spårlasse skrev:Att man här i dagarna har sagt tunnelbana till Barkarby tror jag inte man ska ta för allvarligt på - det har man nog bara hämtat lite slarvigt från dokumenten. Kan nog vara lika aktuellt med spårväg. Fördelen med tunnelbana är ju dock att man slipper ett byte för fortsatt resa in till centrala delarna av stan och det får en stor effekt för arbetsresande mellan Bålstapendeln till framförallt Kista. Samtidigt är frågan hur intressant det är för de boende i nya flygfältet att ta t-banan, när pendeln från Barkarby går på 15 minuter och tunnelbanan väl närmast kommer ta 25 - särskilt som pendeltåget kommer gå lika ofta som tunnelbanan. Att bygga tunnelbana parallellt till Jakobsberg blir nog på tok för dyrt. Spårväg Helenelund-Akalla-Barkarby blir ju dubbelt då om man ser på kistagrenen av tvärbanan. Däremot skulle väl tvärbanan kunna dela sig vid Kista, varav en gren fortsätter till Barkarby. Men det är väl egentligen detta som blir problemet med spårväg till Barkarby - den sträcka man måste bygga för att undvika för många byten för resenärerna, gör att det nog blir lika dyrt som med tunnelbana. (iaf om den senare kan byggas ovan jord - vilket borde kunna gå iaf mestadels på sträckan).
Nog innebär ovanstående diskussion i stort sett att man bygger fast sig i att göra om de centrala delarna till krångligare och krångligare trafikapprat för att folk ska kunna bo långt bort och jobba centralt?
Visst, Kista nämns som arbetsplats, men i övrigt så borde man väl tänka mer på pendlingen mellan platser längs blåa tunnelbanan och längs Västeråsbanans pendeltåg. Jag anar för övrigt en lutning mot Akallagrenen inte bara på grund av Kista utan även för att Hjulstagrenen redan har byte i Sundbyberg.
TKO skrev:Jag tycker det är mest snack faktiskt... det finns helt andra skäl till att han är helgonförklarad av "spårvägsälskarna" på detta forum. Men den diskussionen har förts i andra trådar så jag tycker vi låter bli den i just den här!
Hellre mest snack än bara snack iaf...
twr skrev:
Eftersom det tar tid att planera spårutbyggnad är det förstås vanskligt att försöke se sambanden med politiska majoriteter. Men varför har utbyggnaden dröjt så länge?
2000: Gullmarsplan - Liljeholmen
2000: Liljeholmen - Alvik
2002: Sickla Udde - Gullmarsplan
2013: Alvik - Solna centrum
2014: Solna centrum - Solna station
2018: Ulvsunda - Helenelund
Varför saknas det ett decennium i mitten?
Nu glider jag lite från ämnet (vilket väl tråden redan i allmänhet lyckats med på ett mästerligt vis...

):
Kommer man inte igång med någon trafikstart alls 2012? Eftersom man verkar lägga spår och eftersom tunneln verkar vara färdigsprängd och broarna mer eller mindre färdiga (sånär som på bron över järnvägen i Sundbyberg) så trodde jag att man skulle komma igång med trafik tilll Sundbyberg före 2013.