Ny SL-buss utan bälten. Får det vara så?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Ny SL-buss utan bälten. Får det vara så?
I natt åkte jag hemåt med SL-buss 893 mellan Stockholm och Västerhaninge för omväxlings skull istället för att åka bil hela vägen. Bussen luktade ny och hade hyfsat bekväma stolar att sova i. Det som slog mig var att bussen inte hade några bälten, ska inte nya bussar ha det?
Jag funderade på om bestämmelsen inte gäller på lokalbussar eftersom SL bara kör lokaltrafik. Den kanske gäller regionalbussar och turistbussar?
Hjälp gärna en buss-okunnig, i normala fall bilkörande lokförare att reda ut funderingarna.
Jag funderade på om bestämmelsen inte gäller på lokalbussar eftersom SL bara kör lokaltrafik. Den kanske gäller regionalbussar och turistbussar?
Hjälp gärna en buss-okunnig, i normala fall bilkörande lokförare att reda ut funderingarna.
Re: Ny SL-buss utan bälten. Får det vara så?
Bussarna är indelade i olika klasser klass I och Klass II. Dessa bussar kan se identiska ut men klass II bussarna har krav på säkerhetsbälte och är tänkta för regionaltrafik. Klass I är däremot avsedda för stadstrafik och behöver inga säkerhetsbälten. Däremot har trafikverket varit väldigt tydliga med att det inte är meningen att klass I bussar ska gå i regionaltrafik - men det finns inget absolut lagligt krav på det.
Re: Ny SL-buss utan bälten. Får det vara så?
Tack för svaret, nu förstår jag bättre och allt var säkert i sin ordning.
Re: Ny SL-buss utan bälten. Får det vara så?
Finns det någon definition på regional trafik? Är det trafik över länsgränser?spårlasse skrev:Bussarna är indelade i olika klasser klass I och Klass II. Dessa bussar kan se identiska ut men klass II bussarna har krav på säkerhetsbälte och är tänkta för regionaltrafik. Klass I är däremot avsedda för stadstrafik och behöver inga säkerhetsbälten. Däremot har trafikverket varit väldigt tydliga med att det inte är meningen att klass I bussar ska gå i regionaltrafik - men det finns inget absolut lagligt krav på det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Ny SL-buss utan bälten. Får det vara så?
Några strikta definitioner finns nog inte, men i princip så trafik inom en kommun eller en tätort lokal trafik, trafik mellan tätorter eller kommuner inom ett län regional trafik och trafik mellan län interregional trafik. Dock får man nog betrakta t.ex. trafiken Göteborg-Kungsbacka eller Södertälje-Gnesta som regional trots att den går över en länsgräns.twr skrev:Finns det någon definition på regional trafik? Är det trafik över länsgränser?spårlasse skrev:Bussarna är indelade i olika klasser klass I och Klass II. Dessa bussar kan se identiska ut men klass II bussarna har krav på säkerhetsbälte och är tänkta för regionaltrafik. Klass I är däremot avsedda för stadstrafik och behöver inga säkerhetsbälten. Däremot har trafikverket varit väldigt tydliga med att det inte är meningen att klass I bussar ska gå i regionaltrafik - men det finns inget absolut lagligt krav på det.
Re: Ny SL-buss utan bälten. Får det vara så?
I de definitioner som har gjorts i den här aspekten kan man väl säga att klass 1 är stadstrafik - eller tätortstrafk och övrig regional. Men det är ju upp till trafikhuvudmännen sedan att bestämma vilken trafik man anser vara regional och där man då har klass II krav på bussarna. Samtidigt kan man ju konstatera att medan de flesta är laglydiga när de sätter sig i bilen, är det få som uppmärksammar att det är lagbrott att inte ha bälte på sig i buss om bussen är utrustad med sådana - även om den körs i en tätort.Harald skrev:Några strikta definitioner finns nog inte, men i princip så trafik inom en kommun eller en tätort lokal trafik, trafik mellan tätorter eller kommuner inom ett län regional trafik och trafik mellan län interregional trafik. Dock får man nog betrakta t.ex. trafiken Göteborg-Kungsbacka eller Södertälje-Gnesta som regional trots att den går över en länsgräns.twr skrev:Finns det någon definition på regional trafik? Är det trafik över länsgränser?spårlasse skrev:Bussarna är indelade i olika klasser klass I och Klass II. Dessa bussar kan se identiska ut men klass II bussarna har krav på säkerhetsbälte och är tänkta för regionaltrafik. Klass I är däremot avsedda för stadstrafik och behöver inga säkerhetsbälten. Däremot har trafikverket varit väldigt tydliga med att det inte är meningen att klass I bussar ska gå i regionaltrafik - men det finns inget absolut lagligt krav på det.
Re: Ny SL-buss utan bälten. Får det vara så?
Hur ser det ut i Stockholms län? Skiljer SL på "lokala" och "regionala" busslinjer? Är det olika krav på bekvämligheten i bussarna?spårlasse skrev: Några strikta definitioner finns nog inte, men i princip så trafik inom en kommun eller en tätort lokal trafik, trafik mellan tätorter eller kommuner inom ett län regional trafik och trafik mellan län interregional trafik. Dock får man nog betrakta t.ex. trafiken Göteborg-Kungsbacka eller Södertälje-Gnesta som regional trots att den går över en länsgräns.
I de definitioner som har gjorts i den här aspekten kan man väl säga att klass 1 är stadstrafik - eller tätortstrafk och övrig regional. Men det är ju upp till trafikhuvudmännen sedan att bestämma vilken trafik man anser vara regional och där man då har klass II krav på bussarna. Samtidigt kan man ju konstatera att medan de flesta är laglydiga när de sätter sig i bilen, är det få som uppmärksammar att det är lagbrott att inte ha bälte på sig i buss om bussen är utrustad med sådana - även om den körs i en tätort.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Ny SL-buss utan bälten. Får det vara så?
Jag tycker att Göteborg-Kungsbacka är ett lite haltande exempel eftersom Kungsbacka kommun (som ligger i Hallands län) är delägare i Västtrafik men inte i Hallandstrafiken. På grund av Kungsbackas närhet till Göteborg har man sedan gammalt ingått i GLAB och senare Västtrafik i stället för i Hallandstrafiken.Harald skrev:Dock får man nog betrakta t.ex. trafiken Göteborg-Kungsbacka eller Södertälje-Gnesta som regional trots att den går över en länsgräns.
Gränsen för länet och länshuvudmännens gränser behöver ju inte vara samma, även om fallet Kungsbacka nog är ganska unikt.
Om man skulle hårddra debatten om regionaltrafik till att det inte är länsgränsöverskridande trafik så blir det svårt att förklara varför en resa Lindome-Töreboda är regional när en resa Göteborg-Kungsbacka inte är det. Administrativa gränser och hur människor väljer att röra sig inom ett område behöver inte fungera så bra ihop alltid.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Ny SL-buss utan bälten. Får det vara så?
Nej, så är det inte. Kungsbacka kommun är delägare i Hallandstrafiken men inte i Västtrafik. Västtrafik och Hallandstrafiken har ett avtal som innebär att Västtrafik sköter trafiken i Kungsbacka åt Hallandstrafiken.TonyM skrev:Jag tycker att Göteborg-Kungsbacka är ett lite haltande exempel eftersom Kungsbacka kommun (som ligger i Hallands län) är delägare i Västtrafik men inte i Hallandstrafiken. På grund av Kungsbackas närhet till Göteborg har man sedan gammalt ingått i GLAB och senare Västtrafik i stället för i Hallandstrafiken.
Re: Ny SL-buss utan bälten. Får det vara så?
Det hela är ganska rörigt men man utgår i varje avtal från bussbranschens standard (buss 2000 har den hetat, men det är väl på väg en ny nu) och då klassar man de olika linjerna utifrån detta. Men det rör inte så mycket bekvämligheten i sig - utan mer om det ska vara gardiner och lita andra småsaker som ingår i respektive standard + bälten då som är lagkrav på klass II bussar. Blåbussarna (ej alla på 17x) kan väl betraktas som regionalbussar, medan anslutningsbussar och innerstadsbussarna är "lokala". Sedan blir det förstås ändå så att lokala - eller kvarterslinjer som jag tror är SL:s formella namn, ofta ändå trafikeras av regionalbussar titt som tätt. Ofta har man ju bara kravet åt ena hållet, men inte åt det andra (det vill säga att vissa linjer måste ha klass II standard, medan klass II standard oftast även får användas på tätortslinjer.twr skrev:Hur ser det ut i Stockholms län? Skiljer SL på "lokala" och "regionala" busslinjer? Är det olika krav på bekvämligheten i bussarna?spårlasse skrev: Några strikta definitioner finns nog inte, men i princip så trafik inom en kommun eller en tätort lokal trafik, trafik mellan tätorter eller kommuner inom ett län regional trafik och trafik mellan län interregional trafik. Dock får man nog betrakta t.ex. trafiken Göteborg-Kungsbacka eller Södertälje-Gnesta som regional trots att den går över en länsgräns.
I de definitioner som har gjorts i den här aspekten kan man väl säga att klass 1 är stadstrafik - eller tätortstrafk och övrig regional. Men det är ju upp till trafikhuvudmännen sedan att bestämma vilken trafik man anser vara regional och där man då har klass II krav på bussarna. Samtidigt kan man ju konstatera att medan de flesta är laglydiga när de sätter sig i bilen, är det få som uppmärksammar att det är lagbrott att inte ha bälte på sig i buss om bussen är utrustad med sådana - även om den körs i en tätort.
Re: Ny SL-buss utan bälten. Får det vara så?
Vem är det egentligen som lider av denna besatthet kring gardiner?
Kunde man inte ha några mer grundläggande krav som t.ex. att ifall det sitter nån slags ventiler som blåser ut kall luft i stora mängder på de stackars resandena så ska de också gå att stänga av? Jag har nog åkt rätt många bussar där det där ventilationsreglaget vid utblåset inte gjort nån nytta...
Kunde man inte ha några mer grundläggande krav som t.ex. att ifall det sitter nån slags ventiler som blåser ut kall luft i stora mängder på de stackars resandena så ska de också gå att stänga av? Jag har nog åkt rätt många bussar där det där ventilationsreglaget vid utblåset inte gjort nån nytta...