Omkörning i T-banan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Leffe
Inlägg: 1
Blev medlem: onsdag 11 maj 2011 23:17

Omkörning i T-banan

Inlägg av Leffe »

Idag hände något som jag aldrig varit med om tidigare på Stockholms tunnelbana: Ett t-banetåg passerade ett annat tåg i samma riktning!

Det låter lite konstigt, men det här är vad som hände:

Jag tog Hässelbytåget från Alvik. När tåget stannade vid Åkeshov, (på vänsterspåret som vanligt), meddelade föraren att vi skulle bli stående ett tag p.g.a. förarbyte. Dessutom meddelade föraren att ett tåg skulle inkomma på mittspåret, och att detta skulle fortsätta till Vällingby. De passagerare som inte skulle resa längre än till Vällingby kunde därför lämna Hässelbytåget och byta till det inkommande Vällingbytåget. Inom en minut inkom Vällingbytåget på mittspåret, och vi kunde smidigt byta till detta.

Vällingbytåget lämnade Åkeshov i låg hastighet, men inom kort var vi på "trafikspåret" mot Vällingby, och sedan gick det med normal fart västerut. Hässelbytåget stod alltså kvar i Åkeshov.

Jag gick av i Råcksta. På displayen stod det att nästa tåg mot Vällingby skulle inkomma om 3 minuter. Nästa tåg mot Hässelby skulle inkomma om 1 minut. Jag vet inte, men jag fick uppfattningen att displayen fortfarande ansåg att Hässelbytåget skulle inkomma före Vällingbytåget.

Hur som helst, det hela fungerade fantastiskt smidigt. Jag blev verkligen förvånad att t-banan kan vara så flexibel!

Under alla år som jag rest på gröna linjen så har mittspåret vid Åkeshov bara använts som slutstation. Detta var verkligen en ny upplevelse!
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5560
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Omkörning i T-banan

Inlägg av kildor »

Intressant! Nej, jag har heller aldrig hört talats om någon liknande situation i tunnelbanan. Tunnelbanan brukar annars vara ganska svår att göra några avvikande trafiklösningar med...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Omkörning i T-banan

Inlägg av LÅ1 »

Förmodligen handlar det om att få trafiken så normal som möjligt efter någon trafikstörning. Men det är bara en gissning.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12
Inlägg: 2138
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Omkörning i T-banan

Inlägg av C12C3C3C12 »

På den tiden vi hade tågvakter på TUB 1 var det rutin att köra två 4-vagnarståg från t.ex. FaS till HäS ifall tillkopplingen krånglade. Det första tåget gick in på mellanspåret Höt-Rådmansgatan (har glömt förkortningen), där körde det andra tåget förbi för att sedan koppla ihop tågen i HäS. Detta förekom inte på TUB 2 (var aldrig med om det, tror att man rangerade om där).
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Omkörning i T-banan

Inlägg av 218 »

Jag har varit med om en sådan händelse för många år sedan på T Grön när tågen hette C2 (bl.a) när ett tåg körde om sig självt!!! Två tåg skulle koppla i Hagsätra men det ena kopplet var defekt och det gick inte att få ihop tåget! Tåget/tågen (eller hur man nu vill se det!) fick gå i konvoj in mot staden och så lade vi in de första fyra vagnarna på uppställningsspåret vid Rådmansgatan med trafikanter och allt och det bakre fick gå förbi och sedan så kunde vi slå ihop tåget utan problem vid Alvik! Smart va? :D :D :D . Jag tror inte att den händelsen är helt unik!

218
C12C3C3C12
Inlägg: 2138
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Omkörning i T-banan

Inlägg av C12C3C3C12 »

218 satt du på Stv Gup? Jag hann med att jobba på Stv Alv samt VäS (Västra Krogen). På TUB 3 var avlösningarna på Hallonbusken... :)
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Re: Omkörning i T-banan

Inlägg av micke b »

Blev ofrivilligt omkörd på skanstullsbron för några år sedan. Men antar att du mer är ute efter frivilliga habrovinker av trafikledningen.
daniel_s
Inlägg: 14448
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Omkörning i T-banan

Inlägg av daniel_s »

Händelsen är kanske ovanlig men inte unik, det händer då och då att man får köra ut norrut från mellanspåret i Åkeshov. Ett exempel på situation som kan leda till det där är att tågen hamnar i fel ordning så att en förartjänst spricker, om då föraren kan "åka ikapp" sitt tåg på detta sätt kan det vara en smidig lösning.
Jan Bengtsson
Inlägg: 117
Blev medlem: måndag 09 september 2002 13:27

Re: Omkörning i T-banan

Inlägg av Jan Bengtsson »

kildor skrev:Intressant! Nej, jag har heller aldrig hört talats om någon liknande situation i tunnelbanan. Tunnelbanan brukar annars vara ganska svår att göra några avvikande trafiklösningar med...
Två gånger det senaste knappa året har jag fått åka högerspår Farsta-Gubbängen p g a tåg med vagnfel vid Hökarängen. Så det går om bara infrastrukturen är rätt.
gek
Inlägg: 1262
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Parallellkörning i T-banan

Inlägg av gek »

Vid ett av de tillfällen förra året då det var stora störningar på tunnelbana I tillämpades enkelspårsdrift genom tunneln under Södermalm. Vid Skanstull stod ett tåg stilla på det normala spåret för norrgående trafik samtidigt som en konvoj av helt fullpackade tåg körde norrut på högerspår. Jag placerade mig i det ganska folktomma stillastående tåget, som plötsligt vaknade till liv och ilade mot norr - parallellt med ett tåg på högerspåret! Sådan parallellkörning är vanlig på det statliga järnvägsnätet men inte på det landstingskommunala.

Redan 1955 förekom dock en oplanerad parallellkörning på denna sträcka, vilket jag beskrivit på http://www.ekeving.se/rt/ss-spv/s-tunneln-omb.html:

En natt i september 1955 inträffade en våldsam sammanstötning vid Slussen. På grund av ombyggnaden tillämpades enkelspårstrafik på sträckan, och tomma vagnar ställdes undantagsvis upp på trafikspår vid Johanneshov (Gullmarsplan).

Ett tomt tunneltåg hade av rangeringspersonal lämnats otillräckligt bromsat. Tåget dundrade nedför bron, och nådde troligen en hastighet av 54 km/h vid Skanstull. En trafikförman tog upp förföljandet, hängande utanpå ett "fullastat tåg" som körde jämsides på andra spåret. "Det fanns en teoretisk chans att stoppa tåget - om jag kom ombord kunde jag dra till handbromsen" [DN 1955-09-24 enligt PreSSnytt i Stockholms Spårvägsmuseum]. Pelarna mellan spåren i tunneln stoppade emellertid den kallblodige trafikförmannen. Det ombromsade tåget saktade in något på den plana sträckan, och man räknar med att hastigheten före Slussen var ca 37 km/h. Där stoppades framfarten av ett verktåg med två trallor och ett lok. Två spårvägsmän som arbetade med Slussen-ombyggnaden blev fastklämnda, men undgick livshotande skador. Man räknade inte med att få igång trafiken förrän omkring kl 12 påföljande dag, så 23 bussar sattes in. Infarten till Slussen var väl antagligen belamrad av urspårade och mer eller mindre demolerade fordon [Tidningsnotiser den 24 och 27 sept 1955 enligt PreSSnytt i Stockholms Spårvägsmuseum]
/Gunnar Ekeving
Bo Rengmark
Inlägg: 177
Blev medlem: torsdag 14 februari 2008 10:15

Re: Omkörning i T-banan

Inlägg av Bo Rengmark »

När man körde snabbtåg i slutet av 80-talet hände det då och då att snabbtåget körde förbi den långsamma varianten vid Sätra på väg mot Norsborg om tågordningen var fel.
Användarens profilbild
djth
Inlägg: 1239
Blev medlem: torsdag 25 maj 2006 20:04
Ort: Stockholm, linje 19

Re: Omkörning i T-banan

Inlägg av djth »

Leffe skrev:Idag hände något som jag aldrig varit med om tidigare på Stockholms tunnelbana: Ett t-banetåg passerade ett annat tåg i samma riktning!
Jag upplevde för något år sedan en parellellkörning på Farstagrenen. Ett tåg (med mig ombord) hade stått stilla med vagnfel precis före Tallkrogen söderut och några södergående tåg släpptes förbi på norrspåret mellan Skogskyrkogården och Gubbängen. Det sista av dessa södergående tåg planerades vända på norrspåret i Gubbängen. Samtidigt som detta skulle passera Tallkrogen vaknade det trasiga tåget till liv igen och kunde rulla söderut. Konsekvensen blev att de två tågen körde från Tallkrogen till Gubbängen bredvid varandra.
Jan Molin
Inlägg: 140
Blev medlem: söndag 02 mars 2008 13:17
Ort: Stockholm

Re: Omkörning i T-banan

Inlägg av Jan Molin »

Jag kan berätta en rolig grej som jag själv var med om. Ett tåg stod still vid Medborgarplatsen söderut (plattsformsdel 2) med stökiga trafikanter och föraren ville inte köra förrän han hade fått hjälp. Jag låg bakom med mitt tåg och fick ordningsvakter vid T-Centralen. Efter Slussen gled jag in vid plattformsdel 1 på Medborgarplatsen och släppte av vakterna. Problemet var dock redan löst så han kunde köra vidare på en gång. Vi hade båda grön signal så vi tittade på varandra, log, stängde och körde. Gissa om de på Skanstulls station blev förvånade när det kom in två tåg åt samma håll i princip samtidigt... :D

Sedan fick jag vänta på att han körde vidare innan jag fick återgå till normalspår.
daniel_s
Inlägg: 14448
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Omkörning i T-banan

Inlägg av daniel_s »

Då gissar jag att det ordningsstörda tåget var en linje 19, annars borde ni ha kunnat köra på varsitt spår ända till Gullmarsplan!

För övrigt menar du väl medspår snarare än normalspår, spårvidden brukar vara samma i båda riktningarna :wink:
Skriv svar