Dålig information
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Dålig information
Idag skulle jag åka från Gullmarsplan med linje 19 mot Hässelby strand. När jag kom ner på perrongen visade det sig att spåret för tåg från Hagsätra var avstängt. Det fanns ingen som helst information på hela stationen om varifrån tåget skulle gå. Ingen av realtidsskyltarna på något av de tre övriga spåren visade någoting om linje 19 mot Hässelby strand. Till slut förstod jag att tåget gick från spåret för tåg mot Hagsätra. När tåget kom in på perrongen (givetvis försenat eftersom SL/MTR på fullt allvar tror att två tåg i olika riktningar kan gå exakt samtidigt från samma spår) visade realtidsskyltarna "INGEN PÅSTIGNING". Nästan ingen gick på eftersom ingen hade fått reda på att tåget skulle gå därifrån.
Har det inte blivit sämre med information vid denna typ av omläggningar på senare år? Den här avstängningen har ju varit planerad väldigt länge, åtminstone i två månader (se http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 22#p253422). Kommer ihåg maj förra året, då ena spåret på Skarpnäcksgrenen "plötsligt" stängdes av. Det blev 20-minuterstrafik utan någon som helst information till resenärerna. Senare begränsades enkelspårsdriften till kvällarna, fortfarande utan någon som helst möjlighet att få reda på tidtabellen.
Har det inte blivit sämre med information vid denna typ av omläggningar på senare år? Den här avstängningen har ju varit planerad väldigt länge, åtminstone i två månader (se http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 22#p253422). Kommer ihåg maj förra året, då ena spåret på Skarpnäcksgrenen "plötsligt" stängdes av. Det blev 20-minuterstrafik utan någon som helst information till resenärerna. Senare begränsades enkelspårsdriften till kvällarna, fortfarande utan någon som helst möjlighet att få reda på tidtabellen.
Re: Dålig information
Delvis ger jag det rätt. Skarpnäcksavstängningen verkar - som jag förstått det ha varit en planeringsmiss. När det gäller dagens händelse - beror det väl på att man har hållit på att bygga om för den plattform som ska utgå från mittspåret. Troligen har man inte fått klart allting - så det här är väl högst tillfälligt - vilket förstås inte hindrar att informationen borde ha varit bättre på stationen. Och jag håller fullständigt med angående SL:s nya syn att tidtabell inte behövs i tunnelbanan då "tågen går så ofta". Jag hör väl till dem som tycker 15-20 minuters väntetid är lite för lång väntetid för att det inte ska finnas någon tidtabell - man vill ju inte gärna ha 20-minutersmarginal varje gång man ska resa.AdrianLangemar skrev:Idag skulle jag åka från Gullmarsplan med linje 19 mot Hässelby strand. När jag kom ner på perrongen visade det sig att spåret för tåg från Hagsätra var avstängt. Det fanns ingen som helst information på hela stationen om varifrån tåget skulle gå. Ingen av realtidsskyltarna på något av de tre övriga spåren visade någoting om linje 19 mot Hässelby strand. Till slut förstod jag att tåget gick från spåret för tåg mot Hagsätra. När tåget kom in på perrongen (givetvis försenat eftersom SL/MTR på fullt allvar tror att två tåg i olika riktningar kan gå exakt samtidigt från samma spår) visade realtidsskyltarna "INGEN PÅSTIGNING". Nästan ingen gick på eftersom ingen hade fått reda på att tåget skulle gå därifrån.
Det var kanske lika bra? Annars skulle väl tågen aldrig komma iväg, om folk ska hålla på och springa mellan plattformarna. Kanske hade det varit ännu bättre att helt enkelt köra förbi Gullmarsplan med norrgående tåg på linje 19. Ibland får man helt enkelt offra något om resten ska funka någotsånär.AdrianLangemar skrev:Idag skulle jag åka från Gullmarsplan med linje 19 mot Hässelby strand. När jag kom ner på perrongen visade det sig att spåret för tåg från Hagsätra var avstängt. Det fanns ingen som helst information på hela stationen om varifrån tåget skulle gå. Ingen av realtidsskyltarna på något av de tre övriga spåren visade någoting om linje 19 mot Hässelby strand. Till slut förstod jag att tåget gick från spåret för tåg mot Hagsätra. När tåget kom in på perrongen (givetvis försenat eftersom SL/MTR på fullt allvar tror att två tåg i olika riktningar kan gå exakt samtidigt från samma spår) visade realtidsskyltarna "INGEN PÅSTIGNING". Nästan ingen gick på eftersom ingen hade fått reda på att tåget skulle gå därifrån.
Efter att ha synat situationen på plats så tycker jag att den stora informationsmissen var att trafikanter till stationer bortom Åkeshov borde uppmanas att följa med något av de andra tågen till Skanstull för att invänta ett tåg på linje 19 där. (Man skulle också kunna tänka sig att linje 19 och en av de andra linjerna bytte ändhållplats med varandra under denna veckohelg. Men det för förmodligen med sig en hel del negativa konsekvenser.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Om det inte är rusning så åker man väl "så lång man kan" på den linje som vänder "för tidigt", eftersom tåget bakom ändå inte kan köra om förrän man hamnar på ett vändspår eller en treplattformstation...
Varför byter folk vid Gullmarsplan om de åker från en av de södra grenarna och ska till Hässelby? Varför inte vid Alvik eller längre västerut?
Varför byter folk vid Gullmarsplan om de åker från en av de södra grenarna och ska till Hässelby? Varför inte vid Alvik eller längre västerut?
Alla kommer inte med T-bana till Gullmarsplan. Kommer man dit med buss eller med Tvärbanan så är det nog där man byter!M_M skrev:Om det inte är rusning så åker man väl "så lång man kan" på den linje som vänder "för tidigt", eftersom tåget bakom ändå inte kan köra om förrän man hamnar på ett vändspår eller en treplattformstation...

Det är alltså så att Gullmarsplan har två perronger och linje 19 mot Hässelby går f.n. motspår förbi stationen och stannar därför vid fel perrong. Så passagerare som går enligt skyltningen, eller enligt gammal vana, hamnar på en perrong där bara norrgående linje 17 och 18 stannar i dag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
-
För att trösta er så har inte heller Mtrs personal fått någon information, informationen runt hagasätraavstängingen har i princip varit obefinlig till personalen, så då kan man ju inte räkna med att "trafikanterna" ska få någon information...
Så ni vet....
Så ni vet....
Lugn, nästa år kommer allt bli bra, när SL köpt in nya datoriserade informationssystem för några hundra miljoner.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
För att krångla till det ordentligt att man beslutat att linje 17 går till Hässelby, 19 går till Åkeshov och 18 till Alvik/Vällingby. Förresten finns det massor av värdar som bara väntar på att få informera, räknade till ca 8 st på plattformen mot Hässelby och ca 5 st på den andra plattformen. Varför inte fråga dom om ni inte hittar rätt!
Jag måste ändå säga att trafiken fungerade rätt bra under helgen - även om jag kan hålla med om att det borde ha varit bättre skyltat vid Gullmarsplan. Men man behöver ju inte krångla till det i onödan och tågen var inte mer försenade än de brukar vara på helgerna...
Däremot tycker jag att det inte fungerar något vidare att ha Gullmarsplan som vändstation. Eftersom det är en sådan stor mängd människor som går av där och ska upp för plattform för tågen söderut. Det tar ju flera minuter innan man kan gå ner ifall en 19 har kommit in dit. Och det är ju ännu fler som går av där nu när ersättnngsbussarna går därifrån. Ett förslag som inte hade blivit dyrare (några fler utbudskm förstås), hade varit att köra i 7/6/6 trafik på Skarpnäck och Farstagrenen. Då hade man sluppit allt detta knöl. Och går att i princip klara på lika många omlopp som dagens dagtrafik (alltså under avstängningen - ca 28 tågsätt - tror väl faktiskt det behövs 29 med SL:s variant)
Edit: Ska förstås vara 7/7/6 ovan (som ger 20-minutersintervall), edit 2; det krävs 30 tågsätt med denna trafik till Farsta/Skarpnäck, mot 28 som används på vardagar för närvarande.
Däremot tycker jag att det inte fungerar något vidare att ha Gullmarsplan som vändstation. Eftersom det är en sådan stor mängd människor som går av där och ska upp för plattform för tågen söderut. Det tar ju flera minuter innan man kan gå ner ifall en 19 har kommit in dit. Och det är ju ännu fler som går av där nu när ersättnngsbussarna går därifrån. Ett förslag som inte hade blivit dyrare (några fler utbudskm förstås), hade varit att köra i 7/6/6 trafik på Skarpnäck och Farstagrenen. Då hade man sluppit allt detta knöl. Och går att i princip klara på lika många omlopp som dagens dagtrafik (alltså under avstängningen - ca 28 tågsätt - tror väl faktiskt det behövs 29 med SL:s variant)
Edit: Ska förstås vara 7/7/6 ovan (som ger 20-minutersintervall), edit 2; det krävs 30 tågsätt med denna trafik till Farsta/Skarpnäck, mot 28 som används på vardagar för närvarande.
Senast redigerad av spårlasse den fredag 25 mars 2011 21:46, redigerad totalt 1 gånger.
Vadå SL:s variant. Det är väl inte SL som gör tunnelbanans tidtabell heller. (Eller?) Och 7/6/6 får jag inte ihop, det blir ju 19 minuter, menar du inte snarare 7/6/7?spårlasse skrev:Ett förslag som inte hade blivit dyrare (några fler utbudskm förstås), hade varit att köra i 7/6/6 trafik på Skarpnäck och Farstagrenen. Då hade man sluppit allt detta knöl. Och går att i princip klara på lika många omlopp som dagens dagtrafik (alltså under avstängningen - ca 28 tågsätt - tror väl faktiskt det behövs 29 med SL:s variant)
Jo naturligtvis menar jag 7/7/6, annars fungerar det ju inte, får ställla mig i skamvrån för dettadaniel_s skrev:Vadå SL:s variant. Det är väl inte SL som gör tunnelbanans tidtabell heller. (Eller?) Och 7/6/6 får jag inte ihop, det blir ju 19 minuter, menar du inte snarare 7/6/7?spårlasse skrev:Ett förslag som inte hade blivit dyrare (några fler utbudskm förstås), hade varit att köra i 7/6/6 trafik på Skarpnäck och Farstagrenen. Då hade man sluppit allt detta knöl. Och går att i princip klara på lika många omlopp som dagens dagtrafik (alltså under avstängningen - ca 28 tågsätt - tror väl faktiskt det behövs 29 med SL:s variant)

Nja, det är ju ändå SL som beställer produktionen och turtäthet. Men visst har MTR rätt att köra mer än de behöver enligt avtalet - fast det kanske man ändå inte kan begära. Och när det gäller var 19 ska vända och att bygga upp en tillfällig plattform - så är det förstås gjort i samförstånd mellan operatör och beställare.
- Kristofer
- Kontakt:
Jag kan tänka mig att man undviker att köra tätare trafik mot Skarpnäck och Farsta av den enkla anledningen att man riskerar kritik för att man drar ner trafiken dit när Hagsätragrenen öppnar igen i höst. Folk vänjer sig snabbt vid ett ökat serviceutbud...spårlasse skrev:Jo naturligtvis menar jag 7/7/6, annars fungerar det ju inte, får ställla mig i skamvrån för dettadaniel_s skrev:Vadå SL:s variant. Det är väl inte SL som gör tunnelbanans tidtabell heller. (Eller?) Och 7/6/6 får jag inte ihop, det blir ju 19 minuter, menar du inte snarare 7/6/7?spårlasse skrev:Ett förslag som inte hade blivit dyrare (några fler utbudskm förstås), hade varit att köra i 7/6/6 trafik på Skarpnäck och Farstagrenen. Då hade man sluppit allt detta knöl. Och går att i princip klara på lika många omlopp som dagens dagtrafik (alltså under avstängningen - ca 28 tågsätt - tror väl faktiskt det behövs 29 med SL:s variant)
Nja, det är ju ändå SL som beställer produktionen och turtäthet. Men visst har MTR rätt att köra mer än de behöver enligt avtalet - fast det kanske man ändå inte kan begära. Och när det gäller var 19 ska vända och att bygga upp en tillfällig plattform - så är det förstås gjort i samförstånd mellan operatör och beställare.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Vilka hemska kunder som vill ha lite valuta för sina biljetter!Kristofer skrev:Jag kan tänka mig att man undviker att köra tätare trafik mot Skarpnäck och Farsta av den enkla anledningen att man riskerar kritik för att man drar ner trafiken dit när Hagsätragrenen öppnar igen i höst. Folk vänjer sig snabbt vid ett ökat serviceutbud...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
Är problemet med de förutsedda klagomålen sett utifrån ett resenärsperspektiv eller utifrån SL:s stolthetsperspektiv?Kristofer skrev:Jag kan tänka mig att man undviker att köra tätare trafik mot Skarpnäck och Farsta av den enkla anledningen att man riskerar kritik för att man drar ner trafiken dit när Hagsätragrenen öppnar igen i höst. Folk vänjer sig snabbt vid ett ökat serviceutbud...
Hade det inte varit enklare att ha trafiken på samma sätt som när Farstalinjen rustades upp? Dvs. 17 och 18 som vanligt (dvs 17 mellan Åkeshov och Skarpnäck samt 18 mellan Vällingby/Alvik och Farsta Strand) samt linje 19 mellan Hässelby Strand - Gullmarsplan. Då hade det inte varit så förvirrande för både personal och trafikanter. Men det är väl för enkel lösning för dom som planerade trafiken, eller...?
Nja, för enkelt är det väl inte - man har ju valt den lösningen på helgerna...Patrick skrev:Hade det inte varit enklare att ha trafiken på samma sätt som när Farstalinjen rustades upp? Dvs. 17 och 18 som vanligt (dvs 17 mellan Åkeshov och Skarpnäck samt 18 mellan Vällingby/Alvik och Farsta Strand) samt linje 19 mellan Hässelby Strand - Gullmarsplan. Då hade det inte varit så förvirrande för både personal och trafikanter. Men det är väl för enkel lösning för dom som planerade trafiken, eller...?
Men problemet är att linje 19 inte kan gå vissa tider - eftersom man valt Gullmarsplan som slutstation och lagt den provisoriska plattformen vid mellanspåret. Problemet är att alla tåg måste utgå från Högdalsdepån före 6.00 (eller om det var 6.30). Visst kan man köra motspår men det blir ofta lite krångligare och då måste tågen "korsa" spåren som 19 vid Gullmarsplan behöver för att kunna köra in på bryggan. Sedan är det ju en period även västerifrån som inte linje 19 körs, då de ju går vidare till Skarpnäck/Farsta. Problemet är alltså att morgonrusningen blir dimensionerande. Det blir knepigt att växla från 17 till 19 som "stomme" från Hässelby och vice versa, utan att man skapar luckor i tidtabellen.
Så egentligen tycker jag - utifrån önskemålet att vända tåg vid Gullmarsplan - att det nog är den bästa lösningen man valt. Det är bättre att 19 går med lite olika tider för att 17 och 18 ska kunna gå mer regelbundet. Sedan är väl - som redan kommenterats inte så bra med att 19 går mellan Åkeshov och Gullmarsplan - vändtiden i dagtrafiken blir rätt kort både i Åkeshov och Gullmarsplan, vilket lätt leder till följdförseningar. Så fort man börjar gå under 6 minuter i vändtid vid någon av ändstationerna skapar detta nästan alltid problem på gröna linjen. 4 minuter vid Åkeshov är också rätt kort eftersom det inte går att köra på avsedd körtid till Åkeshov. Visserligen finns marginal till Alvik från Åkeshov - men problemet är ju om då linje 17 hinner avgå före 19 hinner vända - då spelar det ju ingen roll att man har marginal i körtiderna.
-
Det här med att linje 17 går till Hässelby istället för linje 19 är ett ickeproblem. Tror att de flesta resenärerna inte har märkt någon skillnad överhuvudtaget. För övrigt har linje 17 gått till Hässelby ända sedan den 22 september 2003, möjligen med undantag för sommartidtabellerna, så "problemet" är i alla fall inte nytt. Det som däremot är ett problem är att det blir ojämn belastning. Det hade förstås blivit jämnare belastning om linje 19 gått till Hässelby i största möjliga utsträckning eftersom den är lägre belastad (och linje 17 när Hagsätragrenen trafikeras, eftersom linje 17 då är lägst belastad).
Ja, och 17 har väl egentligen från och till alltid gått med vissa turer på linje 17 till/från Hässelby (på den tiden den utgick från Vällingby hade man ju ofta den lösningen för att klara turtäthetsskiftningarna (från 10/12 minuter).AdrianLangemar skrev:Det här med att linje 17 går till Hässelby istället för linje 19 är ett ickeproblem. Tror att de flesta resenärerna inte har märkt någon skillnad överhuvudtaget. För övrigt har linje 17 gått till Hässelby ända sedan den 22 september 2003, möjligen med undantag för sommartidtabellerna, så "problemet" är i alla fall inte nytt. Det som däremot är ett problem är att det blir ojämn belastning. Det hade förstås blivit jämnare belastning om linje 19 gått till Hässelby i största möjliga utsträckning eftersom den är lägre belastad (och linje 17 när Hagsätragrenen trafikeras, eftersom linje 17 då är lägst belastad).
Men jag undrar om du inte överdriver belastningsproblematiken något. Eftersom man ju bara valt lösningen på vardagar då linje 19 går till Åkeshov (på helgerna är det ju 19 som går till Hässelby), så tar 19 därmed en rätt stor del av resenärerna västerut. Problemet blir alltså inte så stort. Västerut brukar också tågen bli fulla först en bit efter T-centralen, så jag skulle nog säga att för gröna linjen är inte detta det största problemet. Här är det istället för korta vändtider som skapar förseningar (och därmed ojämn belastning), samt att man vissa tider kör för "snålt" det vill säga att för många tåg västerut vänder för nära stan + att man ibland då lagt tidtabellen "fel" så att den linje som går längst ut inte får någon hjälp av framförvarande tåg är ju förstås ett annat problem.
På röda linjen skulle jag mer hålla med om att belastningen (från sydväst till Norr) är ett problem - där "krockar" av- och påstigande passagerare betydligt mer - inte minst beroende på att det finns så mycket arbetsplatser norrut (KTH och Universitetet) och med gällande tidtabell (som ju har för få turer på Norsborgsgrenen), är det där mer relevant. Men på gröna linjen brukar (iaf i rusningsriktning) belastningen bli rätt jämn västerut (oberoende av vilken linje det är som den härstammar ifrån i den södra riktningen. Att det är problem andra tider - handlar ju snarare om att man har för dåligt trafikutbud.
-
Jo, visst är den ojämna belastningen inte något stort problem under dagtrafiken på Gröna linjen, med det skulle knappast bli sämre av att låta linje 19 gå till Hässelby och linje 17 till Åkeshov. Det skulle också ge möjlighet till bättre vändtider utan ökad kostnad.spårlasse skrev:Ja, och 17 har väl egentligen från och till alltid gått med vissa turer på linje 17 till/från Hässelby (på den tiden den utgick från Vällingby hade man ju ofta den lösningen för att klara turtäthetsskiftningarna (från 10/12 minuter).AdrianLangemar skrev:Det här med att linje 17 går till Hässelby istället för linje 19 är ett ickeproblem. Tror att de flesta resenärerna inte har märkt någon skillnad överhuvudtaget. För övrigt har linje 17 gått till Hässelby ända sedan den 22 september 2003, möjligen med undantag för sommartidtabellerna, så "problemet" är i alla fall inte nytt. Det som däremot är ett problem är att det blir ojämn belastning. Det hade förstås blivit jämnare belastning om linje 19 gått till Hässelby i största möjliga utsträckning eftersom den är lägre belastad (och linje 17 när Hagsätragrenen trafikeras, eftersom linje 17 då är lägst belastad).
Men jag undrar om du inte överdriver belastningsproblematiken något. Eftersom man ju bara valt lösningen på vardagar då linje 19 går till Åkeshov (på helgerna är det ju 19 som går till Hässelby), så tar 19 därmed en rätt stor del av resenärerna västerut. Problemet blir alltså inte så stort. Västerut brukar också tågen bli fulla först en bit efter T-centralen, så jag skulle nog säga att för gröna linjen är inte detta det största problemet. Här är det istället för korta vändtider som skapar förseningar (och därmed ojämn belastning), samt att man vissa tider kör för "snålt" det vill säga att för många tåg västerut vänder för nära stan + att man ibland då lagt tidtabellen "fel" så att den linje som går längst ut inte får någon hjälp av framförvarande tåg är ju förstås ett annat problem.
På röda linjen skulle jag mer hålla med om att belastningen (från sydväst till Norr) är ett problem - där "krockar" av- och påstigande passagerare betydligt mer - inte minst beroende på att det finns så mycket arbetsplatser norrut (KTH och Universitetet) och med gällande tidtabell (som ju har för få turer på Norsborgsgrenen), är det där mer relevant. Men på gröna linjen brukar (iaf i rusningsriktning) belastningen bli rätt jämn västerut (oberoende av vilken linje det är som den härstammar ifrån i den södra riktningen. Att det är problem andra tider - handlar ju snarare om att man har för dåligt trafikutbud.