Bilen vann - enligt DN

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Per-Åke Sjögren
Kontakt:

Bilen vann - enligt DN

Inlägg av Per-Åke Sjögren »

Dagens Nyheter har jämfört restiden mellan kollektivtrafik och bil i morgonrusningen i Stockholm. Man har åkt åtta sträckor, bilen var snabbast på 4, men kollektivtrafiken var bara överlägset snabbast på en...
Artikeln
/Per-Åke
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Re: Bilen vann - enligt DN

Inlägg av august »

Per-Åke Sjögren skrev:Dagens Nyheter har jämfört restiden mellan kollektivtrafik och bil i morgonrusningen i Stockholm. Man har åkt åtta sträckor, bilen var snabbast på 4, men kollektivtrafiken var bara överlägset snabbast på en...
Artikeln
Jag måste nog säga att jag tycker att DN har skrivit en något snedvriden rubrik. Bilen är nämligen inte överlägset snabbare i någon av de testade relationerna. Jag tar och lägger in tiderna för jämförelse. Alla tider är från förort till T-Centralen.

(K) = Kollektivtrafik
(B) = Bil
(S) = Skillnad (ex. 3 min = kollektivtrafik 3 min snabbare)

Vällingby. (B) 37 min (K) 35 min (S) 2 min
Rinkeby. (B) 32 min (K) 36 min (S) - 4 min *spårfel, 10 min rådhuset -> T-centralen
Kista. (B) 34 min (K) 35 min (S) - 1 min
Danderyd. (B) 34 min (K) 19 min (S) 15 min
Skärholmen. (B) 31 min (K) 35 min (S) - 4 min
Farsta (B) 31 min (K) 31 min (S) ±0 min
Nacka (B) 30 min (K) 24 min (S) 6 min
Lidingö (B) 25 min (K) 27 min (S) - 2 min

totalt (S) 12 min

Uträkningen på slutet var mest en kul grej... kanske inte så vetenskaplig, dock...
Användarens profilbild
Odd

Re: Bilen vann - enligt DN

Inlägg av Odd »

Per-Åke Sjögren skrev:Dagens Nyheter har jämfört restiden mellan kollektivtrafik och bil i morgonrusningen i Stockholm. Man har åkt åtta sträckor, bilen var snabbast på 4, men kollektivtrafiken var bara överlägset snabbast på en...
Artikeln
Om man läser artikeln noggrannt och dessutom tänker efter lite så inser man hur illa det är ställt med trafiken i stockholmsregionen. Hade trafiken fungerat så skulle det gå betydligt snabbare med bilen än vad det nu gjorde i textet.

Tänk efter; Fastän de som åker med kollektivtrafiken får stanna på varje hållplats längs vägen så går det inte nämnvärt snabbare med bilen som i en ideal trafiksituation skulle kunna åka direkt utan stopp.

Sen ifrågasätter jag sättet att mäta vart man startar och slutar. En av de kollektivåkande nämnde att det tog sju minuter att gå i rask takt från tunnelbanan till "slutpunkten", som enligt kartan torde vara nånstans i ena änden av centralbron. Men var i he?#$ke parkerar man då. Kanske menar dom "torgplatsen" under nyss nämnda plats men samma problem uppstår då. Åker man kollektivt slipper man alla problem med att hitta parkeringsplatser, och visst är det väl så att de som åker bil i stockholms rusningstrafik råkar ut för fler "stopp i trafiken" än de som åker kollektivt.

Å andra sidan får ju bilen fördel när man startar då man nog oftare har bilen parkerad utanför porten eller i dess närhet och att man inte behöver "vänta in" någon avgång. Fast vintertid tillkommer ju en"väntetid" i form av snöskottning, sandning och isskrapning etc...

Min slutsats är nog att bilen är ett alldeles utmärkt färdmedel... om man bor i glesbygden eller inte behöver resa under högtrafikperioder. För storstadsbor lämpar sig bilen bäst när man skall åka till fritidsstugan...
Niklas

Inlägg av Niklas »

Undertecknad åkte bil från danderyd till Sveavägen (kammakargatan) i torsdags kring lunch. Snitthastighet 8 km/h (enligt bilens färddator) och detta inklusive motorvägen in till roslagstull där jag kunde hålla mellan 60 och 80 km/h.
Fort går det inte - men vad göra om man ska transportera 30 kg prylar därifrån...
pinnen

Inlägg av pinnen »

Men varför ska man ha så jäkla bråttom här i Stockholm egentligen? Vad spelar det för roll om det går fortare med eller utan bil, det är väl bara att planera sin dag bättre så slipper man stressa?
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Jeg ser at man har innberegnet gangtid på kollektivreisen. Men - etter det jeg ser - har man ikke beregnet tid til å finne en parkeringsplass til bilen. Det alene kan jo ta 10-15 minutter...

Baard
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Jo, det verkar som man har räknat med tid för att parkera vid centralplan för bilen. Men både Kista- och Rinkebyalternativet hade vunnit stort om inte det varit spårfel vid den annars så pålitliga blå linjen. Man kan ju också fråga sig varför man inte bemödat sig med att ta den snabbaste vägen: Varför knalla igenom hela t-centralen från blå linjen när man kan välja uppgång Vasagatan/Centralen, och varför valde man inte pendeltåget från Farsta (hade sparat ca fem minuter)?
Skriv svar