FILM: M31 358 bärgas från Brunnsparken

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
olasand
Inlägg: 379
Blev medlem: fredag 09 april 2004 15:49
Ort: Göteborg
Kontakt:

FILM: M31 358 bärgas från Brunnsparken

Inlägg av olasand »



Ovanstående film är gjord av bloggaren Årskort Guld SJ som för tredje året reser land och rike runt med sitt Årskort Guld. I helgen var han mitt i händelsernas centrum -Brunnsparken...

Kul att jämföra hur smidigt det är att ta fram kopplet på en M31:a jämfört med en M32:a...
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2555
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: FILM: M31 358 bärgas från Brunnsparken

Inlägg av roggek »

Ja, det ser onekligen bökigt ut... Karl Scharfenberg var en klok man han...

Älskar kommentaren "Backa skiten!" 03:38 in i filem, och hur "glada" folket från Fordonsteknik ser ut.

Ett bra filmklipp om man vill såga spårvägen...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
olasand
Inlägg: 379
Blev medlem: fredag 09 april 2004 15:49
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: FILM: M31 358 bärgas från Brunnsparken

Inlägg av olasand »

roggek skrev:Ett bra filmklipp om man vill såga spårvägen...
Håller jag inte med dig om. Tycker filmen visar att spårvägens personal jobbar på alldeles utmärkt!
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
daniel_s
Inlägg: 14419
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: FILM: M31 358 bärgas från Brunnsparken

Inlägg av daniel_s »

olasand skrev:
roggek skrev:Ett bra filmklipp om man vill såga spårvägen...
Håller jag inte med dig om. Tycker filmen visar att spårvägens personal jobbar på alldeles utmärkt!
Bortsett från det livsfarliga machobeteendet att stå mellan vagnarna och be föraren köra framåt då...
Användarens profilbild
olasand
Inlägg: 379
Blev medlem: fredag 09 april 2004 15:49
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: FILM: M31 358 bärgas från Brunnsparken

Inlägg av olasand »

daniel_s skrev:Bortsett från det livsfarliga machobeteendet att stå mellan vagnarna och be föraren köra framåt då...
Ja, bortsett från det :-)
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: FILM: M31 358 bärgas från Brunnsparken

Inlägg av alex87 »

olasand skrev:
daniel_s skrev:Bortsett från det livsfarliga machobeteendet att stå mellan vagnarna och be föraren köra framåt då...
Ja, bortsett från det :-)
Inte förare, det är servicepersonal, de är rätt vana vid att köra in vagnar tätt emot varandra.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Johan A
Inlägg: 462
Blev medlem: fredag 03 augusti 2007 20:10

Re: FILM: M31 358 bärgas från Brunnsparken

Inlägg av Johan A »

Är den främmre vangen trasig ? Varför körs det åt det hållet då ? Borde ha hopplats fram istället ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
jesper
Inlägg: 198
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: FILM: M31 358 bärgas från Brunnsparken

Inlägg av jesper »

Johan A skrev:Är den främmre vangen trasig ? Varför körs det åt det hållet då ? Borde ha hopplats fram istället ?
Jag skulle tro att det är mycket enklare att koppla som på filmen istället för att backa dit en spårvagn över korsningen. Om man sedan skulle kopplat i fronten på 358 skulle hela korsningen blockerats under den tid det tar att koppla ihop en M31 med en M32. Detta hade stoppat i princip all trafik, såväl buss som spårvagn, genom Brunnsparken...
Användarens profilbild
olasand
Inlägg: 379
Blev medlem: fredag 09 april 2004 15:49
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: FILM: M31 358 bärgas från Brunnsparken

Inlägg av olasand »

jesper skrev:
Johan A skrev:Är den främmre vangen trasig ? Varför körs det åt det hållet då ? Borde ha hopplats fram istället ?
Jag skulle tro att det är mycket enklare att koppla som på filmen istället för att backa dit en spårvagn över korsningen. Om man sedan skulle kopplat i fronten på 358 skulle hela korsningen blockerats under den tid det tar att koppla ihop en M31 med en M32. Detta hade stoppat i princip all trafik, såväl buss som spårvagn, genom Brunnsparken...
Precis. Lika bra då att ta den vagn som ända fanns tillgänglig bakom haveristen. Att blockera hela Brunnsparken under den tid det tar att koppla ihop vagnar är inget bra...
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: FILM: M31 358 bärgas från Brunnsparken

Inlägg av Nupski »

Kurs i att koppla Albert

Albert är en besynnerlig typ som gillar att slå sönder smalben och knäskålar på folk om man inte visar hyffs och hälsar på Albert med höger hand.

1. Kör vagnarna så när inpå som det är möjligt.
2. Föraren i vagnen tar ut környckeln så att koppleriansvarig kan ta och justera in kopplen i sidled.
3. Koppleriansvrig ger med tecken till föraren hur långt fram han skall köra, man kan även uttala typ det är 1m kvar eller dylikt. Efter stopptecken givits av koppleriansvarig stannar föraren och tar ut sin környckel och visar denna för koppleriansvarig.
4. Koppleriansvarig ser till att koppla med kopplen från sig och sätter in högersprint med höger hand, sedan försöker man trycka ihop kopplet meddelst en fot går inte detta begär koppleriansvarig sträckning.
5. Föraren sträcker försiktigt kopplet till stopptecken eller aukustisk signal från koppleriansvarig gör gällande att stäckning är klar. Föraren ser då till att visa környckel för koppleriansvarig.
6. Koppleriansavrig tar då tag i vänser sprint med vänster hand och sätter den i nämnda hål avsett för denna sprint. Går den inte ner i låsläge så kan man bruka lite våld för att få den på plats.

Tänk på att aldrig stå mellan vagnar i rörelse.
daniel_s
Inlägg: 14419
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: FILM: M31 358 bärgas från Brunnsparken

Inlägg av daniel_s »

Nupski skrev:Kurs i att koppla Albert
Rolig beskrivning, men den kan få det hela att framstå som lite mer komplicerat än det är. Med välsmorda koppel och d:o personal är alla sex punkterna avklarade på mindre än 30 sekunder. Men då måste förstås även vagnarna vara av icke-idiotisk konstruktion :roll:
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Re: FILM: M31 358 bärgas från Brunnsparken

Inlägg av JAgr »

Johan A skrev:Är den främmre vangen trasig ? Varför körs det åt det hållet då ? Borde ha hopplats fram istället ?
Helt enkelt så finns det vanligtvis inga vagnar framför. De har redan kört iväg på sina omlopp, däremot står det vanligen en del vagnar bakom som kan kopplas till haveristen. Det kan även vara omöjligt (trafiktekniskt) i vissa lägen att backa in en vagn framför.
daniel_s skrev:Men då måste förstås även vagnarna vara av icke-idiotisk konstruktion :roll:
Då kanske herr mästerkonstruktör kan klargöra hur en icke-idiotisk konstruktion skall vara utförd. Tag även hänsyn till de krav som måste uppfyllas. Kraven har du uppenbarligen god kunskap om eftersom det kommer ett så kategoriskt uttalande.
/JAgr
daniel_s
Inlägg: 14419
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: FILM: M31 358 bärgas från Brunnsparken

Inlägg av daniel_s »

JAgr skrev:
daniel_s skrev:Men då måste förstås även vagnarna vara av icke-idiotisk konstruktion :roll:
Då kanske herr mästerkonstruktör kan klargöra hur en icke-idiotisk konstruktion skall vara utförd. Tag även hänsyn till de krav som måste uppfyllas. Kraven har du uppenbarligen god kunskap om eftersom det kommer ett så kategoriskt uttalande.
/JAgr
Mästerkonstruktören ber att få byta titel till allvetande mästerbedömare och påpekar att jag på annan plats har argumenterat FÖR den aktuella lösningen just med tanke på de krav som legat till grund för den. Emellertid vill jag samtidigt hävda att det inte alls utesluter en indelning av världens alla konstruktioner i "idiotiska" och "icke-idiotiska" vid en sammanfattande värdering.
Skriv svar