Spårväg/T-bana i populärkulturen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Lemanic

Spårväg/T-bana i populärkulturen

Inlägg av Lemanic »

Ja, vilka filmer/sånger/spel ger den bästa bilden av Spårvägar/T-Banor?
Hur blir Spårvägen/T-Banan gestaltad i popkulturen? Är den rättvis?

Diskutera Vidare!
Användarens profilbild
Stefan Widén

Re: Spårväg/T-bana i populärkulturen

Inlägg av Stefan Widén »

Kul ämne och eftersom jag tydligen är först så får jag nöjet att föreslå Beppes "Sakta vi går genom stan" med ´Monica Z. Det är väl den som skapar mest känsla för spårvägsdiggare och ja även Sthlmsdiggare. Man får rysningar bara man hör introt.

Nästa bidrag måste ju Nocie med "Enkväll i tunnelbanan" Träffsäker text om livet i tuben för ungdommar och även andra för den delen.

/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Eldkvarn och "Spårvagn genom ljuva livet" måste väl med.

Annars rekommenderas varmt Markoolio:s "Åka Pendeltåg" "jag är en looser baby, jag har inget körkort" visar väl en del av det småborgerliga förakt som finns mot kollektivtrafik och som tyvärr sänker värdet på det så att fel personer får för stort utrymme.

/T
Med reservation för tyckfel.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag har inte sett filmen "Se upp för dårarna" men där tycks finnas åtminstone en T-banescen där den utrikes födde föraren säger "se upp för dårarna, dårarna stängs". En del sällanresenärer kanske tycker att första satsen är relevant i T-banan?
Stefan Widén skrev:Kul ämne och eftersom jag tydligen är först så får jag nöjet att föreslå Beppes "Sakta vi går genom stan" med ´Monica Z. Det är väl den som skapar mest känsla för spårvägsdiggare och ja även Sthlmsdiggare. Man får rysningar bara man hör introt.
Ja, man får ståpäls som Gunde S. brukade säga!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Jan Molin

Inlägg av Jan Molin »

LÅ1 skrev:Jag har inte sett filmen "Se upp för dårarna" men där tycks finnas åtminstone en T-banescen där den utrikes födde föraren säger "se upp för dårarna, dårarna stängs". En del sällanresenärer kanske tycker att första satsen är relevant i T-banan?
Hmm, även vi som jobbar i tunnelbanan kan instämma i den repliken. :(
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Irma Schultz - Stureplan

På Youtube med en på härvarande forum inte alls opassande bildillustration: http://www.youtube.com/watch?v=ljdiAvywGUs

8) /Jörgen G
TKO

Inlägg av TKO »

Jörgen_G skrev:Irma Schultz - Stureplan

På Youtube med en på härvarande forum inte alls opassande bildillustration: http://www.youtube.com/watch?v=ljdiAvywGUs

8) /Jörgen G
Ja jösses... så bra. Och vad vacker hon var (är?) Irma Schultz!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inlägg av TKO »

Jörgen_G skrev:Irma Schultz - Stureplan

8) /Jörgen G
Ja jösses... så bra. Och vad vacker hon var (är?) Irma Schultz!

/TKO

PS: Men vem har skrivit låten? En googling ger inget vettigt resultat... /TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Galenskaparna & After shave gjorde "Kortedala spårvagn" tidigt 90-tal vill jag minnas. Man använde fö M25 609 under inpelningen.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Inlägg av BosseW »

Hemma har jag en låt (mp3-fil) som heter "Väntar på en spårvagn". Kommer inte ihåg just nu vem som sjunger.

När det gäller spel så kommer jag direkt att tänka på lustspelet "Kärlek på Lantmannagatan" som spelades på Pildammsteatern i Malmö på 70-talet och även har sänts i TV. Den utspelar sig i början av förra seklet och i hela pjäsen käbblar de två grannarna om vem av dem som hade det viktigaste yrket, lokföraren eller spårvagnsföraren. Lokföraren var ju väldigt mallig för att han var statstjänsteman men spårvagnsföraren hade minsann hört talas om att i Amerika hade man spårvagnar som gick lodrätt. Ja hissar var väl inte så vanligt på den tiden. :D
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Bumpar en gammal tråd med en ny låt (iof pendeltåg, men ändå...)

The Happy Hippo Family - Pendeln
http://www.youtube.com/watch?v=sspKMexj-S4
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Här är en sketch med Sten-Åke Cederhök. Filmen består av en enda stillbild, men ljudet kommer från Jubel i busken, tror jag. Det hela skall tänkas utspelas på en välfylld spårvagn!

En ljudillustration av hur trångt det kan vara på en spårvagn i förmiddagsrusningen. :D :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
R.Lindmark

Inlägg av R.Lindmark »

Så sent som i söndags åktes det Saltsjöspårvagn i tv-serien Solsidan. Kontan säger i scenen att det inte går att betala med kontanter, vilket är felakigt och kommer späda på den myten som uppstod när bussarna i länet slutade med kontathantering.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

2763 skrev:Annars rekommenderas varmt Markoolio:s "Åka Pendeltåg" "jag är en looser baby, jag har inget körkort" visar väl en del av det småborgerliga förakt som finns mot kollektivtrafik och som tyvärr sänker värdet på det så att fel personer får för stort utrymme.
Ett av de kanske absolut vanligaste stavfelen:

Loser = förlorare
Looser = lösare (i motsats till fastare/hårdare, d.v.s. inte någon som löser problem eller sysslar med inlösning).

Felet är så vanligt att man får fyra gånger fler träffar på "jag är en looser baby, jag har inget körkort" än den korrekta stavningen "jag är en loser baby, jag har inget körkort" på google. Den rätta stavningen ger dock en youtubelänk till låten som första sökträff, vilket ger en ledtråd om att Markoolio nog lyckades stava rätt.
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

Hasse Alfredsson med "Hon och jag - vi träffas bara tio minuter varje dag". Han och frun var tunneltågförare. Den ena på ut-tjänster den andra på in-tjänster. Det gifte sig vid T-Centralen med en trafikmästare som officiant.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Gruppen "Small faces" gjorde en inspelning av låten "Hey girl" i vagn 92 på Djurgården 1966. Har sett
den men den verkar just nu inte tillgänglig :( - kanske har någon senare spelat in den från nätet och
kan återge den här... Länge var summerlinorna avslitna när vagnen stod på Spårvägsmuséet och när
man ser filmen förstår man varför...
Senast redigerad av 643 den tisdag 24 december 2013 4:05, redigerad totalt 2 gång.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

643 skrev:Gruppen "Small faces" gjorde en inspelning av låten "Hey girl" i vagn 92 på Djurgården 1966. Har sett
den men den verkar just nu inte tillgänglig :( - kanske har någon spelat in den!
Du skrev ju nyss att "Small faces" spelade in den :cheesygrin:

Visst ja, god jul och grattis på födelsedagen! I minst ett land med vänstertrafik fyller du fortfarande år! Två är det nog! (Och hur är det med Malta nu igen?)
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

En Lindeman: Spårvagnspassagerare Enok Emil Lindeman
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
JohanB

Inlägg av JohanB »

Thåström är spärrvakt och kör tunnelbana i "Alla vill till himlen".

JohanB

Inlägg av JohanB »

Och i filmen Sökarna från 1993 finns en scen från Järvabanan där C5-tåget är med.
Skriv svar