x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
-
Re: Nya stombussen
Det skrevs på Bussnack att sätena längst bak var formade som ett U för att försvåra vandalisering. Detta medför kanske att det skulle bli svårt att ha en dörr längst bak?Johan Eriksson skrev:Såg idag den nya vätgasvolvon 5377 för Stockholms stombusslinje 2 på Söderhallen. Den hade dörrställning 2-2-2, alltså ingen fjärde utgångsdörr. Detta tror jag kommer att försämra cirkulationen i vagnen och bilda proppar i bakvagnen, vad tror ni? Varför har man valt denna lösning?
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Varför skulle detta försvåra vandalisering?Mikael R skrev:Det skrevs på Bussnack att sätena längst bak var formade som ett U för att försvåra vandalisering.

-

Bild på 5377 på Söderhallen i lördags
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Det finns ju inga ryggstöd att kl-ttr- påAndreas skrev:Varför skulle detta försvåra vandalisering?Mikael R skrev:Det skrevs på Bussnack att sätena längst bak var formade som ett U för att försvåra vandalisering.

Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
-
Åkte en för mig okänd modell (taket är pucklat dragspelet) på 173:an häromveckan. På den var sista enkeldörren avstängd "av säkerhetskäl", och det verkade rätt permanent iom att de skruvat dit en stolpe tvärs över dörrhålet. Kanske tanken bakom detta också påverkat de nya bussarna.Johan Eriksson skrev:Såg idag den nya vätgasvolvon 5377 för Stockholms stombusslinje 2 på Söderhallen. Den hade dörrställning 2-2-2, alltså ingen fjärde utgångsdörr. Detta tror jag kommer att försämra cirkulationen i vagnen och bilda proppar i bakvagnen, vad tror ni? Varför har man valt denna lösning?
Helt riktigt så är ju detta en biogasdriven buss, busstypen är en ren serieprodukt, som nu börjar finns i ganska många städer.Jocke skrev:Bussmicke skrev:
Bild på 5377 på Söderhallen i lördagsÄr det verkligen en vätgasbuss, är det inte sån där dom ska köra på rötgas ("Biogas")?Johan Eriksson skrev:Såg idag den nya vätgasvolvon 5377...
Det tre vätgas/bränslecell-bussar som är aktuella i Stockholm, är byggda på Mercedes Citaro och är defenitivt inga serieprodukter.
//Leif D
Neoplan. Usch. Tack och lov att flera av dessa vagnar ska bort snart.mickeb skrev:Åkte en för mig okänd modell (taket är pucklat dragspelet) på 173:an häromveckan. På den var sista enkeldörren avstängd "av säkerhetskäl", och det verkade rätt permanent iom att de skruvat dit en stolpe tvärs över dörrhålet. Kanske tanken bakom detta också påverkat de nya bussarna.Johan Eriksson skrev:Såg idag den nya vätgasvolvon 5377 för Stockholms stombusslinje 2 på Söderhallen. Den hade dörrställning 2-2-2, alltså ingen fjärde utgångsdörr. Detta tror jag kommer att försämra cirkulationen i vagnen och bilda proppar i bakvagnen, vad tror ni? Varför har man valt denna lösning?
-
-
Men med tanke på närheten till Volvo så blir det nog så...Björne skrev:Hur många sådanna bussar kommer man att köpa in? Gott att Stockholm får upp ögonen för Volvo i innerstaden. Här i Göteborg hade jag dock gärna sett flera Scania-bussar
Precis som om man skulle köra Volvo i Södertälje... fast man gör ju det iofs...
Bantekniker
-
- Kontakt:
Köp fler
De kanske behöver ersätta de gamla från 2000, en del är ganska nergångna.Andreas skrev:Är det någon som vet varför dom köper in så många expressbussar?
Och de som kör i överklassförorterna Askim-Kullavik-Särö är numera ägg-gula.

--
Axel