"Omkoppling" av T-banans Mörbygren - hur var det tänkt?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

"Omkoppling" av T-banans Mörbygren - hur var det tänkt?

Inlägg av TKO »

Stationerna på Mörbygrenen (Stadion - Mörby Centrum) är vad jag minns byggda för 10-vagnarståg, precis som hela TUB3. I de tidigaste planerna för Järvabanan fanns ett alternativ där linjen inte drogs via T-Centralen utan via Hötorget och Östermalmstorg för att sedan vika av mot nordost. Är det på grund av detta som Mörbygrenen har långa stationer, eller har det funnits andra "omkopplingsplaner"?

Jag har letat på nätet efter gamla utbyggnadsplaner för T-banan men hittar inget, det vore kul om nån som minns bättre eller är bättre än vad jag är på att leta kan tala om vilka tankar man en gång hade.

(Jag minns planerna att koppla om Hagsätrabanan till TUB3 - men det har ju inget direkt samband med de "långa" stationerna på Mörbybanan... eller hur?)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Re: "Omkoppling" av T-banans Mörbygren - hur var det tänkt?

Inlägg av august »

TKO skrev:Stationerna på Mörbygrenen (Stadion - Mörby Centrum) är vad jag minns byggda för 10-vagnarståg, precis som hela TUB3. I de tidigaste planerna för Järvabanan fanns ett alternativ där linjen inte drogs via T-Centralen utan via Hötorget och Östermalmstorg för att sedan vika av mot nordost. Är det på grund av detta som Mörbygrenen har långa stationer, eller har det funnits andra "omkopplingsplaner"?
Detta är byggt på ett vagt minne, men fanns inte en tanke låta Mörbygrenen bli en del av T-blå, via Kungsträdgården?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

august skrev:
TKO skrev:Stationerna på Mörbygrenen (Stadion - Mörby Centrum) är vad jag minns byggda för 10-vagnarståg, precis som hela TUB3. I de tidigaste planerna för Järvabanan fanns ett alternativ där linjen inte drogs via T-Centralen utan via Hötorget och Östermalmstorg för att sedan vika av mot nordost. Är det på grund av detta som Mörbygrenen har långa stationer, eller har det funnits andra "omkopplingsplaner"?
Detta är byggt på ett vagt minne, men fanns inte en tanke låta Mörbygrenen bli en del av T-blå, via Kungsträdgården?
Vad jag minns, så skulle den kopplas loss efter Stadion (tror jag det var) och få egen väg in till T-centralen. Detta då man trodde Mörbygrenen skulle byggas ut mer och ersätta Roslagsbanan, och därmed få fler resenärer än vad det är idag.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
TKO

Inlägg av TKO »

august skrev:
Ungefär så minns jag med.
Om så var fallet - skulle avgreningen ske efter (sydost) om Kungsträdgården?
Och hur var det tänkt att se ut vid Östermalmstorg, jag antar att linjen skulle passera denna station?

/TKO
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Observera att stn Stadion inte har lång plattform, de börjar först vid Tekniska högskolan.

Min gissning är att någon passade på att "slänga in" 180 m plattformar i projektet under hänvisning till att det kan vara bra att ha i framtiden, och drog upp lite lösa skisser över hur man skulle kunna dra om banan, och så blev idén godkänd och sedan har det inte hänt så mycket mer...
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:Observera att stn Stadion inte har lång plattform, de börjar först vid Tekniska högskolan.

Min gissning är att någon passade på att "slänga in" 180 m plattformar i projektet under hänvisning till att det kan vara bra att ha i framtiden, och drog upp lite lösa skisser över hur man skulle kunna dra om banan, och så blev idén godkänd och sedan har det inte hänt så mycket mer...
Jag har starka synminnen av "omkopplingsskisser" - i någon eller några skrifter om Tunnelbanan. Allt sånt ligger tyvärr nerpackat i flyttkartonger, jag har "nyss flyttat"... (va, var det 2005? Tiden går så fort!)

Men du Daniel brukar ju ha koll på alla böcker och planer!

/TKO
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Man behöver bara en! :wink:
SLL (1975) skrev:Även utbyggnaden av andra bansystemet mot norr - Täbybanan - byggdes för 10-vagnarståg från och med station Tekniska Högskolan. Anledningen härtill var att befolkningsunderlaget i den norra sektorn vid tiden för framläggandet av tunnelbaneplanen beräknades bli så stort, att Täbybanan i framtiden kunde behöva kopplas loss från andra systemet och föras in till stadens centrala delar på något annat sätt. (s.12)
"Tunnelbaneplanen" som åsyftas är 1965 års tunnelbaneplan. Jag antar att det kan stå ett par sidor om saken i den...

SLL (1975). Stockholms tunnelbanor 1975. Teknisk beskrivning. Stockholms läns landsting.
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:Man behöver bara en! :wink:
SLL (1975) skrev:Även utbyggnaden av andra bansystemet mot norr - Täbybanan - byggdes för 10-vagnarståg från och med station Tekniska Högskolan. Anledningen härtill var att befolkningsunderlaget i den norra sektorn vid tiden för framläggandet av tunnelbaneplanen beräknades bli så stort, att Täbybanan i framtiden kunde behöva kopplas loss från andra systemet och föras in till stadens centrala delar på något annat sätt. (s.12)
"Tunnelbaneplanen" som åsyftas är 1965 års tunnelbaneplan. Jag antar att det kan stå ett par sidor om saken i den...

SLL (1975). Stockholms tunnelbanor 1975. Teknisk beskrivning. Stockholms läns landsting.
Då är det nog "Tunnelbaneplanen" jag tänker på... man kanske skissade på en "TUB4" där?

/TKO
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Så som redan nämnts i tråden så har Stadion korta plattformar. Tanken var att grena av Täbybanan söder om Tekniska Högskolan, utan att närmare beskriva hur den skulle dras vidare in mot centrum. "Bra att ha", skrev Daniel, och det är väl exakt så det motiverades. Stadion skulle då bli en "tarm" på TUB 2, och hur den skulle trafikeras var inte planerat.

Källa: Mitt minne av vad som stod i TÅGs specialnummer om Stockholms tunnelbana, bilaga till n:r 6 1980-

Min privata gissning är dock att man såg framför sig hur man i en framtid skulle behöva förlänga samtliga stationer på TUB 1 och 2 till 180 m, och att man då tyckte att det var lika bra att göra det redan nu där det inte kostade så mycket extra. Stadion hade kostat en massa extra att förlänga, och den kostnaden kunde inte motiveras med den vaga framtidsbilden. Att föreslå en avgrening av Täbybanan från TUB 2 kom då som en efterhandskonstruktion. Men detta är som sagt min privata gissning och inte något som framförts vare sig officiellt eller halvdito.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kristofer skrev:...
Min privata gissning är dock att man såg framför sig hur man i en framtid skulle behöva förlänga samtliga stationer på TUB 1 och 2 till 180 m, och att man då tyckte att det var lika bra att göra det redan nu där det inte kostade så mycket extra.
...
Att förlänga samtliga stationer vore nog mycket komplicerat. På många ställen går det säkert alldeles utmärkt, som t.ex. Bredäng eller Kristineberg. (För att ta några.) Men T-centralen och Östermalmstorg närmar sig nog det omöjliga. (Det är inte värt att skriva att det är omöjligt, även om jag är frestad, speciellt när det gäller T-centralen.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Det känns faktiskt som om detta inte var "tänkt" överhuvudtaget. Detta med Stadions och Tekninska Högskolans olika plattformslängder verkar nästen som ett "olycksfall i arbetet". När man bestämde att bygga längre plattformar från TEH och utåt var antagligen projekteringen av Stadion redan så långt gången att man struntade i det helt enkelt. För hur bra vore det med en gren från Danderyd/Täby som från TEH tog en annan väg ner till City och så Stadion som en liten egen stump från Östermalmstorg? Denna fråga har ingen lyckats svara på helt och fullt. Det vore kul om någon lyckades luska ut hur det var tänkt - om det var tänkt.
Mick Dundee

Inlägg av Mick Dundee »

Tror dessvärre att det i huvudsak bara handlade om att man bytte standard. I boken Trafik, broar, tunnelbanor, gator av Arne Dufwa vill jag minnas att det framställs på det sättet. Att Stadion blev en bastard gjorde i det sammanhanget inget, utan var mer en olycklig slump. Skulle man ha vänt T-röd hade det nog skett vid KTH som blivit slutstation i det scenariot. Avlänkningen av Täbybanan mot Odenplan eller annan destination har alltid planerats ske mellan KTH och Uni. Vill t o m minnas att vissa s k försvarsarbeten nämns i boken - enligt boken tycks Stockholms underjord vara fylld av försvarsarbeten.

Cheers,
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Anders Hanquist skrev:Det känns faktiskt som om detta inte var "tänkt" överhuvudtaget. Detta med Stadions och Tekninska Högskolans olika plattformslängder verkar nästen som ett "olycksfall i arbetet". När man bestämde att bygga längre plattformar från TEH och utåt var antagligen projekteringen av Stadion redan så långt gången att man struntade i det helt enkelt. För hur bra vore det med en gren från Danderyd/Täby som från TEH tog en annan väg ner till City och så Stadion som en liten egen stump från Östermalmstorg? Denna fråga har ingen lyckats svara på helt och fullt. Det vore kul om någon lyckades luska ut hur det var tänkt - om det var tänkt.
Det jag kan tänka mig är att om man skulle planera för långa tåg från Mörbyhållet så ligger statiom Stadion i fel riktning, dvs mot Östermalmstorg. Så en ny bana skulle kanske kunna gå från Tekniska högskolan via ny station Stadion till Karlaplan, kanske med en uppgång i närheten av radiohuset? Vart den sen skulle ta vägen är en öppen fråga. Djurgården och Södermalm eller Frihamnen kanske?

Problemet är att om inga tåg från Mörbyhållet skulle gå via "gamla Stadion" och vidare till T-centralen så skulle det bli kaosartade byten och stor trängsel vid Stadion och Karlaplan. (Förutsatt det jag skrev i förra stycket.) Om vissa tåg skulle gå till T-centralen då skulle de långa tågen få så få resenärer att de antagligen inte skulle behöva vara långa! :roll:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Zawaq

Inlägg av Zawaq »

När vi ändå är inne på 10-vagnarståg. Har Bagarmossen och Skarpnäck byggts för 10-vagnståg eller med möjlighet att enkelt förlänga plattformarna?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

En gissning är väl att nån helt enkelt tittade på kartan och såg att på norr fanns t-grön, t-röd var påväg att få två grenar och t-blå var på gång = fyra tunnelbanelinjer/grenar, medan på söder hade man bara två tunnelbanesträckor, men ändå skulle man ha fem grenar både norr/väster om "city" och söder om "city", varpå man rimligtvis förutsåg att man skulle behöva dra minst en till bana söderut, kanske två, för att klara framtida trafikökning, och därför tyckte det var bra att ta till längden både på Tekniska Högskolan - Mörby och blåa banan utan att utarbeta exakta planer för förlängningar söderut.

Om banan till Mörby hade ersatt Roslagsbanan i sin helhet så hade det kanske varit en dålig idé att ha med Stadion längs vägen - åtminstone för ordinarie tåg, så man kanske inte tyckte det var så viktigt att den stationen blev kortare?
twr

Inlägg av twr »

M_M skrev:En gissning är väl att nån helt enkelt tittade på kartan och såg att på norr fanns t-grön, t-röd var påväg att få två grenar och t-blå var på gång = fyra tunnelbanelinjer/grenar, medan på söder hade man bara två tunnelbanesträckor, men ändå skulle man ha fem grenar både norr/väster om "city" och söder om "city", varpå man rimligtvis förutsåg att man skulle behöva dra minst en till bana söderut, kanske två, för att klara framtida trafikökning, och därför tyckte det var bra att ta till längden både på Tekniska Högskolan - Mörby och blåa banan utan att utarbeta exakta planer för förlängningar söderut.

Om banan till Mörby hade ersatt Roslagsbanan i sin helhet så hade det kanske varit en dålig idé att ha med Stadion längs vägen - åtminstone för ordinarie tåg, så man kanske inte tyckte det var så viktigt att den stationen blev kortare?
T-blå har dock två grenar och har haft det sedan 1977. Alltså fem grenar även norr om staden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

twr skrev:
M_M skrev:En gissning är väl att nån helt enkelt tittade på kartan och såg att på norr fanns t-grön, t-röd var påväg att få två grenar och t-blå var på gång = fyra tunnelbanelinjer/grenar, medan på söder hade man bara två tunnelbanesträckor, men ändå skulle man ha fem grenar både norr/väster om "city" och söder om "city", varpå man rimligtvis förutsåg att man skulle behöva dra minst en till bana söderut, kanske två, för att klara framtida trafikökning, och därför tyckte det var bra att ta till längden både på Tekniska Högskolan - Mörby och blåa banan utan att utarbeta exakta planer för förlängningar söderut.

T-blå har dock två grenar och har haft det sedan 1977. Alltså fem grenar även norr om staden.
I dom utbyggnadsplaner som jag har ett svagt synminne av så hamnar Mörbygrenen trafikeringsmässigt på den "södra sidan", eftersom anslutningen till blå linje sker sydväst om Kungsträdgården så att tåg från Järva viker av norrut...

/TKO
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

twr skrev:

Ja, har jag sagt nåt annat? Fem norr om staden, fyra inom norra delen av staden...
Erik

Inlägg av Erik »

TKO skrev:
daniel_s skrev:Man behöver bara en! :wink:

Då är det nog "Tunnelbaneplanen" jag tänker på... man kanske skissade på en "TUB4" där?

/TKO
1965 års tunnelbaneplan (Tunnelbaneplan för Stor-Stockholm) finns att låna på ett ental bibliotek (http://libris.kb.se/bib/1797172). Jag lånade den tidigare i veckan och har läst stora delar av den, det finns ganska mycket ”godis” att läsa i den om man är intresserad. Jag ber om överseende att jag kanske utvecklar svaret lite väl mycket...

Planen gör en indelning av Storstockholm i totalt sju tunnelbanesektorer utanför den traditionella innerstaden; Nordvästra (nuvarande blå linje), Norra, Nordöstra, sydöstra, södra, sydvästra samt västra. De västra, nordvästra och sydvästra sektorerna ansågs ha en befolkningstillväxt som väl motiverade tunnelbana, sydsektorn ansågs dock ligga över maximigränsen i befolkningstillväxt. De norra, nordöstra och sydöstra sektorerna ansågs dock ligga nära en undre gräns i befolkningstillväxt för vad utredningen ansåg vara nödvändig för att sektorerna ska ”få” tunnelbana. Detta föranleder att tunnelbaneplanen föreslår att tunnelbanorna till norr- respektive nordostsektorn sammanförs i innerstaden. Problemen att banan till sydsektorn (dagens gröna linje i söderort) ansågs ligga över maximigränsen medan sydostsektorn låg för nära minimigränsen föreslogs lösas genom att en av grenarna (Hagsätragrenen) på banan till sydsektorn skulle föras över till sydöstra banan. Planen diskuterar huruvida ”radiella banor” från respektive sektor in till en terminal i innerstaden (som nuvarande blå linje) eller ”diagonalbanor” som knyter ihop banorna från två sektorer med en gemensam bandel genom stora delar av innerstaden (som nuvarande gröna och röda linjerna). Planen konstaterar att så kallade diagonalbanor är att föredra, men att Storstockholms struktur med sju sektorer medför att man måste frångå från renodlade diagonalbanor. Att koppla ihop banorna till de norra och nordöstra sektorerna vid Östermalmstorg finner planen vara den bästa lösningen, dock med reservation att Östermalmstorg ligger för centralt för att axla rollen som grenstation. Emellertid konstaterar planen att trafikunderlaget för denna sammankoppling ligger över kapacitetsgränsen för tunnelbanenätet, men att det ändå fanns var en god idé då det dels fanns en osäkerheter kring om befolkningstillväxten verkligen skulle medföra ett sådant trafikunderlag, samt att stora arbetsområden låg utanför grenstationen. Men planen konstaterar att sammankopplingen inte medför att man avsäger sig möjligheten att i framtiden koppla isär banorna och låta ENDERA banan få en egen sträckning genom innerstaden. Om nordostbanan (alltså banan till Ropsten) frikopplas kan den antingen föras samman med en helt ny bana, föras samman med en förlängd gren tillhörande någon av de idag befintliga systemen, eller bilda en ny radiell bana med en terminal i innerstaden.

Planen presenterar vidare förslag på hur den norra banan mot Täby och Hägernäs (slutar idag som vi vet i Mörby centrum) ska dras fram, och hör och häpna; plattformslängder för 10-vagnståg nämns vare sig här eller för motsvarande stycken om den blå linjen.

Arne Dufwa skriver i sin bok ”Stockholms tekniska historia. 1, Trafik, broar, tunnelbanor, gator” från 1985 (http://libris.kb.se/bib/513275) att befolkningsutvecklingen i den norra sektorn nu kom att troligen bli så stort att dels 10-vagnståg och en frikoppling av banan dit skulle att på sikt bli nödvändig. Han skriver vidare att ”1965 års planerare” undersökte möjligheten att frikoppla den norra banan söder om Tekniska högskolan, vilket pga av krav på kurvradier inte ansågs möjligt. Istället menar Dufwa att en avlänkning vid Roslagstull och sedan en fortsatt sträckning via Vanadislunden till Odenplan, för att sedan fortsätta söderut. Banan från Tekniska högskolan, stadion och Östermalmstorg skulle sedan kunna förlängas till en ändstation mellan Karolinska institutet och Karolinska Sjukhuset. Vad Dufwa menar med 1965 års planerare är för mig oklart, eftersom tunnelbaneplanen från 1965 inte nämner det här...
TKO

Inlägg av TKO »

Tack för ett utförligt och intressant svar!

Jag får ta och leta fram mina skrifter - alternativt låna dom på bibliotek som du.

(Jag har egentligen hörsammat en önskan om att sluta skriva på detta forum eftersom "det förstör den goda stämningen" men jag tycker det tillhör god ton att atcka för ett sådant utmäkt svar...)

/Thomas K Ohlsson
Skriv svar