Sluta tjafsa - lägg spår på Västerbron!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn

Re: Sluta tjafsa - lägg spår på Västerbron!

Inlägg av Kantorn »

TKO skrev:Man brukar inte vilja ha avskiljda körfält för biltrafik med bredd enbart för en bil - om en bil stannar blir det totalstopp då. (Ja så fungerar ju spårtrafik men det är tydligen en annan sak).
Är det inte just så på Hamngatan?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Kantorn skrev:
TKO skrev:Man brukar inte vilja ha avskiljda körfält för biltrafik med bredd enbart för en bil - om en bil stannar blir det totalstopp då. (Ja så fungerar ju spårtrafik men det är tydligen en annan sak).
Bara på delen Nybroplan-Norrlandsgatan.
Med reservation för tyckfel.
twr

Inlägg av twr »

Anders Hanquist skrev:
spårlasse skrev:En fördel med Västerbron/Liljeholmsbron är väl dock att det redan har gått spårvagnar där - så någon risk för att bron inte klarar spårvagnar bör ju inte finnas (annat än om axeltrycket på den tänkta modellen är betydligt högre än de vagnar som tidigare kört på bron). Men att det skulle gå fortare än utbyggnaden av Spårväg City vore nog otroligt, så ca 3 år är väl ett absolut minimum ur tidshänseende.
Nu har Västerbron hunnit bli drygt 40 år äldre än senast det gick spårvagnar där. Det kanske behövs renovering/förstärkning/utbyggnad av bron. Nya vagnar är också lite bredare, så "spårfilen" behöver kanske vara bredare än förr. Kanske måste man göra som med Tranebergsbron för några år sedan. Det mesta byttes ut så den är i princip en ny (bredare) bro. Västerbron är en stålkonstruktion, så det kanske funkar på ett annat sätt än med betong. Men man kan ändå fundera över om det går att bara lägga dit spår igen med bibehållen hållfasthet. Någon civilingenjör som kan uttala sig om detta problem?
Jag vill minnas ett utspel för något år sedan om att man skulle vänta med spårväg på Västerbron till 2045, då bron skulle behöva ersättas. Någon som känner igen detta? Hur länge håller en sådan här bro? Västerbron är i mitt tycke ett av Stockholms vackraste byggnadsverk, så jag hoppas verkligen att den håller ett tag till.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

twr skrev:Jag vill minnas ett utspel för något år sedan om att man skulle vänta med spårväg på Västerbron till 2045, då bron skulle behöva ersättas. Någon som känner igen detta? Hur länge håller en sådan här bro? Västerbron är i mitt tycke ett av Stockholms vackraste byggnadsverk, så jag hoppas verkligen att den håller ett tag till.

Du minns fel; 2069 skall bron ersättas...men då finns inte jorden mer, så vi behöver inte bekymra oss...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

roggek skrev:
twr skrev:Jag vill minnas ett utspel för något år sedan om att man skulle vänta med spårväg på Västerbron till 2045, då bron skulle behöva ersättas. Någon som känner igen detta? Hur länge håller en sådan här bro? Västerbron är i mitt tycke ett av Stockholms vackraste byggnadsverk, så jag hoppas verkligen att den håller ett tag till.

Du minns fel; 2069 skall bron ersättas...men då finns inte jorden mer, så vi behöver inte bekymra oss...
Naturligtvis har konstruktionen en begränsad livslängd, 2045 eller 2069 eller något annat. Men då bygger man en ny med i huvudsak samma utseende. De flesta av oss som skriver här nu har säkert passerat "bäst före"-datumet med råge vid den tidpunkten, åtminstone den senare. Men vilken amerikansk pastor har sagt att jorden inte finns år 2069?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

2763 skrev:
Kantorn skrev:
Bara på delen Nybroplan-Norrlandsgatan.
Tvärtom, inte på delen Nybroplan-Norrlandsgatan, men största delen av resterande del av Hamngatan.
Visserligen är det endast ett körfält Kungsträdgårdsgatan - Nybroplan, men där är det bara en heldragen linje som hindrar att man kör om en haverist, eller felparkerare, om man nu inte är bunden till spår förstås.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr

Inlägg av twr »

Anders Hanquist skrev:
roggek skrev:

Naturligtvis har konstruktionen en begränsad livslängd, 2045 eller 2069 eller något annat. Men då bygger man en ny med i huvudsak samma utseende. De flesta av oss som skriver här nu har säkert passerat "bäst före"-datumet med råge vid den tidpunkten, åtminstone den senare. Men vilken amerikansk pastor har sagt att jorden inte finns år 2069?
Jo, förstås är livslängden begränsad, så det kanske verkar vara en fånig fråga. Men med tanke på att en spårinvestering har en viss avskrivningstid har det viss relevans om den återstående livslängden skulle visa sig vara relativt kort.

Men om det nu är 2045 är det 34 år dit, 2 år mer än det låg spårväg på bron efter att den byggdes (1935 till 1967). Så naturligtvis instämmer jag i uppmaningen "sluta tjafsa - lägg spår nu!" :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Och är det så att man direkt kan konstatera att bron är i god kondition, så att man direkt kan lägga spår där, borde det ju faktiskt egentligen vara billigare att lägga spår på befintliga broar än på andra platser, då det naturligen inte finns några ledningar eller annat som måste flyttas. Det behövs inte heller så mycket gestaltning av kringmiljön (finns ju inte så mycket till alternativ). Egentligen blir det ju bara själva kostnaden för spår och kontaktledning (i princip). Även kostnadsmässigt blir det nog alltså snarast den billigaste delen av projekt 4:an. Såvida man inte måste bygga till en GC-väg vid sidan av bron, eller en helt ny bro förstås - då blir det istället kolossalt kostsamt....
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

twr skrev:Jo, förstås är livslängden begränsad, så det kanske verkar vara en fånig fråga. Men med tanke på att en spårinvestering har en viss avskrivningstid har det viss relevans om den återstående livslängden skulle visa sig vara relativt kort.
Spårets livslängd kommer med den förväntade trafikbelastningen förmodligen att vara c:a 10-15 år. Vad är problemet?

/T
Med reservation för tyckfel.
twr

Inlägg av twr »

2763 skrev:
twr skrev:Jo, förstås är livslängden begränsad, så det kanske verkar vara en fånig fråga. Men med tanke på att en spårinvestering har en viss avskrivningstid har det viss relevans om den återstående livslängden skulle visa sig vara relativt kort.
Spårets livslängd kommer med den förväntade trafikbelastningen förmodligen att vara c:a 10-15 år. Vad är problemet?

/T
Ja, med den upplysningen i bagaget ser jag inte heller något problem. Jag är bara nyfiken på om det faktiskt finns ett datum då det börjar bli problematiskt med nuvarande bro. Och minns jag rätt var det ett visst politiskt parti som ville vänta till 2045. Jag undrar vad deras utspel baserades på? Men det kanske inte är någon här som vet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

spårlasse skrev:Och är det så att man direkt kan konstatera att bron är i god kondition, så att man direkt kan lägga spår där, borde det ju faktiskt egentligen vara billigare att lägga spår på befintliga broar än på andra platser, då det naturligen inte finns några ledningar eller annat som måste flyttas. Det behövs inte heller så mycket gestaltning av kringmiljön (finns ju inte så mycket till alternativ). Egentligen blir det ju bara själva kostnaden för spår och kontaktledning (i princip). Även kostnadsmässigt blir det nog alltså snarast den billigaste delen av projekt 4:an. Såvida man inte måste bygga till en GC-väg vid sidan av bron, eller en helt ny bro förstås - då blir det istället kolossalt kostsamt....
Så sant. Motsvarande borde kunna gälla även för Liljeholmsbron och Skanstullsbron?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

Som redan noterats skriver Christer G Wennerholm i dagens SvD om att han "vill inleda samtal med regeringen om nya satsningar på infrastruktur i Stockholm".
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/t- ... 241572.svd

Där läser vi i slutklämmen:
"Utgångspunkten i (...) kommande diskussioner mellan staten, landstinget och kommunerna i Stockholms län bör vara att ge förslag på tidigareläggning av investeringar så att dels anslutningarna till Citybanan byggs tidigare, dels projekt tidigareläggs från den andra delen av Stockholms- överenskommelsen, som bland annat innehåller pendeltåg till Täby, tunnelbana till Nacka och Barkarby, samt spårväg till Universitetet, längs stombusslinje 4 och ett förverkligande av Spårväg syd."

Vad månde bliva av detta?

/Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr

Inlägg av twr »

TKO skrev:Som redan noterats skriver Christer G Wennerholm i dagens SvD om att han "vill inleda samtal med regeringen om nya satsningar på infrastruktur i Stockholm".

"Utgångspunkten i (...) kommande diskussioner mellan staten, landstinget och kommunerna i Stockholms län bör vara att ge förslag på tidigareläggning av investeringar så att dels anslutningarna till Citybanan byggs tidigare, dels projekt tidigareläggs från den andra delen av Stockholms- överenskommelsen, som bland annat innehåller pendeltåg till Täby, tunnelbana till Nacka och Barkarby, samt spårväg till Universitetet, längs stombusslinje 4 och ett förverkligande av Spårväg syd."

/Thomas K Ohlsson
Det måste väl syfta på Tvärbanan Solna - Universitetet? Alltså ett helt annat projekt än linje 4, även om formuleringen kanske är lite otydlig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

twr skrev:
TKO skrev:Som redan noterats skriver Christer G Wennerholm i dagens SvD om att han "vill inleda samtal med regeringen om nya satsningar på infrastruktur i Stockholm".

/Thomas K Ohlsson
Det måste väl syfta på Tvärbanan Solna - Universitetet? Alltså ett helt annat projekt än linje 4, även om formuleringen kanske är lite otydlig.
Jo så är det ju!
Men det är väl bra att fyran är med i diskussionen igen?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr

Inlägg av twr »

TKO skrev:
twr skrev:

/Thomas K Ohlsson
Jo så är det ju!
Men det är väl bra att fyran är med i diskussionen igen?

/TKO
Jättebra! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

TKO skrev:
TKO skrev:Jag får erkänna att jag inte har full koll - men har inte stombusslinje 4 redan idag eget körfält på den sträcka vi talar om?
Ett studiebesök är kanske av nöden...
/TKO
Jag använde lunchen till att åka 4:an S:t Eriksplan-Skanstull. Det var nyttigt - kollektivkörfält fanns det inte så mycket av...

En enkel slutsats är att det inte går att tillfredställa alla önskemål i stor sett någon stans på denna sträcka. Inte om önskemålen är:

Hyfsat breda gångbanor på varje sida. (2 x 2,5 m)
Cykelbana i varje riktning (2 x 1,5 m)
Utrymme för parkering/angöring/lastning (2 x 2,5 m minst)
Biltrafik i 4 körfält (2 i varje riktning) (2 x 7 m)
Dubbelspår på eget utrymme (2x 3 m)

Det blir en total gatubredd på 33 meter!
Behövs 1,5m bred cykelbana för enkelriktad cykelbana? (Jag antar att man mestadels har enkelriktad cykelbana om man har två cykelbanor).

TKO skrev:Man brukar inte vilja ha avskiljda körfält för biltrafik med bredd enbart för en bil - om en bil stannar blir det totalstopp då. (Ja så fungerar ju spårtrafik men det är tydligen en annan sak). Det kan man komma tillrätta med om vi lägger biltrafikens två körfält tillsammans på ena sidan och dubbelspåret på den andra. Problemet är då angöring på spårtrafikssidan...
Vad sägs om att göra som på Östra Hamngatan i Göteborg? Där är vägen fyrfilig (plus parkeringar, men det hör inte hit). I mitten finns spårfiler (som även används av bussar, och alltså är "vägkörfält" rent beläggningsmässigt). Utanför dessa finns en bilkörfil på varje sidan. Kollektivfälten/spårfilerna är upphöjda en "trottarkanthöjdenhet" så att det är klart kännbart ifall en bil skulle köra emot kanten, men det är ändå fullt möjligt för bilar att sakta köra upp i kollektivfältet ifall det skulle vara totalstopp på den vanliga vägfilen.

Helst borde man komplettera detta med staket mitt i gatan, så att fotgängare, cyklister och bilister inte korsar spårfilerna på fel ställe.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Behövs 1,5m bred cykelbana för enkelriktad cykelbana? (Jag antar att man mestadels har enkelriktad cykelbana om man har två cykelbanor).
Strandvägen här i Stockholm har faktiskt två dubbelriktade cykelbanor. En i allén och en på kajsidan om bilfilerna.
M_M skrev:Vad sägs om att göra som på Östra Hamngatan i Göteborg? Där är vägen fyrfilig (plus parkeringar, men det hör inte hit). I mitten finns spårfiler (som även används av bussar, och alltså är "vägkörfält" rent beläggningsmässigt). Utanför dessa finns en bilkörfil på varje sidan. Kollektivfälten/spårfilerna är upphöjda en "trottarkanthöjdenhet" så att det är klart kännbart ifall en bil skulle köra emot kanten, men det är ändå fullt möjligt för bilar att sakta köra upp i kollektivfältet ifall det skulle vara totalstopp på den vanliga vägfilen.

Helst borde man komplettera detta med staket mitt i gatan, så att fotgängare, cyklister och bilister inte korsar spårfilerna på fel ställe.
Ett staket mitt i gatan gör ju bara att det tar längre tid för fotgängare att korsa gatan där. :roll: Personen är då på olämpligt och farligt ställe en längre tid än om staketet inte finns!
Gäller åtminstone när staketet är lågt eller består av en rad stolpar som det går att tränga sig mellan. (Det senare finns här i Stockholm på Odengatan vid Odenplan.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:
M_M skrev:Behövs 1,5m bred cykelbana för enkelriktad cykelbana? (Jag antar att man mestadels har enkelriktad cykelbana om man har två cykelbanor).
Strandvägen här i Stockholm har faktiskt två dubbelriktade cykelbanor. En i allén och en på kajsidan om bilfilerna.
M_M skrev:Vad sägs om att göra som på Östra Hamngatan i Göteborg? Där är vägen fyrfilig (plus parkeringar, men det hör inte hit). I mitten finns spårfiler (som även används av bussar, och alltså är "vägkörfält" rent beläggningsmässigt). Utanför dessa finns en bilkörfil på varje sidan. Kollektivfälten/spårfilerna är upphöjda en "trottarkanthöjdenhet" så att det är klart kännbart ifall en bil skulle köra emot kanten, men det är ändå fullt möjligt för bilar att sakta köra upp i kollektivfältet ifall det skulle vara totalstopp på den vanliga vägfilen.

Ett staket mitt i gatan gör ju bara att det tar längre tid för fotgängare att korsa gatan där. :roll: Personen är då på olämpligt och farligt ställe en längre tid än om staketet inte finns!
Gäller åtminstone när staketet är lågt eller består av en rad stolpar som det går att tränga sig mellan. (Det senare finns här i Stockholm på Odengatan vid Odenplan.)
Mängden som klättrar över staket lär vara rätt få om det inte är för stor omväg. Dessutom syns de nog under rätt lång tid kan man hoppas?
duga

Inlägg av duga »

Fyra körfält varav två är kombinerad bil/spårväg är helt uteslutet eller? Förhoppningsvis upplever bilisterna att spårvagnarna "är i vägen" och väljer således andra vägar. Dvs Tram, inte Metro-tram om vi använder Berlin-uttryck.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Med nuvarande trafikstyrningssystem så lär bilarna korka igen spårfilen.

Det som åtminstone teoretiskt skulle kunna fungera, men som enormt många "så har vi aldrig gjort förut"-åsikter garanterat sätter stopp för, är vad jag föreslagit på annat ställe här på forumet. Ett system med markdetektorer överallt på körbanorna, som ser till att det inte släpps in fler fordon på "styrda" vägar än vad som samtidigt kommer ut, så att köerna stannar utanför de områden man vill slippa köer på.

Jag tror seriöst att ett sånt system kan fungera, ett slags "gröna vågen" kompletterat med hejdande vid alla påfarter till "gröna vågen"-sträckan.
Skriv svar