Väcka gamla trådar till liv

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Väcka gamla trådar till liv

Inlägg av roggek »

Inge skrev:Varning ! -Totalt hänsynslös länk.

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?gatub ... 86&gvH=166
När det gäller gamla trådar, som är mer än ett halvår eller äldre så plocka inte fram dem och skriv svar på dem. Utan öppna en ny tråd i stället. Det är inte säkert att de som skrivit i den gamla tråden vill ha sina uppfattningar återgivna så här långt efteråt. Många gånger är ju också det som för så länge sedan var spekulationer nu allmänt känt, och den som skrev då kan framstå som extra okunnig om man inte ser att inlägget är gammalt.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Utmaning: Plåta på samma plats idag!

Inlägg av bark »

Inge skrev:Kände inte till att det fanns en sådan policy på forumet
Om det hade funnits någon sådan policy hade man kunnat automat-radera äldre inläggstrådar. Vilket inte sker (eller nämns i forumreglerna), så det där är bara löst tyckande från en enskild skribent.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Utmaning: Plåta på samma plats idag!

Inlägg av 2763 »

Det finns ingen sådan policy, tvärt om. Om man hårddrar forumreglerna så är det precis så här du skall göra. Dvs finns det en gammal tråd som avhandlar ett visst ämne så skall den konsulteras först.

Däremot så är det inte någon som blir nedklankad på om man skulle råka fråga och inte har plöjt igenom alla gamla trådar.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Utmaning: Plåta på samma plats idag!

Inlägg av M_M »

bark skrev:
Inge skrev:Kände inte till att det fanns en sådan policy på forumet
Om det hade funnits någon sådan policy hade man kunnat automat-radera äldre inläggstrådar. Vilket inte sker (eller nämns i forumreglerna), så det där är bara löst tyckande från en enskild skribent.
De måste iofs inte raderas, det räcker att skrivskydda dem om man vill hejda folk från att haka på antika trådar.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Utmaning: Plåta på samma plats idag!

Inlägg av Anders Hanquist »

Jag kan hålla med om att det ofta är irriterande när en flera år gammal tråd (räknat från senaste inlägg) dyker upp igen. I just det här fallet kanske det inte gör så mycket. Men ibland kan det handla om något som var rykande aktuellt då. När sedan rubriken dyker upp när det hela är glömt sedan länge så skapar det viss förvirring. Visserligen står startdatum utsatt, men man kollar inte alltid det innan man klickar på tråden. Så man skulle ju kunna rekommendera folk att inte i onödan öppna upp en tråd som varit inaktiv i, låt säga, ett år.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Utmaning: Plåta på samma plats idag!

Inlägg av LÅ1 »

Nu har denna tråd spårat ut totalt. När det gäller trådämnet så har jag inte mer att tillägga än att det är en enorm skillnad mellan då- och nubilden. Om det nu verkligen är samma plats.

När det gäller debatten om gamla trådar så tycker jag att det i princip alltid är bättre att plocka upp en befintlig tråd än starta en ny om det är en naturlig fortsättning eller samma ämne. I det aktuella fallet så hade en ny tråd ändå fått hänvisa hit till den gamla, så vad är skillnaden?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Utmaning: Plåta på samma plats idag!

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Nu har denna tråd spårat ut totalt. När det gäller trådämnet så har jag inte mer att tillägga än att det är en enorm skillnad mellan då- och nubilden. Om det nu verkligen är samma plats.

När det gäller debatten om gamla trådar så tycker jag att det i princip alltid är bättre att plocka upp en befintlig tråd än starta en ny om det är en naturlig fortsättning eller samma ämne. I det aktuella fallet så hade en ny tråd ändå fått hänvisa hit till den gamla, så vad är skillnaden?
Jag tycker att det helt beror på hur den gamla tråden ser ut. Om det som här är en seriös fråga/gåta som aldrig har blivit besvarad, så tycker jag också att det är helt i sin ordning att återuppta den gamla tråden och svara på frågan. Men det finns också trådar som det gör mer skada än nytta att återuppta, och då är det bättre att starta en ny tråd. Ett exempel kan vara att den befintliga tråden innehåller en ouppklarad pajkastning som är lätt att sätta igång igen, då är det bättre att låta den förbli glömd.
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Väcka gamla trådar till liv

Inlägg av webmaster »

Tråden splittrad från en annan tråd som handlade om andra saker från början. Fortsätt den intressanta tråden om huruvida gamla trådar ska väckas till liv eller inte.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Utmaning: Plåta på samma plats idag!

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Nu har denna tråd spårat ut totalt. När det gäller trådämnet så har jag inte mer att tillägga än att det är en enorm skillnad mellan då- och nubilden. Om det nu verkligen är samma plats.

När det gäller debatten om gamla trådar så tycker jag att det i princip alltid är bättre att plocka upp en befintlig tråd än starta en ny om det är en naturlig fortsättning eller samma ämne. I det aktuella fallet så hade en ny tråd ändå fått hänvisa hit till den gamla, så vad är skillnaden?
Jag tycker att det helt beror på hur den gamla tråden ser ut. Om det som här är en seriös fråga/gåta som aldrig har blivit besvarad, så tycker jag också att det är helt i sin ordning att återuppta den gamla tråden och svara på frågan. Men det finns också trådar som det gör mer skada än nytta att återuppta, och då är det bättre att starta en ny tråd. Ett exempel kan vara att den befintliga tråden innehåller en ouppklarad pajkastning som är lätt att sätta igång igen, då är det bättre att låta den förbli glömd.
Jag var kanske lite väl kategorisk. I det fall du nämner så skall man nog vara försiktig med att väcka en avsomnad tråd. (Kanske rent av bättre att vid behov citera ett viktigt inlägg om det behövs.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar