Spårvagn och lastbil krockade i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Spårvagn och lastbil krockade i Göteborg

Inlägg av LÅ1 »

Det här ser inte så bra ut!
"Ingen skadades" står det. Och det låter ju trots allt bra. Men man kan inte säga samma sak om vagnen!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Re: Spårvagn och lastbil krockade i Göteborg

Inlägg av M_M »

Undrar varför räddningstjänsten verkar ha tyckt att de var tvugna att klippa i spårvagnen för att kunna bogsera den?

Det låter dyrt när räddningstjänsten klipper... Om föraren kunde komma ut utan klippande så anar jag att det samhällsekonomiskt är svårt att få lönsamhet på att klippa...

(Om spårvagnen verkligen hejdar viktig trafik så är det nog billigare att bogsera den som den är med värsta tungbärgaren, även om det sker med låsta bromsar och så att den spårar ur, typ)...
Johan A

Inlägg av Johan A »

Hemskt med alla spårvangs olykor i Göteborg . Det händer verkligen för många där . Hur kunde föraren slipa bli skadad som vangen ser ut ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Jag tror att räddningstjänsten klippt sönder vagnen. Normalt är nya vagnar byggda med en stabil stomme, och ett äggskal av glasfiber runt, vid en krock av detta slag krossas äggskalet och stommen tar upp smällen, vilket gör att det ser värre ut än det är.

Tittar man noga skymtar det en kofångare längst ner på bilden, den ser nästan intakt ut, men syns inte normalt på en M32, har jag för mig.

HS
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Det stämmer, balken gömmer sig under "kjolen", den som tar alla smällar om en bil eller liknande krockar med vagnen, däremot lite sämre när något är högre, typ som en lastbil.

Kan ju vara så att det krockar fler spårvagnar i Göteborg än på andra ställen för att vi just har så pass många spårvagnar och bilister som inte kan lära sig regler och dessutom har noll respekt mot vagnarna!
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
elvis141

Inlägg av elvis141 »

Det är inte bara bilar i Göteborg som inte har respekt för signaler eller spårvagnar. Det är lastbilar bussar och taxi bilar.
Wellington

Inlägg av Wellington »

Johan A skrev:Hemskt med alla spårvangs olykor i Göteborg . Det händer verkligen för många där . Hur kunde föraren slipa bli skadad som vangen ser ut ?
Det svenska språket är inte alltid så lätt att hantera... :wink: !
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Jeg har vært på hovedverkstedet i Milano. I Milano har man mye blandet trafikk og store smeller. Jeg satt igjen med inntrykket av at vogntypen Sirio ikke ser ut til å tåle store krockar. Noen av vognene jeg så i Milano er virkelig blant det verste jeg har sett.
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

elvis141 skrev:Det är inte bara bilar i Göteborg som inte har respekt för signaler eller spårvagnar. Det är lastbilar bussar och taxi bilar.
Och de är ju en form av bil också eller?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
elvis141

Inlägg av elvis141 »

Det jag menade var att det inte bara är bilar som som inte bryr sig om trafik vet. Utan också taxibilar, bussar och lastbilar.
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

elvis141 skrev:Det jag menade var att det inte bara är bilar som som inte bryr sig om trafik vet. Utan också taxibilar, bussar och lastbilar.
Och mellan raderna menade jag det också, alla bilister och trafikanter tänker sällan..
Skriv svar