125 nya italienska vagnar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Thomas Åkerblad
Inlägg: 417
Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
Ort: Stockholm

125 nya italienska vagnar

Inlägg av Thomas Åkerblad »

Om Göteborgs spårvägsplaner för framtiden. Politisk kommentar om att utnyttja optionen och köpa 25 till:

"Kommunalrådet Jonas Ransgård (M), ledamot av styrelsen sedan 2007, uttrycker vad flera ledamöter tycker.

- Det är rätt att köpa 25 vagnar av Ansaldobreda nu även om det visat sig vara fel att köpa av dem från början."

Se länk: http://www.gp.se/nyhetsbrev/1.561635-12 ... ska-vagnar

Mvh/Thomas Å
Reddan
Inlägg: 24
Blev medlem: fredag 04 februari 2011 11:26

Re: 125 nya italienska vagnar

Inlägg av Reddan »

De kan väl få köpa A32orna när A35 kommer? För det är väl tänkt att A35 ska användas på samtliga lokalbanor (utom Roslags- och Saltsjöbanorna förstås). Kanske vill dom ha A30 också, de verkar ju bättre än Ansaldos i alla fall!
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 125 nya italienska vagnar

Inlägg av Fredrik E »

De 25 vagnarna som nu är på gång är från ett gammalt statligt ekonomiskt paket, här kunde man inte välja en annan leverantör. Hade man velat detta hade man fått betala själv.

"De 25 nya vagnarna kostar 625 miljoner kronor. Göteborgs Stad kommer undan med 405 miljoner, staten betalar 220 miljoner kronor. Hade Göteborg inte utnyttjat optionen hade statsbidraget frusit inne."



De 125 vagnarna de pratas om för framtiden är ju en ny upphandling och DENNA gången kanske man har lärt sig en läxa?! :roll: :wink: :D
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
danneh
Inlägg: 264
Blev medlem: fredag 15 oktober 2010 20:49

Re: 125 nya italienska vagnar

Inlägg av danneh »

Saltsjö och Roslagsbanan?
Det finns en värld utanför SL-land...
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 125 nya italienska vagnar

Inlägg av Fredrik E »

Reddan skrev:De kan väl få köpa A32orna när A35 kommer? För det är väl tänkt att A35 ska användas på samtliga lokalbanor (utom Roslags- och Saltsjöbanorna förstås). Kanske vill dom ha A30 också, de verkar ju bättre än Ansaldos i alla fall!
Finns tidigare trådar om denna vagnmodell i forumet gällandes Göteborg, vagnmodellen är inte lämplig på delar av banan i Göteborg och den faller tyvärr bort även om det är en fin vagn.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Reddan
Inlägg: 24
Blev medlem: fredag 04 februari 2011 11:26

Re: 125 nya italienska vagnar

Inlägg av Reddan »

Ajdå! Hoppas göteborgarna hittar ett annat friskare alternativ än Berlusconidroskorna då...

Vad händer med alla "gamla" vagnar från lokalbanorna när de ersätts då? Säljs av till London, Norrköping, ställs på museum? Smälts ner till monument föreställande Gunnar Andrén?
daniel_s
Inlägg: 14422
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: 125 nya italienska vagnar

Inlägg av daniel_s »

Reddan skrev:Ajdå! Hoppas göteborgarna hittar ett annat friskare alternativ än Berlusconidroskorna då...

Vad händer med alla "gamla" vagnar från lokalbanorna när de ersätts då? Säljs av till London, Norrköping, ställs på museum? Smälts ner till monument föreställande Gunnar Andrén?
Den diskussionen hör väl egentligen inte hemma i den här tråden men jag undrar varifrån uppgiften kommer att A32 skulle ersättas?
Reddan
Inlägg: 24
Blev medlem: fredag 04 februari 2011 11:26

Re: 125 nya italienska vagnar

Inlägg av Reddan »

daniel_s skrev:
Reddan skrev:Ajdå! Hoppas göteborgarna hittar ett annat friskare alternativ än Berlusconidroskorna då...

Vad händer med alla "gamla" vagnar från lokalbanorna när de ersätts då? Säljs av till London, Norrköping, ställs på museum? Smälts ner till monument föreställande Gunnar Andrén?
Den diskussionen hör väl egentligen inte hemma i den här tråden men jag undrar varifrån uppgiften kommer att A32 skulle ersättas?
"Banan [Tvär-] kommer att vara färdig för driftssättning och
överlämning för trafik 2013. Under 2011 kommer anläggningsarbeten att pågå
mellan Alvik och Solna Business Park och Ulvsundadepån. För att trafikera
banan och nya kommande lokalbanor anskaffas nya spårvagnar (A35). Första
fordonsleverans är beräknad till våren 2013"

Kanske bara jag som fått om bakfoten att A32 ska ersättas av A35, de kanske helt enkelt är tänkta att komplettera varandra.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: 125 nya italienska vagnar

Inlägg av M_M »

"Men för att kunna skrota de äldsta vagnarna innan de passerar 50-årsstrecket behövs 60 nya vagnar.
- Skall vi köra fler turer och bygga spårväg på Norra älvstranden behövs ännu fler vagnar, säger Engström.
Kan Ansaldobreda leverera de 25 vagnarna i delserie 2 under ordnade former kan företaget få leverera ytterligare 25 vagnar.
- Då kan vi få nya vagnar relativt snart, säger Engström. Misslyckas Ansaldobreda väljer vi nästa generations spårvagnar men då blir det senare leveranser."


Med andra ord, om AnsaldoBreda inte imponerar vid leveransen av de nu kommande 25 vagnarna så kanske M28'orna får en till större revision? :wink:

(Alltså, bortsett från det rätt stora tillgänglighetsproblemet, och att orginaldörrarna egentligen bara är vettiga fram men inte mitten+bak, så tycker jag att de vagnarna både tekniskt och komfortmässigt är "fullgoda", d.v.s. om det kostar mindre att göra en stor revision av dem än att köpa nya vagnar (räknat i investering per förväntad livslängd eller nåt sånt) så är det inte så dumt att "evighetsunderhålla" dem... Till skillnad från föregående vagnar så har de ju sådana grundläggande grejer som fullständig multipelkörbarhet o.s.v. och gravt överdrivet är det väl egentligen mest bara elektroniskt pådrag som var en stor nyhet när efterföljaren M21 kom. En hjulförsedd "plastbalja" (=låggolvvagn), motoriserad och multbar med pedalvagnarna men utan förarhytter, skulle göra dem ungefär lika tillgänglighetsanpassade som M31... Om man kan kosta på M31 utbytt pådrag-styrsystem så skulle det väl egentligen inte vara så fasligt främmande att byta till elektroniskt steglöst pådrag även på pedalvagnarna, fast då får man nog tänka en del för att få multningen att fungera, typ två protokoll där man kör ett steglöst om det enbart ingår ombyggda vagnar, och kör det gamla protokollet om det ingår icke-ombyggda vagnar).
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Re: 125 nya italienska vagnar

Inlägg av Johan Eriksson »

Ett är ju uppenbart med den pinsamma M32-historien (och SL 95 i Oslo):

De lockar knappast över fler till kollektivtrafiken!
(-men det kanske inte var meningen heller i dessa bilfixerade länder.)
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: 125 nya italienska vagnar

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Vel, Oslo har htt en trafikkvekst på 50% etter at M25 ble erstattet av SL 95. Så helt umulige kan jo vognene ikke være. Det er verkstedet som har størst sorger med disse vognene.
daniel_s
Inlägg: 14422
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: 125 nya italienska vagnar

Inlägg av daniel_s »

Nils Carl Aspenberg skrev:Vel, Oslo har htt en trafikkvekst på 50% etter at M25 ble erstattet av SL 95. Så helt umulige kan jo vognene ikke være. Det er verkstedet som har størst sorger med disse vognene.
Så operationen misslyckades, men patienten överlevde? Jag har svårt att dra några slutsatser från sådana uppgifter. Om man ska kunna tala om en attraktiv kollektivtrafik så ska den inte bara vara bra när den fungerar, utan den ska även fungera.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Re: 125 nya italienska vagnar

Inlägg av Johan Eriksson »

Det som sägs om Oslo kan oavsett inte sägas om Göteborg!

Göteborg har verkligen sina poänger men den är väldigt härjad av rivningar (värre än i Sthlm) och en väldigt typisk amerikansk utglesad bilstad ("sprawl") där man -68 öppnade två nya motorvägsförbindelser över Älven men samma stad "glömde" att ens läsa och se rapporten om stadsbana -67. Nätet står sedan den tiden inte proportion till stadens tillväxt med Angered öppnad -78 som senast nybyggda linje(!). Med Volvos tidigare dominans och amerikansk stadsplanering så har inte spårvägen en chans, inte utan "stadsbanan" (spv i tunnel i centrum likt Köln mfl), inte utan fungerande attraktiva fräscha vagnar som lockar över forna bilister och definitivt inte med italienska M32:or!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: 125 nya italienska vagnar

Inlägg av M_M »

Johan Eriksson skrev:Det som sägs om Oslo kan oavsett inte sägas om Göteborg!

Göteborg har verkligen sina poänger men den är väldigt härjad av rivningar (värre än i Sthlm) och en väldigt typisk amerikansk utglesad bilstad ("sprawl") där man -68 öppnade två nya motorvägsförbindelser över Älven men samma stad "glömde" att ens läsa och se rapporten om stadsbana -67. Nätet står sedan den tiden inte proportion till stadens tillväxt med Angered öppnad -78 som senast nybyggda linje(!). Med Volvos tidigare dominans och amerikansk stadsplanering så har inte spårvägen en chans, inte utan "stadsbanan" (spv i tunnel i centrum likt Köln mfl), inte utan fungerande attraktiva fräscha vagnar som lockar över forna bilister och definitivt inte med italienska M32:or!
Hej och välkommen till 2000-talet! De senaste ca 10 åren så har det byggts spårväg Chalmers-(Korsvägen)-Skånegatan-Ullevi och dessutom en triangel (Linnéplatsen)-(Sahlgrenska)/(Sahlgrenska)-(Botaniska). (Paranteserna anger befintliga spår som nybygget ansluter på). Dessutom så har Brunnsparken byggts ut och Centralen byggts om så att det är fyrspår hela vägen från Östra Hamngatan till östra änden av Drottningtorget istället för tvåspår och en som jag förstått sämre anslutning mot Nordstan.

Om jag fattat rätt så har Göteborg inte sämre kollektivreseandel längs de bättre spårförsörjda delarna än en del städer som har tunnelbana...
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Re: 125 nya italienska vagnar

Inlägg av Johan Eriksson »

Ja det var ju jättemånga nybyggda förortslinjer till nybyggda förorter byggda sedan 60-talet som du räknar upp :idea:
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Re: 125 nya italienska vagnar

Inlägg av JAgr »

Okej, då kan du räkna upp alla nybyggda förorter då.
/JAgr
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: 125 nya italienska vagnar

Inlägg av M_M »

Johan Eriksson skrev:Ja det var ju jättemånga nybyggda förortslinjer till nybyggda förorter byggda sedan 60-talet som du räknar upp :idea:
Helt riktigt så har jag inte räknat upp något som byggts i förorterna, men det framgick inte tydligt att det var det du avsåg.

Nåväl, det har faktiskt byggts nya spår i förorterna relativt nyligen, om än futtigt lite. Förutom rena underhållsarbeten så har vändslingan längst ut på Hisingen byggts om så att den idag är dubbelspårig (för att smidigt vända två linjer) istället för som tidigare enkelspårig med ett stickspår (som idag vid Östra sjukhuset).
JAgr skrev:Okej, då kan du räkna upp alla nybyggda förorter då.
/JAgr
Touché! :wink:
Harald
Inlägg: 8814
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: 125 nya italienska vagnar

Inlägg av Harald »

Johan Eriksson skrev:Nätet står sedan den tiden inte proportion till stadens tillväxt med Angered öppnad -78 som senast nybyggda linje(!).
Johan Eriksson skrev:Ja det var ju jättemånga nybyggda förortslinjer till nybyggda förorter byggda sedan 60-talet som du räknar upp :idea:
Du pratar strunt. Har du inte hört talas om varvskrisen? Göteborg gick kraftigt tillbaka under 1970-talet och inte förrän i slutet av 90-talet var vi tillbaka på 1970 års befolkning. Så här ser Göteborgs (tätortens) befolkningsutveckling ut:

1950 366020
1960 443843
1965 471619
1970 485785
1975 470529
1980 456684
1990 465474
1995 480839
2000 495822
2005 510491

Så visst står nätet i proportion till stadens utveckling. Den kraftiga tillväxten 1950-1970 avspeglas i nybyggda bostadsområden och banorna till Länsmansgården, Frölunda, Kortedala-Bergsjön och Angered. Sedan avbröts tillväxten och i stället fick vi en tillbakagång. Därmed blev det förstås överkapacitet i systemet, som kunde tas i anspråk när staden började växa igen. Trots det fortsatte man att bygga ut nätet från 80-talet och framåt. naturligt nog dock inte i samma takt som under rekordväxtens år. På åttiotalet byggdes Kaggeledstorget-Östra sjukhuset och Sahlgrenska-Botaniska samt dubbelspår Polhemsplatsen-Alelyckan. Det senare gjorde det möjligt att föra linje 7 en snabbare väg till centrum. Med tanke på hur kommunens ekonomi såg ut då så var det inte illa att man gjorde detta och även köpte 80 nya ledvagnar.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Re: 125 nya italienska vagnar

Inlägg av Johan Eriksson »

Nu får ni läsa det här istället för orkar inte med erat skönmålande så fort jag kommer med minsta kritik och jag nöjer mig till fullo med att det jag säger och menar engagerar andra: http://gbg.yimby.se/2009/07/underbara-u ... a_711.html

och:

http://gbg.yimby.se/2009/09/fran-museis ... n_746.html

-de pratar väl också bara strunt?! :roll:
daniel_s
Inlägg: 14422
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: 125 nya italienska vagnar

Inlägg av daniel_s »

Johan Eriksson skrev:och:

http://gbg.yimby.se/2009/09/fran-museis ... n_746.html

-de pratar väl också bara strunt?! :roll:
Tja, om de INTE pratar strunt så borde det väl gå att se i spårvägens resandestatistik? Men vad jag vet så dras spårvägen med en kronisk vagnbrist och så fort man ens ser nya vagnar som en hägring på horisonten så börjar man fundera på nya linjer. Så jag tycker inte att det verkar vara någon större panik!
Låst