M11 i Norrköping

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Yngve
Inlägg: 658
Blev medlem: måndag 20 januari 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo
Kontakt:

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av Yngve »

Incentro skrev: 4.) T6A2 (stands for "tramway, 6th generation, A = short version single ended, 2,20m") & B6A2 (stands for "beiwagen, 6th generation, A = short version single ended, 2,20m") As the GDR was the main customer for that type of Tatra tramcar the "D" was unnecessary.
Chris
http://de.wikipedia.org/wiki/Tatra_T6A2 skrev: T6A2D
Nach Leipzig gelangte der erste T6A2 am 20. Oktober 1988.
. .. . .
T6A2H
Die ungarische Stadt Szeged bestellte anfangs drei Triebwagen für ihre Straßenbahn.
.....
T6A2B
Ebenfalls unterwegs waren die Fahrzeuge des Typs T6A2 als T6A2B in der bulgarischen Hauptstadt Sofia.
Incentro
Inlägg: 8
Blev medlem: måndag 07 februari 2011 11:12

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av Incentro »

The T6A2(D)/B6A2(D) was built from 1985 to 1990 in 186/87 pieces. -> thats why I called the GDR the "main customer".
The first series of 40 T6A2 for Sofia (Bulgaria) was built 1990 and called T6A2B. A second series of 17 T6A2 was built in 1999/2000 and because of new electric equipment called T6A2SF.
Szeged (Hungary) got a series of 13 T6A2H in 1997. These cars differ from other T6A2 in their lenght: the body is 60cm longer, to get the space needed for three door with equal width. All other T6A2 have a less wide first and third door (as you can see quite well on the photos of the Magdeburg T6A2 & B6A2).
Användarens profilbild
Johan Widén
Inlägg: 121
Blev medlem: söndag 13 december 2009 19:41
Ort: Stockholm

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av Johan Widén »

fina bilder
34
MVH JOHAN
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av leifd »

SSS-Östgötaavdelningen hade årsmöte idag.
Det blev tyvärr ingen körning med M11 på stan, men en tur på hallgården fick de bli.
Lite bilder allafall...
Bild
Bild
Vagn 11 i verkstaden, 2011-02-19. Foto Leif D.

Bild
Bild
Bild
Förarplatsen i vagn 11, 2011-02-19. Foto Leif D.

Bild
Interiör vagn 11, 2011-02-19. Foto Leif D.

Bild
Rangerkontroller vagn 11, 2011-02-19. Foto Leif D.

Bild
Bakre dörr vagn 11, 2011-02-19. Foto Leif D.

Bild
Bild
Exteriör vagn 11, 2011-02-19. Foto Leif D.

Bild
Vagn 11 som BVG 5122 i Köpenick, 2006-10-09. Foto Leif D.

Bild
Ombyggnadsskylt från -92, vagn 11, 2011-02-19. Foto Leif D.

Bild
Boggie, vagn 11, 2011-02-19. Foto Leif D.

Bild
Vagn 10 i spårvagnsverkstaden, 2011-02-19. Foto Leif D.

Bild
Vagn 10 som BVG 5114 i Köpenick, 2006-10-09. Foto Leif D.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av Andy »

Kontrolleren for å kjøre for hånd minner meg om den som sitter i Oslo's SL79 vogner, men jeg ser det står Kiepe på en av pedalene, hva slags elektronikk sitter i vognene?
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av Sven Blomberg »

Vad är det som återstår innan vagnen kan åka ut på gatorna?
Medlem nr 266
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av bark »

Sven Blomberg skrev:Vad är det som återstår innan vagnen kan åka ut på gatorna?
För någon vecka sedan var det biljettmaskiner, komradio och alkolås.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av leifd »

bark skrev:
Sven Blomberg skrev:Vad är det som återstår innan vagnen kan åka ut på gatorna?
För någon vecka sedan var det biljettmaskiner, komradio och alkolås.
Ett tåg är klart, men finns nått problem med överspänningar i nätet just nu. Jobbas på det.
Sen ska ju personal utbildas, de kommer ta tid. Om nu inte Veolia skärper till sej o får lite fart dom med.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av M_M »

leifd skrev:
bark skrev:
Sven Blomberg skrev:Vad är det som återstår innan vagnen kan åka ut på gatorna?
För någon vecka sedan var det biljettmaskiner, komradio och alkolås.
Ett tåg är klart, men finns nått problem med överspänningar i nätet just nu. Jobbas på det.
Åh, en klassiker när man tar en Tatra-vagn till Sverige?

Jag har inte fått det bekräftat, men nog var det väl samma problem med Tatra-vagnen som Ringlinien disponerar här i Göteborg?

Jag minns att det skrevs att den verkade funka bra när de fixat-donat med den och provkörde på trafikfri tid på natten, och sen strulade den när trafiken kom igång.

När M32 sedan var nya så skrevs det om att M31 skickade för hög spänning ut när den bromsade med återmatning. Detta justerades och M32 fungerar.

Sen har Tatravagnen tydligen börjat fungera, jag har inte sett nån förklaring men sambandet med ändringen av M31's återmatning till att hålla sig inom rimliga gränser känns rätt uppenbar...

Nån som VET får gärna berätta mer!
Yngve
Inlägg: 658
Blev medlem: måndag 20 januari 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo
Kontakt:

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av Yngve »

bark skrev: För någon vecka sedan var det biljettmaskiner, komradio och alkolås.
Østeuroperisk sporvogn med alkolås?? Ja, nå har jeg hørt det også . .
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av alex87 »

Hur funkar detta med alkolåsen? Måste föraren blåsa varje gång han går ur vagnen för exempelvis lägga en växel?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2556
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av roggek »

leifd skrev:
bark skrev:
Sven Blomberg skrev:Vad är det som återstår innan vagnen kan åka ut på gatorna?
För någon vecka sedan var det biljettmaskiner, komradio och alkolås.
Ett tåg är klart, men finns nått problem med överspänningar i nätet just nu. Jobbas på det.
Sen ska ju personal utbildas, de kommer ta tid. Om nu inte Veolia skärper till sej o får lite fart dom med.
Bild
Boggie, vagn 11, 2011-02-19. Foto Leif D.


OCH DET HÄR! BOGGISKYDD PÅ!!! LIVSFARLIGT OM NÅGON HALKAR!!!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av leifd »

alex87 skrev:Hur funkar detta med alkolåsen? Måste föraren blåsa varje gång han går ur vagnen för exempelvis lägga en växel?
Nej, på spårvagn och tåg, varje gång man tar ur sin alkoholnyckel, som är personlig. Innebär att du tar den med dej då du blir avlöst, allså får avlösaren blåsa.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av leifd »

roggek skrev: Bild
Boggie, vagn 11, 2011-02-19. Foto Leif D.


OCH DET HÄR! BOGGISKYDD PÅ!!! LIVSFARLIGT OM NÅGON HALKAR!!!

Varför det ?? Äre farligare i Norrköping än i Berlin ? Har rätt svårt att tro det faktiskt. Blir de något så blir de som bullerdämpning, men vill minnas dessa går ganska tyst ändå.
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av Martin »

Det kanske framgår någon annanstans, men ska M11 vara kvar i Norrköping när alla M06 är levererade, och de till Stockholm utlånade vagnarna återvänt. Det faktum att vagnarna har kvar sina Berlin-färger ger en hint om att dessa vagnar bara tillfälligt tjänstgör i Norrköping.

Finns det substans i mina tankegångar?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
lagerbrax
Inlägg: 269
Blev medlem: torsdag 24 mars 2005 17:50
Ort: Norrköping

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av lagerbrax »

Idag 8/3 har utbildningen av förare börjat. Så nu kan man se m11 multipel på stan.
MVH Lagerbrax
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av Martin »

lagerbrax skrev:Idag 8/3 har utbildningen av förare börjat. Så nu kan man se m11 multipel på stan.
MVH Lagerbrax
Det låter spännande, hoppas på bilder här snart :D
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av Sven Blomberg »

Martin skrev:Det kanske framgår någon annanstans, men ska M11 vara kvar i Norrköping när alla M06 är levererade, och de till Stockholm utlånade vagnarna återvänt. Det faktum att vagnarna har kvar sina Berlin-färger ger en hint om att dessa vagnar bara tillfälligt tjänstgör i Norrköping.

Finns det substans i mina tankegångar?
Du kanske har svar i den här tråden:
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =2&t=32121

Det är inte säkert att det är M 11 som får "gå först".
Medlem nr 266
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av M_M »

Martin skrev:Det kanske framgår någon annanstans, men ska M11 vara kvar i Norrköping när alla M06 är levererade, och de till Stockholm utlånade vagnarna återvänt. Det faktum att vagnarna har kvar sina Berlin-färger ger en hint om att dessa vagnar bara tillfälligt tjänstgör i Norrköping.

Finns det substans i mina tankegångar?
Jag tolkar berlinfärgen snarast som att man vill få ut vagnarna i trafik så fort som möjligt.

OM de blir kvar när vagnläget ser lite bättre ut så kan det kanske vara läge att fundera på att måla om då - om "opinionen" ens vill ha dem ommålade. Vad folk tycker i framtiden är svårt att spå...
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: M11 i Norrköping

Inlägg av leifd »

M_M skrev:
Martin skrev:Det kanske framgår någon annanstans, men ska M11 vara kvar i Norrköping när alla M06 är levererade, och de till Stockholm utlånade vagnarna återvänt. Det faktum att vagnarna har kvar sina Berlin-färger ger en hint om att dessa vagnar bara tillfälligt tjänstgör i Norrköping.

Finns det substans i mina tankegångar?
Jag tolkar berlinfärgen snarast som att man vill få ut vagnarna i trafik så fort som möjligt.

OM de blir kvar när vagnläget ser lite bättre ut så kan det kanske vara läge att fundera på att måla om då - om "opinionen" ens vill ha dem ommålade. Vad folk tycker i framtiden är svårt att spå...
Grejen är nog den, att dessa lär bli kvar längre än M67K, då dessa är spakkörda, vilket är en förbättring, dvs lika de övriga typerna.
En kommer troligen bli permanent övningsvagn och en bli verkvagn som ersätter M67B 901, även här för att dess är spakkörda.

Vad sen folk tycker om färgen, de är väl ändå bara att skita i... Varför är enhetlig färgsättning så himla viktigt i detta landet ?
Skriv svar