deras trådbussar var rostiga redan efter en vinter.
De har börjat brinna bara sådär.
Av det man kunnat skymta från bilderna på deras tidigare vagnar så ser de redan utifrån dåliga ut (skeva dörrar på splitternya vagnar etc.).
Förra gången fick hela upphandlingen stoppas då det här företaget (som vann) var på väg att gå i konkurs.
Dessutom ska man inte stödja "Luka", Vitryssland är trots allt en sovjetdiktatur.
/or
Deras trådbussar var rostiga redan efter en vinter.
De har börjat brinna bara sådär.
Av det man kunnat skymta från bilderna på deras tidigare vagnar så ser de redan utifrån dåliga ut (skeva dörrar på splitternya vagnar etc.).
Förra gången fick hela upphandlingen stoppas då det här företaget (som vann) var på väg att gå i konkurs.
Dessutom ska man inte stödja "Luka", Vitryssland är trots allt en sovjetdiktatur.
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Re: Daugavpils
Jag håller absolut med, men när vi glider in på det här sidospåret så är Lettland inte någon absolut motsats mot Vitrysslnad heller.stockholm79 skrev:Dessutom ska man inte stödja "Luka", Vitryssland är trots allt en sovjetdiktatur.
Det kunde vara mycket sämre men det är inte direkt nära perfekt heller.
http://en.wikipedia.org/wiki/Human_rights_in_Latvia
(ursäkta urspårningen men jag tycker det är bra att påpeka att det finns gradskillnader på olika slags elände i världen)
- Lords_Bonifacijs
- Inlägg: 100
- Blev medlem: måndag 25 juli 2011 9:39
- Ort: Rīga
- Kontakt:
Re: Daugavpils
Of course in many aspects BKM produces average quality technic, we had many problems with their trolleybuses in Riga, two of them were destroyed by fire, after when one year were all out of service, and at last were upgraded by our mechanics. However, the real situation is that Daugavpils cant buy expensive trams as Riga did (Škoda 15T For City in Riga costs 1,7 million LVL, but Daugavpils has only 10 million lats for 12 new trams and infrastruture renovation). However I really hope in future the city will get new trams from Europe manufacturers.stockholm79 skrev:Ett uselt köp i alla avseenden.
Deras trådbussar var rostiga redan efter en vinter.
De har börjat brinna bara sådär.
Av det man kunnat skymta från bilderna på deras tidigare vagnar så ser de redan utifrån dåliga ut (skeva dörrar på splitternya vagnar etc.).
Förra gången fick hela upphandlingen stoppas då det här företaget (som vann) var på väg att gå i konkurs.
Dessutom ska man inte stödja "Luka", Vitryssland är trots allt en sovjetdiktatur.
/or
Like narrow gauge railways? Than visit Gulbene - Alūksne narrow gauge railway!
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: Daugavpils
Probably the local factory, which was a bidder in the tender, could have made cars at least as good as the Belorussian ones, and not much more expensive.Lords_Bonifacijs skrev:Of course in many aspects BKM produces average quality technic, we had many problems with their trolleybuses in Riga, two of them were destroyed by fire, after when one year were all out of service, and at last were upgraded by our mechanics. However, the real situation is that Daugavpils cant buy expensive trams as Riga did (Škoda 15T For City in Riga costs 1,7 million LVL, but Daugavpils has only 10 million lats for 12 new trams and infrastruture renovation). However I really hope in future the city will get new trams from Europe manufacturers.
They would also have created local jobs and if anything was needed, the factory was just "next doors".
And who knows how they handle guarantee issues over there??
Lite OT:M_M skrev:Jag håller absolut med, men när vi glider in på det här sidospåret så är Lettland inte någon absolut motsats mot Vitrysslnad heller.
Det kunde vara mycket sämre men det är inte direkt nära perfekt heller.
http://en.wikipedia.org/wiki/Human_rights_in_Latvia
(ursäkta urspårningen men jag tycker det är bra att påpeka att det finns gradskillnader på olika slags elände i världen)
Det finns naturligtvis en hel del kvar problem, framförallt gällande HBT.
Dock så är vi mils avstånd från att vara en diktatur som Vitryssland.
Inte heller har vi några nynazister som marscherar i svarta skjortor och hotar medborgare av romskt ursprung som i ett annars så kulturellt och västligt EU-land som Ungern.
Däremot så kunde man skärpa kraven för en del invandrare (ryssarna från innan kriget är välintegrerade och automatiskt medborgare och känner sig inte alls diskriminerade) som ser det som en förolämning att behöva prata lettiska i Lettland.
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: Daugavpils
---------------------------M_M skrev:Jag håller absolut med, men när vi glider in på det här sidospåret så är Lettland inte någon absolut motsats mot Vitrysslnad heller.stockholm79 skrev:Dessutom ska man inte stödja "Luka", Vitryssland är trots allt en sovjetdiktatur.
Det kunde vara mycket sämre men det är inte direkt nära perfekt heller.
http://en.wikipedia.org/wiki/Human_rights_in_Latvia
(ursäkta urspårningen men jag tycker det är bra att påpeka att det finns gradskillnader på olika slags elände i världen)
Vi kan inte dela in världen i olika segment där man bara får handla med dem som är politiskt korrekta. Det var f.ö. ingen som klagade när Sovjet lade en jättebeställning på ånglok hos Nohab. Det gav ju mycket sysselsättning i Trollhättan och på den tiden blandade man inte ihop politik och affärer som man gör nu.
Ökad handel påstår jag tvärtom hjälper syftet att demokratisera länder som Vitryssland. Belkommunmash levererar trådbussar till många håll runtom i de fattigare delarna av världen (Moldavien, Ukraina, etc.) och deras produkter fungerar hyfsat bra, så säg inte nej till Belkommunmash bara av politiska skäl.
mvh/spårsnoken
Re: Daugavpils
Varför inte? Tillhör du de som aktivt väljer att köpa produkter som är raka motsatsen till fair trade?spårsnoken skrev:Vi kan inte dela in världen i olika segment där man bara får handla med dem som är politiskt korrekta.
(Det är som sagt dessutom inte en "binär" bra/dålig-uppdelning utan allt går att placera på flytande skalor).
Det har alltid behövts och det behövs någon slags ekonomisk motpol till västvärlden. Jag är inte så påläst om Nohabloken men t.ex. "Moskvaordern" där vi levererade radarsystem till Moskvas (civila) flygplats (och kanske ASEA-loken till några östeuropeiska länder) torde varit ett sätt för Sverige att visa framförallt USA att de inte kan diktera villkor hur som helst för oss.spårsnoken skrev:Det var f.ö. ingen som klagade när Sovjet lade en jättebeställning på ånglok hos Nohab. Det gav ju mycket sysselsättning i Trollhättan och på den tiden blandade man inte ihop politik och affärer som man gör nu.
Sen föll östblocket och se hur det blev, USA har bestämt att vi måste stängsla in hamnområdena vid politiskt/terroristmässigt ointressanta färjeterminaler som t.ex. Stockholm-Åland med flera, hot om handelsblockad om inte piratebaygrundarna åker i finkan å vad det nu kan vara...
Det är väl olika med olika länder huruvida det fungerar med någon slags handelsblockad eller andra påtryckningar. Länder som vill närma sig oss (t.ex. kandidater för EU-medlemskap) är givetvis angelägna att att förbättra sig. Andra länder kan däremot sluta sig än mer.spårsnoken skrev:Ökad handel påstår jag tvärtom hjälper syftet att demokratisera länder som Vitryssland. Belkommunmash levererar trådbussar till många håll runtom i de fattigare delarna av världen (Moldavien, Ukraina, etc.) och deras produkter fungerar hyfsat bra, så säg inte nej till Belkommunmash bara av politiska skäl.
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: Daugavpils
Bäste M M; Jag frågade härförleden 10 vitryssar vad de önskade sig för förändringar i samhället. En svarade att han vill ha mer demokrati i Vitryssland. En svarade att han tyckte att det är tillräckligt mycket demokrati som det är i Vitryssland. Majoriteten (övriga åtta) ville ha mer pengar i plånboken.
mvh/spårsnoken
mvh/spårsnoken