Spårväg city delad andraplats i kundnöjdhet
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårväg city delad andraplats i kundnöjdhet
Så har nu i dagarna SL:s kundundersökning för hösten lagts ut: http://sl.se/PageFiles/9778/Upplevd_kva ... t_2010.pdf
Att spårväg är populärt visar sig ännu en gång. Spårväg city kommer upp i 89 procent nöjda kunder - och delar därmed andraplatsen med Tvärbanan - endast förbigången av den alltid lika populära Nockebybanan på 94 procent. Vi ska då komma ihåg att perioden för spårväg city ändå kännetecknats av en del s.k. inkörningsproblem, med vissa inititala tidshållningsproblem, och den långvariga vagnbristen, så det bör nog inte vara något problem på sikt att nosa lite närmare på Nockebybanan siffror. Detta visar återigen att spårväg utan tvekan är det poupläraste transportmedlet. Endast Lidingöbanan - om den nu ska räknas som spårväg pågrund av vagnarna får lite sämre betyg. Där är det väl dock helt klart att både turtäthet är förhållande låg och trängseln förhållandevis hög, samt att förstås enkelspåret orsakar småförseningar i större utsträckning (och förstås trafikupplägget i sig med många spetsvändningarna i Gåshaga).
Som jämförelse har busstrafiken i Stockholm en nöjdhet på 74 procent (samma som för trafiken totalt), och tunnelbanan 76 procent.
Att spårväg är populärt visar sig ännu en gång. Spårväg city kommer upp i 89 procent nöjda kunder - och delar därmed andraplatsen med Tvärbanan - endast förbigången av den alltid lika populära Nockebybanan på 94 procent. Vi ska då komma ihåg att perioden för spårväg city ändå kännetecknats av en del s.k. inkörningsproblem, med vissa inititala tidshållningsproblem, och den långvariga vagnbristen, så det bör nog inte vara något problem på sikt att nosa lite närmare på Nockebybanan siffror. Detta visar återigen att spårväg utan tvekan är det poupläraste transportmedlet. Endast Lidingöbanan - om den nu ska räknas som spårväg pågrund av vagnarna får lite sämre betyg. Där är det väl dock helt klart att både turtäthet är förhållande låg och trängseln förhållandevis hög, samt att förstås enkelspåret orsakar småförseningar i större utsträckning (och förstås trafikupplägget i sig med många spetsvändningarna i Gåshaga).
Som jämförelse har busstrafiken i Stockholm en nöjdhet på 74 procent (samma som för trafiken totalt), och tunnelbanan 76 procent.
Re: Spårväg city delad andraplats i kundnöjdhet
Lidingöbanan är en spårväg. Oavsett vagnar.spårlasse skrev:Endast Lidingöbanan - om den nu ska räknas som spårväg pågrund av vagnarna...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Trevligt!
Av detta kommer Captain Obvius i skepnad av mig och säger:
1) Spårväg är uppskattat
2) (Långa) enkelspår är dåligt

1) Spårväg är uppskattat
En sådan teori förklarar dock inte att Roslagsbanan har lika bra siffror som Tvärbanan...M_M skrev:Trevligt!
1) Spårväg är uppskattat
Jag skulle snarare säga att vagnar från 40-talet ger en sämre kundnöjdhet... 
En effekt som i så fall Nockebybanan var immun mot, den hade lika bra värden på A30-tiden.Traesk skrev:Jag skulle snarare säga att vagnar från 40-talet ger en sämre kundnöjdhet...
Personal som knallar runt ombord och har tid att vara trevlig mot kunderna kanske är en delförklaring?
Finns det nån slags forskning på det här egentligen?
-
AndersNilsson
Inte vad jag vet.M_M skrev:Personal som knallar runt ombord och har tid att vara trevlig mot kunderna kanske är en delförklaring?
Jag jobbar med att dela ut enkäterna som ligger till grund för denna undersökningen.
Kul att se resultatet av undersökningen.
Anders
Behövs väl inte någon djupare forskning eller begåvning för att veta att vi människor hellre får service av en livs levande människa istället för en maskin som varken visar empati eller förstår kroppsspråk... "tryck 47 för att komma till... error 404..."M_M skrev:Personal som knallar runt ombord och har tid att vara trevlig mot kunderna kanske är en delförklaring?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Nej, men det kan behövas för att avgöra vad det har för effekt på kundnöjdhetsindex.bruse skrev:Behövs väl inte någon djupare forskning eller begåvning för att veta att vi människor hellre får service av en livs levande människa istället för en maskin som varken visar empati eller förstår kroppsspråk... "tryck 47 för att komma till... error 404..."
-
Mick Dundee
Men är man lite elakt sinnad kan man ju säga att spårvägens epitet NK-expressen äger sin riktighet mht kundnöjdheten - den togs ju fram för att Östermalmstanterna lättare skulle nå NK!spårlasse skrev:Så har nu i dagarna SL:s kundundersökning för hösten lagts ut: http://sl.se/PageFiles/9778/Upplevd_kva ... t_2010.pdf
Cheers,
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
-
Johan Eriksson
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 03 maj 2011 22:53, redigerad totalt 1 gånger.
Ä nog mer att folk gillar snabba, bekväma förbindelser som går i tid, har täta intervaller och inte har någon trängsel.M_M skrev:Trevligt!
1) Spårväg är uppskattat
- Sven Blomberg
Jag tror att mister Mick Dundee är ute för att prococera. För inte tror han vekligen att Spårväg City togs fram för som han skriver att Spårväg City togs fram för att Östermalmstanterna skulle lättare nå NK.
Medlem nr 266
-
Mick Dundee
Du gillar att använda ordet lögn va? Lögn är ett ganska starkt ord, men även starka ord förlorar sin betydelse om de används för ofta och felaktigt. Jag vill dessutom påminna dig om att på detta forum för en ca 10 år sedan for du ut i liknande tirader om hur oerhört korkat det vara att inte dra den sk snabbspårvägen över Västerbron. Har du glömt det? Är det också en lögn?Johan Eriksson skrev:Mick Dundee skrev:Vilket skitsnack kort sagt, lögn dessutom!Men är man lite elakt sinnad kan man ju säga att spårvägens epitet NK-expressen äger sin riktighet mht kundnöjdheten - den togs ju fram för att Östermalmstanterna lättare skulle nå NK!![]()
Cheers mate,
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
-
Mick Dundee
Jag trodde i min arma enfald att smileyn skulle göra det uppenbart att jag begagnade mig av ett sk skämt.Sven Blomberg skrev:Jag tror att mister Mick Dundee är ute för att prococera. För inte tror han vekligen att Spårväg City togs fram för som han skriver att Spårväg City togs fram för att Östermalmstanterna skulle lättare nå NK.
Cheers,
- Sven Blomberg
Ja, löjligheten över begreppet "NK-Expressen" har väl förlorat sitt värde, det är kanske därför (S)-hejarklacken nu börjat larva till det än mer med att prata om "hållplats Malmskillnadsgatan" trots att man antingen måste runda ett stort kvarter eller använda stege för att nå Malmskillnadsgatan...Mick Dundee skrev:även starka ord förlorar sin betydelse om de används för ofta och felaktigt.
-
SouthernCross88au
Det finns annars en trappa upp till Malmskillnadsgatan ganska nära hållplatsen, men jag håller med - att kalla det för "Malmskillnadsgatan" är väldigt larvigt. Spårvagnshållplatsen ligger faktiskt närmare "Sergels torg proper" (dvs fontänen) än 47:ans busshållplats brukade göra.M_M skrev:Ja, löjligheten över begreppet "NK-Expressen" har väl förlorat sitt värde, det är kanske därför (S)-hejarklacken nu börjat larva till det än mer med att prata om "hållplats Malmskillnadsgatan" trots att man antingen måste runda ett stort kvarter eller använda stege för att nå Malmskillnadsgatan...Mick Dundee skrev:även starka ord förlorar sin betydelse om de används för ofta och felaktigt.
Det är visserligen sant att det bara är en massa fjanteri att kalla den för hållplats "Malmskillnadsgatan" (som en bonus fick man dessutom den negativa klang som just Malmskillnadsgatan har), men det är ju faktiskt inte fontänen som är målpunkten "Sergels torg", utan det är väl snarare korsningen Klarabergsgatan/Drottninggatan man vill åt, så att prata om vad som är närmast själva fontänen är väl ganska så ointressant. "Sergels torg" är bara ett namn på denna målpunkt.
Helt klart är att den nuvarande ändhållplatsen inte är helt lyckad. Men man måste ju också förstå att det är en tillfällig lösning, och nuvarande lösning är utmärkt för att få lite medhåll från stockholmare att spårvagnar i stan faktiskt är en bra idé, så att inte fortsatta utbyggnader kantas av en massa tråkiga diskussioner om hur mycket spårvagnar tar upp plats för bilisterna, osv... Det vore ju fantastiskt häftigt om man kunde få till en hållplats "T-centralen" ("S-centralen"?
) i mitten av gatan på Klarabergsgatan som har rulltrappor och hissar rakt ner i biljetthallen för tunnelbanestationen! Smidiga byten gillar vi! 
Jag tycker det är otroligt glädjande att man har fått en bekräftelse på att folk tycker om spårvagnar i Stockholms innerstad!! Det banar väg för ett framtida innerstadsnät!
Helt klart är att den nuvarande ändhållplatsen inte är helt lyckad. Men man måste ju också förstå att det är en tillfällig lösning, och nuvarande lösning är utmärkt för att få lite medhåll från stockholmare att spårvagnar i stan faktiskt är en bra idé, så att inte fortsatta utbyggnader kantas av en massa tråkiga diskussioner om hur mycket spårvagnar tar upp plats för bilisterna, osv... Det vore ju fantastiskt häftigt om man kunde få till en hållplats "T-centralen" ("S-centralen"?
Jag tycker det är otroligt glädjande att man har fått en bekräftelse på att folk tycker om spårvagnar i Stockholms innerstad!! Det banar väg för ett framtida innerstadsnät!