FILM: M31 358 bärgas från Brunnsparken
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
FILM: M31 358 bärgas från Brunnsparken
Ovanstående film är gjord av bloggaren Årskort Guld SJ som för tredje året reser land och rike runt med sitt Årskort Guld. I helgen var han mitt i händelsernas centrum -Brunnsparken...
Kul att jämföra hur smidigt det är att ta fram kopplet på en M31:a jämfört med en M32:a...
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Re: FILM: M31 358 bärgas från Brunnsparken
Ja, det ser onekligen bökigt ut... Karl Scharfenberg var en klok man han...
Älskar kommentaren "Backa skiten!" 03:38 in i filem, och hur "glada" folket från Fordonsteknik ser ut.
Ett bra filmklipp om man vill såga spårvägen...
Älskar kommentaren "Backa skiten!" 03:38 in i filem, och hur "glada" folket från Fordonsteknik ser ut.
Ett bra filmklipp om man vill såga spårvägen...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Håller jag inte med dig om. Tycker filmen visar att spårvägens personal jobbar på alldeles utmärkt!roggek skrev:Ett bra filmklipp om man vill såga spårvägen...
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Bortsett från det livsfarliga machobeteendet att stå mellan vagnarna och be föraren köra framåt då...olasand skrev:Håller jag inte med dig om. Tycker filmen visar att spårvägens personal jobbar på alldeles utmärkt!roggek skrev:Ett bra filmklipp om man vill såga spårvägen...
Ja, bortsett från detdaniel_s skrev:Bortsett från det livsfarliga machobeteendet att stå mellan vagnarna och be föraren köra framåt då...

Inte förare, det är servicepersonal, de är rätt vana vid att köra in vagnar tätt emot varandra.olasand skrev:Ja, bortsett från detdaniel_s skrev:Bortsett från det livsfarliga machobeteendet att stå mellan vagnarna och be föraren köra framåt då...
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Är den främmre vangen trasig ? Varför körs det åt det hållet då ? Borde ha hopplats fram istället ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Jag skulle tro att det är mycket enklare att koppla som på filmen istället för att backa dit en spårvagn över korsningen. Om man sedan skulle kopplat i fronten på 358 skulle hela korsningen blockerats under den tid det tar att koppla ihop en M31 med en M32. Detta hade stoppat i princip all trafik, såväl buss som spårvagn, genom Brunnsparken...Johan A skrev:Är den främmre vangen trasig ? Varför körs det åt det hållet då ? Borde ha hopplats fram istället ?
Precis. Lika bra då att ta den vagn som ända fanns tillgänglig bakom haveristen. Att blockera hela Brunnsparken under den tid det tar att koppla ihop vagnar är inget bra...jesper skrev:Jag skulle tro att det är mycket enklare att koppla som på filmen istället för att backa dit en spårvagn över korsningen. Om man sedan skulle kopplat i fronten på 358 skulle hela korsningen blockerats under den tid det tar att koppla ihop en M31 med en M32. Detta hade stoppat i princip all trafik, såväl buss som spårvagn, genom Brunnsparken...Johan A skrev:Är den främmre vangen trasig ? Varför körs det åt det hållet då ? Borde ha hopplats fram istället ?
Kurs i att koppla Albert
Albert är en besynnerlig typ som gillar att slå sönder smalben och knäskålar på folk om man inte visar hyffs och hälsar på Albert med höger hand.
1. Kör vagnarna så när inpå som det är möjligt.
2. Föraren i vagnen tar ut környckeln så att koppleriansvarig kan ta och justera in kopplen i sidled.
3. Koppleriansvrig ger med tecken till föraren hur långt fram han skall köra, man kan även uttala typ det är 1m kvar eller dylikt. Efter stopptecken givits av koppleriansvarig stannar föraren och tar ut sin környckel och visar denna för koppleriansvarig.
4. Koppleriansvarig ser till att koppla med kopplen från sig och sätter in högersprint med höger hand, sedan försöker man trycka ihop kopplet meddelst en fot går inte detta begär koppleriansvarig sträckning.
5. Föraren sträcker försiktigt kopplet till stopptecken eller aukustisk signal från koppleriansvarig gör gällande att stäckning är klar. Föraren ser då till att visa környckel för koppleriansvarig.
6. Koppleriansavrig tar då tag i vänser sprint med vänster hand och sätter den i nämnda hål avsett för denna sprint. Går den inte ner i låsläge så kan man bruka lite våld för att få den på plats.
Tänk på att aldrig stå mellan vagnar i rörelse.
Albert är en besynnerlig typ som gillar att slå sönder smalben och knäskålar på folk om man inte visar hyffs och hälsar på Albert med höger hand.
1. Kör vagnarna så när inpå som det är möjligt.
2. Föraren i vagnen tar ut környckeln så att koppleriansvarig kan ta och justera in kopplen i sidled.
3. Koppleriansvrig ger med tecken till föraren hur långt fram han skall köra, man kan även uttala typ det är 1m kvar eller dylikt. Efter stopptecken givits av koppleriansvarig stannar föraren och tar ut sin környckel och visar denna för koppleriansvarig.
4. Koppleriansvarig ser till att koppla med kopplen från sig och sätter in högersprint med höger hand, sedan försöker man trycka ihop kopplet meddelst en fot går inte detta begär koppleriansvarig sträckning.
5. Föraren sträcker försiktigt kopplet till stopptecken eller aukustisk signal från koppleriansvarig gör gällande att stäckning är klar. Föraren ser då till att visa környckel för koppleriansvarig.
6. Koppleriansavrig tar då tag i vänser sprint med vänster hand och sätter den i nämnda hål avsett för denna sprint. Går den inte ner i låsläge så kan man bruka lite våld för att få den på plats.
Tänk på att aldrig stå mellan vagnar i rörelse.
Rolig beskrivning, men den kan få det hela att framstå som lite mer komplicerat än det är. Med välsmorda koppel och d:o personal är alla sex punkterna avklarade på mindre än 30 sekunder. Men då måste förstås även vagnarna vara av icke-idiotisk konstruktionNupski skrev:Kurs i att koppla Albert

Helt enkelt så finns det vanligtvis inga vagnar framför. De har redan kört iväg på sina omlopp, däremot står det vanligen en del vagnar bakom som kan kopplas till haveristen. Det kan även vara omöjligt (trafiktekniskt) i vissa lägen att backa in en vagn framför.Johan A skrev:Är den främmre vangen trasig ? Varför körs det åt det hållet då ? Borde ha hopplats fram istället ?
Då kanske herr mästerkonstruktör kan klargöra hur en icke-idiotisk konstruktion skall vara utförd. Tag även hänsyn till de krav som måste uppfyllas. Kraven har du uppenbarligen god kunskap om eftersom det kommer ett så kategoriskt uttalande.daniel_s skrev:Men då måste förstås även vagnarna vara av icke-idiotisk konstruktion
/JAgr
Mästerkonstruktören ber att få byta titel till allvetande mästerbedömare och påpekar att jag på annan plats har argumenterat FÖR den aktuella lösningen just med tanke på de krav som legat till grund för den. Emellertid vill jag samtidigt hävda att det inte alls utesluter en indelning av världens alla konstruktioner i "idiotiska" och "icke-idiotiska" vid en sammanfattande värdering.JAgr skrev:Då kanske herr mästerkonstruktör kan klargöra hur en icke-idiotisk konstruktion skall vara utförd. Tag även hänsyn till de krav som måste uppfyllas. Kraven har du uppenbarligen god kunskap om eftersom det kommer ett så kategoriskt uttalande.daniel_s skrev:Men då måste förstås även vagnarna vara av icke-idiotisk konstruktion
/JAgr