x

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

x

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 17:24, redigerad totalt 1 gånger.
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Eftersom SL ändå bara tillåter påstigning fram borde cirkulationen ändå bli rätt god.
Mikael R
Inlägg: 386
Blev medlem: söndag 24 november 2002 16:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nya stombussen

Inlägg av Mikael R »

Johan Eriksson skrev:Såg idag den nya vätgasvolvon 5377 för Stockholms stombusslinje 2 på Söderhallen. Den hade dörrställning 2-2-2, alltså ingen fjärde utgångsdörr. Detta tror jag kommer att försämra cirkulationen i vagnen och bilda proppar i bakvagnen, vad tror ni? Varför har man valt denna lösning?
Det skrevs på Bussnack att sätena längst bak var formade som ett U för att försvåra vandalisering. Detta medför kanske att det skulle bli svårt att ha en dörr längst bak?
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Andreas

Re: Nya stombussen

Inlägg av Andreas »

Mikael R skrev:Det skrevs på Bussnack att sätena längst bak var formade som ett U för att försvåra vandalisering.
Varför skulle detta försvåra vandalisering? :?
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 17:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Bild
Bild på 5377 på Söderhallen i lördags
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Mikael R
Inlägg: 386
Blev medlem: söndag 24 november 2002 16:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nya stombussen

Inlägg av Mikael R »

Andreas skrev:
Mikael R skrev:Det skrevs på Bussnack att sätena längst bak var formade som ett U för att försvåra vandalisering.
Varför skulle detta försvåra vandalisering? :?
Det finns ju inga ryggstöd att kl-ttr- på :idea:
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 17:24, redigerad totalt 1 gånger.
Jocke
Inlägg: 380
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 17:58
Ort: Märsta
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Bussmicke skrev:Bild
Bild på 5377 på Söderhallen i lördags
Johan Eriksson skrev:Såg idag den nya vätgasvolvon 5377...
Är det verkligen en vätgasbuss, är det inte sån där dom ska köra på rötgas ("Biogas")?
/Jocke
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Re: Nya stombussen

Inlägg av micke b »

Johan Eriksson skrev:Såg idag den nya vätgasvolvon 5377 för Stockholms stombusslinje 2 på Söderhallen. Den hade dörrställning 2-2-2, alltså ingen fjärde utgångsdörr. Detta tror jag kommer att försämra cirkulationen i vagnen och bilda proppar i bakvagnen, vad tror ni? Varför har man valt denna lösning?
Åkte en för mig okänd modell (taket är pucklat dragspelet) på 173:an häromveckan. På den var sista enkeldörren avstängd "av säkerhetskäl", och det verkade rätt permanent iom att de skruvat dit en stolpe tvärs över dörrhålet. Kanske tanken bakom detta också påverkat de nya bussarna.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4651
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Jocke skrev:
Bussmicke skrev:Bild
Bild på 5377 på Söderhallen i lördags
Johan Eriksson skrev:Såg idag den nya vätgasvolvon 5377...
Är det verkligen en vätgasbuss, är det inte sån där dom ska köra på rötgas ("Biogas")?
Helt riktigt så är ju detta en biogasdriven buss, busstypen är en ren serieprodukt, som nu börjar finns i ganska många städer.
Det tre vätgas/bränslecell-bussar som är aktuella i Stockholm, är byggda på Mercedes Citaro och är defenitivt inga serieprodukter.

//Leif D
Mikael R
Inlägg: 386
Blev medlem: söndag 24 november 2002 16:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nya stombussen

Inlägg av Mikael R »

mickeb skrev:
Johan Eriksson skrev:Såg idag den nya vätgasvolvon 5377 för Stockholms stombusslinje 2 på Söderhallen. Den hade dörrställning 2-2-2, alltså ingen fjärde utgångsdörr. Detta tror jag kommer att försämra cirkulationen i vagnen och bilda proppar i bakvagnen, vad tror ni? Varför har man valt denna lösning?
Åkte en för mig okänd modell (taket är pucklat dragspelet) på 173:an häromveckan. På den var sista enkeldörren avstängd "av säkerhetskäl", och det verkade rätt permanent iom att de skruvat dit en stolpe tvärs över dörrhålet. Kanske tanken bakom detta också påverkat de nya bussarna.
Neoplan. Usch. Tack och lov att flera av dessa vagnar ska bort snart.
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Bussmicke skrev:Bild
Bild på 5377 på Söderhallen i lördags
Trevligt med lite Volvo i innerstaden!
Är det låggolv hela vägen eller är den höggolv bakom bakre dörren?
Bantekniker
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Inlägg av AdrianLangemar »

Varför har bussen nummer 5377?
Björne
Inlägg: 1299
Blev medlem: måndag 04 augusti 2003 18:25
Ort: Götet

Inlägg av Björne »

Hur många sådanna bussar kommer man att köpa in? Gott att Stockholm får upp ögonen för Volvo i innerstaden. Här i Göteborg hade jag dock gärna sett flera Scania-bussar :)
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Björne skrev:Hur många sådanna bussar kommer man att köpa in? Gott att Stockholm får upp ögonen för Volvo i innerstaden. Här i Göteborg hade jag dock gärna sett flera Scania-bussar :)
Men med tanke på närheten till Volvo så blir det nog så...
Precis som om man skulle köra Volvo i Södertälje... fast man gör ju det iofs...
Bantekniker
Gäst

Inlägg av Gäst »

Sådana bussar har vi på linje 34 här i gbg
Andreas

Inlägg av Andreas »

Nja, detta är väl en modifierad modell? I stombussarna är bl.a. sätena formerade i ett U längst bak.
Andreas

Inlägg av Andreas »

Är det någon som vet varför dom köper in så många expressbussar?
Axel
Inlägg: 510
Blev medlem: fredag 12 september 2003 23:09
Ort: Västergötlands småländska hörna
Kontakt:

Köp fler

Inlägg av Axel »

Andreas skrev:Är det någon som vet varför dom köper in så många expressbussar?
De kanske behöver ersätta de gamla från 2000, en del är ganska nergångna.
Och de som kör i överklassförorterna Askim-Kullavik-Särö är numera ägg-gula. :D


--
Axel
Skriv svar