Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Fast vagnen som faller utanför ärnog med öppna plattformar(det ökar fallrisken)
Tillåt en lekman att påstå att spårvagnen spårar ur i första tvära kurva fall man sätter två mittdelar mot varandra, det krävs i så fall en mellandel, och då blir vagnen längre än 40 meter, vilken iofs inte är problematiskt.
Att förlänga med en änddel gör inte att det blir längre mellan boggierna än på A35 30m, avståndet från boggiecentrum på mittdelen till boggiecentrum på änddelen, torde vara samma som om man sätter in en hyttlös änddel mellan mittdelen och den befintliga änddelen. (boggierna utåt självklart)!
Henrik Schütz skrev:Fast vagnen som faller utanför ärnog med öppna plattformar(det ökar fallrisken)
Tillåt en lekman att påstå att spårvagnen spårar ur i första tvära kurva fall man sätter två mittdelar mot varandra, det krävs i så fall en mellandel, och då blir vagnen längre än 40 meter, vilken iofs inte är problematiskt.
Att förlänga med en änddel gör inte att det blir längre mellan boggierna än på A35 30m, avståndet från boggiecentrum på mittdelen till boggiecentrum på änddelen, torde vara samma som om man sätter in en hyttlös änddel mellan mittdelen och den befintliga änddelen. (boggierna utåt självklart)!
Om vagnen blir längre än 40 meter så är man plötsligt rätt nära två vanliga A35 = ca 66 meter om jag minns och läst den här tråden rätt. Är det då nån mening att fixa till en specialtyp?
Är det svårt/dyrt att förlänga Lidingöbanans hållplatser så att de rymmer 2*A35?
P.S. är det nån som har en bra länk till en spårkarta för Lidingöbanan? Det närmaste en sådan jag kommer är grafisk tidtabell på wikipediasidan som har markeringar för var man kan mötas (både mötesplatser och dubbelspår).
Det är i sammanhanget en baggis att förlänga plattformarna, AGA skall ändå byggas om helt, med delvis ny spårdragnng, så där är det bara att bygga från början, likaså i ropsten.
Torsvik, Skärsätra och Gåshaga Brygga Är redan långa nog.
Talludden och Gåshaga planeras slås ihop, den nya plattformen kan enkelt bli 60 meter.
Larsberg och Bodal, är det bara att bygga på i.
Baggeby fordrar en del omläggningar av gångvägsanslutningar för att bli riktigt bra. en lösning är att förlänga plattformen mot ropsten med 25 meter i gåshaga änden, och gåshagaplattformen 40 meter i gåshagaänden, samt korta 25 meter i ropstensänden, så att gångvägen blir kvar mellan plattformsändarna. (eller varför inte slå ihop baggeby hch bodal.
Kottla fordrar lite utfyllnad, men det är inget stort jobb.
Högberga, brevik, och Käppala kan kräva flyttning av växlar, det är de platser där det är mest komplicerat, men inte särskilt avskräckande.
Henrik Schütz skrev:Det är i sammanhanget en baggis att förlänga plattformarna, AGA skall ändå byggas om helt, med delvis ny spårdragnng, så där är det bara att bygga från början, likaså i ropsten.
Torsvik, Skärsätra och Gåshaga Brygga Är redan långa nog.
Talludden och Gåshaga planeras slås ihop, den nya plattformen kan enkelt bli 60 meter.
Larsberg och Bodal, är det bara att bygga på i.
Baggeby fordrar en del omläggningar av gångvägsanslutningar för att bli riktigt bra. en lösning är att förlänga plattformen mot ropsten med 25 meter i gåshaga änden, och gåshagaplattformen 40 meter i gåshagaänden, samt korta 25 meter i ropstensänden, så att gångvägen blir kvar mellan plattformsändarna. (eller varför inte slå ihop baggeby hch bodal.
Kottla fordrar lite utfyllnad, men det är inget stort jobb.
Högberga, brevik, och Käppala kan kräva flyttning av växlar, det är de platser där det är mest komplicerat, men inte särskilt avskräckande.
HS
Måste inte plattformarna dessutom göras smalare/flyttas i sidled? A35 är ju 265 cm, mot 240 cm för A30 och B30?
Inte Gåshaga Brygga, och Skärsätra, De är byggda för 2,65, fast jag tror det är tänkt att bygga nya plattformar lika tvärbanans vid upprustningen på de andra ställena, och då är sidojusteringen så att säga automatiskt fixad ( annars kanske man kan baxa spåren i sidled. sedan lastprofilen smalades av från cirka 315 till 290 cm så borde det gå att knuffa spåret 12.5 cm från plattformen) .
Henrik Schütz skrev:dessutom börjar avstängningen efter sommaren.
HS
Vasa?
SL senaste bud är att depån ska rivas nu i höst också samtidigt som aga halva personalhuset rivs + rondellen byggs nu till höst. Då lär det bli en del avstängningar i Aga :p men å andra sidan så ändrar sig SL hela tiden tycker man.
Utacka skrev:SL senaste bud är att depån ska rivas nu i höst också samtidigt som aga halva personalhuset rivs + rondellen byggs nu till höst. Då lär det bli en del avstängningar i Aga :p men å andra sidan så ändrar sig SL hela tiden tycker man.
Utacka skrev:SL senaste bud är att depån ska rivas nu i höst också samtidigt som aga halva personalhuset rivs + rondellen byggs nu till höst. Då lär det bli en del avstängningar i Aga :p men å andra sidan så ändrar sig SL hela tiden tycker man.
Kan man läsa detta någonstans?
Nej, det är vad SL har sagt till oss. Det som är säkert nu är att rondellen byggs nu i höst och då måste halva stationshuset rivas (närmast bilvägen). Ledningen frågade SL vart personalen skulle ta vägen och SL sa då att de skulle fixa så vi kunde vara i depån övre plan. Sen ringde de tillbaka och sa att de kommer "förmodligen" börja med depån samtidigt som de håller på med rondellen och vägövergången.
Obs! SL vet fortfarande inte vart vi ska ta vägen fortfarande ifall de skulle riva depån.
Senast redigerad av Utacka den onsdag 09 mars 2011 22:06, redigerad totalt 1 gånger.
Förresten så har jag märkt att det händer saker just nu vid Dalénum, finns maskiner och allt möjligt just nu där. Tyckte det har stått still ett tag nu men märkte senast som idag att det händer något
Enligt ett rykte (som jag själv sprider vidare) , så ligger förstudien för lidingöbanans upprustning på AGA till personalens beskådan, I så fall kan Utacka läsa den, och ge en snabbversion här!
HS
Henrik Schütz skrev:Enligt ett rykte (som jag själv sprider vidare) , så ligger förstudien för lidingöbanans upprustning på AGA till personalens beskådan, I så fall kan Utacka läsa den, och ge en snabbversion här!
HS
Mm funnits där sen i höstas! Har själv inte läst igenom det då det är mycket att läsa. Men har skummat igenom det och det är inte mer info än vad vi redan vet tyvärr.
Tänkte även nu när du säger det att jag kan läsa igenom det noggrannare imorn o se om jag har missat nåt hehe.
Utacka skrev:Obs! SL vet fortfarande inte vart vi ska ta vägen fortfarande ifall de skulle riva depån.
Personalen borde väl kunna husera i nån slags bättre byggbaracker under tiden, det lär väl ändå behövas baracker för byggpersonalen så det är förhoppningsvis varken jättedyrt eller jättekomplicerat att få med några extra baracker om det ändå behövs ett gäng i AGA. En värre fråga är väl var vagnarna och verkstaden ska "bo" under ombyggnadstiden.
Det kanske vore bäst att bygga en provisorisk vagnhall (tänk t.ex. klotväxlar och vanligt järnvägsspår på makadam uthällt på marken och sen ett "sporthall-tält" ovanpå det) nånstsans i Ropsten/Värtan som kan rymma tillräckligt många vagnar både för Spårväg City och Lidingöbanan) och inte börja bygga om vid AGA förrän den provisoriska hallen är igång och ansluten till Lidingöbanans spår.
En annan variant är väl att bygga om allt som behöver avstängning i ett svep, lämpligtvis före Cityspårvägen till Ropsten drar igång...
(Ytterligare en variant är att bara bygga om vagnhallen som nån slags etapp ett, det lär väl ändå ta ett tag innan det finns tillräckligt många A35 levererade för att även räcka åt Lidingöbanans trafik...)
Utacka skrev:SL senaste bud är att depån ska rivas nu i höst också samtidigt som aga halva personalhuset rivs + rondellen byggs nu till höst. Då lär det bli en del avstängningar i Aga :p men å andra sidan så ändrar sig SL hela tiden tycker man.
Kan man läsa detta någonstans?
Nej, det är vad SL har sagt till oss. Det som är säkert nu är att rondellen byggs nu i höst och då måste halva stationshuset rivas (närmast bilvägen). Ledningen frågade SL vart personalen skulle ta vägen och SL sa då att de skulle fixa så vi kunde vara i depån övre plan. Sen ringde de tillbaka och sa att de kommer "förmodligen" börja med depån samtidigt som de håller på med rondellen och vägövergången.
Obs! SL vet fortfarande inte vart vi ska ta vägen fortfarande ifall de skulle riva depån.
Talde häromveckan med en av era personalplanerare - när han var hos oss i Bromma - och enligt honom ska det egentliga stationshuset inte rivas, det är bakomvarande byggnader inkl. nuvarande sporthallen, som ryker.
Henrik Schütz skrev:Inte Gåshaga Brygga, och Skärsätra, De är byggda för 2,65, fast jag tror det är tänkt att bygga nya plattformar lika tvärbanans vid upprustningen på de andra ställena, och då är sidojusteringen så att säga automatiskt fixad ( annars kanske man kan baxa spåren i sidled. sedan lastprofilen smalades av från cirka 315 till 290 cm så borde det gå att knuffa spåret 12.5 cm från plattformen) .
HS
Man ska inte flytta på några spår om man inte måste. Det är betydligt enklare att bygga om plattformarna, i synnerhet som de flesta är i så pass dåligt skick att de ändå bör renoveras.