Ilija Batljan i farten igen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Ilija Batljan i farten igen
Det är skillnad att ha en avvikande åsikt - vilket ska respekteras - eller anse att alla som inte håller med är lögnare. Kallar man andra för lögnare, så får man väl tåla en del. Jag tål inte att bli förtalad iallafall som lögnare. Spelar ingen roll om den andre håller med mig elelr tycker annorlunda.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Ilija Batljan i farten igen
Stopp och belägg!!!!TKO skrev: Jag håller med - jag fattar inte att vi skal lanse att vissa människor är värda att kostas på så mycket mer än andra, när det handlar om samhällsdriven verksamhet. Varför skall en resenär längs Strandvägen få kosta samhället så mycket mer?
Att argumentera på det sätt du gör nu är bara retoriska dumheter.
Eller hur menar du? Skall alla satsningar på offentliga anläggningar göras så att det blir exakt millimeterrättvisa på hur mycket man kan utnyttja den? Skall vi införa nån form av klippkort för hur mycket vi får nyttja vissa faciliteter innan vi nått upp till taket för detta?
Skall förbifarten skrotas med argumentet att det skulle bli en dyr gräddfil för Ekeröborna? Skall pendeltågstunneln slopas eftersom vi Brommabor inte har någon direkt nytta av den? Saltsjöbanan kan vi lägga ner direkt, varför skall jag behöva betala för direktörsexpressen jag ändå aldrig åker med?Skall det låta så här skrev:Tyvärr, men jag åkt 427km på E4an och har därför nått min kvot, så jag åker småvägar ner, men inte 55an för den kvoten nådde jag upp till reda för en månad sedan".
Genius on call
Re: Ilija Batljan i farten igen
För att inte tala om de som frivilligt bosätter sig på "avlägsna" platser, t.ex. vissa skärgårdsöar. Och så har de barn som måste gå i skola någon annan stans. Eller måste få helikopterresa in till Gamla Stans T-bana för att de skall kunna handla på stadens reor, när isarna varken bär eller brister! Där kan man tala om att folk kostar!Odd skrev:Stopp och belägg!!!!TKO skrev: Jag håller med - jag fattar inte att vi skal lanse att vissa människor är värda att kostas på så mycket mer än andra, när det handlar om samhällsdriven verksamhet. Varför skall en resenär längs Strandvägen få kosta samhället så mycket mer?
Att argumentera på det sätt du gör nu är bara retoriska dumheter.
Eller hur menar du? Skall alla satsningar på offentliga anläggningar göras så att det blir exakt millimeterrättvisa på hur mycket man kan utnyttja den? Skall vi införa nån form av klippkort för hur mycket vi får nyttja vissa faciliteter innan vi nått upp till taket för detta?Skall förbifarten skrotas med argumentet att det skulle bli en dyr gräddfil för Ekeröborna? Skall pendeltågstunneln slopas eftersom vi Brommabor inte har någon direkt nytta av den? Saltsjöbanan kan vi lägga ner direkt, varför skall jag behöva betala för direktörsexpressen jag ändå aldrig åker med?Skall det låta så här skrev:Tyvärr, men jag åkt 427km på E4an och har därför nått min kvot, så jag åker småvägar ner, men inte 55an för den kvoten nådde jag upp till reda för en månad sedan".
Misstolka mig inte! Det här var bara en jämförelse för att visa att människor kostar samhället olika mycket, inte ett argument för att skärgården eller annan glesbygd skall avfolkas helt!
Och då har jag inte talat om rökare eller sjuka som ju också kostar samhället pengar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Ilija Batljan i farten igen
Allvarligt talat förstås jag inte varför någon som tycks stå socialdemokraterna nära protesterar över att ett visst trafikslag kostar mer än andra. Solidaritet och att dela på kostnaderna är väl något i högsta grad centralt där. Dessutom blir det ju väldigt konstigt när det gäller Spårväg city där jag tror att antalet åkande som bor på sträckan måste vara den minsta i staden nästan (procentuellt sett).
Bor du i en bostadsrätt på Strandvägen, åker man knappast kollektivt! En resenär i innerstaden som betalar 40 kronor för att åka 2-3 km - är nog också betydligt billigare även om man åker Spårväg city, än någon som reser en timme på en landsortslinje i Norrtälje med kanske 5 resenärer i bussen . En innerstadsresenär som bara åker i innerstaden och köper ett månadskort för 690 kronor, bidrar väl i betydligt högre grad för den totala mängden kollektivtrafik i länet - än den som varje dag åker mellan exempelvis Grisslehamn till Stockholm! Och om det nu är så att de som bor i innerstaden dessutom skulle vara rika - har de säkert betalat tre gånger så mycket i skatt för trafiken än alla andra har gjort!
Jag tycker alltså att resonemanget att en linje kostar mer när det gäller linjen till Djurgården är märklig. Om det är någon linje som de ensamstående förortsmorsorna åker i innerstaden - så är det väl Spårväg city till Djurgården! I övrigt är det många som jobbar på exvis Djurgården som åker linjen. Det rör sig knappast heller om några Östermalmstanter - utan om vanliga restaurangbiträden etc, som knappast bor i de flotta kvarteren på Villagatan! För att inte prata om vilket PR-värde linjen har. Upprustningen av Hagsätragrenen som kostar tregånger så mycket har nog inte en hundradel av marknadsföringsvärdet. Spårvägen i sig får väl kanske bara ett fåtal fantaster att välja Stockholm som resmål - men den bidrar till helhetsbilden av ett Stockholm som en trevlig turiststad. Sådant ska absolut inte föraktas och det är en del i att byggna upp ett marknadsvärde för Stockholm!
Sedan tror jag alla håller med om att man naturligtvis ändå måste bedöma nyttan av de satsningar som görs. Av en investeringsram som landstinget gett SL bara för 2010 på 4,9 miljarder kronor - har spårväg city inte ens kostat en tiondel. 300 miljoner (eller vad nu den exakta siffran blev) är förstås mycket pengar - men det är lite när det gäller investeringar i spårtrafik. Det är få satsningar som ger/har gett så pass mycket positiv reklam för samma summa.
Bor du i en bostadsrätt på Strandvägen, åker man knappast kollektivt! En resenär i innerstaden som betalar 40 kronor för att åka 2-3 km - är nog också betydligt billigare även om man åker Spårväg city, än någon som reser en timme på en landsortslinje i Norrtälje med kanske 5 resenärer i bussen . En innerstadsresenär som bara åker i innerstaden och köper ett månadskort för 690 kronor, bidrar väl i betydligt högre grad för den totala mängden kollektivtrafik i länet - än den som varje dag åker mellan exempelvis Grisslehamn till Stockholm! Och om det nu är så att de som bor i innerstaden dessutom skulle vara rika - har de säkert betalat tre gånger så mycket i skatt för trafiken än alla andra har gjort!
Jag tycker alltså att resonemanget att en linje kostar mer när det gäller linjen till Djurgården är märklig. Om det är någon linje som de ensamstående förortsmorsorna åker i innerstaden - så är det väl Spårväg city till Djurgården! I övrigt är det många som jobbar på exvis Djurgården som åker linjen. Det rör sig knappast heller om några Östermalmstanter - utan om vanliga restaurangbiträden etc, som knappast bor i de flotta kvarteren på Villagatan! För att inte prata om vilket PR-värde linjen har. Upprustningen av Hagsätragrenen som kostar tregånger så mycket har nog inte en hundradel av marknadsföringsvärdet. Spårvägen i sig får väl kanske bara ett fåtal fantaster att välja Stockholm som resmål - men den bidrar till helhetsbilden av ett Stockholm som en trevlig turiststad. Sådant ska absolut inte föraktas och det är en del i att byggna upp ett marknadsvärde för Stockholm!
Sedan tror jag alla håller med om att man naturligtvis ändå måste bedöma nyttan av de satsningar som görs. Av en investeringsram som landstinget gett SL bara för 2010 på 4,9 miljarder kronor - har spårväg city inte ens kostat en tiondel. 300 miljoner (eller vad nu den exakta siffran blev) är förstås mycket pengar - men det är lite när det gäller investeringar i spårtrafik. Det är få satsningar som ger/har gett så pass mycket positiv reklam för samma summa.
Re: Ilija Batljan i farten igen
Eller för den delen, varför skall vi stadsbor behöva betala för att tant Agda på en avlägsen gård utanför Knäckebrötjärn utan mobiltäckning skall ha tillgång till en telefonlinje som kostar hundratusentals kronor att bygga? Hmmm.. dåligt exempel, televerket skall visst klippa dessa trådar också.LÅ1 skrev:För att inte tala om de som frivilligt bosätter sig på "avlägsna" platser, t.ex. vissa skärgårdsöar. Och så har de barn som måste gå i skola någon annan stans. Eller måste få helikopterresa in till Gamla Stans T-bana för att de skall kunna handla på stadens reor, när isarna varken bär eller brister! Där kan man tala om att folk kostar!Odd skrev:Stopp och belägg!!!!TKO skrev: Jag håller med - jag fattar inte att vi skal lanse att vissa människor är värda att kostas på så mycket mer än andra, när det handlar om samhällsdriven verksamhet. Varför skall en resenär längs Strandvägen få kosta samhället så mycket mer?
Att argumentera på det sätt du gör nu är bara retoriska dumheter.
Eller hur menar du? Skall alla satsningar på offentliga anläggningar göras så att det blir exakt millimeterrättvisa på hur mycket man kan utnyttja den? Skall vi införa nån form av klippkort för hur mycket vi får nyttja vissa faciliteter innan vi nått upp till taket för detta?Skall förbifarten skrotas med argumentet att det skulle bli en dyr gräddfil för Ekeröborna? Skall pendeltågstunneln slopas eftersom vi Brommabor inte har någon direkt nytta av den? Saltsjöbanan kan vi lägga ner direkt, varför skall jag behöva betala för direktörsexpressen jag ändå aldrig åker med?Skall det låta så här skrev:Tyvärr, men jag åkt 427km på E4an och har därför nått min kvot, så jag åker småvägar ner, men inte 55an för den kvoten nådde jag upp till reda för en månad sedan".
Misstolka mig inte! Det här var bara en jämförelse för att visa att människor kostar samhället olika mycket, inte ett argument för att skärgården eller annan glesbygd skall avfolkas helt!
Och då har jag inte talat om rökare eller sjuka som ju också kostar samhället pengar.
Genius on call
- Stefan Widén
- Inlägg: 3043
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Ilija Batljan i farten igen
Dessutom ...När ska alla förstå att de som bor längs Strandvägen/Östermalm är i klar minoritet av resenärerna. De som dominerar är alla förortsbor och turister från hela sverige och världen som skall till Djurgårdens alla attraktioner. Även TKO inser det när han tänker efter.
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Ilija Batljan i farten igen
Alltså inför vi en turistskatt vid gränsen. Ungefär som i forna öststaterna. Då blir ju sossarna glada!Stefan Widén skrev:Dessutom ...När ska alla förstå att de som bor längs Strandvägen/Östermalm är i klar minoritet av resenärerna. De som dominerar är alla förortsbor och turister från hela sverige och världen som skall till Djurgårdens alla attraktioner. Även TKO inser det när han tänker efter.
Stefan
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Ilija Batljan i farten igen
Finns det någon uppfattning om hur många resande som går av på hållplatserna Styrmansgatan och Djurgårdsbron riktning Djurgården, respektive på vid dessa hållplatser i riktning mot Sergels Torg (NK)
Medlem nr 266
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Re: Ilija Batljan i farten igen
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 03 maj 2011 22:47, redigerad totalt 2 gång.
Re: Ilija Batljan i farten igen
Vilken standardökning 1967 avser du Johan? Inte kan det väl vara övergången till buss???????Johan Eriksson skrev:Nu är det allt för vanligt att skjuta på brevbärarern istället för att ta till sig av kritiken men tyvärr måste jag säga att allt det här stämmer in allt för väl på dessa återkommande angrepp på den första rejäla standardökningen av en innerstadslinje sedan 1967 och det går inte att bortförklara genom att attackera MP i det här fallet utan det är ett ganska vanligt förekommande beteende hos olika regimer som suttit vid makten lite för länge för demokratins bästa.
//T
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Re: Ilija Batljan i farten igen
Nej tvärtom Tony, den bekväma spårvägen till Djurgården är den största resestandardförbättringen för resenärer sedan 1967, avsevärt större än stombussatsningen.
Re: Ilija Batljan i farten igen
Precis, du antyder att man gjorde en förbättring 1967. Jag är intresserad av vilken.Johan Eriksson skrev:Nej tvärtom Tony, den bekväma spårvägen till Djurgården är den största resestandardförbättringen för resenärer sedan 1967, avsevärt större än stombussatsningen.
Annars hade du ju skrivit "sen tunnelbanan öppnade 196x" eller liknande. Jag tror inte att den slutliga omställningen av innerstadsspårvägen till busstrafik var vad du avsåg nämligen.
//T
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Re: Ilija Batljan i farten igen
Jag avser yttrafiken i innerstan och där är nya 7an den största förbättringen sedan 1967! (-förstår du nu?)
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Ilija Batljan i farten igen
Nej jag gör det inte åtminstone. Vad var det för förbättring som skedde 1967? Då avslutade man ju nedmonteringen av Stockholms Innerstadsspårvägsnät som pågått några år. Det var enligt mig en stor försämring. Men däremot är det den största förbättringen sedan förra gången man slutade med att satsa på innerstadsspårväg någon gång på 50-talet.
Medlem nr 266
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Re: Ilija Batljan i farten igen
Sedan SL tog över 1 januari 1967 ska det vara!
Re: Ilija Batljan i farten igen
Johan Eriksson skrev:... den första rejäla standardökningen av en innerstadslinje sedan 1967...
Jag tror att det handlar om hur man tolkar ordet "sedan". Formuleringen handlar väl om den största förbättringen under perioden efter (sedan) 1967. Det antyder väl inte att det skedde någon förbättring just år 1967?Sven Blomberg skrev:Vad var det för förbättring som skedde 1967? Då avslutade man ju nedmonteringen av Stockholms Innerstadsspårvägsnät som pågått några år. Det var enligt mig en stor försämring. Men däremot är det den största förbättringen sedan förra gången man slutade med att satsa på innerstadsspårväg någon gång på 50-talet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Ilija Batljan i farten igen
Sluta märk ord. Vi andra begrepp fullständigt vad Johan menade.TonyM skrev:Precis, du antyder att man gjorde en förbättring 1967. Jag är intresserad av vilken.Johan Eriksson skrev:Nej tvärtom Tony, den bekväma spårvägen till Djurgården är den största resestandardförbättringen för resenärer sedan 1967, avsevärt större än stombussatsningen.
Annars hade du ju skrivit "sen tunnelbanan öppnade 196x" eller liknande. Jag tror inte att den slutliga omställningen av innerstadsspårvägen till busstrafik var vad du avsåg nämligen.
//T
Din kommentar för inte diskussionen vidare.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Ilija Batljan i farten igen
Man får vara noga när man märker ord. "Den största förbättringen sedan 1967" betyder ju inte att det inträffade någon större förbättring 1967, bara att det inte har inträffat någon större under tiden därefter. Men om Tony vill ha en stor förbättring som inträffade 1967 så har jag en. Det året förlängdes tunnelbanan till Ropsten där det blev en uppgång till Hjorthagen. Därmed kunde Hjorthagsborna ta sig till centrum på cirka 10 minuter i stället för de cirka 20 det hade tagit med busslinje 52.
Re: Ilija Batljan i farten igen
Det var en åsikt. Johan ansåg att det var den största förbättringen sedan 1967. Får han inte ha den åsikten?Harald skrev:Man får vara noga när man märker ord. "Den största förbättringen sedan 1967" betyder ju inte att det inträffade någon större förbättring 1967, bara att det inte har inträffat någon större under tiden därefter. Men om Tony vill ha en stor förbättring som inträffade 1967 så har jag en. Det året förlängdes tunnelbanan till Ropsten där det blev en uppgång till Hjorthagen. Därmed kunde Hjorthagsborna ta sig till centrum på cirka 10 minuter i stället för de cirka 20 det hade tagit med busslinje 52.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Ilija Batljan i farten igen
Har jag påstått något annat? Vad i mitt inlägg är det som du tolkar på det viset?bruse skrev:Det var en åsikt. Johan ansåg att det var den största förbättringen sedan 1967. Får han inte ha den åsikten?Harald skrev:Man får vara noga när man märker ord. "Den största förbättringen sedan 1967" betyder ju inte att det inträffade någon större förbättring 1967, bara att det inte har inträffat någon större under tiden därefter. Men om Tony vill ha en stor förbättring som inträffade 1967 så har jag en. Det året förlängdes tunnelbanan till Ropsten där det blev en uppgång till Hjorthagen. Därmed kunde Hjorthagsborna ta sig till centrum på cirka 10 minuter i stället för de cirka 20 det hade tagit med busslinje 52.