Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013

Inlägg av M_M »

Aha! Fantastiska definitoner egentligen...

Man borde kanske ändra till "200 meter eller kortare då större trafikled skiljer bebyggelsen" på nåt sätt?
Användarens profilbild
Göteborgaren
Inlägg: 36
Blev medlem: onsdag 23 juni 2010 20:11
Ort: Alldeles för långt från Hisingen (och Göteborg)

Re: Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013

Inlägg av Göteborgaren »

M_M skrev:Aha! Fantastiska definitoner egentligen...

Man borde kanske ändra till "200 meter eller kortare då större trafikled skiljer bebyggelsen" på nåt sätt?
Du tänker på barriäreffekter?

De definitioner som gäller är ju ganska gamla, det börjar kanske bli hög tid för revision?
"Life is what happens while you're busy making other plans" - Ringo Starr

Precis som med Gamlestadstorget.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013

Inlägg av twr »

Göteborgaren skrev:
M_M skrev:Aha! Fantastiska definitoner egentligen...

Man borde kanske ändra till "200 meter eller kortare då större trafikled skiljer bebyggelsen" på nåt sätt?
Du tänker på barriäreffekter?

De definitioner som gäller är ju ganska gamla, det börjar kanske bli hög tid för revision?
Det är någon slags nordisk standard sedan 1960, tror jag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013

Inlägg av M_M »

Ja, det är precis barriäreffekter jag tänker på, fast man kanske ska göra skillnad på hur svåra/lätta barriärerna är att bryta? Eller kanske inte - det är ju inte svårare att bygga en bro över en motorväg än att bygga ett hus mellan de två tätorterna på Lidingö så att hela Lidingö utgör en tätort :wink:

Definitonen har väl ingen större juridisk betydelse antar jag? I så fall kvittar det kanske hur den ser ut, och/eller så kan var och en ändra definitonen allt eftersom vad man själv tycker passar.

200 meter upplevdes nog som längre 1960 än idag. Nu är väl 200 meter mindre än maxgränsen som anses rimligt att gå till en hållplats/station t.ex... Hur många kan ta till sig tanken att gå till granntätorten för att ta bussen, speciellt inne i en större ort? :wink:
Skriv svar