Vilken vagn gick via Annedal innan 2an?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vilken vagn gick via Annedal innan 2an?
2an återkom ju 2006 (rätta mig om jag har fel) efter att varit nerlagd ett tag. Men vilken linje gick via Annedal innan 2an återkom? Via Seminariegatan och Brunnsgatan osv.
-
Re: Vilken vagn gick via Annedal innan 2an?
Mellan 2002 och 2006 gick linje 1 via Annedal i stället för via Järntorget.
Tack för snabbt svar!
Bonusinfo som inte begärts:
Under de åren ettan gick över annedal så gick *INGEN* linje mot Botaniska via Järntorget, så ALLA som bodde i sydväst blev tvugna att byta vid Olivedalsgatan eller Linnéplatsen.
(Om realtidsvisningen hade varit lite klurigare utformad och visat "med anslutning..."-grejer så hade de i teorin kunnat byta vid Sahlgrenska, men så bra system varken fanns eller finns. Dessutom hade det kanske tagit så lång tid att åka dit att det ändå inte varit nån vinst jämfört med att vänta på ettan, fast mitt minne säger att det var rätt usla bytesmöjligheter mellan ettan och sexan vid Olivedalsgatan/Linnéplatsen).
Under de åren ettan gick över annedal så gick *INGEN* linje mot Botaniska via Järntorget, så ALLA som bodde i sydväst blev tvugna att byta vid Olivedalsgatan eller Linnéplatsen.
(Om realtidsvisningen hade varit lite klurigare utformad och visat "med anslutning..."-grejer så hade de i teorin kunnat byta vid Sahlgrenska, men så bra system varken fanns eller finns. Dessutom hade det kanske tagit så lång tid att åka dit att det ändå inte varit nån vinst jämfört med att vänta på ettan, fast mitt minne säger att det var rätt usla bytesmöjligheter mellan ettan och sexan vid Olivedalsgatan/Linnéplatsen).
Historiskt sett så trafikerades Annedal av Ringlinien som blev linje 1 och 2. När Ringlinjen avskaffades på 50-talet så gick 1an sin bana över Annedal på sin sträcka Vidkärr - Linnéplatsen - Brämaregården. När denna linje delades så trafikerade 2an över Annedal fram till 2002.
- Pwer med ölmagen
2 an återkom inte eftersom att den aldrig försvann mellan 2002?(tror jag) och 2006. Linje 6 blev linje 2 vid Sahlgrenska och gick via Järntorget Grönsakstorget till Hisingen och Eketrägatan.danneh skrev:2an återkom ju 2006 (rätta mig om jag har fel) efter att varit nerlagd ett tag. Men vilken linje gick via Annedal innan 2an återkom? Via Seminariegatan och Brunnsgatan osv.
Perra-Spårvagnsförare!
Linje 2 försvann den 20 september 2003 när man slutade att byta linjenummer vid Sahlgrenska. Däremot så fortsatte man att skylta om destinationen ett tag till. Den här sexan kommer alltså att gå till Kortedala, fast det är rätt onödigt att skylta det där den är på bilden:

Samma dag debuterade linje 14 som gick Centralstationen-Krokslätt, men numera är ersatt av linje 2. Strängt taget var det en återkomst det också för det har funnits en linje 14 tidigare men den försvann nog redan på 40- eller 50-talet:

Samma dag debuterade linje 14 som gick Centralstationen-Krokslätt, men numera är ersatt av linje 2. Strängt taget var det en återkomst det också för det har funnits en linje 14 tidigare men den försvann nog redan på 40- eller 50-talet:

En komplettering:Harald skrev:Linje 2 försvann den 20 september 2003 när man slutade att byta linjenummer vid Sahlgrenska.
Om jag inte fått allt om bakfoten så skedde detta i samband med att trafiken på Skånegatan drog igång. Före Skånegatan kom igång så passerade den kopplade linjen 2-6 Brunnsparken två gånger vilket måste vara förklaringen till varför man över huvud taget bytte nummer längs vägen på samma linje.
-
Den kopplade linjen 2-6 existerade ju inte särskilt länge. Från 1982 (tror jag) till 2002 gick ju L6 till Guldheden, men vid omläggningarna 2002 (februari var det typ) så upprättades en helt ny linje, L10, mellan Angered och Guldheden (denna ändrades 2004 till att gå mellan Eketrä och Guldheden), varför man istället drog vidare L6 ner till Sahlgrenska och lät den gå i tydligt omlopp med L2.
Det jag inte kan dra mig till minnes är hur L2 gick i sydväst fram till 2002, därför att det fanns inte och finns inte heller idag riktigt förutsättningar för en linje att komma till Sahlgrenska västerifrån, för att sedan vända, utan att gå i omlopp med en linje som likt L6 på den tiden, tar vid österut. Då får man backa från Sahlgrenska Huvudentré till vändslingan och säckvända, vilket bör bli en opraktisk manöver i stort.
Kan någon svara på hur L2 gick innan "2-6 perioden" vore jag glad, men jag skulle ju givetvis kunna gissa på att den vände vid Högsbotorp...
Det jag inte kan dra mig till minnes är hur L2 gick i sydväst fram till 2002, därför att det fanns inte och finns inte heller idag riktigt förutsättningar för en linje att komma till Sahlgrenska västerifrån, för att sedan vända, utan att gå i omlopp med en linje som likt L6 på den tiden, tar vid österut. Då får man backa från Sahlgrenska Huvudentré till vändslingan och säckvända, vilket bör bli en opraktisk manöver i stort.
Kan någon svara på hur L2 gick innan "2-6 perioden" vore jag glad, men jag skulle ju givetvis kunna gissa på att den vände vid Högsbotorp...
Satsa på Spårvägarna
Tvåan har under årens lopp vänt på alla ställen där det går att vända från och med Linnéplatsen till och med Tynnered. I 23 år, 1966-1989 gick den till Tynnered, men från 1997 tills den kopplades med sexan vände den i Högsbotorp.
-
Vände 2:an i Frölunda mellan 1989-1997? Då var det kanske 1997 som 8:an började gå förbi Sahlgrenska, och ut till Tynnered? Sen är ju frågan när L8 och L1 bytte ändhållplats ute i väst.
Satsa på Spårvägarna
Man flyttade runt linjerna mellan ändstationerna i sydväst några gånger under 90-talet. Är du intresserad av alla detaljer så råder jag dig att köpa Anders Forsbergs böcker om linje 1 och 2 resp. linje 3. De finns på bl.a. på Västtrafiks kundservice. Från 1989 när spåren mellan Sahlgrenska och Botaniska bygges och sjuan förlängdes till Tynnered vände tvåan vid Marklandsgatan. Sedan flyttades den till Frölunda någon gång före 1997 och så 1997 till Högsbotorp. Åttan förlängdes till Sahlgrenska 1995 och vidare till Tynnered 2002. Ettan och åttan bytte ändhållplatser 2003.
-
Då måste ju L2 ha vänt i Marklandsgatans västra slinga i början av 90-talet? Konstigt att jag inte har något minne av detta. Eller gick den i omlopp med L3 kanske?
Satsa på Spårvägarna
- Pwer med ölmagen
Så var det ja! Vilket minne jag har.Harald skrev:Linje 2 försvann den 20 september 2003 när man slutade att byta linjenummer vid Sahlgrenska. Däremot så fortsatte man att skylta om destinationen ett tag till. Den här sexan kommer alltså att gå till Kortedala, fast det är rätt onödigt att skylta det där den är på bilden:
Perra-Spårvagnsförare!
-
När 2:an vände vid Marklandsgatan gick väl 3:an till Frölunda, och 1 till Högsbotorp. Sedan vill jag minnas att när 2:an förlängdes till Frölunda, avkortades 3:an till Högsbotorp. Samt att linje 1 fick vända vid Marklandsgatan.Stefan_Brännström skrev:Då måste ju L2 ha vänt i Marklandsgatans västra slinga i början av 90-talet? Konstigt att jag inte har något minne av detta. Eller gick den i omlopp med L3 kanske?
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Efter utbyggnaderna på 60-talet hade linjerna i många år dessa ändstationer:
1 Högsbotorp (Axel Dahlströms Torg)
2 Tynnered (Opaltorget)
3 Frölunda (Frölunda Torg)
Den 21 augusti 1989 öppnades spåren Sahlgrenska-Botaniska och därefter blev det
2 Marklandsgatan
7 Tynnered (Opaltorget)
Från den 16 augusti 1993:
1 Marklandsgatan
2 Frölunda (Frölunda Torg)
3 Högsbotorp (Axel Dahlströms Torg)
7 Tynnered (Opaltorget)
Från den 16 augusti 1997:
1 Frölunda (Frölunda Torg)
2 Högsbotorp (Axel Dahlströms Torg)
3 Marklandsgatan
7 Tynnered (Opaltorget)
Från den 10 februari 2002 (Kringen etapp 1):
2 Sahlgrenska (kopplad med linje 6)
3 Marklandsgatan
7 Tynnered (Opaltorget)
8 Tynnered (Opaltorget)
Från den 20 september 2003 (Kringen etapp 2):
1 Tynnered (Opaltorget)
2 Indragen
3 Marklandsgatan
7 Tynnered (Opaltorget)
8 Frölunda (Frölunda Torg)
2 Tynnered (Opaltorget)
Den 21 augusti 1989 öppnades spåren Sahlgrenska-Botaniska och därefter blev det
2 Marklandsgatan
7 Tynnered (Opaltorget)
Från den 16 augusti 1993:
1 Marklandsgatan
2 Frölunda (Frölunda Torg)
3 Högsbotorp (Axel Dahlströms Torg)
7 Tynnered (Opaltorget)
Från den 16 augusti 1997:
2 Högsbotorp (Axel Dahlströms Torg)
3 Marklandsgatan
7 Tynnered (Opaltorget)
Från den 10 februari 2002 (Kringen etapp 1):
3 Marklandsgatan
7 Tynnered (Opaltorget)
8 Tynnered (Opaltorget)
Från den 20 september 2003 (Kringen etapp 2):
1 Tynnered (Opaltorget)
2 Indragen
3 Marklandsgatan
7 Tynnered (Opaltorget)
8 Frölunda (Frölunda Torg)
I och med detta så gick 1an istället för 2an över Annedal. 2an gick över Järntorget.Harald skrev:Från den 10 februari 2002 (Kringen etapp 1):
3 Marklandsgatan
7 Tynnered (Opaltorget)
8 Tynnered (Opaltorget)
Gick inte gamla Änggårdslinjen (gula 6:an) över Annedal, har för mig att jag läst att åtminstone vissa turer gick Änggården - Linnéplatsen - Annedal - Drottningtorget.danneh skrev:2an återkom ju 2006 (rätta mig om jag har fel) efter att varit nerlagd ett tag. Men vilken linje gick via Annedal innan 2an återkom? Via Seminariegatan och Brunnsgatan osv.
Med reservation för missuppfattning

------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Änggårdslinjen gick från Drottningtorget och genom Annedal en tid, men den avkortades till Linnéplatsen under första världskriget så det är ett bra tag sedan.