Aha! Fantastiska definitoner egentligen...
Man borde kanske ändra till "200 meter eller kortare då större trafikled skiljer bebyggelsen" på nåt sätt?
Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Göteborgaren
- Inlägg: 36
- Blev medlem: onsdag 23 juni 2010 20:11
- Ort: Alldeles för långt från Hisingen (och Göteborg)
Re: Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013
Du tänker på barriäreffekter?M_M skrev:Aha! Fantastiska definitoner egentligen...
Man borde kanske ändra till "200 meter eller kortare då större trafikled skiljer bebyggelsen" på nåt sätt?
De definitioner som gäller är ju ganska gamla, det börjar kanske bli hög tid för revision?
"Life is what happens while you're busy making other plans" - Ringo Starr
Precis som med Gamlestadstorget.
Precis som med Gamlestadstorget.
Re: Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013
Det är någon slags nordisk standard sedan 1960, tror jag.Göteborgaren skrev:Du tänker på barriäreffekter?M_M skrev:Aha! Fantastiska definitoner egentligen...
Man borde kanske ändra till "200 meter eller kortare då större trafikled skiljer bebyggelsen" på nåt sätt?
De definitioner som gäller är ju ganska gamla, det börjar kanske bli hög tid för revision?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Washington, D.C., USA: spårvagnstrafik 2013
Ja, det är precis barriäreffekter jag tänker på, fast man kanske ska göra skillnad på hur svåra/lätta barriärerna är att bryta? Eller kanske inte - det är ju inte svårare att bygga en bro över en motorväg än att bygga ett hus mellan de två tätorterna på Lidingö så att hela Lidingö utgör en tätort
Definitonen har väl ingen större juridisk betydelse antar jag? I så fall kvittar det kanske hur den ser ut, och/eller så kan var och en ändra definitonen allt eftersom vad man själv tycker passar.
200 meter upplevdes nog som längre 1960 än idag. Nu är väl 200 meter mindre än maxgränsen som anses rimligt att gå till en hållplats/station t.ex... Hur många kan ta till sig tanken att gå till granntätorten för att ta bussen, speciellt inne i en större ort?

Definitonen har väl ingen större juridisk betydelse antar jag? I så fall kvittar det kanske hur den ser ut, och/eller så kan var och en ändra definitonen allt eftersom vad man själv tycker passar.
200 meter upplevdes nog som längre 1960 än idag. Nu är väl 200 meter mindre än maxgränsen som anses rimligt att gå till en hållplats/station t.ex... Hur många kan ta till sig tanken att gå till granntätorten för att ta bussen, speciellt inne i en större ort?
