En bra kollektivtrafik byggs upp av kompletterande trafikslag, från kapacitetsstarka och snabba men grovmaskiga system, till mer yttäckande men i gengäld långsammare och mindre kapacitetsstarka system. I Stockholm går det från pendeltåg till buss. Nedläggningarna av spårväg 1967 gör att mellannivån är svag i Stockholm. Därför behöver det nu byggas spårväg.Mick Dundee skrev:Jag är intresserad av kollektivtrafikfrågor, det är väl en god anledning att vara här? Det förefaller dock som om klubben för inbördes beundran inom nostalgiområdet slagit ned sina pålar här - påståenden som att busstrafik inte är kollektivtrafik, RB duger gott bara den 110-åriga drömmen om ett tunnelrör till Centralen förverkligas etc. Jag har all respekt för att människor kan vurma för vad som helst, men att som vissa tongivande härinne agerar gagnar inte kollektivtrafiken. Jag är dessutom benägen att på fullaste allvar tro att desamma inte är intresserade av något annat än att Stockholm ska ha ett innerstadsnät av spårvagnar enkom av den anledningen att de vill ha det. Allt tal om trafikanters väl och ve, klimat- och miljöfrågor, kollektivtrafik mm är underordnat detta. Och det är inte seriöst om man vill uppfattad seröst. Vad jag gick i polemik mot ovan är ett ganska bra exempel på det - typ "vi har nu avslöjat Stockholms handelskammares (SHK) dolda agenda" - vilket man inte har gjort. Alls. Någonstans.Kantorn skrev:Förlåt, det är inte menat att vara elak, men med den åsikten - varför är du på detta forum? Jag trodde man var med på ett forum för att man var intresserad av någonting specifikt. Men jag är väl - trots mina gröna ögon - för blåögd...Mick Dundee skrev: Men oj, vilken övertygande argumentation! Vad konstigt att ingen från medierna snappat upp detta och konfronterat Handelskammaren med alla "felaktigheter". Jag menar, Svenska spårvägssällskapets forum är ju en whistleblower av rang! -"Wikileaks i all ära, men stoppa pressarna, det här kommer från Svenska spårvägssällskapets forum!"![]()
Cheers,
Vad SHK har gjort är att förtjänstfullt peka på att inga större infrastrukturprojekt har tillkommit i Stockholmsområdet sedan T-blå drogs genom Sumpan. Under den tiden har befolkningen ökat kraftigt. SHK menar därför att Stockholms län - notera inte stad - behöver en bättre infrastruktur, och tunnebanan och pendeltåg är här de överlägset bästa sätten att hantera detta. Härinne vill man som sagt satsa de resurserna på att förbättra innerstadens redan väl fungerande kollektivtrafik genom att slösa pengar på innerstadsspårväg vilket är ren galenskap. Det finns inga fördelar för den växande regionen med det konceptet. Det är lika begåvat som att hävda att man bäst sänker bensinförbrukningen på en bil genom att installera läder- istället för tygsäten. Typ.
Däremot delar jag inte SHK:s förslag om sträckning, men det har jag skrivit om tidigare (ny T-gul Nacka-Sofia-Medis/Södra stn/Zinken-Rådhuset-Sabb-Odenplan-Karolinska-Uni-Täby).
Cheers,
Kan man verkligen säga ett exemplevis stombuss 4 är "väl fungerande kollektivtrafik"? Ledbussarna här borde ersättas av spårvagnar. Det skulle även avlasta tunnelbanan.