simonbertilsson skrev:bruse skrev:AC-anläggningen kan gå sönder om den får jobba för hårt.
Automatisk stängning borde stängas av året runt på alla fordon.D t kan inte vara ekonomiskt och miljömässigt försvarbart att öppna samtliga dörrar vid varje station när det är -10 grader ute, och sen måste all kall luft i vagnen värmas upp hela tiden. Dessutom är det inte komfortabelt för boskap.. flåt menar kunderna.
Ja det är en självklarhet exempelvis i Skåne, men tydligen har inte stockholmarna kommit på det än...
Själv pendlar jag mellan Hultsfred (nej, jag bor inte där) och Göteborg (bor tyvärr inte där heller) och där kan man se lite mönster.
På Krösatåget på morgonen på väg mot Nässjö så öppnar föraren alla dörrar i Mariannelund och Eksjö där det är mycket folk. Likaså vid slutstation i Nässjö.
Men på väg tillbaka sen kväll med få passagerare så öppnar föraren aldrig dörrarna, inte ens vid slutstation i H-fred.
På Västtågen verkar det variera mer, vissa förare öppnar alltid alla dörrar medan andra inte gör det. Men när det verkar troligt att alla dörrar ska öppnas ändå så öppnar föraren själv dörrarna.
Det är ju snällt av föraren att öppna dörrarna åt passagerarna om ändå alla dörrar ska öppnas, då kvittar det ju för det blir lika mycket luftutbyte i vilket fall.
Men att öppna varenda dörr i hela tåget trots att det kanske bara är en eller två som ska användas? Nej, då är det bara bättre för passagerarkomforten om de som ska kliva av får öppna själva.