Nödstopp på 7:an under "konserrusningen"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Nödstopp på 7:an under "konserrusningen"

Inlägg av LÅ1 »

På väg in till stan efter kvällens Ziggy Marley-konser på Grönan så blev det full last på en 7:a. (Såg även en buss-7:a ute). Där Strandvägen gör en sväng, strax före Nybroplan, körde vagnen i god fart så att man kände av centrifugalkraften, och plötsligt så blev det en tvär inbromsning. Jag lyckades dock hålla kvar handen runt stolpen så jag ramlade inte på de närstående, och de i sin tur flög ju i samma riktning som jag, så det var ingen större fara. (Armen drogs inte ur led heller. :wink: )

Vagnen blev stående en stund och jag började fundera på om det skett en olycka, med eller utan vår vagns inblandning. Plötsligt såg jag ungefär tio personer lämna vagnen och kryssa mellan bilarna över till trottoaren. Tänkte först att det var utrymning på gång, men insåg mycket snabbt att då skulle det bli en stridare ström av människor. När jag då tittade fram mot främre dörren ser jag en arm som tycktes återställa nödbromsen. Strax därefter körde vagnen vidare och något ohörbart sades i högtalarna.

Jag funderar på om det var ett medvetet nödstopp från de som lämnade vagnen, eller om någon höll sig i handtaget och råkade nödstoppa tåget när vagnen for genom kurvan.

Är sådana här incidenter vanliga?

Tur för övrigt att det inte var i kväll som kontaktledningen var nedriven!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
yujin
Kontakt:

Re: Nödstopp på 7:an under "konserrusningen"

Inlägg av yujin »

Jag jobbade på turen framför och det jag fick höra var att det var en resenär som nödbromshandtaget det var ett bra ställe att hålla. Det blev fö en ganska hektisk kväll och min tur låg som mest -8 (andra låg ännu mer sena har jag fått höra) eftersom det var bilkö ända till Djurgårdssklan så vi hade svårt att köra in och ut från Skansenslingan och trafikpersonalen fick dirigera trafiken.
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Reptilia

Inlägg av Reptilia »

LÅ1 skrev:Är sådana här incidenter vanliga?
Det är mycket ovanligt! När det händer så har det nästan alltid vart sena kvällar när gröna lund stänger eller har haft konsert och vi får allmänt ordningsproblem på vagnarna.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Reptilia skrev:
LÅ1 skrev:Är sådana här incidenter vanliga?
Det är mycket ovanligt! När det händer så har det nästan alltid vart sena kvällar när gröna lund stänger eller har haft konsert och vi får allmänt ordningsproblem på vagnarna.
Och den här gången påstås det ha hänt för att någon höll sig i nödbromshantaget. Jag kände att vagnen gick fort genom kurvan precis före nödbromsningen, så det låter fullt rimligt.
Några ordningsproblem i vagnen kunde jag inte observera från min plats vid mittdörrarna. Såg inga ordningsproblem under konserten eller i området utanför grönan heller. Allt var förvånansvärt lugnt, som jag upplevde det.
Reptilia

Inlägg av Reptilia »

LÅ1 skrev:Och den här gången påstås det ha hänt för att någon höll sig i nödbromshantaget. Jag kände att vagnen gick fort genom kurvan precis före nödbromsningen, så det låter fullt rimligt.
Några ordningsproblem i vagnen kunde jag inte observera från min plats vid mittdörrarna. Såg inga ordningsproblem under konserten eller i området utanför grönan heller. Allt var förvånansvärt lugnt, som jag upplevde det.
Det låter som en rimlig förklaring. Men vilka var det då som lämnade vagnen?
Jag själv jobbade inte igår men hörde att det var ovanligt mycket ordningsproblem igår kväll. Flera som drog i nödbromsar, nödöppnade dörrar, bråk på hållplats och vagnar och mycket mer, men jag tror det va senare när grönan stängde. Tror konserten slutade lite tidigare.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Reptilia skrev:
LÅ1 skrev:Och den här gången påstås det ha hänt för att någon höll sig i nödbromshantaget. Jag kände att vagnen gick fort genom kurvan precis före nödbromsningen, så det låter fullt rimligt.
Jag själv jobbade inte igår men hörde att det var ovanligt mycket ordningsproblem igår kväll. Flera som drog i nödbromsar, nödöppnade dörrar, bråk på hållplats och vagnar och mycket mer, men jag tror det va senare när grönan stängde. Tror konserten slutade lite tidigare.
Konserten var från 20 till nästan 22. Kollade inte tiden så noga. Aktuell händelse kanske inträffade en stund efter 22.30 ?
Grönan stänger väll vid midnatt?

Det var stora skaror människor som lämnade området direkt efter konserten, som vanligt. Men det tömde knappast stället.
Blev förvånad att det var så lite folk som väntade på spårvagn när jag kom ut. (Fast det gick ju bussar skyltade 7 också. :wink: ) När spårvagnen kom så fylldes den och en handfull människor blev kvar på perrongen. Det fanns mycket ordningsvakter och trafikvärdar ute, och de såg ut att ha en lugn stund då.

Ganska många barnvagnar och även barn i lågstadieåldern (med vuxet sällskap förstås.) Alla barn bar inte (gula) hörselskydd inte ens alla "barnvagnsbarn", men det tror jag man bör sätta på ungarna vid sådana här tillfällen.
yujin
Kontakt:

Inlägg av yujin »

Reptilia skrev:
Jag vill inte få det till att det var ovanligt mycket ordningsproblem i fredags annat än en vanlig konsertkväll (även om jag själv skrev hektisk innan). Både ordningsvakter och polis fanns vid Gröna lunds hållplats fram till 22:30. Andra varvet efter min matrast (strax efter 23:30) så var det den stora rusning från Skansen och det var då bilköerna var som värst och ingen vakter fanns på plats varken Gröna Lund eller Skansen. Såvitt jag vet så var det bara en gång en passagerare drog i nödbromsen (iaf när vagnen var på rull) och det skapade förseningar eftersom vagnen vägrade starta pga alkolåset så man var tvungen att skicka ner en person med ett blåsmunstycke till föraren. Som värst hade vi tre ordinarie turer i princip bakom varandra vid Skansen-Gröna lund mot stan (ca 23:30-tiden) men förutom det rullade allt på ganska bra. Något bråk har jag inte hört talas om (än det vanliga) och jag jobbade som sagt sista tjänsten den dagen så om det var nåt så borde jag och min förare nästan ha hört på ett eller annat sätt.
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Nupski

Inlägg av Nupski »

Om man nu skall vända den här tråden till att handla om Göteborg så sker det nödbroms dragningar nästan var och varannan kväll då folk i den här stan är så lata att de gärna vill spara 50-100m i gångsträcka. Detta är inte direkt ett åldersbaserat fenomen utan sker från småknattar till seniorer.

De som är smidiga använder nödöppningsutrustningen och återställer den när de hoppat av andra ger fullständigt fan i att återställa. Får jag en nödbroms/nödöppning under de sena timmarna alternativt arla morgonstund i någon av Göteborgs alla enormt vackra betonggetton så sitter jag kvar till trafikledare, väktare eller polis kommer till platsen.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Intressant att höra!

Händer det att andra resenärer tröttnar och återställer nödöppnaren när de märker att inget händer?
Nupski

Inlägg av Nupski »

M_M skrev:Intressant att höra!

Händer det att andra resenärer tröttnar och återställer nödöppnaren när de märker att inget händer?

Svar ja.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Nupski skrev:
M_M skrev:Intressant att höra!

Svar ja.
Gött!
Skriv svar